Publicatie nakomelingenonderzoek osteochondrose in Januari

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 15:01

Umeo schreef:
Op de sesambeentjes zijn zo ook niet zo streng en dat is echt erg belangrijk!!

Een vriendin van mij heeft een merrie die prok is met een 3 (geloof ik toch) op sesambeentjes en als je de merrie haar kogels bekijkt dan weet ik zonder foto's te maken al genoeg :+ en zo een merrie is dan wel prok wat.voor gezond staat. Ik vind het persoonlijk gwn commercieel. Als morgen iemand het belangrijk vind hoe mijn merrie op de foto is dan komen ze het cd'tje maar halen en van mij mogen ze er elke da bij halen die ze maar willen :)

Het is al vaak gezegd, prok is een fokkerij predicaat, de zaken die overerfbaar zijn worden beoordeeld.
Andere mankementen die niet overerfbaar zijn, zijn voor een fokmerrie van minder belang.

Dus ik herhaal mezelf even:
Als je heel safe wilt zijn zeg je als fokker het is een drager, dus ik fok er niet mee, of in tegenstelling daaraan het vererft niet dus ik durf dat te wagen, maar dat is een eigen keuze.

Ik verkocht dit jaar een merrie die een mooi prok rapport en predicaat had, ook schoon op de kogels trouwens. Degene die haar een paar maanden geleden kocht heeft haar helemaal over laten keuren met nog nek en rug erbij.
Maar wat opvallend was de paar 2tjes op het prokrapport waren veranderd in 1tjes

Daarom is het zo raar dat mensen zeggen dat sportkeuring zwaarder is, prok mag alleen vanuit een bepaalde hoek gefotografeerd worden, met sport kunnen ze door de camera in een gunstige hoek te draaien een zogenaamd positiever resultaat verkrijgen en het resultaat dient een andere functie.
Vandaar dat het vergelijk van die merrie is hartstikke scheef, of kreupel maar wel prok, helemaal geen steek houdt.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:11

sarabande schreef:
besita schreef:
doe maar verder zoals je bezig bent ;) ;) liever een jong paard wat helemaal goed is op de foto's zonder dat papiertje dan ééntje met Prok en Ocd in de kogels ..

Maar waarom zou dat jonge paard dat helemaal goed op de foto's is niet in aanmerking komen voor prok, daar mis ik even wat.
En dat gezeur over kogels, het blijkt in mindere mate overerfbaar, dus geldt het niet voor prok, maar het wordt nu wel op het papier gezet wat duidelijker is dan voorheen. En de fokkers kunnen zelf kiezen hoe ze daar mee om willen gaan
Als je heel safe wilt zijn zeg je als fokker het is een drager, dus ik fok er niet mee, of in tegenstelling daaraan het vererft niet dus ik durf dat te wagen, maar dat is een eigen keuze.

ik denk dat je niet wil weten hoeveel fokkers roepen dat hun merrie prok is terwijl ze ocd in de kogels heeft en degene die ervoor uitkomen die schreien dan dat het door een trauma uit de opfok komt ..je moet daar gewoon eerlijk in zijn dat zuiver x zuiver niet altijd zuiver is ..en dat zal elke fokker die veel nakomelingen uit zijn zuivere merrie heeft kunnen beamen dat er ook wel eens eentje een ocd zal hebben ...
het is en blijft ocd ..ik vind niet dat ze uitzonderingen moeten maken voor kogels ..vraag maar eens -want dat heb ik bij een aantal gerenomeerde chirurgen gedaan -wat goede DA daarover zeggen ..bijna allemaal zeggen ze dat een ocd in de sprong minder erg is dan een chip in de kogel...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:20

Zoals gezegd daar beslis je als fokker zelf over

Al die verhalen over die DA zegt dat en die DA zegt zus, daar kan ik weinig mee, prok is een gegeven en zoals alles is dat niet zaligmakend, maar wellicht beter dan niets

Ik zat ooit op een hengstencompetitie naast een stel Belgen die beweerden dat in België alleen maar hengsten goedgekeurd zijn met louter nullen anders worden ze niet goedgekeurd.
Dan moeten er in België wereldwonderen rond lopen, oftewel men kijkt er toch heel verschillend tegenaan, vooral als die gegevens niet openbaar zijn :D .

Umeo

Re: Publicatie nakomelingenonderzoek osteochondrose in Januari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:24

In belgië is de eerste fase veterinaire keuring. Niet goed is geen hengstenkeuring :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:34

Umeo schreef:
In belgië is de eerste fase veterinaire keuring. Niet goed is geen hengstenkeuring :)

Ja maar wat is niet goed???

