dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:29

arie53 schreef:
Bij een neerwaartse romp ligt het diepste punt niet in het midden maar tussen de voorbenen.
Opwaartse romp [/b]
Afbeelding

arie53 schreef:
De neerwaartse romp is een erfenis van de Volbloeds.
Volbloeds kunnen de achterhand niet laten dalen en lopen derhalve altijd op de voorhand.
Paarden met een neerwaartse romp plaatsen het achterbeen niet onder het midden van de massa.

Afbeelding
Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 01:44

Er is meer van volbloed in het leven en bovendien: vergeet niet hoeveel goeds het Engels volbloed voor onze paarden populatie hebben gedaan.
Zonder volbloeds hadden we nu nog steeds simpele trekpaarden.

En de romprichting is dus aantoonbaar niet een doorslaggevende factor in de paardensport. er zijn paarden met een neerwaartse en er zijn paarden met een opwaartse romprichting en van beide typen zijn er plenty internationaal winnende prestatiepaarden. Dus hoezo, romprichting? Het onderscheid zit dus duidelijk ergens anders in.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 15-11-11 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Persoonlijke opmerking verwijderd

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 02:02

Vudress schreef:
Dees schreef:
Nou nou, Vudress... waardeloos beest, Scandic?
Ik ben geen liefhebber van Scandic hoor, maar waardeloos beest... dat gaat wel heel erg ver. Hoe waardeloos kan een goedgekeurde hengst die GP-dressuur loopt nou zijn?

Je reactie toont eerder afgunst dan inzicht.

Nee hoor. Ik vind Scandic onder zijn huidige ruiter het echt fantastisch doen.

Degene die hem als jong paard hebben zien lopen onder Remy begrijpen vast wel dat niemand had gedacht dat Scandic dit niveau zou bereiken. Laat staan de mensen die hem onder Annemieke hebben zien lopen.

Ja, gezien en kwijlend naast de bakrand gestaan. Scandic compenseert zijn korte voorbeen met een gigantische go.
Alles wat neerwaarts is, is voor een dressurpaard eigenlijk funest. Ze moeten hebben; front, lang voorbeen, makkelijk ondertredend en krachtig achterbeen. Dat zijn droomvoorwaarden.

Maar met de juiste instelling, kan een niet zo ideaal gebouwd paard de top bereiken. Dat bewijzen onze toppers keer op keer.
Maar om met Scandic te dekken of Totilas, dan bedenken we ons nog een keertje. Als het veulen niet de Go heeft, dan blijft er weinig van over.
Laatst bijgewerkt door setteke op 13-11-11 02:09, in het totaal 2 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 02:05

setteke schreef:
Maar met de juiste instelling, kan een niet zo ideaal gebouwd paard de top bereiken. Dat bewijzen onze toppers keer op keer.
Maar om met Scandic te dekken of Totilas, dan bedenken we ons nog een keertje. Als het veulen niet de Go heeft, dan blijft er weinig van over.

Juist een kwestie van fokkers inzicht en durf dus want het is broodnodig dat zulke hengsten gebruikt worden, ook al wordt je met het product afgeserveerd op de keuringen aan de hand.

setteke

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 02:17

Nou, dan maar niet. Volgens mij koos jij voor Krack C laatst. Past niet in je verhaaltje....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:49

setteke schreef:
Nou, dan maar niet. Volgens mij koos jij voor Krack C laatst. Past niet in je verhaaltje....

Mijn verhaaltje :? Het gaat toch niet om mij maar om een onderwerp

Maar kijk eens naar mijn bloedlijn daar zit niets van de huidige mode in, ik heb me nooit wat aangetrokken aan trendy.
Krack nu het nog kan op een merrie waarop hij zou moeten passen, het is 13 jaar geleden dat haar grootmoeder een dood veulen van Krack kreeg en ik ben blij dat ik nu nog de kans krijg

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:23

Ik vind het eigenlijk wel weer leuk dat Arie53 terug is. Ik mis nu nog Ceasario, Pukpaleis en CGL12 en het is weer gezellig als vanouds. :D
Of je er nou wel of niet wat mee doet, ik vind de info toch wel de moeite waard. Vind het niet zo leuk dat iemand gelijk afgebrand wordt als hij weer eens wat post. Sommige mensen vinden het misschien wel leuk om te lezen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:32

Ik vind het idd wel interessant :) Ik heb ooit een KWPN cursus gehad over het scoren van paarden, helaas is dit ergens kwijt geraakt geloof ik want kan me er niet veel meer van herinneren hahahaha

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:33

MarjanB schreef:
Ik vind het idd wel interessant :) Ik heb ooit een KWPN cursus gehad over het scoren van paarden, helaas is dit ergens kwijt geraakt geloof ik want kan me er niet veel meer van herinneren hahahaha

De kijk van Arie is wel een heel andere kijk dan die van het KWPN hoor.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:36

Voor de liefhebbers van de theoriën is een heel aparte site opgericht: http://www.fokt.nl
Dus mocht de user zich hier niet meer vertonen, kun je altijd aldaar nog de 'informatie' lezen.

