Joolien schreef:Even mijn post toelichten. Er wordt tegenwoordig veel meer gefokt met jonge, dus goedkopere hengsten, omdat mensen tegenwoordig vaak minder geld overhebben voor een goede bewezen hengst. Dit zijn vaak hengsten die wel goedgekeurd zijn maar nog helemaal niet bekend is wat ze doorfokken en wat dus nog geen garantie geeft op een goed paard. Ik vind dus dat de KWPN beter moet gaan kijken naar wat ze goedkeuren, er zijn al zooveel hengsten, de markt wordt hierdoor troebel.
Ik vind dat er gefokt moet worden met bewezen hengsten. Dit houdt de markt ook beter op pijl en zo kun je de fokkerij beter overzichtelijk houden. En je moet een fokbrevet krijgen om je merrie te kunnen laten dekken. Dit om te voorkomen dat er wildfok ontstaat.
Wellicht is het verhelderend voor je om de dekprijzen van de KWPN hengsten te bekijken, het zijn vaak de ouderen die relatief goedkoop zijn. De nieuwe jaargangen zijn over het algemeen goed aan de prijs en daarvan zijn de gezondheidstoestand, aanleg en familieprestaties al bekend voor ze mogen dekken en dus hun dekbrevet krijgen.