Umeo schreef:Op de sesambeentjes zijn zo ook niet zo streng en dat is echt erg belangrijk!!
Een vriendin van mij heeft een merrie die prok is met een 3 (geloof ik toch) op sesambeentjes en als je de merrie haar kogels bekijkt dan weet ik zonder foto's te maken al genoegen zo een merrie is dan wel prok wat.voor gezond staat. Ik vind het persoonlijk gwn commercieel. Als morgen iemand het belangrijk vind hoe mijn merrie op de foto is dan komen ze het cd'tje maar halen en van mij mogen ze er elke da bij halen die ze maar willen
Het is al vaak gezegd, prok is een fokkerij predicaat, de zaken die overerfbaar zijn worden beoordeeld.
Andere mankementen die niet overerfbaar zijn, zijn voor een fokmerrie van minder belang.
Dus ik herhaal mezelf even:
Als je heel safe wilt zijn zeg je als fokker het is een drager, dus ik fok er niet mee, of in tegenstelling daaraan het vererft niet dus ik durf dat te wagen, maar dat is een eigen keuze.
Ik verkocht dit jaar een merrie die een mooi prok rapport en predicaat had, ook schoon op de kogels trouwens. Degene die haar een paar maanden geleden kocht heeft haar helemaal over laten keuren met nog nek en rug erbij.
Maar wat opvallend was de paar 2tjes op het prokrapport waren veranderd in 1tjes
Daarom is het zo raar dat mensen zeggen dat sportkeuring zwaarder is, prok mag alleen vanuit een bepaalde hoek gefotografeerd worden, met sport kunnen ze door de camera in een gunstige hoek te draaien een zogenaamd positiever resultaat verkrijgen en het resultaat dient een andere functie.
Vandaar dat het vergelijk van die merrie is hartstikke scheef, of kreupel maar wel prok, helemaal geen steek houdt.