[KG] hoe zit het met maanogen/blauwe ogen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: [KG] hoe zit het met maanogen/blauwe ogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:38

nou ik kan niet wachten tot ze public available zijn :))

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:57

Er is wel een DW test beschikbaar in Davis ... maar dan alleen op de W10 mutatie.
Deze W10 mutatie is gevonden bij een in 2000 geboren QH hengst; deze KIT mutatie was niet gevonden bij zijn ouders.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 00:31

interessante materie!

Peterina schreef:
Trouwens voor de interesseerden ... in Parijs is er een kleine kudde Criollo's die allemaal palomino en silver-bays(nep-palomino achtig van kleur maar met donkere been aftekeningen) zijn ... heel apart.

zijn dit dan wel echt zilverappel bruine? geen zilvervalken? zilver doet namelijk niks met de vachtkleur
http://i143.photobucket.com/albums/r125 ... 5570-1.jpg

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:29

Is er ergens nog een link op internet naar die kleine kudde criollo's?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:32

Toch vind ik het heel moeilijk om te zien en te begrijpen allemaal.

Wat denken jullie van onderstaande hengsten?
Volgens mij is de eerste tobiano + sabino
en de tweede ook. De tweede is volgens mij alleen meer sabino dan de eerste.
Wat denken jullie?

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Coloured op 27-10-11 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:45

en hier is de tweede:

Afbeelding

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:57

xElienx schreef:
interessante materie!

Peterina schreef:
Trouwens voor de interesseerden ... in Parijs is er een kleine kudde Criollo's die allemaal palomino en silver-bays(nep-palomino achtig van kleur maar met donkere been aftekeningen) zijn ... heel apart.

zijn dit dan wel echt zilverappel bruine? geen zilvervalken? zilver doet namelijk niks met de vachtkleur

Ben ook benieuwd naar deze criollo's.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:15

Je denkt dan aan sabino vanwege de bles?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:27

Meer vanwege de vorm van de vlekken. Die zijn grilliger dan bij de eerste.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:42

xElienx schreef:
interessante materie!

Peterina schreef:

Zilver doet juist wel iets met de vachtkleur ... een tint bij bruin + zilver is een 'nep-palomino' kleur ... alleen bij vossen is zilver niet te zien.

Waarom ik denk dat ze zilver zijn ... omdat ze donker aftekeningen hebben op ALLE vier benen en een orange-goud kleur hebben van vacht dat langs een echter palomino heel anders uitzag.
En iedereen weet dat een palomino geen zwarte - bruine - donker aftekeningen heeft op benen ... dus moet het zilver-bruin zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:43

snowdon schreef:
Is er ergens nog een link op internet naar die kleine kudde criollo's?

Weet niet ... ik heb toen destijds VEEL foto's van genomen omdat het zoooo apart was ... zal kijken of ik ze terug kan vinden of een link naar de Show. Is ook een jaar of 5 geleden. Wordt vervolgt ....

GEVONDEN! Maar ik moet ze ergens gaan opladen! Trouwens er zijn ook foto's bij van de andere 'kudde' criollo's die daar stonden ... allemaal Zwart Sabino! Nog even geduld.
Laatst bijgewerkt door Peterina op 27-10-11 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:48

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:52

snowdon schreef:
Dit is ook een silver bay (getest en uit de combi: bay x silver black), hier vallen echter de donkere benen weg ivm de witte aftekeningen...
http://i797.photobucket.com/albums/yy25 ... 11/131.jpg

Maar hebt je ook een volwassen foto? Want dit beharing is veulen haar. En alhoewel je gelijk hebt dat bij hoge witte aftekeningen op de benen je het 'zwart' niet kan zien, zie je toch vaak een andere kleur van vacht dan bij palomino's.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:55

Gave hengsten coloured!
Wat voor Gelderse stermerrie heb je gekocht?

Ik heb ook een vraag nav maanogen.
Wat is het nadeel van maanogen? Ik hoorde dat er ook (grote) fokkers/handelaren zijn die veulens met maanogen gelijk naar de slacht doen. Omdat die onverkoopbaar zijn? Ben benieuwd naar de reden daarvoor.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:07

De Criollo's:

Sorry voor de kwaliteit maar het was najaar, zeer slecht weer en de paarden stonden binnen, dus donker:

Hieronder foto's van kudde palomino EN silver-bay Criollo's:
Silver-bay Criollo:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:12

Voorbeeld van de Sabino zwart kudde Criollo's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:17

GJ9 schreef:
Gave hengsten coloured!

