Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Moriarty schreef:Ik denk dat het belangrijk is voor de deelnemende hengstenhouders om te weten wie
de juryleden zijn. Dan weet je meteen of je je geld goed besteed hebt, of dat je beter thuis kan blijven.
Maar voor de bezoekende gedeelte geeft het geen meerwaarde.
Inteelt is nooit goed, maar helaas ontkom je er moeilijk aan w.b. de huidige (goedgekeurde) haflingerpopulatie.
Nabucco is toch alweer een andere generatie dan nu, en kun je dat eigenlijk niet vergelijken.
Als ik zo weer een foto van hem zie, waardeer ik hem toch.
Sommige hengsten van nu zijn zo iel, en lopen dan ook nog eens zeer beroerd.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn van dit zo mooie ras!
CrazyKitty schreef:Edelbloedhaflingers zou kunnen, maar ook met de gewone duitse, oud belgische (die kunnen ook geimporteerd worden, zoals nu alleen uit oostenrijk gebeurd) en oud nederlandse bloedlijnen kom je een heel eind. Overal zijn haflingers te vinden voor bloedverversing. In Amerika lopen veel haflingers met oud nederlandse bloedlijnen, haal er daar dan wat van terug. In Engeland is ook genoeg te vinden (zoals vd berg nu doet) Zweden heeft ook hele aardige hengsten die veelal van duitse hengsten afstammen. Overigens wil dat niet zeggen dat je niet gewoon met de huidige hengsten kunt dekken, dat kan prima als je een merrie met andere lijnen hebt, maar let er in ieder geval op en doe niet of het niet uitmaakt om maar met (ik roep eens wat) Allacher te dekken omdat half nederland dat doet. Het kvth kon er ook heel makkelijk zelf wat aan doen door gewoon niet 5 of 6 hengsten met dezelfde vader goed te keuren, en dan dekt vader zelf ook nog...
B-lijners is trouwens een verhaal apart, want die hengsten zijn bijna allemaal Barique x Afghan (II), dat schiet nog niet op.Daarnaast moet je natuurlijk niet een B-lijn pakken omdat het een B-lijn is. Dier moet kwalitatief ook nog goed zijn, en eerlijk is eerlijk, de meesten vind ik niet mooi qua exterieur.
Belair is een aardige en Buchberger vind ik ook een mooie hengst, maar daar houdt het wel zo'n beetje op.
Ladyspot schreef:Ik zag dat het om 10 uur begint, weet iemand het programma? Dus hoe laat het ongeveer afgelopen is?
edelgold schreef:Ladyspot schreef:Ik zag dat het om 10 uur begint, weet iemand het programma? Dus hoe laat het ongeveer afgelopen is?
Programma
10.00-10.45 uur 3-jarige en nieuw aangeboden oudere hengsten op het harde.
10.45-12.00 uur
Hele groep 3 jarige hengsten in de ring.
Individuele keuring aan de hand en los in de ring.
3'bezichtiging + plaatsing.
PAUZE.
12.30-13.15 uur
.4-jarige Hele groep in de ring.
Individuele keuring + plaatsing/primering.
13.15-13.45 uur
6-jarige.[5] Individuele keuring + plaatsing/primering.
13.45-14.15 uur
7 & 8 jarige[4] Individuele keuring + plaatsing/primering.
14.15-14.45 uur .
9-jarige en oudere[5] Individuele keuring + laatsing/primering.
14.45-14.50 uur Ter opluistering [1]
14.50-15.00 uur Huldiging kampioenen Bruikbaarheidtest.
15.00-15.45 uur Kampioenschap + Reserve Kampioenschap
CrazyKitty schreef:Moriarty schreef:Ik denk dat het belangrijk is voor de deelnemende hengstenhouders om te weten wie
de juryleden zijn. Dan weet je meteen of je je geld goed besteed hebt, of dat je beter thuis kan blijven.
Maar voor de bezoekende gedeelte geeft het geen meerwaarde.
Inteelt is nooit goed, maar helaas ontkom je er moeilijk aan w.b. de huidige (goedgekeurde) haflingerpopulatie.
Nabucco is toch alweer een andere generatie dan nu, en kun je dat eigenlijk niet vergelijken.
Als ik zo weer een foto van hem zie, waardeer ik hem toch.
Sommige hengsten van nu zijn zo iel, en lopen dan ook nog eens zeer beroerd.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn van dit zo mooie ras!
Er is wel aan te ontkomen, maar dan moet je niet de kampioenen nemen om mee te dekken. Dus moet je een goede merrie hebben om mee te fokken.
Nabucco is idd een andere generatie, maa Nabucco en Norden zijn wel de hengsten waardoor bij N-lijners het inteeltpercentage zo hoog is. Dan slaat het argument van goede eigenschappen vastleggen dmv inteelt dus nergens op, want als je hierop gaat intelen om goede eigenschappen vast te leggen, loop je hopeloos achter de feiten aan. Als Nabucco een andere naam had en vandaag werd aangeboden op de HK, kwam ie er niet door. Waarom wil je dat dan verankeren dmv inteelt?
Meestal duurt de HK tot een uur of 5, half 6 idd.
GittekeZ1 schreef:Dames ga gewoon lekker genieten morgen op de Hengstkeuring![]()
Nymo is in bad geweest en schoon![]()
Hopenlijk is hij morgen ochtend ook nog netjes
dat schilt ons weer werk en een mogenlijkheid tot genieten van de nieuw aangeboden hengsten
Ik ben benieuwt veel plezier allemaal