Mini bij 'grote' paarden in het land?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:53

Ohw dat gaat wel hoor ;) Mijn mini shetje van 72 cm staat met mijn paard 1.60 samen op stal, samen op de wei. Gaat goed hoor, hij daagt mijn paard altijd uit, enja soms loopt mijn paard hem omver als ze aan het spelen zijn, maar daar kan hij wel tegen. Dus ik denk dat het niet echt een probleem zal worden hoor ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 11:21

Elinexx schreef:
Nou als je een mini paardje neemt en die een trap krijgt van de fries lijkt het me toch geen goed idee.
Zelf heb ik wel een boel shetlanders (ook mini's) en die staan bij mijn dominante paard van 1.65.
Dit lukt wel.

Mijn Fries is niet dominant en hij zal niet zo snel trappen. Heb hem de Haf nog nooit een mep zien verkopen.
Hij is echter wel de baas, dat zal de mini moeten accepteren. Maar de mini is nog jong en de Fries is 7, dus dat loopt wel los....,

snowdon

Re: Mini bij 'grote' paarden in het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:28

Ik heb hier tinkers met shire-maat hoeven, flink oppervlak om mee te meppen dus... maar ze doen dat dus echt niet. En als ze met zo'n been de lucht in gaan is dat niet gericht en ver boven schofthoogte van de kleine :')

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:32

Mijn kleine probeerde gister te spelen met mijn oudste merrie, beetje tegenop steigeren alleen de merrie schrok ergens van op haar dramatische manier dus dribbelde naar voren *BOINK* haha :D

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:38

mijn mini's staan ook gewoon bij maxi's in hoor, heb nog geen ene keer problemen gehad en toch diverse combi's gehad.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:39

Mijn mini moest wel wennen dat de benen op ooghoogte zaten, hij liep ook regelmatig in het grazen tegen ze op :+
Nu gebruikt hij ze als verrijdbare schuilstal, lekker met je hoofdje onder de flap van de deken staan :))

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 15:52

Bojangles schreef:
Mijn mini moest wel wennen dat de benen op ooghoogte zaten, hij liep ook regelmatig in het grazen tegen ze op :+
Nu gebruikt hij ze als verrijdbare schuilstal, lekker met je hoofdje onder de flap van de deken staan :))

Hahaha, dat zal hier met de Fries ook zijn. De Haf is wat lager bij de grond ;)
Nou ja, Magic heeft oogjes in zijn hoofd, moet ie maar een beetje oppassen. ;) Gelukkig is de Fries niet al te lomp.

Mijn vorige schimmelmerrie (Nadita, jaja van mijn forumnaam) die greep ze in de nek en sleurde ze door het land heen. Of als er een shet voor haar stond even de knie omhoog tegen de kaak van de kleine, zodat deze sterretjes zag.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:12

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:59

Mijn kleintje van 83 cm staat vaak met o.a. een tinker, ze zijn echt vriendjes. :j :D Heel leuk om te zien!

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 17:13

clairew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:27

Hey,

Hoewel hier al even niet op gereageerd is wil ik toch nog even inpikken.
Zijn er onder jullie die ervaring hebben met een mini-hengst en een grote hengst samen?
Al is het maar als veulen?

Ik heb momenteel een friese hengst van 9 maand staan, samen met een merrie van 7 maand. De merrie van 7 maand verhuist in maart naar een nieuwe thuis en ik wil voor mijn hengst een maatje kopen. Omdat ik hem zolang mogelijk hengst wil houden moet het dus een mannelijke mini zijn.

Nu heb ik een mini-hengstje op het oog van 7 maanden oud - te jong dus om al te castreren, hoewel dat sowieso gebeurt van zodra mogelijk.

Is het mogelijk om dit mini-hengstje nu al op de weide te zetten terwijl het merrieveulen er nog bij loopt? Of wordt dit sowieso ruzie?
In maart gaat de merrie sowieso weg en dan zal het dus nog enkele maanden de twee hengsten samen zijn, tot de mini gecastreerd kan worden. De fries wil ik zo lang mogelijk hengst houden maar die wordt uiteindelijk ook geruind.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:30

Bij ons staat er een mini in een hele grote kudde! Hij kan overal heen en onderdoor! Dus hij verplaatst zich zelf! Hij is overigens het best bevriend met de grootste van stal := Daar speelt hij ook mee!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:35

clairew: Hier momenteel een tinkerhengstveulen en een minishethengstveulen samen bij twee drachtige tinkermerries.
Eerder hadden we bij onze tinkerhengst een shetlandruin staan, ging super... waren de beste maatjes! (beiden zijn verkocht)