Overigens: de user die inlogt met Arie53 roept een heleboel dingen en zet heel zwaar aan dat anders stamboeken het verkeerd zien en doen... maar in de 10 jaar EASP is uit die fokkerij nog niets zinnigs gekomen. Wat zou de theorie dus waard zijn? ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:43

Suzanne F. schreef:

En als dat nu iets positiefs op zou leveren. Maar nee nog nooit wat anders gezien dan afzetten tegen iets dat hij zelf niet kan evenaren.

Ik vind kritiek op de KWPN fokkerij prima, mits het ons als fokkers de ogen opent en vooruit helpt, daar kunnen we wat mee.
Niet het terugvallen op zaken uit het verleden die in de huidige fokkerij van sportpaarden geen enkele relevantie hebben.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:10

anneliesdj schreef:
arie53 schreef:
Bij een neerwaartse romp ligt het diepste punt niet in het midden maar tussen de voorbenen.
Opwaartse romp [/b]
Afbeelding

arie53 schreef:
De neerwaartse romp is een erfenis van de Volbloeds.
Volbloeds kunnen de achterhand niet laten dalen en lopen derhalve altijd op de voorhand.
Paarden met een neerwaartse romp plaatsen het achterbeen niet onder het midden van de massa.

Afbeelding
Afbeelding

Ze plaatsen in de galop het achterbeen ver voorbij het midden waardoor de achterhand heel hoog gebracht kan worden en over het voorbeen om snelheid te maken. Dit heeft niets met een dragende galop van doen. In de draf plaatsen ze het achterbeen achter het midden en komen al evenmin tot een gebalanceerd dragen van de massa.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:13

Dees schreef:
Voor de liefhebbers van de theoriën is een heel aparte site opgericht: http://www.fokt.nl
Dus mocht de user zich hier niet meer vertonen, kun je altijd aldaar nog de 'informatie' lezen.

Overigens: de user die inlogt met Arie53 roept een heleboel dingen en zet heel zwaar aan dat anders stamboeken het verkeerd zien en doen... maar in de 10 jaar EASP is uit die fokkerij nog niets zinnigs gekomen. Wat zou de theorie dus waard zijn? ;)

Heel veel. Prestatie van een gebruikspaard zit in het harmonieuze evenwichtsmodel zoals o.a. Totilas, Uthopia, Valegro, Fuego, Mistral Hojris etc. Allemaal paarden de jij verkeerd vindt.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:15

sarabande schreef:
Suzanne F. schreef:

En als dat nu iets positiefs op zou leveren. Maar nee nog nooit wat anders gezien dan afzetten tegen iets dat hij zelf niet kan evenaren.

Ik vind kritiek op de KWPN fokkerij prima, mits het ons als fokkers de ogen opent en vooruit helpt, daar kunnen we wat mee.
Niet het terugvallen op zaken uit het verleden die in de huidige fokkerij van sportpaarden geen enkele relevantie hebben.

Evenwicht in de bouw en in balans kunnen bewegen zijn tijdloos. Het laatste wordt door de FEI bindend voorgeschreven.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:17

arie53 schreef:
Fuego

Circuspaard met de souplesse van een deur.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:18

DePaardenman schreef:
arie53 schreef:
Fuego

Voor een leek kan dat gauw.

Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:04

arie53 schreef:
Heel veel. Prestatie van een gebruikspaard zit in het harmonieuze evenwichtsmodel zoals o.a. Totilas, Uthopia, Valegro, Fuego, Mistral Hojris etc. Allemaal paarden de jij verkeerd vindt.

Geen idee hoe jij erbij komt dat ik al die genoemde paarden verkeerd vind. Waar staat dat dan? Hoe kom je erbij?

Bovendien: waar is de theorie 'Paris ox' gebleven? Waar is de bestendige gedragslijn, de visie voor meerdere generaties achtereen?
Ik denk dat ik dichter bij mijn ideëen van 10 jaar geleden ben gebleven dan jij. En ik heb niet eens een heel stamboek om mijn ideëen op uit te testen ;)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 16:19

hihih, ik open een topic om te kijken hoe jullie denken over het "opwaartse " van een dressuurpaard..... en wat ik grappig vind is dat ik ineens 2 pagina's lees waar ik maar weinig van snap, waarschijnlijk door een topic van jullie uit het verleden waarin dit eerder ter sprake is geweest, als ik het goed begrijp.
Ik vind dat mensen elkaar in de waarde moeten laten, je kunt elkaar je mening vertellen, maar leg elkaar alstjeblieft geen mening op.

