Hengst moet elke willekeurige merrie maar kunnen verbeteren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:40

Grappig dit topic.
Ook ik ben iemand geweest die vroeg naar adviezen voor mijn gelderse merrie. Achteraf erg spijt van gehad moet ik eerlijk zeggen. Veel mensen verklaarde me voor gek, omdat ik niet in het Gelderse wilde blijven. Koop dan maar een veulen werd ook heel vaak geroepen of penny meisje. Ik was toen 22 jaar hahaha.
Toch heb ik goed gekeken, naar de minpunten en pluspunten van mijn merrie en wat kan een hengst er aan bijdragen. Ik heb het advies hier op bokt niet aangenomen en heb toch een hengst uitgekozen elders. Ik moet zeggen ben erg tevreden over het fokproduct. En erg blij ook, want haar veulen was nog geen jaar toen ik moeders heb in moeten laten slapen.
Fokken is vaak gokken, maar moet wel zeggen dat de vader meer heeft bijgedragen dan de moeder.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:46

NatasjavE schreef:
Nou een Keurmerrie is meestal beter dan een stamboekmerrie. Ze worden niet zomaar keur gemaakt.

Zou jij met deze merrie dekken?

Citaat:
X is een voldoende ontwikkelde, rijtypische merrie die net voldoende in het rechthoeksmodel staat.
Het hoofd is mooi klein, mooi gevormd en zeer sprekend met een mooi oog. De nek heeft veel lengte en is goed gevormd. De hals is goed van lengte, komt wat diep uit de borst, zou meer bespierd moeten zijn in de bovenlijn en is op stand wat horizontaal. In beweging wordt de hals er goed opgezet. De schoft is ruim voldoende van ontwikkeling. De schouder is goed van lengte en ligt er ruim voldoende schuin in. De rug is goed van vorm, de lendenen zijn wat strak. De croupe is hellend en zou meer lengte moeten hebben, de bespiering loopt voldoende ver door. Het voorbeen is correct gesteld en week gekoot. Het achterbeen is sabelbenig en week gekoot. De hoeven zijn breed, met platte verzenen. Het beenwerk is van goede kwaliteit en teer.
De stap mist ruimte, is zuiver en heeft een matige afdruk. De draf heeft voldoende ruimte, net voldoende afdruk en een goede lichaamshouding waarbij het goede halsgebruik opvallend is.

en met deze?
Citaat:
Y is een amper voldoende ontwikkelde, ruim voldoende rijtypische merrie, die beknopt aandoet en meer uitstraling zou moeten hebben.
Het hoofd is lang, voldoende gevormd en zou meer uitdrukking moeten hebben. De nek heeft voldoende lengte en is licht. De hals komt diep uit de borst, heeft ruim voldoende lengte, is horizontaal en is arm bespierd. De schoft is ruim voldoende ontwikkeld. De schouder heeft voldoende lengte en zou schuiner gelegen moeten zijn. De rug doet strak aan en mist bespiering. De lendenen zijn strak. De croupe is kort en hellend. De bespiering zou langer door moeten lopen. Het voorbeen is correct gesteld. De kootstand is steil. Het achterbeen is sabelbenig. Het fundament is van goede kwaliteit en zou meer ontwikkeld moeten zijn. De voeten zijn smal en klein.
De stap is matig van ruimte, zuiver en heeft net voldoende afdruk. De draf is kort en vlak. Y heeft in draf net voldoende afdruk en mist houding. De galop is kort en vlak met een matige afdruk. De merrie komt in alle drie de gangen souplesse te kort. Stokmaat: 163.0 cm. Kleur: bruin.

Puur op deze gegevens...? Dat is nl. wat we vaak doen op Bokt. We oordelen vanaf een foto en vanaf de info die de ts geeft.

