Oudere merrie laten dekken door oudere hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 11:18

Slotje!!

Pashon

Re: Oudere merrie laten dekken door oudere hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:18

nou zeg mensen proberen je te helpen en hebben het beste voor met jou pony en jij wilt haar min of meer de vernieling in helpen? :n hengst van de buren kost zeker niks of wel?

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:18

Prachtige merrie en een mooie hengst! ;)

Maar denk er wel om dat jouw mooie merrie dan 20 jaar is als ze haar veulentje krijgt?
Denk je dat ze dat nog aankan? ;)

Ik heb zelf ook een merrie van 20 jaar, zolang heb ik haar ook.
Ik moet er niet aan denken dat ze nog ten koste van alles een veulentje moet krijgen omdat ik dat graag wil.

Maar ik wens je wel veel succes hoor! :j

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:20

Zelf meteen om een slotje roepen is ook niet echt netjes TS.

Een veulen kost veel, maar dat maakte mij niet uit ik wilde echt een veulen van mijn merrie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:29

Een slotje kun je als TS niet hierop zetten.

Hoezo is het onbeschoft om te zeggen dat je wel aan de risico's voor je merrie moet denken?
Daarnaast; wat is het voordeel voor jou? Waarom wil je het?

Pas als je het plaatje voor jezelf compleet hebt (voor/nadelen, risico, totale kosten enz) dan kun je een goede keuze maken.
Vandaar de genoemde prijzen (het ging wel even offtopic..).
Maar voordat het veulen 3 jaar is, ben je tussen de 1800 en de 3500 kwijt.
Je loopt een groter risico (vooral als de merrie de afgelopen jaren geen veulen heeft gehad) dat er wat misgaat. Van het verwerpen van de embryo tot complicaties bij de bevalling.
Heb je dat risico ervoor over?

Heeft je merrie papieren en is de hengst officieel goedgekeurd (maw komen er papieren bij het veulen)?
Zo niet dan neem je het risico voor 150/250 euro (dat is de prijs van een papierloos veulen).
Komt er wel papier bij, dan is de afstamming belangrijk (en is zo'n kruising NF x AV wel geliefd)?
Dan zit je mss op 350 Euro.

Als je merrie een stamboek New Forest is, dan kun je beter gaan voor een goedgekeurde New Forest hengst. Dan krijg je nl. geen "vuilnisbak".

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:36

ik zou kijken wat de natuur doet,word ze dragend ,dan word ze dat .maar als ze niet dragendword zul je niet moeten gaan kloten.laat de natuur zijn ding doen.en als het veulen voor je zelf is zou ik het proberen,ensnap dat je een veulen uit je merrie wilt.de stokmaat van beide dieren zou voor een dekking zeker kunnen.wel zou ik alles onder goede controle van de dierenarts doen.over de kleur ja ligt er aan als de hengst homozigoot schimmel is krijg je altijd een schimmel veulen is hij dit niet dan zul je 50% kans ongeveer hebben,en ja ze worden niet meteen wit geboren.succes

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:42

Mij is toendertijd ook door de veearts gezegd dat een merrie die het niet meer aan kan, ook niet meer drachtig zou worden. Wel ben ik gewezen op de risico's van een dracht in het algemeen en de extra risico's bij een oudere merrie (mijn haflinger was toen 18/19 jaar, had al veulens gehad). Ik heb het niet gedaan, heb daar achteraf geen spijt van.

Een new forest met arabisch bloed zal niet in het stamboek ingeschreven staan neem ik aan.
Weet je de volledige naam van de hengst? Op AVSweb kun je hem dan vast opzoeken.

kiim1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:46

waarom is bokt nooit een keer positief?
ja als de merrie nog nooit een veulen heeft gehad moet je er mee uit kijken
maar ookal zijn ze 3 en krijgen het eerste veulen kan het nog fout gaan
die kans is natuurlijk wel kleiner
de kosten maakt ze zelf wel uit of ze het er voor over heeft
en ik snap heel goed dat je iets wilt hebben van je merrie
en wat is er nou leuker dan zown klein veulentje?
dat je ziet opgroeien tot een volwassen paard?
ja je moet hem op gaan voeden.
en wat maaken die predicaaten en papieren toch altijd uit?
netalsof een paard zonder papieren niet goed genoeg is?
die paarden lopen ook hoger in de wedstrijden hoor
en ze wilt hem alleen maar voor recriatie gebruiken
ach ja zo denk ik er over en zullen er vele wel niet mee eens zijn
maarja iedereen zijn eigen mening
en laten we met zijn allen die dan ook respecteren!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:52

Uiteindelijk moet de ts het zelf weten. Maar ervaring leert dat men zich niet altijd even goed realiseert wat de gevolgen kunnen zijn. Je kunt merrie en veulen kwijtraken. Veulen is zelden tot nooit een kopie van de moeder of de vader. Opvoeden en beleren zijn niet zo makkelijk als het lijkt, en inrijden is sowieso een heel verhaal apart.

