[TI] Wat staat er bij jouw tinker in de wei?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:14

Iowa heeft momenteel een vriendengroep met veel variatie :D Ze staat met een ijslander, kruising welsh cob appaloosa, andalusier en een pony kruising. Ze is wel de enige dame in het gezelschap maar dat vindt ze niet zo erg. Ze komt het beste overeen met de kruising welsh cob appaloosa (ze zijn net een koppeltje..) en met de ijslander staat ze altijd samen te krabbelen. Af en toe heeft ze wel wat merriekuren en dan staan al die mannen zo >;) te kijken.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:33

hoe is diaz naar andere paarden is ze een opperbitch of vindt ze alles wel goed.

Mijn oude merrie kon het met iedereen wel vindenzo niet dan ging ze wel aan de kant die zocht ook nooit ruzie. Haar grootste vriend was een shet van denk 80 cm (was een uk die onder de draden vande buurman doorkwam.)
Afbeelding

We hebben ook nog een bruine shet gehad en toen was het allemaal bont hier in de wei.

Grace is een echte allemans vriend en kan ik met iedereen kennis laten maken denk ik zonder veel gedoe (kan komen door haar nog jonge leeftijd)
Afbeelding
samen met het overleden weidegenootje

Maar met saph moet ik echt uitkijken dat is een opperbitch zolang ik erbij ben gaat het goed maar als je weggaat dan is zij ook echt de baas in de weide. Maar de nieuwe weidemaat (KWPN ook bont) mag nu al in een straal van 10 meter komen en heel snel achterlangs lopen. Maar nog niet in de buurt komen als het om wat anders gaat.

Het ligt dus ook veel aan het karakter van diaz wat wel en wat niet werkt

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:45

bij mij staat ook alles samen , 4 tinkies
alleen momenteel 2 aan 2

omdat wilgje dit jaar niet gedekt wordt staan zij en evolet niet bij bandit

bandit staat samen met frie
maar ze gaan allemaal goed samen
ook bandit met de veulens die ik heb gaat ook prima

RTM

Re: Wat staat er bij jouw tinker in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:14

2 Tinkers, een Shet en een IJslander. Geen gedoe met dekens, paarden op stal zetten, speciaal voer, ze krijgen allemaal hetzelfde. De Shet is de underdog, maar wel op een leuke manier. Ze mengt zich overal tussen en trekt zich nergens wat van aan. De IJslander heeft soms wat moeite met een van de Tinkers, maar dat is vooral met eten. Verder is het een lekker clubje zo :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:48

Ik heb zelf geen tinker maar ik hem mijn 17 jarige appaloosa merrie bij een 1,5 jaar oude tinker staan. Mijn paard is niet zo snel vriendjes met andere paarden maar vanaf dag 1 zijn dit de beste maatjes ever, heel schattig samen, veel rennen en elkaars rug kroelen. Staan in een ongelofelijk groot weiland maar lopen altijd vlak bij elkaar.

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:54

Die van mij staat met een 2 friese paarden, 1 veulen kruising PRE en fries en een shetlander :)

Wil trouwens wel zeggen dat het niet klopt dat tinkers en shets niet bij elkaar kunnen.
Zijn beste maatje is een shet :+

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:56

Waar staat dan dat dat niet zou gaan, 108078?

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:03

Oh sorry de eerste reactie verkeerd gelezen , er staat tussen HAAR tinker en niet tinekrs en shetlanders in het algemeen

Sorry leesfoutje :o

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:25

idefix4 schreef:
Mijn dochtertje is begonnen op de welsh van mijn schoonpa. Daar komen toch wat vinniger paardjes tussen voor dan bij de Dartmoor. Mijn dochtertje is geen held en op die welsh was ze minder zeker, dan nu op haar Dartmoortje. Op Horse Event ben ik helemaal verliefd op ze geworden. Allemaal van die donkerbruine exemplaartjes. Dus ik vind er één op marktplaats, laat dat nou net een vosje zijn! Prince is de favoriet op de ponyclub. Zijn gemoedelijke gedrag en zijn medewerkendheid wordt alom geprezen. Bij een beginner doet ie geen stap verkeerd en bij een meer gevorderde ruiter, ontpopt hij zich als baragepony, met de kunst om een M-proef te lopen. Echt een leuke pony en ze zijn niet zo van het 'ontsnappen'. Shetties willen nog wel eens van wei willen veranderen zonder jouw toestemming.