--

Is het misschien niet handiger of makkelijker om te stellen dat het exterieur ondergeschikt is en het meer moet zijn als 't beestje maar loopt? Als je het type van bijv. Jazz, Totilas, Salinero, Uthopia vergelijkt wat zijn de overeenkomsten? Is het de ruiter die het verschil maakt, het karakter of is het toeval? Waar blijven 'veelbelovende' hengsten die veel dekkingen krijgen in hun jonge jaren met hun nakomelingen? Waar zijn de Sandro Hit's of de Krack's in de Grand Prix? Tientallen nakomelingen zijn goedgekeurd, je betaalt je blauw aan dekgeld, maar relatief aan het aantal dekkingen is het aantal GP lopende hengsten erg weinig. En toch waren dit twee hengsten waar men vroegâh achteraan liep. Ja, ook de gerenomeerde hengstenhouders. Ook één van de redenen waarom een dekstation zich niet gaat bemoeien met een hengstenkeuze, geld geld geld.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:12

In Nederland worden ongeveer 65-66000 paarden in wedstrijdverband uitgebracht...
Wat hebben die allemaal gemeen ?
Waarschijnlijk het vignet van het stamboek...Maar veelal niet de bouw, tenzij men het gemiddelde hanteert, dan heeft men altijd gelijk.

Sammie schreef:
Is het misschien niet handiger of makkelijker om te stellen dat het exterieur ondergeschikt is en het meer moet zijn als 't beestje maar loopt? Als je het type van bijv. Jazz, Totilas, Salinero, Uthopia vergelijkt wat zijn de overeenkomsten? Is het de ruiter die het verschil maakt, het karakter of is het toeval?

Enkele graden verschil in de ligging van gewrichten en opbouw van spieren die niet met het blote oog waarneembaar zijn, geven o.a. die verschillen..

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:34

inkepink schreef:
misterA: en hoeveel niet paardenmensen met een paard denk je dat een dergelijk leerboek doorneemt voor dat ie de op papier geweldige merrie die op een dure pensionstal staat laat dekken door de kampioenshengst van huidig seizoen?

:D Als ze voor de kampioenshengst kiezen is dat iig een begin :D
Kan in verreweg de meeste gevallen veel slechter.

Fokkerij is ook een wetenschap.
Dus als je pretenties of ambitie hebt, ga je er dan eerst in verdiepen voordat je maar wat neer pent.
Hier wordt er weer heerlijk op los gefantaseerd, daar heb ik geen moeite mee hoor zolang het maar als mening wordt gebracht en niet als een feit.
Ik heb er ook geen enkele moeite mee dat men gaat fokken, of vermeerderen, zolang de dieren maar een diervriendelijk leven hebben.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:34

Cryssie schreef:
Fokken is vaak gokken, maar moet wel zeggen dat de vader meer heeft bijgedragen dan de moeder.

Waarschijnlijk komt dat, omdat je Outcross hebt toegepast...Een zeer goede keus..

Afstammeling: EH Kasparow x Exponent
Kleur: Zwart
Hoogte: 1.65m (nog niet uitgegroeid)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:56

Veel reacties komen nogal laatdunkend over,
mensen matigen zich een oordeel aan over anderen zonder wat van hun kennis, motivatie of ervaring af te weten.
Dus mijn reactie is meer algemeen, als je nu begrijpt wat ik bedoel.
Of, nog duidelijker,
als men wat meer over fokkerij wil weten dan zijn er betere media aan te bevelen dan dit topic op bokt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:02

Maar die andere media ontvangen ze niet en ze komen ook niet op de KWPNkeuringen,

Ook leerzaam een curssus paarden beoordelen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:36

ik weet niet hoe het bij het kwpn zit maar binnen het avs zijn er een aantal fokkers/hengstenhouders die hun hengst niet zomaar op een merrie zetten.
De Merrie van de merrie houder moet vaak toch zeker wat bijleveren.

Ik weet wel dat ze het bij totilas hebben gedaan....

Niks mis mee toch een bepaald bescherming tegen je hengst....

Wat er ook gezegt is hier: men verwacht de hengst alles op kan krikken en een mooi veulen kan toveren.....

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 03:31

ceasario schreef:
Cryssie schreef:

Waarschijnlijk komt dat, omdat je Outcross hebt toegepast...Een zeer goede keus..

Afstammeling: EH Kasparow x Exponent
Kleur: Zwart
Hoogte: 1.65m (nog niet uitgegroeid)

Hoe bedoel je met Outcross???