Meningen kun je pas vormen als je alle kanten hebt belicht en open staat voor input van buitenaf.
Als je je uitgebreid hebt geinformeerd en de emoties die bij een dergelijke beslissing komen kijken even in de kast kunt zetten, dan pas kun je je een mening vormen.

En respect is wederzijds. Als je niet accepteerd dat er adviezen komen die je nou net niet wilt horen en daar dwars tegenin gaat, is dat respectvol?

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 12:00

ik vind het wel goed zo mensen.. :)
de hengst van de buren? Hij staat 5 km verder op.
En de kosten voor de dekking zijn 200 euro.

Maar ik heb voldoende informatie, ik ga niet verder in discusie over andere dingen!
Hartelijk dank allemaal! :D

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 12:07

Nogmaals bedankt allemaal! :D

ik heb voldoende informatie gekregen. waardoor ik ben gaan tijwvelen om het nog te doen!
mischien is het wel beter om een leuke pony erbij te kopen, en de merrie van haar oude dag te laten genieten.

Allen bedankt voor jullie reacties.
hierbij ben ik voldoende geinformeerd!

Met vriendelijke Groet

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:13

200 euries :') Ben nu errug benieuwd naar de naam van de hengst....

Verder, tsja, lekker zelf weten. Als jij het risico wilt nemen dat het misgaat met je geliefde merrie.... En dan idd nog; geen enkele garantie dat het veulen ook maar íets op een van de ouders lijkt in karakter. Ik zie dat je inmiddels twijfelt; ik hoop van harte dat je besluit gewoon lekker te kijken voor een leuk paardje ipv het risico te gaan nemen met je merrie :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:15

ik zag in je profiel dat je een 4jr hebt geloof met papier waarom deze dan niet dekken?
anneprincesz schreef:

ik heb voldoende informatie gekregen. waardoor ik ben gaan tijwvelen om het nog te doen!
mischien is het wel beter om een leuke pony erbij te kopen, en de merrie van haar oude dag te laten genieten.

Met vriendelijke Groet

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 12:24

:D
keona schreef:
ik zag in je profiel dat je een 4jr hebt geloof met papier waarom deze dan niet dekken?
anneprincesz schreef:

Met vriendelijke Groet

Ja, hier heb ik ook al aangedacht maar ik dacht dat 4 jarig een beetje jong was, maar dit wist ik ook nog niet zeker, het zou wel leuk zijn.. ze heeft zeker een goed papier, icosun x paddox

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:28

4jr dat kan met gemak hoor er zijn paardjes die ze al met 2 dekken(hier ben ik geen voor stander van)of met 3.dus dat kan zeker,kijk dan voor een goede hengst van het zelfde ras zo dat je ook nog een leuk papier bij het veulen krijgt en je eventueel naar de keuring kunt gaan.zou toch leuk zijn als je eigen gefokt veulen hebt die ook nog goed scoort op de keuring.succes met je besluit

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:29

Dan zou ik eerder gaan voor die 4 jarige als je toch een zelf gefokt veulen zou willen hebben. Daar heb je toch minder risico's mee en beestje heeft leuk papier, als je daar dan een goede hengst met papier op zet, is het veulen beter verkoopbaar, moicht dat om welke reden dan ook toch verkocht zou moeten worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:30

IcoSun is nu niet echt een fantastisch papier......

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:35

nou en hij heeft papier,kom op hij het gaat hier om een veulentje voor hun zelf.
ik heb hier 2 fokproducten lopen zonder papier en wat zijn het werkers in de koets nou ben er heel blij mee,papier zegt me niks wel karakter.
Brainless schreef:
Laatst bijgewerkt door keona op 05-10-11 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 12:35

bedankt allemaal voor de goede tips, dan is dat mischien wel een beter idee ja, iemand nog leuke ideen voor de hengst? wij hebben nu nog niks besloten mischien kopen we er ook wel gewoon een leuke bij.. dit weten we allemaal nog niet hoor, maar het zou een leuke optie zijn :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:36

