Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:1. Heb jij een Fjord of wil jij een Fjord kopen?
a. Ik bezit een Fjord
2. Welke discipline wil jij gaan doen/doe jij met het paard? (meerde keuzes mogelijk)
e. Recreatief
3. Welke van onderstaande eigenschappen vindt jij het belangrijkst? (max. drie keuzes)
c. Karakter
d. Veelzijdigheid gebruik
e. Sober in onderhoud
4. Welke kleur heeft jouw voorkeur?
a. Bruinvaal
c. Grijsvaal
5. Wat heb jij/wil jij uit(ge)geven tijdens de koop?
b. € 1.000 - € 2.000
6. Hoe kan het ras verbeterd worden, qua bouw?
Weer meer naar het ouderwetse type toe.
7. Zou jij meer betalen voor een verbeterde type?
b. Nee
8. Hoeveel zou jij dan uitgeven voor het paard? (enkel antwoorden als er Ja geantwoord is bij vraag 7)
NVT
Jemima schreef:Hoi Allemaal,
Ik ben een student Hippische Bedrijfskunde en voor mijn scriptie doe ik een onderzoek in opdracht van het Nederlands Fjordenpaarden stamboek. Hiervoor moet ik o.a. uitzoeken waarom mensen fjorden kopen. Omdat ik mij richt op het fok- en keuringsbeleid van het fjordenpaard zal een aantal vragen dan ook in die richting zijn:
1. Heb jij een Fjord of wil jij een Fjord kopen?
a. Ik bezit een Fjord
2. Welke discipline doe jij met het paard? (meerde keuzes mogelijk)
a. Dressuur
c. Aangespannen
f. Anders, namelijk Endurance, mendurance, western (Pleasure, Horsemanship, Trail)
3. Welke van onderstaande eigenschappen vindt jij het belangrijkst? (max. drie keuzes)
a. Grootte (Hoogte)
c. Karakter
d. Veelzijdigheid gebruik
g. Gangen
4. Welke kleur heeft jouw voorkeur?
a. Bruinvaal
b. Roodvaal
c. Grijsvaal
d. Ulsdun
e. Geeldun
f. Maakt me echt niks uit, een goede fjord heeft geen kleur
5. Wat heb jij/wil jij uit(ge)geven tijdens de koop?
b. € 1.000 - € 2.000 (jaarling)
6. Hoe kan het ras verbeterd worden, qua bouw?
Iets meer rijtipisch ivm het veranderende gebruiksdoel, meer maat maar met behoud van het massieve. En ruimere gangen erin. Fjorden worden niet meer voor de landbouw gebruikt maar voor werk onder het zadel en voor de wagen in de mensport en het zou fijn zijn als men zich daarop zou gaan richten om het ras te behouden.
7. Zou jij meer betalen voor een verbeterde type?
a. Ja
8. Hoeveel zou jij dan uitgeven voor het paard? (enkel antwoorden als er Ja geantwoord is bij vraag 7)
b. € 1.000 - € 2.000
c. € 2.000 - € 3.000
Geheel afhankelijk van de overige kenmerken zoals leeftijd, keuringsprestaties, prestaties ohz of voor de wagen, afstamming enz enz.
Voor iedereen die reageert heel erg bedankt. Dit topic blijft open tot 5 december 2011!!!!