Alleen maar nullen bestaat helemaal niet

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:49

sarabande schreef:
Ik zat ooit op een hengstencompetitie naast een stel Belgen die beweerden dat in België alleen maar hengsten goedgekeurd zijn met louter nullen anders worden ze niet goedgekeurd.
Dan moeten er in België wereldwonderen rond lopen, oftewel men kijkt er toch heel verschillend tegenaan, vooral als die gegevens niet openbaar zijn :D .

dat jij net naast debielen zat zegt me niks ..nullen bestaan niet

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:56

sarabande schreef:
Maar wat opvallend was de paar 2tjes op het prokrapport waren veranderd in 1tjes

Daarom is het zo raar dat mensen zeggen dat sportkeuring zwaarder is, prok mag alleen vanuit een bepaalde hoek gefotografeerd worden, met sport kunnen ze door de camera in een gunstige hoek te draaien een zogenaamd positiever resultaat verkrijgen en het resultaat dient een andere functie.
Vandaar dat het vergelijk van die merrie is hartstikke scheef, of kreupel maar wel prok, helemaal geen steek houdt.

zolang er geen algemene richtlijnen bestaan over wanneer je een 1 , een 1-2 , een 2-3 of een 3 moet geven gaat het gewoon wat die specifieke Da ervan vind op het momnet van de keuring ..dus de ene geeft een 1-2 terwijl de volgende een 2 geeft enz je moet het namelijk ook bekijken MET de klinische keuring erbij ..
Bij Prok zijn het altijd dezelfde DA die bepalen welke waarden ze geven
maar zolang het paard vlekkeloos door de RX opnamen gaat is er geen probleem ..maar vaak geven de "twijfelgevallen " de problemen en aan de hand van het klinische beeld kan de DA dan een ander cijfer geven

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:08

Klopt, alhoewel de prok keuringsarts eenduidige foto's moet inleveren

Maar het is niet te vergelijken een prok keuring is niet zwaarder of minder dan een sportkeuring, het is een andere keuring en de DA heeft bij een sportkeuring idd meer mogelijkheden

Moet erbij zeggen dat ik geen opdrachtgever was ;)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:52

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:59

Prokwaardig is onzin, zoals gezegd het is een andere keuring.
Ik denk eerder dat die merrie weggaat omdat ze klein is en geen ster geworden is, super merrielijn trouwens met die beeldschone Dolly erachter.
Als ik springpaarden zou fokken zou ik dat zomaar aandurven ondanks de malaise.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:01

Maar dus economisch waardeloos... daar sta je dan met je PROK...
Als zelfs een chip in de kogel niet meetelt voor dat certificaat, wat voor nut heeft het dan?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:02

sarabande schreef:

Dus je zou wel fokken met een merrie met een chip in de kogel?
Bizar :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:07

s0173957 schreef:

Gezien de 2 elite merries ervoor is de kans dat deze chip door een trauma komt erg groot en de kans dat de merrie het doorgeeft erg klein. Daarbij is fokken altijd keuzes maken en deze merrie heeft voor dat geld zoveel over, dat bedoel ik er eigenlijk mee

Overigens is prok een predicaat en .... zucht ......het wordt wat vervelend om het steeds te moeten herhalen waar overerfelijke zaken in meetellen.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:17

sarabande schreef:
s0173957 schreef:

Gezien de 2 elite merries ervoor is de kans dat deze chip door een trauma komt erg groot en de kans dat de merrie het doorgeeft erg klein. Daarbij is fokken altijd keuzes maken en deze merrie heeft voor dat geld zoveel over, dat bedoel ik er eigenlijk mee

Overigens is prok een predicaat en .... zucht ......het wordt wat vervelend om het steeds te moeten herhalen waar overerfelijke zaken in meetellen.

Natuurlijk niet! Er is toch ook nog een vader?? Die wel degelijk drager kan zijn? (Net als de moeder overigens, elite uit een elite-moeder of niet). Zekerheid over trauma of erfelijkheid heb je daarom nooit.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:23

blijf jij dan maar lekker geloven dat een chip door trauma komt _/-\o_ ...OCD is( deels ) erfelijk of dat nu in de kogel , knie, sprong, rug of hals zit
voor hetzelfde geld hebben die 2 elite merries ervoor ook chips in de kogel ondanks hun mooie predikaat
wat me zo tegenstaat hier is dat men neerbuigend doet over fokkers die zeggen hun paard clean te hebben zonder Prokcertificaat want dan ben je ongeloofwaardig ...maar als dan een vb in de praktijk aangehaald wordt van Kwpn hengst x Elite moeder x Elite grootmoeder en nakomeling niet clean dan is het ineens van een trauma ..dat is pas ongeloofwaardig ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:26

sarabande schreef:

Af en toe vraag ik me af of jij in de praktijk ook wel eens onder de mensen komt.

Een PROK merrie kan bij een sportkeuring makkelijk afgekeurd worden op basis van foto's omdat kogels en sesambeentjes niet meetellen voor PROK. Los daarvan kan een PROK merrie bij het klinische gedeelte van een sportkeuring wel stokkreupel zijn! Pezen, banden, versleten kraakbeen, spieren, het is allemaal niet te zien op de foto en van veel groter belang als je een sportpaard koopt dan een armzalige PROK keuring op basis van een paar foto's waarvan een gedeelte niet eens meetelt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:32

Daar is onderzoek naar geweest, dat chipjes oftewel losse botfragmenten, in kogels vaak veroorzaakt zijn door een trauma in de opfok.
Heb jij zon groep wel eens uit hun dak zien gaan.
Ik zeg niet dat ik het in mijn fokkerij zou willen of toe sta.
Ik geef een oordeel over de prijs/kwaliteit van deze merrie en probeer uit te leggen dat gezien haar vraagprijs met die afstamming het een goede aanschaf kan zijn.
Overigens wordt ze aangeboden voor de sport.

