fjord kopen, zenuwachtig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

Re: fjord kopen, zenuwachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 21:20

jah dat is waar

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:32

balen dat je geen fjordje mag! Maar je mag dus ook geen verzorgpony?
Maar hebben ze op die manege geen fjord?

Ik zelf heb 1 fjord en nog 3 andere paardjes.
Waar woon je ergens in de buurt?

Zelf verzorgde ik al 6 jaar op de boerderij waar dus na 6 jaar een fjord kwam genaamd Manneke, deze heb ik 1 jaar mogen verzorgen erbij (ze hadden al 2 shetjes en later met veulens) en na 1 jaar werd mij gevraagd of ik de fjord wilde over kopen, nou daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen! Dus sindsdien heb ik mijn fjord, en ben nog steeds helemaal gek op hem <3

Hopelijk mag je van je ouders toch een poging doen om die fjord bij jou in de buurt te verzorgen!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 07:34

elisedcl schreef:
jah, want wanneer ik begin over een verzorgpaardje zeggen mijn ouders meteen NEE! OMdat ik al op een manege help en ja ze vinden dat al genoeg.

Tsja tis natuurlijk wel of/of en niet en/en wat dataangaat snap ik je ouders wel. Je hebt ook je huiswerk nog en straks ook nog examens enzo, kost al tijd genoeg. Daarnaast is de aanschaf van een paard ook niet niks, laat staan het onderhoud. Met een krantenwijkje red je dat niet hoor. En wat als het dier wat gaat mankeren?

Maar een verzorgfjord is nooit weg maar dan wel in plaats van op de manege helpen. Gewoon aanbellen dus, fjordenmensen zijn altijd leuke luitjes dus niet geschoten is zowizo mis.

Ik heb mijn eerste fjord gekocht toen ik 28 was. Daarvoor ook nog 2 paarden gehad. Dus je hebt nog wat jaartjes te gaan. Zorg eerst dat je alles financieel op de rit hebt voor je aan een paard begint, want verkopen omdat je er geen geld meer voor hebt is nooit leuk.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 07:57

Ik hoop voor je dat je een verzorgFjord vind. :)

Ik heb zelf 2 Fjordjes Renza en haar dochter Wanda. <3 Renza hebben we als half jarig veulentje van de buren gekocht en toen ze 3 was hebben we haar laten dekken. Na 11 maanden kwam Wanda erbij. :D
Ik was toen we Renza kregen nog maar 5 en toen Wanda geboren was 10, dus ik weet niet meer zo goed hoe ik me toen voelde. :)

Nog wat foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CQBYJAFL.jpg
^Renza
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PLMN34LJ.jpg
^Wanda

Renza is inmiddels 15 jaar en staat op pensioen bij mijn oma, ivm spat. :) Wanda is alweer 10 jaar en loopt springlessen met mij, lessen met kleine kindjes en heeft een verzorgster. :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:05

dromen mag altijd!

ik denk alleen dat je in deze beter wel naar je ouders kan luisteren,als je al helpt op je manege,kost dat natuurlijk ook al tijd.

ik was 21 toen ik mijn eerste fjord kocht die ik nu nog steeds heb,en sinds mei dit jaar is daar een veulen van haar bijgekomen,ik ben nu 25. dus wie weet!

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:06

Wat jammer dat je geen fjord mag!
Een paard brengt ook heel veel kosten met zich mee, daar moet je rekening mee houden.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 11:46

jah dat weet ik hoor. Bedankt allemaal. ik help op een ijslanderstoeterij elke zondag voormiddag en rij er dan ook op zaterdag, maar da doe ik allemaal gratis

xx elise

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:24

Oh maar ijsjes zijn toch ook kei gaaf en op die manege kan je ook veel leren, ik denk dat je ouders wel een beetje gelijk hebben, vippie schreef het hier ook al, je hebt ook je huiswerk en andere dingen die nog heel belangrijk zijn. En je kunt natuurlijk zeggen ik ga kijken naar een verzorg fjord en niet meer naar de manege, maar dan leer je ook niks meer over het rijden en verzorgen. Ik zou lekker bij de ijslanders blijven en lekker blijven sparen, als je dan straks de leeftijd en geld en tijd hebt voor een eigen fjord dan kun je die kopen, maar je moet je niet vergissen in het hebben van een eigen paard want er gaat echt veel tijd en geld inzitten en niet alle kinderen hebben ouders die dat allemaal kunnen betalen, dus dan zul je het zelf moeten doen.