NatasjavE

Re: Hengst moet elke willekeurige merrie maar kunnen verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 08:23

2 paarden uit een totaal verschillende (genetische) populatie kruisen. Bijvoorbeeld een Gelderse merrie kruisen met een volbloed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 08:33

Barcelano schreef:
ik weet niet hoe het bij het kwpn zit maar binnen het avs zijn er een aantal fokkers/hengstenhouders die hun hengst niet zomaar op een merrie zetten.
De Merrie van de merrie houder moet vaak toch zeker wat bijleveren.

Ik weet wel dat ze het bij totilas hebben gedaan....

Niks mis mee toch een bepaald bescherming tegen je hengst....

Wat er ook gezegt is hier: men verwacht de hengst alles op kan krikken en een mooi veulen kan toveren.....

Het is natuurlijk wel zo dat als je een hele goede hengst gebruikt op een minder goede merrie dat je meer kans op succes hebt dan wanneer je een minder goede hengst hebt op een minder goede merrie.

Jazz heeft heel wat nakomelingen gegeven die beduidend beter waren dan hun moeder. Verder maakt het KWPN de selectie(middels predikaten) voor je en kan je zelfs een aanparingsadvies voor je merrie krijgen. Maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de merriehouder.
En weet je wat het gekke is??? Het KWPN is er het beste sportstamboek in de wereld mee geworden met als beste dresssuurvererver Jazz waar iedereen gebruik van kan maken.

Dat je het bij Totilas gedaan hebben snap ik ook heel goed. Zwart en iedereen vond hem mooi. Als hij er voor normaal dekgeld was geweest en geen selctie op merrie materiaal was geweest had hij 500 dekkingen gehad met weet ik wat voor een merries.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:04

hee weer zo n gezellig topic :D

waar ik eerst op wil reageren is op sammie op de eerste pagina, je zegt dat als je kritisch naar totilas, matine, etc kijkt je er veel op "moet" verbeteren. maar wie bepaald dat dan? hengsten (paarden in het algemeen) worden als ze naar de keuring gaan al gemaakt of gebroken, kijk naar het contango verhaal.. ze lachten hem zowat uit als jong paard en nu? juist, een echte sportvererver. met zijn nakomelingen hoef je vaak niet naar de keuring want het zijn veelal wat ouderwetse types die niet van de grond stampen in draf. maar door hun geweldige instelling en geweldige galop komen ze vaak al een heel eind in de sport. en dat blijkt nu maar weer.
dat is het jammere van de fokkerij, fok je een keuringspaard of een sportpaard voor het echte hogere niveau.. vaak zijn dat de paarden die niet echt opvallen (danwel qua type als beweging)

daarnaast wil ik reageren op het feit dat het veulen idd heel veel qua karakter mee krijgt van de merrie, dat is zeker zo maar meer qua opvoeding, zo heb ik een merrie die geweldig opvoed, 1x kijken is voldoende om ze respect bij te brengen en dat hebben alle nakomelingen ook.. respect. maar wel merk ik dat de hengst ook invloed heeft, zo is de een een stuk scherper (geen van de veulens zijn zeikerds) de ander een stuk rustiger. ik vind de basis bij de merrie liggen, het karaker moet meewerkend zijn, scherp genoeg maar absoluut handelbaar en geen zeikerds, ze moeten respect hebben voor de mens dus niet over je heen lopen, geen bijtgedrag etc. daarnaast moet je zo min mogelijk kritiek punten hebben bij de merrie maar! blijf idd kritisch kijken want niemand is perfect ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:06

misterA schreef:
Ik heb er ook geen enkele moeite mee dat men gaat fokken, of vermeerderen, zolang de dieren maar een diervriendelijk leven hebben.

<3 wat lieffff

Ashley5760

Re: Hengst moet elke willekeurige merrie maar kunnen verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:16

Tja helaas word er met fokken vaak gedacht 1+1=2, slechte benen+goede benen=aardige benen.
En dat zijn inderdaad meestal de 'hobby'fokkers als in 'een veulentje voor de leuk' ik verkoop hem toch niet want wil hem zelf houden...
Dan denk ik... Koop iets fantsoenlijks in plaats van die rotzooi te gaan fokken.