Even nog iets over Dartmoors. Hier nog een fan! :-D Op de columnwedstrijd van horses.nl heb ik een stukje geschreven over mijn ondeugende Dartmoormerrie van 3,5. Ik heb de werkelijkheid wel flink aangedikt, anders krijg je natuurlijk geen sappig verhaaltje. In werkelijkheid is ze echt SUPERbraaf en ik heb een hele waslijst aa dingen die ze al kan. Ze zou morgen desnoods kunnen worden ingespannen voor de wagen, maar ik ben een amateurmenner (al dan niet beginneling) en doe het daarom rustig aan.
Lees mijn column en stem! http://www.horses.nl/horsesnl/artikelen/22673/columnwedstrijd-_-kleine-ponys-worden-groot

jilleke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:45

Monty staat ongeveer met 7 paarden op de wei..Allemaal verschillende rassen..
Afbeelding

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 15:15

momo_lover schreef:
hoe is diaz naar andere paarden is ze een opperbitch of vindt ze alles wel goed.

Ze is erg onzeker merk ik.. maar zodra ze de paardjes/pony's kent bijt ze wel van zich af... het moet echt kleiner zijn als haar wil ze erover durven 'heersen'.. dus de ander moet poeslief voor haar zijn!!

Ik ben mijn man vast aan het voorbereiden :Y) hij dacht dat Diaz wel alleen kon.. dus had niet aan een 2de paardje gedacht , dus dat is al wennen in zijn hoofd ;) (en ja, daar moet ik al jaren van te voren mee beginnen! )

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:20

ze is dus redelijk onderdanig. Dan kan je vaak makkelijker een paard koppelen dan een dominante. Ze zal toestaan dat er wat bij komt (lees ze zullen niet gelijk gaan knokken wie de leider is. Saph deed dit wel en hield het nieuwe paard keurig in zijn stal door er op af te vliegen als hij zijn hoofd maar over de deur deed (zat nog wel ruim 10 meter en 2 hekken tussen maar hij kwam zijn stal niet uit)

Veel problemen zou ik dus niet verwachten als je haar zou koppelen aan een ander paardje. Mits die normaal is opgevoed in een kopel paarden.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:27

Mijn ervaring met Diaz is dat ze inderdaad onderdanig is, maar eenmaal opgenomen in de groep komt ze zelf ook uit d'r schulp. Hier was ze met 3 weken al echt 'groepslid'. Heb alleen bij 1 heel erg dominant paard haar weggehouden, maar daar kon sowieso weinig bij.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:30

Chubby staat in een kudde met zo'n 60 andere paarden, waarvan 1 Tinker. Grappig is dat die 2 áltijd met elkaar optrekken (met nog een paar andere paardjes).. Soort zoekt soort?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:41

Mijn Tinker x Fries Kruising Bonte Jaopie, kon maar niet wennen aan de kleine zwarte Shet Bartje.
Die heb ik nu dus apart achtter mijn huis staan.

Hij staat nu samen met de Fries x KWPN tuigpaard kruising Bonte Khavanna, en dat is voor het eerst in vele, vele, jaren een kei-goede combinatie.

Jaopie is 8,5, Khava 2,5 en het is helemaal "zijn meissie".

Bartje heeft ook nog bij hen in gestaan, maar dat vond Jaopie dus niks, sedert Khava er bij kwam.
Hij wilde die meid duidelijk voor zichzelf alleen hebben.

Jaopie (en ook Khava), maar ook de Shet, hebben ook wel bij een Haflinger-groep van 4 Haffen ingestaan.

Maar nooit heb ik zo'n enorme verandering in Jaopie gezien als sedert hij alleen in een wei staat met Khavanna.
Die zijn compleet verliefd.