Ik verwacht in jouw situatie geen ruzie.... wel moet je uitkijken dat die jonge dingen al vruchtbaar kunnen zijn. Uit die voorzorg heb ik mijn merriejaarling elders geplaatst, maar ze hebben enkele weken wel samen gelopen en dat ging prima hoor. Op die leeftijd zijn ze eerder speels met elkaar dan dat er gevochten wordt.

clairew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:41

@snowdon: de merrie is nu 7 maand oud en verhuist wanneer ze 10 maand oud is. Dan is de grote hengst net 1 jaar en zou de mini ook 7 maand zijn. Volgens de dierenarts is er pas een (klein) risico op vruchtbaarheid bij merries vanaf 1 jaar dus hij zei dat het geen probleem zou zijn indien ze in maart zou verhuizen.

Mijn grootste schrik is dat de hengsten dus zouden kunnen vechten om de merrie maar ik heb nog geen ervaring met hengstenveulens samen en weet dus niet of ze op deze leeftijd al geprikkeld zouden zijn om te vechten of gewoon zouden spelen. Moest de merrie er niet bij zijn zou ik niet zo twijfelen. Ik wil gewoon niet dat die kleine in mekaar getrapt wordt...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 11:00

Hier is de mini inmiddels gearriveerd. Hij is hier nu bijna 3 weken. Hij loopt nog wel steeds apart, wat hij prima vindt.
Mijn zwarte deed in begin wel wat lelijk, maar dat was na een paar dagen over.
Denk dat ik de kleine er straks wel zonder problemen bij in kan laten lopen.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:04

bij ons op stal hadden we wel eens een mini shet bij het grootste paard (1.85) in hoor. was dat niet helemaal de bedoeling ( shet ontsnapte steeds en ging gezellig naar de reuzen) maar het ging goed :)
zag er alleen heel debiel uit :')

mirol3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:44

Ik heb hier een mini hengst bij 2 maxi hengsten staan :)

Mijn friese hengst (toen 2,5 jaar) kon er slecht tegen als ik met mijn andere hengst (PRE) aan het werk ging. Dus toen heb ik er een shetland veulen bijgenomen als maatje. Nu zijn we ruim een jaar verder en het gaat prima! Shetlander daagd zelfs zo nu en dan mijn andalusier hengst uit die toch echt super dominant is en ook dus de baas van het koppel.

Moet er wel bijzeggen dat mijn shetlander in de paddock en wei een schuilstal heeft waar alleen hij in kan en die gebruikt hij zo nu en dan ook goed als het gespeel van die grote jongens hem ff te veel wordt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:19

mijn merrie deed in het begin ook lelijk tegen mijn shet (toen nog veulen) maar nu zijn ze onafscheidelijk :)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:21

Mijn shetten lopen ook bij mij vier merries in. In de weide en in de paddock. Ik zorg er wel altijd voor dat ze ergens kunnen vluchten waar de merries niet kunnen komen. Een hoek van de paddock is afgezet met lint, waar de shets onderdoor kunnen en de merries dus niet.
Shetten zoeken elkaar wel altijd op.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:22

mijn merrie is een alfa merrie van 147 en ik heb een mini shet van toen 70 cm en dat ging ook goed. nu heb ik er mijn paard bij gezet en die vondt mijn shet veel enger dan de shet mijn paard

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:35

Hier is het altijd goed gegaan
Mijn amhtje liep altijd bij mijn grote hengst 1,87 groot bijde hengst

Nu hebben wij de 3 shet merries vanaf 68 cm bij een paard van 173 lopen gaat prima
De kleinste merrie is helemaal verliefd op de grote en andersom trouwens ook
Er geining om te zien!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 11:18

Onze mini heeft inmiddels bij de 'groten' in het land gelopen. Onbedoeld, want de Haf en mini zijn aan het donderjagen geweest, en de onderdraad was geknapt. Voor Magic koud kunstje om daar onderdoor te lopen :) Verder niets gebeurd, mini nog helemaal heel :D

Heb ze de volgende dag voor de zekerheid wel weer apart gezet, omdat ze in een stuk land staan waar ik er geen oog op kan houden.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 01:30

Ik heb vanmiddag een shet gekocht. Dit weekend haal ik hem op en dan moet hij bij mijn fjord en shire in :=
Ik hoop dat het goed gaat, ik ben er met beide grote paarden wel eens langs gereden en toen hebben ze wel aan elkaar staan snuffelen, dat ging goed, geen gegil ofzo. De shet kan zo onder de shire door rennen als hij zou willen :D

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:47

ik ben er altijd heel voorzichtig mee , ik zet de mini,s liever niet bij grote paarden.
en dat hoeft ook niet , want zelf heb ik er genoeg ;)