Een hengst kan niet verbeteren op alle punten, een merrie ook niet. Het verschilt per paard, wat past en hoe het fokt. Zo hebben wji een lijn daar kun je werkelijk alles op zetten, de veulens zijn allemaal hetzelfde.. (Fokt erg via moederlijn), maar ook een lijn waar je enorm op moet letten met maat, of een die niet past met bepaalde bloedlijnen.

Ik had een merrietje van 1.63 max, fijn dier super karakter, vliegensvlug, zelf mr vd vleuten kon hem soms niet uitzitten, maar zeker veel potentie (helaas was ik te jong destijds).
Maar iedereen zegt wat moet je daarmee als fokmerrie (klein fijn, niet makkelijk wel eerlijk, maar mooi lijntje, geen predicaten zelf). We gingen dekken met een niet te grote hengst (max 1.65) iedereen lachte ons uit... (hengst liep nationaal, met amateur niet bijster bijzonder en was AES gekeurd). .. Inmiddels is het veulen 1,5 jaar... En iedereen komt erop terug ;). Dat heeft qua bloedvoering zo mooi gepast, en de maat, die gaat richting de 1.68/70 waarschijnlijk :).

Fokken is een questie van je merrie's kennen. Als je er nooit mee hebt gefokt, weet je ook niet wat het geeft. Als je geen 'fokambitie' hebt maar rij-ambitie, dan is mijn advies koop een leuke jaarling of veulen, kosten ook niet gekveel en voed die op.

Overigens hecht ik bijster weinig waarde aan (ster-keur ed) predikaten.... Afgelopen week uitstapje gehad van JongKWPN, hier liep o.a. een keurmerrie bij.... Nou het was gewoon schandalig...
En de andere (op 2 vd 9 na) was ook erg slecht, alleen al qua gestel gewoon niet correct!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:38

essiesilly schreef:
waar ik eerst op wil reageren is op sammie op de eerste pagina, je zegt dat als je kritisch naar totilas, matine, etc kijkt je er veel op "moet" verbeteren. maar wie bepaald dat dan?

Alvorens erweer dingen uit het verband worden gerukt. Dat staat er helemaal niet {:)
Er 'moet' niks verbeterd worden, maar ik bedoelde daar slechts dat als je naar die paarden kijkt dat je ook (vast en zeker) punten ziet die verbeterd kunnen worden.

Er moet echter niks, het is echter wel zo dat als je die paarden (ofwel exterieurmatig ofwel bewegingsmatig) als perfect bestempeld (wat perfect houdt dus in dat je er niks maar aan hoeft te veranderen) dat je het ultieme (in dit geval dressuur) paard heb gevonden. Maar dan? Hoef je dan niet meer te fokken, kunnen we gaan klonen? En kunnen we dan bijv. Totilas en Jazz met (wijlen) Matine of Poetin, kruizen en zijn we er dan?

http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=72780 (waar is dit paard gebleven?)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:41

Eigelijk moet je dan zo kijken:

Stel dat je merrie wat verbeter punten heeft.
Daar zoek je dus een hengst bij die daar juist sterk in is.
Maar heeft die hengst ook zelf min punten dan moet jou merrie daar ook weer sterk in zijn.
En anders een andere hengst zoeken.

Ik denk dat men ook soms vaak te commercieel denkt en wat op dat moment een mode trend is.
Soms passen misschien de jongere generatie hengsten die nog niet op hoog niveau lopen beter bij de merrie dan de oudere hengsten op dit moment.

En laten eerlijk wezen zoals ik al zei: Een bekende hengst op een merrie zetten betekenen niet per defenitie een goed veulen.
En de slechte veulens ziet je niet vaak omdat ze ergens in een hoekje worden gedrukt.

Ben wel van mening dat als je fokt om de reden leuk een veulen van me merrie dat je wel realitisch moet blijven en echt wel even in verdiepen wat er bij match.
Er zijn zat mensen die de hengst op de merrie zetten omdat ze hem zo mooi vinden .
Of omdat het dekgeld niet te duur is....

