[KG]Wie heeft er nog meer een Sabino paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:54

Ik meende dat het toch ook mogelijk was witte benen en brede bles te hebben zonder het sabino gen.
of zit ik er nu naast?

Uit de merrie Andante van bokker Fnanne (voor sommigen wel bekend) met wel een hele aparte Sabinotekening op haar lijf (grote witte veeg over de hele zijkant van het lichaam) is een veulen geboren met 4 witte benen, en een brede bles. Lichte plekken in de liezen, maar zonder witte onderlip en geen buikvlek.
Ik dacht dus oooh geen Sabino! Maar dit kan ik dus verkeerd hebben???

Ik hoop nu ooit een maximale Sabino Frederiksborger te fokken... ;)

Ergens hierboven stond nog de vraag verschil tussen Sabinobont en bont.
De witte vlekken op het lijf hebben dan hun oorsprong in de benen bij een Sabino.
Het wit van de benen loopt door naar boven toch?

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 10:21

tamary schreef:
Als ik even het boekje er bij haal dan zie ik dat alle sabinopatroontjes ook de minimale een kinvlek hebben. Hoe zit het met de aftekeningen en precieze kleuren van de ouders van jouw paard?

Ik heb mijn witte ook eerst voor perlino aangezien. Zodra de vachtkleuren afwijken en/of er verschillende patronen op elkaar lijken/op elkaar inwerken is het echt puzzelen wat nu de juiste benaming is. Zodra je dan ook nog eens de ouders niet kent of geen goede foto's hebt en de kleur maar heel summier op de stamboom staat wordt het echt lastig.

De ouders van mijn paard:
Moeder was zwart met witte bles en witte sokken; verder geen aftekeningen.
Vader is Welthit II; hij was bruin/zwart met witte sokjes.

Maar ze heeft echt alle kenmerken voor een sabino, behalve de kinvlek... Ik ga vanavond even kijken of ze toch niet stiekem een vlekje er heeft zitten, haha!

minka

Re: Wie heeft er nog meer een Sabino paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:26

Buikvlekje
Afbeelding

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 10:27

Kwanyin schreef:
ChelseaII schreef:
,
- grijze/witte haren in de staart,

Is dit geen rabicano kenmerk? Ik heb althans het er ooit eens op bokt over gehaden toen zeiden ze dat mijn paard sabino en rabicano was.

Goh, nu begin ik helemaal te twijfelen wat mijn paard nu is. Ik las dit op internet en dit heeft mijn paard:

De tweede vorm van stekelharigheid is rabicano. Hiervoor is ook een recessief gen verantwoordelijk. Er zitten witte haren tussen de basiskleur, vooral bij de staart is dit zichtbaar. Er zijn witte haren in de staart en rond de staart te zien, dit lijkt een beetje op de patronen van een wasbeervacht (vandaar de naam racoon). De meeste witte haren zitten bij de flanken en de buik van het paard. De witte haren worden vaak pas zichtbaar als het paard een jaar of zes is, maar soms is het ook al vanaf de geboorte zichtbaar. Bij sommige paarden kun je alleen zien of deze de Rabicono kleur heeft als je naar de staart kijkt, want niet bij alle paarden komen de witte haren op de vacht voor.

Maar jah, ze heeft ook 2 hoge, witte voorbenen die in een punt lopen en witte vlekken op de buik... Of kan een paard dan beide zijn?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:30

Een paard kan prima beide zijn, net zoals een paard ook gelijktijdig palomino en platenbont kan zijn.
Mijn paard is ook KWPN, en een rabicano :j ze heeft daarnaast ook sabino-kenmerken :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:36

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:22

kaotictjinta schreef:
Ik meende dat het toch ook mogelijk was witte benen en brede bles te hebben zonder het sabino gen.
of zit ik er nu naast?

Uit de merrie Andante van bokker Fnanne (voor sommigen wel bekend) met wel een hele aparte Sabinotekening op haar lijf (grote witte veeg over de hele zijkant van het lichaam) is een veulen geboren met 4 witte benen, en een brede bles. Lichte plekken in de liezen, maar zonder witte onderlip en geen buikvlek.
Ik dacht dus oooh geen Sabino! Maar dit kan ik dus verkeerd hebben???

Ik hoop nu ooit een maximale Sabino Frederiksborger te fokken... ;)

Ergens hierboven stond nog de vraag verschil tussen Sabinobont en bont.
De witte vlekken op het lijf hebben dan hun oorsprong in de benen bij een Sabino.
Het wit van de benen loopt door naar boven toch?

Sabino's zien er uit of ze bij de.rug gepakt zijn en in de melk gedoopt zijn met de voeten.
Andante is een Sabino.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:56

Ik denk dat je in de war bent met Splash Natasja. Sabino hoeft niet persé eruit te zien alsof ze 'van onderen' in de verf gedoopt zijn. Een van de duidelijke kenmerken van Sabino is vaak zeer grillig gevormde aftekeningen

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:56

minka schreef:
Buikvlekje
Afbeelding

:D :D :D

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:42

Minka wat een gave buikvlek....

NatasjavE jep dat Andante Sabino is, is heel duidelijk. Andantes moeder trouwens ook.

Ik vraag me nu alleen af of haar kind het is.
Afbeelding
Wel 4 onregelmatig hoge witte benen, met zelfs nog een paar verfspatters apart erbij.
Witte liezen zichtbaar op de foto.
Maar..... geen witte onderlip en ik heb ook nog geen buikvlek ontdekt.