Wat is het nadeel van maanogen? Ik hoorde dat er ook (grote) fokkers/handelaren zijn die veulens met maanogen gelijk naar de slacht doen. Omdat die onverkoopbaar zijn? Ben benieuwd naar de reden daarvoor.

Geen reden!
Oude wijven verhalen, bij-geloof, onwetenheid .... allemaal reden waarom mensen/fokkers maanogen misschien mis-gunnen.

Vraag is natuurlijk of het niet alleen maar vanwege de maanogen zijn maar ook misschien vanwege de 'luid' witte gezichts aftekeningen die daar meestal bij zitten? Er zijn nog altijd mensen die denken dat wit, waar dan ook op het lichaam, een teken van zwakheid is ... en natuurlijk zijn er ook mensen die gewoon weg wit niet graag zien.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:21

Oké, bedankt Peterina.

Je herkent het dus wel.

Onverkoopbaar kan natuurlijk wel een reden zijn. Je moet er wel van houden. Ik heb wel vaak het idee dat de gedachte leeft, dat een goed sportpaard niet te veel wit moet hebben (of een scheve bles ofzo). Dat 'staat' niet in de ring.
Mijn veulen (zie onderschrift) heeft een geweldige bles vind ik zelf. Maar hoor ook veel mensen zeggen dat ze het iets teveel van het goede vinden.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:14

sorry het silverbay veulen is van dit jaar...

Met maanogen is inderdaad helemaal niets mis! Puur smaak, je houdt er van of niet.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:12

petrina, toch denk ik dat het geen zilverappelbruinen zijn. silver maakt de vachtkleur niet creme.

als ik het zo zie, zou het ook nog goed sooty palomino zijn, en anders zilvervalk

(vieze := )sooty palomino
Afbeelding

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:13

GJ9 schreef:
Gave hengsten coloured!

Ja, gaaf zijn deze hengsten he!

Hier een link naar de merrie.
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=345023

Om op de blauwe ogen terug te komen:
Wij hadden 2 jaar geleden een veulen gefokt met 2 blauwe ogen en die is naar Belgie verkocht.

Afbeelding

Nu hebben we een veulen met 1 blauw oog en dat gaat als het afgespeend is naar Frankrijk.

Er zijn mensen die het prachtig vinden en mensen die het afschuwelijk vinden. Er is echter niks "mis" met blauwe ogen.

Mijn wens is om een zwartbonte te fokken met blauwe ogen, hoop dat dat nog eens lukt! <3

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:20

Bij welke van de twee bonte hengsten van de foto's zou de kans op het fokken van een veulen met blauwe ogen groter zijn? Wie kan daar iets zinnigs over zeggen?
(Laat het duidelijk zijn dat dit niet het enige criterium is waarop ik een hengst selecteer...)
Onze bonte merrie draagt Splash heb ik begrepen en om de kans op blauwe ogen te vergroten moet ik een hengst kiezen die ook Splash draagt. Welke van deze twee hengsten heeft dat? Of geen van beiden?
Laatst bijgewerkt door Coloured op 27-10-11 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:22

:D :D
Ik denk dat ik hem dan niet meer kwijt wil...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:24

Ow sorry, dat berichtje was als pb bedoeld dus ik had m al weer snel verwijderd. :D
(Ik had gepost dat ze dat een zwarte bonte met veel zwart moest fokken met blauwe oogjes en dat ik m dan graaaaag wilde kopen)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:37

IcePrincess schreef:
Ook zwart of rood basis lijkt een grote rol te spelen, op vos komt veel meer wit dan op zwart of bruin. Dit is ook iets wat je veel bij de nakomelingen van Gribaldi ziet, de vossen hebben veel meer wit, ongeacht de aftekeningen van de moeder. En Ook Totilas lijkt dit voort te zetten, de combinatie van zijn aftekeningen, afstamming en dit veulen: http://www.pferdezucht-brunken.de/filea ... otee_l.jpg
maakt dat heel veel mensen die met kleurengenetica bezig zijn ervan overtuigd zijn dat Totilas ook splash is, en ook ik ben daar dus van overtuigd :D .

Ik was dit vosveulen van Totilas ook tegen gekomen en zocht toen naar sabino-kenmerken aan de moeder om het wit aan het veulen te verklaren. Die kon ik echter niet aan haar vinden. Nu begrijp ik het: Totilas heeft zijn Splash-gen doorgegeven.

Misschien een domme vraag maar wat betekent KIT?