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:45

daarom staat moet ook in aanhalingstekens :Y)
ik bedoelde ermee te zeggen, wie bepaald wat een goed exterieur is. zoals je nu alweer ziet op het hoogste niveau voldoen veel paarden niet aan de o zo moderne eisen van velen stamboeken. maar waar gaat het dan fout, de paarden kunnen het hoogste niveau aan met die kortbenigheid, wat zwaarder lijf en vaak als jong paard helemaal niet zo n grote draf. en wat willen ze zien op keuringen...? juist laaaaaaannnngggeeee benen, dun lijfje en giga draven... jammer

idd barcelano, alles voor de mode he ;) :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:47

Sammie schreef:
essiesilly schreef:
waar ik eerst op wil reageren is op sammie op de eerste pagina, je zegt dat als je kritisch naar totilas, matine, etc kijkt je er veel op "moet" verbeteren. maar wie bepaald dat dan?

Alvorens erweer dingen uit het verband worden gerukt. Dat staat er helemaal niet {:)
Er 'moet' niks verbeterd worden, maar ik bedoelde daar slechts dat als je naar die paarden kijkt dat je ook (vast en zeker) punten ziet die verbeterd kunnen worden.

Er moet echter niks, het is echter wel zo dat als je die paarden (ofwel exterieurmatig ofwel bewegingsmatig) als perfect bestempeld (wat perfect houdt dus in dat je er niks maar aan hoeft te veranderen) dat je het ultieme (in dit geval dressuur) paard heb gevonden. Maar dan? Hoef je dan niet meer te fokken, kunnen we gaan klonen? En kunnen we dan bijv. Totilas en Jazz met (wijlen) Matine of Poetin, kruizen en zijn we er dan?

http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=72780 (waar is dit paard gebleven?)

Maar was totilas niet eerst afgewezen voor een bezichtiging?
En wat was de reden?

Hoe vaak zie je niet dat een kwpn een hengst afwijs en dat de hengst wel bij een andere stamboek aangeboden.
Daarna blijkt het dier het super te doen,ondanks de min punten waardoor die afgewezen is.
En opeens is hij wel kwpn goedgekeurd.

Is dit wel geloofwaardig?
Hoor je niet als stamboek bij een punt te houden?

Of zoals eerder gezegt gaat het dan maar niet meer om extrieur, maar om prestaties?
Is zo hengst het dan waard om te verbeteren.

Of moeten we bij fokken andersom denken.
In plaats van de merrie te verbeteren in min punten de hengsten te gaan verbeteren?

Want mij lijkt een goed extrieur zou toch min of meer ook een goede beweger moeten zijn?
Immers staan de standen optimaal om op een bepaalde manier te kunnen bewegen

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:49

ja maar daar zit het verschil, wat is een goed exterieur... bij verschillende stamboeken streven ze naar hoogbenigheid, lang dun en lekker. let bijv op de sandro hits.. praaachtige types maar wat zie je van al die duizenden nakomelingen terug??
dus vind jij dat een goed exterieur of ga je liever voor functioneel wat niet altijd even mooi is in de ogen van de mensen..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:54

Het is inderdaad zo dat je die groot bewegende paarden (die je ziet bij die jonge paardenwedstrijden en boven aan bij keuringen) zelden terug ziet in het Grand Prix werk. Omdat juist die paarden vaak moeite hebben met sluiten en klein bewegen.

Het kwpn geeft dan eigenlijk twee signalen af? Op keuringen dit en op sportniveau dat.

Sandro Hit heb ik zelf ook al aangehaald. Je betaalt je blauw aan dekgeld, maar de oudsten hadden al lang duur kunnen breken op GP niveau. Maar ik zie ze niet :+

Citaat:
Want mij lijkt een goed extrieur zou toch min of meer ook een goede beweger moeten zijn?
Immers staan de standen optimaal om op een bepaalde manier te kunnen bewegen
Toot was volgens mij idd aangeboden, maar niet aangenomen en liep hij niet mee bij de pavo? (andere ruiter). Invloed vande ruiter is dus belangrijk? Evenals waar groeit het dier op. Er zullen vast huis-,tuin- en keukendieren zijn die ergens in een weiland gras kannen, maar het wel in zich zouden hebben om Grand Prix te kunnen lopen. Dat gebeurt niet, want de eigenaar geeft er niet op.

