veulen aanschaffen of 3 jarige ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:22

een veulen 3 jaar voeden (en met 3 jaar risico op DA-kosten enz) kost veel geld hoor, ook al heb je ze aan huis staan.
Dan zou mijn keuze zijn om een onbeleerde 3 jarige te kopen (of eigenlijk nu een 2,5 jarige kopen, prijzen liggen in de winter lager en dan heb je het komende halfjaar om elkaar te leren kennen en voorbereidend werk te doen) en die dan als ze goed beleerd zijn met 3maand onder het zadel ongeveer te verkopen.

Heb het zelf een paar jaar geleden ook gedaan, als je mazzel hebt loopt het leuk maar er zit natuurlijk altijd risico aan vast!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:10

xxieslady schreef:
ik heb eigen land en eigen stallen :) dus heb geen kosten aan stalling en weidegang

Zal je er zowiezo meer dan een moeten kopen.

xxieslady

Re: veulen aanschaffen of 3 jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 18:04

bedankt voor de tips ik laat het weten als ik een leuke merrie heb gekocht :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:06

ik heb je nog gepb

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:06

ik zou beginnen met een 3jarige (ik had geloof ik gezien dat het een merrie was) en dan opleren en laten dekkken. Dan kan je haar verkopen en haar veulen opleren als het groot is. Iedereen blij :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:09

maar dan zit de koper dus met een veulen, lijkt me dat je het paard dan juist moeilijker verkocht krijgt?

Marieke_KJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:10

Heleennn schreef:
ik zou beginnen met een 3jarige (ik had geloof ik gezien dat het een merrie was) en dan opleren en laten dekkken. Dan kan je haar verkopen en haar veulen opleren als het groot is. Iedereen blij :D

Moet je wel een geldboom in de tuin hebben staan :') Een veulen kost al een paar duizend euro voor dat het geboren is..

Ik zou zelf eerst eens uitrekenen wat het kost, en dan eens bedenken of je er inderdaad aan verdiend.. Niet alleen de kosten van het paard, maar ook je eigen tijd die je er in stopt en eventuele risico's (voor het paard en voor jou)..

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:12

fokken moet je doen voor de lol en niet om er geld mee te verdienen want dat zijn er maar een paar, en dat zijn dekhengsten

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:13

xxieslady schreef:
franka75 schreef:
waarom wil je eraan verdienen dan kan je beter aan de lotto meedoen, ja sorry hoor.

vanwaar deze opmerking ik vraag alleen advies dit doen honderden mensen het is toch leuk als je een paard koopt dan goed kan beleren om daarnaa een goed plekje voor het paard kunt vinden en er wat mee verdient niks mis mee vind ik

Als je het wilt doen als een leuk project is het leuk om te doen, ik zou dan voor een 2,5 of 3 jarige gaan.
Maar het is een risico of je het voor meer kan verkopen. :j Maar risico's zijn er om genomen te worden :P

Marieke_KJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:16

Inderdaad, als je het als projectje wilt doen zou ik voor een 2,5 of 3 jarige gaan. Daar kan je mee aan de slag. Een veulen brengt dan veel meer risico met zich mee omdat het eerst nog groot moet worden zonder ongelukken voordat je er mee aan de slag kan :)

xxieslady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 20:05

bedankt voor de informatie :) een veulen brengt inderdaad een hoop risico en kosten met zich mee, dus ik ga hard op zoek naar een leuke 2,5 of 3 jarige

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:08

het hangt eigenlijk ook aan het paard af

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:45

xxieslady schreef:
maar als ik haar in de opfok zet ben ik toch duurder uit? aangezien ik thuis weiland en stalling heb

Inderdaad. Opfokken is duur en kost op jaarbasis al zoveel geld en dat x 3 en dan kost het paard al meer dan het op zal brengen.

Verder zijn veulens duurder dan jaarlingen. Omdat veulens mooier zijn. Erg vreemd overigens, want als je een veulen koopt, wordt die ook jaarling voordat ze twenter wordt, maar toch. Het is niet anders.

Ik zie op marktplaats 3 jarige paarden staan die nog niets kunnen en die kosten een habbekrats. Daar kun je ze niet voor fokken want het dekgeld is nauwelijks goedkoper dan wat ze nu op moeten brengen. En dan zullen we het over opfokkosten maar niet hebben.

Mensen willen een kant-en-klaar paard. Eentje die alles al kan, liefst een die op wedstrijden is uitgebracht. Je hebt de tijd niet mee. in de jaren 90 kon je dit nog heel leuk doen, maar nu is de markt verzadigd en kopers zijn tegenwoordig echte zeikerds. Een paard verkopen in deze tijd is een ramp.

Sommige paarden moeten met spoed weg. Moet je hier kijken:
http://link.marktplaats.nl/504400728
Krankzinnige prijs voor zo'n paard vind ik. Het is een heel leuk dier om te zien.

Of hier, moet je kijken wat een ontzettend leuke fries:
http://link.marktplaats.nl/504519835

Hier leuke kwpn merrie: http://link.marktplaats.nl/495548985

Mocht je bij een paard gaan kijken: check de staartwortel en de manenkam. Sporen van eczeem zijn dan nog te zien en die paarden zijn bijna niets waard. Je krijgt ze niet verkocht.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:05

Ach je kunt ook een leuke 5, 7 of 8 jarige kopen. Er hoeft niet altijd een keuze gemaakt te worden tussen of 0 jaar of 3 jaar. :=

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:10

Vienna2007 schreef:
Je bent te jong als je nog niet weet hoe je commentaar schrijft, en verdiepen.

En je bent te jong als je op bokt moet vragen of je nu beter een veulen kunt kopen ofeen 3-jarige om geld te verdienen. Verdiep je eerst in de kosten, risico's en de huidige markt, en overweeg het dan nog eens.

Wat ontzettend kinderachtig zeg jezus mina!

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:12

Ik zou een 3 jarige kopen. Lekker trainen tot een bepaald niveau en verkopen. Er staan nu zat leuke voor weinig geld te koop. Wel laten keuren ongeacht de prijs die je betaald. Een afgekeurd paard is niks waard.

kmbrlyy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:52

Dan moet je een 3 jarige kopen, want de kans dat n veulen ziek word, ocd oid heeft is er ook nog, en dan heb je er al 3 jaar geld in gepompt...