Hoe duidelijk maken dat ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:32

Johnnydepony schreef:
Quir, als je de hengstenhouder opbelt dan ga ik er van uit dat deze zelf een dna test op zijn kosten zal voorstellen. Ik heb dit eens meegemaakt bij een andere grote hengstenhouder die hebben dat ook gedaan. Dat ging toen om een vosvrije hengst die een vosveulen gaf.

Waarom zou een hengstenhouder dat voorstellen als de vraag niet van de eigenaresse van het veulen komt?

Thats_Me

Re: Hoe duidelijk maken dat ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:41

Fijn dat je zo ver gaat voor je vriendin! Ik vind het goed dat je het uit laat zoeken want vos x vos = vos (op enkele uitzonderingen na maar die heb je zo te lezen al uitgesloten) en als je zo een teleurstelling kan voorkomen is dat alleen maar super! Helemaal omdat het veulen zelf gewoon correct is, dan is het fijn om te weten wie wel de vader is om alles goed op papier te krijgen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:46

Je wilt niet zeggen wie de hengst is maar hij is wat ouder, vos en zeer beroemd.
Goh, is nu niet meer zo moeilijk :D

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:00

IngridM schreef:
Je wilt niet zeggen wie de hengst is maar hij is wat ouder, vos en zeer beroemd.
Goh, is nu niet meer zo moeilijk :D

Dat is inderdaad behoorlijk duidelijk en ik ken die hengstenhouder niet anders dan als zeer secuur en meewerkend naar de klanten toe. Ik denk ook dat zij best mee willen werken aan een DNA onderzoek, maar dan moet in mijn ogen de aanvraag wel van de eigenaresse zelf komen. Waar gaan we heen als iedereen maar onderzoeken mbt onze paarden op zou kunnen vragen bij dierenartsen, hengstenhouders, etc.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:05

Als het veulen gechipt gaat worden zou dat als het goed is ook verteld worden. Heb een schimmel gehad uit een hengst en een merrie waar nog nooit een schimmel uit was gekomen. Papieren van paardlief werden meegenomen en die kregen we niet terug voordat we uitgezocht hadden hoe het zat. Uiteindelijk klopte moederskant in de papieren niet.... Als we niet hadden gechipt hadden we het nooit geweten.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:06

Niet alles doorgelezen. Maar heb je niet genoeg gedaan voor je vriendin?

Je hebt haar erop gewezen dat het genetisch gezien onmogelijk van de hengst kan zijn, je hebt stukken laten zien waaruit dat blijkt ivm vos kleur.

Als ze het niet wil zien dan kun je hoog en laag springen maar dan gaat ze het echt niet toegeven.
Ik snap dat je teleurstellingen wilt voorkomen, maar ik zou het laten zoals het is en rustig afwachten tot de keuringen. Dan komt er vanzelf boven water of het klopt ja of nee.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:13

caroline_max schreef:
Zou je mij de hengst kunnen PB'en? En idd wordt van alle KWPN veulens DNA afgenomen bij het chippen. Persoonlijk vindt ik het vreemd dat de chipper dit niet opgemerkt heeft eigenlijk. Maar goed, misschien geen hele bekende hengst?

s'werelds beste voskleurige dressuurvererver....???? Kan er toch maar een zijn? Jazz.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 21:35

NatasjavE schreef:
caroline_max schreef:
Zou je mij de hengst kunnen PB'en? En idd wordt van alle KWPN veulens DNA afgenomen bij het chippen. Persoonlijk vindt ik het vreemd dat de chipper dit niet opgemerkt heeft eigenlijk. Maar goed, misschien geen hele bekende hengst?

s'werelds beste voskleurige dressuurvererver....???? Kan er toch maar een zijn? Jazz.

Waar lees je dat het een dressuur hengst is? :+

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:47

@NatasjaE...sorry hoor, niet iedereen is blijkbaar zo'n expert als jij!
Laatst bijgewerkt door caroline_max op 04-12-11 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 21:49

caroline_max schreef:
Enne...sorry hoor, niet iedereen is blijkbaar zo'n expert als jij!

*knip*.
Laatst bijgewerkt door Quir op 04-12-11 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:51

Ik reageer op de opmerking van degene boven jou hoor, sorry! Die vindt mij namelijk ontzettend dom blijkbaar dat ik niet weet dat het om Jazz gaat.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:52

Quir, laat je hier nog wel weten hoe het afloopt? Ben nu wel heeeel benieuwd naar de uitslag van DNA onderzoek en wie dan wel de echte vader is!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 21:57

caroline_max schreef:
Ik reageer op de opmerking van degene boven jou hoor, sorry! Die vindt mij namelijk ontzettend dom blijkbaar dat ik niet weet dat het om Jazz gaat.

Excuses dan!!