Als je de (top)Grand prix paarden vergelijkt qua uiterlijk, Totilas, Parzival, Salinero, Uthopia. Wat zijn de overkomsten, maar vooral de verschillen tussen deze paarden exterieurmatig.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:10

Wat is er mis mee als mensen graag willen fokken met een merrie waar ze zelf blij mee zijn?
Kijk, het zal misschien niet aan de stamboekvereisten voldoen, maar dat wil niet zeggen dat zo'n paard niet gewild zal zijn.
Er zijn een hoop ruiters die een moord doen voor een betaalbare brave met een leuk koppie. Kans is groot dat moeders qua opvoeding een hoop meegeeft aan veulen, en je voor jezelf een leuke opvolger fokt waar je ook nog eens vanaf de wieg hebt bijgestaan.
Dat is natuurlijk wel wat anders dan fokken voor de verkoop en er ook nog financieel uitspringen.
Waarom mag hobby geen geld kosten?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:13

Het probleem is dat een hoop ruiters er géén moord voor hoeven te doen (als al die 'hobby'projecten uberhaubt al braaf zijn met een leuk koppie). Er is een overschot aan dat soort net-niet-paarden. Waarom denk je dat ze uiteindelijk verkocht worden? 't was 't toch net niet, karakter lijkt totaal niet op mams, de kleur lijkt niet op paps. Dus waar eindigen die hobby-overschotjes als ook die hoop ruiters en de maneges ze niet willen? Op je bord.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:15

Het is natuurlijk bij meer stamboeken dan het kwpn waar ze zogezegt meten met twee maatstaven:

Het streven is natuurlijk naar een zo goed mogelijk extrieur waar het ras/stamboek is op gebasseerd.
Aan de andere kant worden de eisen van de paarden mensen anders.

Heel stom voorbeeld:

Arabieren zijn gebouwd op uithoudings vermogen en snelheid.
De hals is opwaarts gebouwd de benen iets wat stijler voor de snelheid(corrigeer waar nodig is mensen :) )
Wat willen wij: Dat inplaats het laten in waar ze goed in zijn: Trots hun hoofd dragen, willen wij een dressuur houding....

Wie weet krijg je met de zijne tijd niet meer dat rastypische maar de functionaliteit van de " sport''

Kwpn fokt een paard wat juist voor dat soort diciplines gebouwd is en worden dus eigelijk minder kritisch als blijkt bij een paard met wat extrieur fouten het wel goed doet in de sport.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:18

Sammie schreef:
Het probleem is dat een hoop ruiters er géén moord voor hoeven te doen (als al die 'hobby'projecten uberhaubt al braaf zijn met een leuk koppie). Er is een overschot aan dat soort net-niet-paarden. Waarom denk je dat ze uiteindelijk verkocht worden? 't was 't toch net niet, karakter lijkt totaal niet op mams, de kleur lijkt niet op paps. Dus waar eindigen die hobby-overschotjes als ook die hoop ruiters en de maneges ze niet willen? Op je bord.

En dat is de reden ongeacht waarvoor je een paard fokt: je bent en blijft op dat moment een fokker.
Dus vind ik dat je een beetje verantwoordelijkheid hoort bij te dragen.

Want wat als je dat paard opeens niet meer kan onderhouden?
weer de zoveelste kneusje ongeacht dat het voor de fokker het mooiste geweldigste paard is die in de handel terecht komt?

Ook recreatief krijgen de mensen steeds meer eisen aan de wensen lijstje....

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:28

Maar wie zegt dat je gelijk een kneusje fokt als het niet "keur" waardig is?
Ik vind dat echt een behoorlijk boute stelling, net zoals het idee dat het dan bij de slager terecht komt. Volgens mij is alles voor een juiste prijs te verkopen en zijn er voor alle verkoopklasses ook kopers te vinden, zolang het gezond is en recht op de benen staat.
En die laatste garantie heb je (helaas) ook niet bij een keurmerrie*keurhengst. Hoe graag we dat ook zouden willen...