Margreet ieder paard kan drager zijn, zolang er niet met DNA gewerkt wordt kom je daar niet achter.
Gezien het feit dat alle vaders KWPN goedgekeurd zijn en moeder en grootmoeder elite is het gevaar van vererfing bij deze merrie heel klein, uitsluiten is onmogelijk.

Leuk trouwens dat iedereen weer meent persoonlijke denigrerende opmerkingen te maken, maar zie mijn profiel, ik ben dat gewend.

En Janne als je had gelezen had je gezien dat ik dat allemaal eerder al uitgelegd heb

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:45

Nu spreek je jezelf tegen:

Eerst:
sarabande schreef:

en dan:
sarabande schreef:
Ik geef een oordeel over de prijs/kwaliteit van deze merrie en probeer uit te leggen dat gezien haar vraagprijs met die afstamming het een goede aanschaf kan zijn.
Overigens wordt ze aangeboden voor de sport.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:48

sarabande schreef:
Margreet ieder paard kan drager zijn, zolang er niet met DNA gewerkt wordt kom je daar niet achter.
Gezien het feit dat alle vaders KWPN goedgekeurd zijn en moeder en grootmoeder elite is het gevaar van vererfing bij deze merrie heel klein, uitsluiten is onmogelijk.

Precies. Uitsluiten kun je nooit. Maar het gaat hier wel om een paard mét een chip, wat sowieso in het nadeel van de twijfel is. Dat alle vaders KWPN ggk zijn zegt dan ook niets, aangezien er binnen de groep KWPN gefokte ggk hengsten ook veel spreiding zit in wel/niet vererven van OC(D). Dat is precies de aanleiding geweest om dit hele onderzoek op te starten; omdát het bij de ene hengst veel vaker voorkomt dan bij de andere, ondanks dat ze allebei schoon zijn.
Laatst bijgewerkt door MargreetB op 27-11-11 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:48

sarabande schreef:
Daar is onderzoek naar geweest, dat chipjes oftewel losse botfragmenten, in kogels vaak veroorzaakt zijn door een traume in de opfok.
Heb jij zon groep wel eens uit hun dak zien gaan.
Ik geef een oordeel over de prijs/kwaliteit van deze merrie en probeer uit te leggen dat gezien haar vraagprijs met die afstamming het een goede aanschaf kan zijn

je zegt zelf een paar posts ervoor
"Als ik springpaarden zou fokken zou ik dat zomaar aandurven ondanks de malaise."
je spreekt jezelf dus behoorlijk tegen ...
vind het maar raar hoor groepen die uit hun dak gaan geeft ocd in de kogels ...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:54

ik heb jaaaaaren terug ook een duur veulen gekocht uit drie generaties elite ( en nog een hele waslijst aan predikaten ) en toen het veulen op de foto moest : ocd in de sprong ..niks trauma opfok en uit hun dak gaan

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:58

Chip in de achterkogel schijnt niet zo erfelijk belast te zijn als in de sprongen en knieen. Het telt niet voor niks niet mee voor PROK. Binnenkort komt daar ook een bepaalde plek in de knieen bij om dezelfde reden.
Sprong is wel heel erfelijk belast naar het schijnt, net als een plek in de knieen.

Ik vind de merrie van de advertentie niet duur. Mooie merrielijn uit topmerrie Dolly zelfs.
De verkoper zou beter dat chipje eruit gehaald kunnen hebben. Heeft hij een merrie 100% PROK en sport. Brengt de merrie zo 5000 euro meer op.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:08

En hoeveel merries zullen er zo niet voor een PROK aangeboden worden, waar eerst de chips uitgehaald zijn?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:11

s0173957 schreef:
En hoeveel merries zullen er zo niet voor een PROK aangeboden worden, waar eerst de chips uitgehaald zijn?

Suzanne je omschrijft wat ik bedoel

Voor de prok maakt dat niets uit zoals al meerdere malen uitgelegd
Suzanne heeft het over de verkoop

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:16

Suzanne F. schreef:
Ik vind de merrie van de advertentie niet duur. Mooie merrielijn uit topmerrie Dolly zelfs.
De verkoper zou beter dat chipje eruit gehaald kunnen hebben. Heeft hij een merrie 100% PROK en sport. Brengt de merrie zo 5000 euro meer op.

ik vind al die uitspraken uit de mond van al de fervente prokverdedigers ..euhm vreemd :+ :+
maar dat bewijst nog maar eens de hypocriete houding ..want als ze dan eens een eigen fokproduct zouden aanhouden ipv snel verkopen als veulen en die nakomeling blijkt als 2 jarige niet clean dan snele opereren en later Prok aanvragen, en dan doodleuk verkondigen over hun prokproducten :') met deze erbij zeker: *\o/* *\o/*