Voor jou misschien niet Brainless, voor een ander wel

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:36

welk ras is de 4jr merrie van je
anneprincesz schreef:
bedankt allemaal voor de goede tips, dan is dat mischien wel een beter idee ja, iemand nog leuke ideen voor de hengst? wij hebben nu nog niks besloten mischien kopen we er ook wel gewoon een leuke bij.. dit weten we allemaal nog niet hoor, maar het zou een leuke optie zijn :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:40

Ik zou bij een dekking bij voorkeur echt binnen het ras blijven. Dus voor de 18 jarige New Forest, zoek een New Forest hengst, voor de 4 jarige (KWPN?) ook een KWPN-er
Informeer je eens wat de dekbedragen zijn voor een dekking van een goedegekeurde KWPN dekhengst. Dat is meer dan 200 Euro hoor!
Een hengst die 5 km verderop staat, niet goedgekeurd is, waar ik de stamboom niet van weet, valt bij mij ook "hengst van de buurman".
Alle waar is naar zijn geld, zeg ik altijd.
Er zijn genoeg goedgefokte paarden te koop, en ze zijn echt niet duur op dit moment. Met een papier waar je steil van achterover valt.
De markt zit echt niet te wachten op nog een kruising. En ook al zeg je dat hij voor jezelf is, kun je garanderen dat je de komende 20 jaar dat veulen aan wilt houden? Ook als de kinderen er te groot voor worden?

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 12:42

keona schreef:
nou en hij heeft papier,kom op hij het gaat hier om een veulentje voor hun zelf.
ik heb hier 2 fokproducten lopen zonder papier en wat zijn het werkers in de koets nou ben er heel blij mee,papier zegt me niks wel karakter.
Brainless schreef:

Ja heel erg bedankt, zo zie ik het ook! :D
En icosun heeft best nog wel een goed papier.. Alleen er bleek een tijdje gelden iets over te gaan dat hij iets door gaf, een ziekte in de botten??(ikweet de naam nu zo even niet) Gelukkig heeft mijn merrie hier nog geen last van, en ken ik er meerderen die hier nog geen last van hebben, ook zijn er meerdere kinderen van icosun groot geworden in de springsport in Engeland, Amerika, Duitsland, Italië :)

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 12:49

Cassidy schreef:
Ik zou bij een dekking bij voorkeur echt binnen het ras blijven. Dus voor de 18 jarige New Forest, zoek een New Forest hengst, voor de 4 jarige (KWPN?) ook een KWPN-er
Informeer je eens wat de dekbedragen zijn voor een dekking van een goedegekeurde KWPN dekhengst. Dat is meer dan 200 Euro hoor!
Een hengst die 5 km verderop staat, niet goedgekeurd is, waar ik de stamboom niet van weet, valt bij mij ook "hengst van de buurman".
Alle waar is naar zijn geld, zeg ik altijd.
Er zijn genoeg goedgefokte paarden te koop, en ze zijn echt niet duur op dit moment. Met een papier waar je steil van achterover valt.
De markt zit echt niet te wachten op nog een kruising. En ook al zeg je dat hij voor jezelf is, kun je garanderen dat je de komende 20 jaar dat veulen aan wilt houden? Ook als de kinderen er te groot voor worden?

Hallo, hier naar hoef ik niet te informeren ik weet de bedragen hier van wel :D
De menneer heeft toevallig een zwarte goed gekeurde dek hengst staan van 1.68.. ik weet hier verder niks van.. ik was gisteren bij de meneer, en hij wees de zwarte grote dekhengst aan.. mischien zal dit iets kunnen zijn daar heb ik geen idee van. ik weet wel dat de hengst 6 is, maar verder heb ik hier net met hem over door gepraat omdat ik er nog niet echt bij stil gestaan had om mijn grote merrie te laten dekken. wel weet ik dat die hengst aardig wat prijsklasse's duurder zal zijn.

Dat de de schimmel hengst zo goed koop doet, is omdat hij ouder is, en dit werk eigelijk niet echt meer zo met hem deed... en omdat mijn zusje er met mijn dochtertje er al een jaartje komen en de hengst opzadelen en zo samen een ritje maken ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:51

Als je niet verder kijkt dan naar de hengst die die meneer in zijn stal heeft staan, pas je hetzelfde principe "hengst van de buurman" toe.

Ik heb geen verstand van bloedlijnen binnen het KWPN dus of Icosun goed is of niet, zal mij toch echt aan mijn bips oxideren.
IK ga er ook van uit dat je niet staat te springen om dekbedragen van een Gribaldo, Totilas of Ferro.
Maar daartussen ligt een hele markt aan mogelijke goedgekeurde vaderdieren.