Dat had ik nooit gedacht of verwacht, maar gelukkig toch, na vele jaren een MATCH voor Jaopie gevonden!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 15:46

snowdon schreef:
Mijn ervaring met Diaz is dat ze inderdaad onderdanig is, maar eenmaal opgenomen in de groep komt ze zelf ook uit d'r schulp. Hier was ze met 3 weken al echt 'groepslid'. Heb alleen bij 1 heel erg dominant paard haar weggehouden, maar daar kon sowieso weinig bij.

Ja precies, daarom bestempel ik het niet persee als onderdanig, maar verlegen/onzeker hihi. want ze kan best pittig doen als ze de paardjes eenmaal kent. Maar inderdaad.. bij echt dominante paarden is ze de klos :(

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:57

hier zijn ze ook niet dominant maar ook zeker niet onderdanig.
Wij staan met Travis en Misty nu een dikke week op een nieuwe stalling waar ze echt precies overal tussen in zitten. Dus ze klikken met iedereen.
Wat mij opvalt aan vooral Travis, is dat hij geen disgnalen afgeeft in de zin van uitdagen of reacties uitlokken. Het maakt hem allemaal vrij weinig uit. Hij staat ook met iedereen samen dus dat is wel hartstikke leuk. Paarden die hem dan bijv uitdagen negeert hij min of meer, en vervolgens gaan ze samen ergens staan vreten. erg lollig haha. Maar bijv Misty geeft wel signalen naar een andere merrie, zuur kijken, oren plat, en krijgt dan reactie. Maar eigenlijk ook amper. Vind het wel fijn hoor. Ik hou niet zo van die ruige beesten :))

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:57

Mijn ene Tinker staat bij mijn andere Tinker in dezelfde weide ..... :D

Eerst had ik alleen mijn bonte Kyan , maar die vond ik wel alleen staan , dus toen er toch nog een Tinker erbij gekocht , mijn witte prinsesje Karlijn , want mijn man en schoonpapa wilden er ABSOLUUT geen Shet bijhebben .......... :+
Heb zelf ook niets met Shetten , hihi

gelukkig is iedereen anders :j en de paarden ook

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:34

Luna staat nu in de groep met een Tinker, Fjord en een rijpony. De Fjordenmerrie is vrij dominant, staat vaak wat apart omdat de overige drie een front vormen. Luna en de twee Tinkers staan samen op stal (wel ieder eigen box), dat zijn echt jut en jul. De rijpony hangt er een beetje bij. Aan beide kanten van de wei heeft Luna tinkerburen waar ze ook nog wel eens een kroel mee wil wisselen.

Persoonlijk heb ik heel vaak de klik met dominante merrie's, heel raar, maar waar. Luna is dat nou niet, maargoed, een twentertje inscharen in een bestaande kudde oudere paarden, dat had ik ook niet verwacht. Wie weet over een paar jaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:40

Wat staat er bij mijn tinker in de wei, nog een tinker, 2 kwpnérs, tjechisch warmbloed, 2 schapen en 2 geiten.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:43

Hier staan ze met vijf Tinkers,een hafje en een Shet :) .

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:21

Jessie staat momenteel met nog één andere Tinkermerrie in de wei. Zij zijn tot elkaar veroordeeld ivm hun artrose, hun dieet en het feit dat ze dagelijks supplement moeten hebben.
Flynn staat dus voor het eerst in vier jaar niet meer bij zijn mams in de wei... Maar ik geloof dat ik dat erger vond dan hij :)) Hij staat met nog een drie andere ruinen en een oudere merrie in de wei. Vindtie wel gezellig. Lekker donderjagen met de jongere ruinen en de oudere ruin en merrie houden de boel onder de duim.

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:10

Jameson staat met een mini-pony van dezelfde leeftijd. Ze hebben het goed naar hun zin samen! Lekker stoeien en gek doen met elkaar. Zijn echt twee dikke maatjes!

Afbeelding
Afbeelding

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:58

Wat een leuk stel die Tinker met die mini-Shet. Die hebben veel lol zo te zien!!! :-D
Heeft de Tinker het niet erg heet met die deken op, met dat haar eronder (te zien aan de wintervacht op de benen) en het prachtige zonnige weer?? Tinkers kunnen toch goed tegen kou?

yenthle1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:11

Hij kan het goed met de mini shet opschieten