veulen opvoeden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Emperorxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:08

Ik zal eerlijk zijn, ik heb die van mij gekocht toen hij 2 was maar ik heb er toch heel erg moeite mee. Hij is vresselijk lastig en moeilijk. Ontsettend lief hoor, begrijp me niet verkeerd. Hij zit nu zo 2 maanden onder het zadel en pakt alles heel goed op maar het is een blijft een persoonlijkheid. Je moet je wel beseffen dat dit geen "pony'tje" is en dat ze toch doen wat ze zelf willen.
Opvoeding is buitenom ontsettend belangrijk, ik begin ook nog even niet meer aan een groen en onbeleerd paard.
Ik heb veel leuke dingen met hem en zou het nooit terug draaien, maar het is een jong beest en het is echt heel erg moeilijk.

Ik snap het ook wel, dat je je paard wil zien opgroeien en je wilt alles met hem meemaken en er voor hem zijn. Dat is het leukste van een jong paard maar ik schreef ookal dat er ook heel veel verwachtingen bij komen

Succes met je beslissing.

Amigo20

Re: veulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 16:55

dankjullie wel allemaal voor jullie verhalen :D
en ik weet dat het heel moeilijk is en je er heel veel tijd in moet steken maar dat heb ik er wel voor over, en ik hoop dat als ik een veulen neem dat ik de juiste neem waar ik een klik mee heb :)

Emperorxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:51

Moet je ook zeker doen.. ga bij veel kijken, de eerste is niet altijd de beste.

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:29

Heb even alle stukjes zitten lezen, maar persoonlijk ben ik van mening dat het ook per veulen verschilt of het wel of niet goed gaat met opvoeden. De ene heeft zoals reeds eerder genoemd een veel strengere hand nodig dan de ander.

Maar als tip wil ik je wel mee geven, zorg ervoor dat mocht je een veulen kopen je deze niet teveel vertroeteld en verwend. Wil je er mee wandelen, prima maar zorg er alsjeblieft voor dat je duidelijke regels stelt. Ho is Ho en Nee is Nee, zowel de eerste keer als de 100ste keer. ;)
Heb al veel mensen voorbij zien komen die meenden dat ze goed streng waren voor hun jonge hengst, maar telkens weer zag ik dat ze niet consequent genoeg waren en daar komen de ongelukken van. Het blijven jonge en onvoorspelbare dieren, hou ze goed in de gaten.

Verder wens ik je veel succes naar het zoeken van een leuk veulen, mocht je nog niets gevonden hebben dan zou je bij hengstenhouderij B van den Berg kunnen kijken. Momenteel hebben we er 15 staan die bijna allemaal een nieuw baasje zoeken!

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 20:17

thanx voor de tips :)
waar is die hengsten houdere precies en zijn het fjorden? :)

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:22

Je kan al snel beginnen met lopen, en hem rustig aan het poetsen laten wennen.
Veel succes!

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:29

Amigo20 schreef:
thanx voor de tips :)
waar is die hengsten houdere precies en zijn het fjorden? :)

www.bvandenberg.nl, dit is een hengstenhouderij geheel gericht op het fjordenpaard in Wanneperveen. (Bovenin Overijssel)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:58

De echte klik met een veulen of met een paard komt pas als je er mee aan het werk gaat.
Een jong dier is een heel ander verhaal dan een ouder dier dat al ingereden is.
Als je van jezelf weet dat je te soft bent of dat je niet door kunt en durft te grijpen in een intensiteit die aankomt: niet aan een veulen beginnen!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:00

Ik heb al een fjorden veulen grootgebracht en een friesveulen.
Het fjorden veulen heb ik van begin af aan geen problemen mee gehad, enorm braaf diertje en later ook super makkelijk onder het zadel.
De fries was moeilijker een dame die er nogal van hield om je uit te proberen en te kijken hoe ver ze kon gaan[helaas bij mij niet zo ver :D ]
Heb veel te stellen gehad met haar.

Nu heb ik weer een fjordenveulen sinds een paar maanden.
Ze staat samen met mijn fjord van 12 die haar goed opvoed en mijn shet van een jaar waar ze heerlijk mee kan ravotten.
Ze is enorm lief, maar kan soms wat drammen, wat ik meteen de kop indruk, want nu is ze nog jong en kan ik makkelijker aan dan als ze straks 2 jaar is.

Je moet echt streng zijn soms en niet te gauw dingen zielig vinden, maar je moet wel eerlijk zijn en niet om het minste of geringste een klap uitdelen, wat ze weer bang maakt, gewoon consequent zijn.
Ik vind het heerlijk om weer een veulen te hebben, een paardje waar je een enorme band mee kunt opbouwen, maar BEZINT EER GE BEGINT, want het is echt geen makkie, denk er dus niet te makkelijk over en denk er goed over na.