GreaseMonkey, de aftekeningen kunnen wel grillig zijn maar een witte vlek op de rug of de hals bv. heeft toch niks met Sabino te maken?

ik dacht ook dat de vlekken van 'onderen' afkomen.
al staat een buikvlek niet direct in verbinding met de witte benen en het stekelharige ook niet.
mmm.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:58

leuk topic dit,
heb net even zitten zoeken maar kan er niet echt wijs uit worden.
is mijn schimmel bonte dan ook sabino?
ze heeft een kinvlekje, een halsvlek, 1tje onder der buik en hoge witte benen(allemaal over de knie, sommige grilliger dan andere.
is deze dame gewoon bont of ook nog sabino, ben benieuwd of jullie mij kunnen vertellen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TA4CWQRY-1.jpg
koppie en kinvlekje
Afbeelding

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:06

kaotictjinta schreef:
GreaseMonkey, de aftekeningen kunnen wel grillig zijn maar een witte vlek op de rug of de hals bv. heeft toch niks met Sabino te maken?

Klopt, maar daar had ik het ook niet over ;) de zin 'in de verf gedoopt' roept in mijn ogen dit soort beelden op:
Afbeelding

Dus vandaar dat het me handig leek het even te nuanceren ;)

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:08

Ik heb ook een sabino!
Het is een stekelharige sabino vos welsh-cob. Hij lijkt wel wat op de cob van minka, die van mij is alleen wat kleiner, en meer wit door zn vacht heen. En ook heeft hij een flink grote bles met melkmuil.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:07

die van mij is ook een sabino dan denk ik :)
hier 2 foto's van zoë .

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:34

Whow GM die is echt in de verfpot gestopt.... wat ongelooflijk apart maar wel gaaf.

Vickylover Zoe is echt prachtig en zeker Sabino.

Luf_Midnight ik zou zeggen Sabino maar daarvoor bezit ik dan net weer te weinig kennis.
Het zo dus maar zo anders kunnen zijn.

Ik weet ook niet precies wat Rabicano inhoud en zo.
*gaat nu op zoek naar informatie*

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:09

Luf_Midnight schreef:
leuk topic dit,
heb net even zitten zoeken maar kan er niet echt wijs uit worden.
is mijn schimmel bonte dan ook sabino?
ze heeft een kinvlekje, een halsvlek, 1tje onder der buik en hoge witte benen(allemaal over de knie, sommige grilliger dan andere.
is deze dame gewoon bont of ook nog sabino, ben benieuwd of jullie mij kunnen vertellen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TA4CWQRY-1.jpg
koppie en kinvlekje
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FIL8CMZF.jpg

Weetje zeker dat hij schimmel is? Wordt hij lichter in de loop van de jaren of blijft de kleur constant?
Het zou ook gewoon een zwart-sabino kunnen zijn, er zijn veel mensen die sabino's voor schimmel uitmaken. :D

Vergelijk maar eens met zwart sabino Otto: http://www.fotos.feelfreefoto.nl/upload/Otto%20wipkar%202002kl.jpg die was op ca. 30 jarige leeftijd nog net zo donker.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:33

dankjewel kaotictjinta :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:40

Een van mijn paarden heet SaFino, maar dat telt vast niet :+

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:41

Arabesk schreef:
Een van mijn paarden heet SaFino, maar dat telt vast niet :+

Hahaha :D

Nee, dat valt helaas niet onder de kenmerken van een SaBino...

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:45

Laurabyoux schreef:
Ik ben benieuwd of mijn paard dan ook een sabino is, ze heeft 4 witte benen, om de witte benen zit een soort randje dat ook nog wit is, dubbelgezoomd oid? ze heeft een witte lange bles op het hooft en op haar onderlip een witte stip. Ze heeft ook witte haren bij haar flank..

Sorry voor mijn quote, maar ben erg nieuwschierig of mijn merrie dan ook onder de sabino's valt, foto's in profiel, foto van de haren in de flank en stip onder de lip heb ik niet, maar wil ik wel maken voor nieuwschierigen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:49

Hier hebben we er ook een staan! Voor foto's zie profiel. Is er een van Ahoy.

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:51

Ik ben ook de trotse bezitter van een vrij uitgesproken sabino...
Foto's staan in mijn profiel. Zijn naam is Thor (voor het geval iemand zou twijfelen) :D

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:53

Thorrie schreef:
Ik ben ook de trotse bezitter van een vrij uitgesproken sabino...
Foto's staan in mijn profiel. Zijn naam is Thor (voor het geval iemand zou twijfelen) :D

Jij hebt inderdaad een behoorlijk uitgesproken Sabino!! Mooi hoor <3 !!

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:55

Laurabyoux schreef:
Laurabyoux schreef:
Ik ben benieuwd of mijn paard dan ook een sabino is, ze heeft 4 witte benen, om de witte benen zit een soort randje dat ook nog wit is, dubbelgezoomd oid? ze heeft een witte lange bles op het hooft en op haar onderlip een witte stip. Ze heeft ook witte haren bij haar flank..

Sorry voor mijn quote, maar ben erg nieuwschierig of mijn merrie dan ook onder de sabino's valt, foto's in profiel, foto van de haren in de flank en stip onder de lip heb ik niet, maar wil ik wel maken voor nieuwschierigen?

Ik durf het je niet te vertellen, maar ze heeft wel bepaalde kenmerken van een Sabino en er wordt hier gezegd dat een kinvlek helemaal typerend is voor een sabino en de jouwe heeft een stip onder de lip...

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:02

Laurabyoux schreef:
Laurabyoux schreef:

Hee wat grappig....mijn allereerste gefokte paard was ook een Rubert R. en hij heeft ook het Sabino gen.
Heel goed mogelijk dus dat jouw paard een Sabino is.
De beschrijving past goed. Ze heeft een mooi hoofdje!

ZusJacobs whow dat is toch echt wel gaaf.
Zo donker en dan een wit hoofd. *\o/*

En Thorrie das wel duidelijk.... mooi die kleur!