Het karakter bepaald ten slotte of een paard een toppaard wordt, en dat geldt voor elke tak van de sport.

Ik vond het alleen interessant dit topic te openen omdat ik hier op bokt regelmatig lees dat mensen een paard laten staan vanwege een neerwaartse romprichting ( en wat mensen daar onder verstaan is niet altijd duidelijk) ..... Terwijl ik dan zoiets heb van, waarom een paard laten staan vanwege een romprichting? De motor is tenslotte veel belangrijker ( voor de hogere sport) net als een goed hoofd (dus fijn en meewerkend karakter, mag wel bloed hebben en heet zijn, maar stakers heb je niks aan).
zolang een paard maar niet extreem neerwaarts beweegt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:20

Suzanne F. schreef:
MarjanB schreef:

Uhhh zo bedoel ik t niet vind de discussie wel interessant ;)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:45

Dees schreef:
arie53 schreef:

Geen idee hoe jij erbij komt dat ik al die genoemde paarden verkeerd vind. Waar staat dat dan? Hoe kom je erbij?

Bovendien: waar is de theorie 'Paris ox' gebleven? Waar is de bestendige gedragslijn, de visie voor meerdere generaties achtereen?
Ik denk dat ik dichter bij mijn ideëen van 10 jaar geleden ben gebleven dan jij. En ik heb niet eens een heel stamboek om mijn ideëen op uit te testen ;)

Dat was toen en is nog het evenwicht en de harmonie in de bouw in de bewegingen.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:47

Bij het KWPN willen ze een opwaartse romp en hoogbenig zien, dat is het ideaalbeeld bij het KWPN fokrichting dressuur. Maar als ze gaan indexeren bij de huidige internationale dressuurpaarden is het overgrote deel kortbenig (maar zeker niet hoogbenig) en neerwaarts gebouwd.
Parcival is een van de weinigen die voldoet aan het ideaalbeeld

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:55

fokkertje schreef:
Bij het KWPN willen ze een opwaartse romp en hoogbenig zien, dat is het ideaalbeeld bij het KWPN fokrichting dressuur. Maar als ze gaan indexeren bij de huidige internationale dressuurpaarden is het overgrote deel kortbenig (maar zeker niet hoogbenig) en neerwaarts gebouwd.
Parcival is een van de weinigen die voldoet aan het ideaalbeeld

Ja dat zei ik een bladzijde terug ook al. :+

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:03

DePaardenman schreef:
arie53 schreef:
Fuego

En niet recht in het spoor.
Je mag terecht vragen hebben over de duurzaamheid van het beenwerk als een paard zo voorbij maait en zwabbert.

Maar in de kur op muziek en met een charismatische ruiter lijkt het wel heel wat en geven showgevoelige juryleden er punten aan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:15

arie53 schreef:
Ze plaatsen in de galop het achterbeen ver voorbij het midden waardoor de achterhand heel hoog gebracht kan worden en over het voorbeen om snelheid te maken. Dit heeft niets met een dragende galop van doen. In de draf plaatsen ze het achterbeen achter het midden en komen al evenmin tot een gebalanceerd dragen van de massa.

Jaja, en als hij het in de uitgestrekte gangen kan kan het niet in een verzamelde gang? Ik heb volbloeden gereden en gezien en zeker in de galop plaatsen ze zonder moeite het achterbeen onder.
Je kunt elk paard verzamelen, dat is meer een kwestie van rijkunst en opleiding dan van al dan niet opwaarts gebouwd.

De merrie die jij als voorbeeld geeft van een opwaartse bouw heeft in afgetrainde conditie het dieptepunt ook net achter het voorbeen liggen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:21

Ben het niet eens dat je elk paard kunt verzamelen. Misschien tot een bepaalde graad, oke.
Maar heb ervaringen met volbloeden en die verzamelen echt zo makkelijk niet. Blijven graag lang, wat horizontaal in de gehele bovenlijn met het gewicht meer op de voorhand.
Edit: Galop is idd bij de volbloeden de beste gang maar dat is niet zo vreemd toch? Draf hebben ze doorgaans weinig kaas van gegeten.

Er zijn paarden die van nature al makkelijk tot dragen komen, met de schoft omhoog bewegen en veel zelfhouding hebben.