Een paardje kopen is makkelijk, maar dan begint het pas, ze moeten eten een stal[met stro] een wei, de hoefsmid om de twee maanden,een/twee keer per jaar enten, zadel, hoofdstel, borstels en dan heb ik het nog het er nog niet over dat een paard ook ziek kan worden of gewond kan raken, ook dat kan veel geld kosten.
Dat zijn dingen die je eerst uit moet zoeken voor je een paard koopt, kun je dit allemaal betalen, dan zou ik zeggen ga kijken voor een eigen fjord, en dan zul je zelf mee maken hoe gaaf het is om je eigen eerste fjordje te kunnen kopen.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 12:51

ok, bedankt zal ik zeker doen xx

luckypien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:00

he dit herken ik helemaal

toen ik 11 was overleed mijn paard ...
omdat ik toen ook en shet had en die heel ziek werd toen hij alleen stond .
ben ik op zoek gegaan naar eeen ander paard
de avond dat mijn vader belde naar de verkoper was ik heel zenieuw achtig
ik was helemaar op van de zenuwen en toen mijn vaderr zij dat het door ging heb ik 4 dagen niet ge slapen
de dag dat we haar gingen haalen vond ik ook eng
is ze lief,leuk en mooi enz ???
ik heb haar 1 jaar gehad toen kreeg de shet een hart eaanval en hadden we binnen 2 dagen een nieuwe schet twee dagen daarna overleed mijn lieve paard
waar aan ook een hard aan val .....

niet te blij zijn als je er een hebt

gr valente

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:58

luckypien schreef:
he dit herken ik helemaal

toen ik 11 was overleed mijn paard ...
omdat ik toen ook en shet had en die heel ziek werd toen hij alleen stond .
ben ik op zoek gegaan naar eeen ander paard
de avond dat mijn vader belde naar de verkoper was ik heel zenieuw achtig
ik was helemaar op van de zenuwen en toen mijn vaderr zij dat het door ging heb ik 4 dagen niet ge slapen
de dag dat we haar gingen haalen vond ik ook eng
is ze lief,leuk en mooi enz ???
ik heb haar 1 jaar gehad toen kreeg de shet een hart eaanval en hadden we binnen 2 dagen een nieuwe schet twee dagen daarna overleed mijn lieve paard
waar aan ook een hard aan val .....

niet te blij zijn als je er een hebt

gr valente

Tuurlijk zijn er ook paarden die dit hebben. maar ook veel paarden die gewoon heel lang gezond blijven hoor. Ik ken er genoeg. Dus ja kan altijd gebeuren maar hoeft niet.

ik zelf heb een fjordje. die ontzettend eigenwijs is. ( echt heel erg eigenwijs) en hebben een ander veulen erbij gekocht van aricia. Ik hou me bezig met die 2 diertjes maar er komt hier niets meer bij zou niet weten waar ik de tijd weg moet trekken |(

als jij van je ouders een verzorg pony mag( wat nu niet mag zoals ik begreep) dan zou ik gewoon bij mensen aan bellen die zijn misschien wel heel blij want die wisten mss niet eens hoe ze aan een verzorgster moesten komen!
Dus proberen kan geen kwaad. maar ik zou het alleen doen als je ouders er mee eens zijn. Want ja als ze ja zeggen en je ouders zeggen nee zit je weer.

fjordana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:25

Balen dat je geen pony mag

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 17:27

ik heb wel een verzorg fjordje :D
je moet gewoon aanbellen aan de deur.
als je dat niet durft , schrijf een brief ;)
je hebt een nee, een ja kun je krijgen ;)

succes ermee ;)

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:46

Ik mocht ook nooit een paard... Nu ben ik 19 en heb het geld ervoor, dus ik ging wat rondkijken op marktplaats en zag een mooie ruin staan 50km van mijn woonplaats vandaan... Ik heb een trailer, auto, chauffeur en stal geregeld en ik heb m gekocht... :p Die dag vertelde ik: 'Pap.. ik heb een paard gekocht. :)' Tsja... Hij was niet boos... hij zei dat ik het zelf maar moest weten :p. En nu zei hij van de week zelfs een keer: 'Van de week ga ik wel even een keer mee naar stal ben wel benieuwd!' Yaaayyy

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:31

Niet te veel op gaan verheugen, maar ik wil best mijn ervaringen vertellen hoor.

Ik kreeg mijn eerste fjord toen ik twaalf was. Wij kenden die vrouw wel, dus altijd een voordeel. De fjord was toen echt een ontzettend dikke fjord. We hebben wel iemand mee genomen die haar even ging bekijken en ik ging er op rijden. Ik was natuurlijk heel erg trots.
We haalden haar op ik was hartstikke zenuwachtig en de pony ook. We haalden haar uit de trailer het zweet droom uit haar sokjes. Nou ik haar naar het land brengen en werd heerlijk meegesleurd. Maar goed het is allemaal goed gekomen ! :) Ben 4 jaar trotse eigenaar van haar geweest(nog steeds trots).

Mijn tweede fjord ik was bijna 17 dus al wat meer ervaring en verstand van paarden. Goed gecontroleerd als er wat dingen te ontdekken waren die niet goed waren. Alles was prima ging er op rijden. Vond het best spannend omdat ik het afgelopen jaar nogal pech heb gehad met paarden. Het is hem geworden en toen ik hem ophaalde was alles prima en lekker op stal gezat en de volgende dag bij de resten het land en dat ging helemaal prima.