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:57

Haha ik ben ook geen expert, maar Jazz was wel de eerste naam die in mijn hoofd opkwam... Wil eigenlijk wel weten of ik gelijk heb... TS? O:)

Ben heel benieuwd hoe dit afloopt!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 21:58

Libera schreef:
Quir, laat je hier nog wel weten hoe het afloopt? Ben nu wel heeeel benieuwd naar de uitslag van DNA onderzoek en wie dan wel de echte vader is!

Ja dat zal ik zeker doen, morgen ga ik overleggen met wat we gaan doen (ze is er nu mee in gegaan om een DNA test te gaan doen, ze belden vanuit der zelf omdat ze toch begon te twijfelen!).

Morgen gaan we samen even kijken wat we doen, stamboek bellen of de hengstenhouder (of allebei) en kijken wat de mogelijkheden zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:01

vibabu schreef:
Als het veulen gechipt gaat worden zou dat als het goed is ook verteld worden. Heb een schimmel gehad uit een hengst en een merrie waar nog nooit een schimmel uit was gekomen. Papieren van paardlief werden meegenomen en die kregen we niet terug voordat we uitgezocht hadden hoe het zat. Uiteindelijk klopte moederskant in de papieren niet.... Als we niet hadden gechipt hadden we het nooit geweten.

Zoals ik eerder zeg, chippers hebben over het algemeen de ballen verstand van kleuren. Mijn shetlander staat in dr paspoort als silverdun.. ok, daar kan ik nog een beetje inkomen, maar ze is toch echt bont, en dat staat er niet bij.
En zo ken ik nog legio voorbeelden

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:06

caroline_max schreef:
@NatasjaE...sorry hoor, niet iedereen is blijkbaar zo'n expert als jij!

Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen...

bovendien, ik had het blijkbaar niet goed. ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:07

caroline_max schreef:

Tjonge jonge....eerst even tot tien tellen. Vindt je niet ontzettend dom(ken je niet) maar wel erg aangebrand over komen.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:16

@Natasja; Vindt het nogal kinderachtig dat je mij eerst quote, en doet alsof ik onozel ben omdat ik blijkbaar had moeten/kunnen weten dat het om Jazz zou moeten gaan (het kan er tenslotte maar 1 zijn?). En vervolgens reageer ik aangebrand? Ik heb idd weinig verstand van (KWPN) hengsten, maar toevallig wel een (bruin haha) veulen hier van een hele leuke vos hengst (en nee, geen Jazz). Jazz is echt niet de enige vos hengst met talent lijkt mij. Ons veulen is ook middels DNA gechekt, omdat wij de merrie drachtig gekocht hebben van (in onze ogen) niet zulke zekere mensen. Bij ons bleek het uiteindelijk prima te kloppen allemaal.

@TS; Ik zou de hengstenhouder zeker benaderen, als dit veulen niet van de gedachte hengst is is er misschien een rietje verwisseld bij het insemineren? dan is er mogelijk nog een veulen me teen niet kloppend papier.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:56

Heb niet het hele topic gelezen, maar ik wil de TS er even op wijzen dat in zeer uitzonderlijke gevallen het wel mogelijk is dat vos x vos wel een bruin veulen geeft. Dit kan optreden als er een mutatie is in één van de genen voor kleur bij 1 van beide ouders. Is heel heel vergezocht, maar het zou kunnen. Eventueel is er ook nog de mogelijkheid dat niet het gen van de vader (of moeder) voor de kleur werd geactiveerd, maar die van de opa of oma die via één van de ouders is doorgegeven. Dit is een vorm van epigenetische regulatie waarbij afwisselend paternale of juist de maternale genen worden geinactiveerd. Even heel kort door de bocht gezien kan het dan zijn dat de moeder of de vader wel het dominante gen voor bruin heeft, maar dit is al vroeg in de embryonale ontwikkeling middels methylatie van chromatine en/of DNA uitgeschakeld waardoor het fenotype vos is. In de kiemcellen van het dier worden de methylatiepatronen gewist en dan is het dus mogelijk dat het dominante gen wel weer wordt doorgegeven.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:55

Kan ook Vigo d'Arsouille zijn...wereldkampioen, duur, en vos!
Hoe is het nu verder verlopen TS?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 20:43

DNA testen zijn aangevraagd. Binnen 2 weken antwoord :)
Stamboek en hh zijn het met mij eens dat t niet klopt.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:50

Mooi, ik hoop dat het toch nog geen onaardige hengst blijkt te zijn en dat ze een leuke regeling kan treffen met de hh.

Mag ik dan straks wel weten welke hengst het blijkt te zijn :D

kmbrlyy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:58

Ik ben ook wel erg nieuwschierig over welke hengst dit dan gaat .... en hoe het afloopt :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:02

Spannend!