Doorfokken ondanks overschot?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:18

Joolien schreef:
Even mijn post toelichten. Er wordt tegenwoordig veel meer gefokt met jonge, dus goedkopere hengsten, omdat mensen tegenwoordig vaak minder geld overhebben voor een goede bewezen hengst. Dit zijn vaak hengsten die wel goedgekeurd zijn maar nog helemaal niet bekend is wat ze doorfokken en wat dus nog geen garantie geeft op een goed paard. Ik vind dus dat de KWPN beter moet gaan kijken naar wat ze goedkeuren, er zijn al zooveel hengsten, de markt wordt hierdoor troebel.

Ik vind dat er gefokt moet worden met bewezen hengsten. Dit houdt de markt ook beter op pijl en zo kun je de fokkerij beter overzichtelijk houden. En je moet een fokbrevet krijgen om je merrie te kunnen laten dekken. Dit om te voorkomen dat er wildfok ontstaat.

Wellicht is het verhelderend voor je om de dekprijzen van de KWPN hengsten te bekijken, het zijn vaak de ouderen die relatief goedkoop zijn. De nieuwe jaargangen zijn over het algemeen goed aan de prijs en daarvan zijn de gezondheidstoestand, aanleg en familieprestaties al bekend voor ze mogen dekken en dus hun dekbrevet krijgen.

LadyMadonna

Re: Doorfokken ondanks overschot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:51

Ik zeg erbij, ik heb geen verstand van KWPNners, maar als ik dan bijv bij de uytert kijk en ik zie een Charmeur, uit 2007, dus jonge hengst, voor 1100, ten opzichte van een San Remo uit 1999 voor 950....

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 12:57

Volgens mij is het probleem dat teveel mensen uit hun gewone, stamboekloze merrie een veulen fokken met de hengst van de buren. Dit met als argument: het is zo leuk, veulen is voor mezelf etc. Vervolgens is het veulen geboren, is opfok te duur, familieomstandigheden etc. en moet het veulen weg.
Of, mensen rijden leuk met hun merrie. Merrie is niet meer geschikt om te rijden. Ach, dan laten we haar maar dekken, want.... argumenten van hierboven.

Prijzen van de goedgekeurde KWPN hengsten zijn te hoog om even een veulen mee te fokken (tenminste, ik vind € 1000,= best wel veel om zomaar uit te geven).

Mijn idee: laat je merrie met predikaten, uit bewezen (sport)lijn pas dekken door een goedgekeurde hengst als je zeker weet dat het veulen niet direct verkocht moet worden. Dus, wanneer je het tot een leeftijd van minimaal drie jaar aan kunt en wilt houden.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:04

Wat is er mis met fokken voor de slacht? Eten jullie nooit vlees?
Wel vind ik het jammer dat de paardenmarkt instort (maar dat is met bijna alle 'markten' nu wel). En dat hierbij veel paarden misschien een minder leven hebben dan dat ze verdienen omdat ze de handel ingaan op tocht naar dat ene mens dat dat paard er toch nog bij wilt. Breng de scheve en stoute paarden dan meteen weg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:10

maar ook al hou je ze tot 3 jaar aan, dan moet je nog maar zien dat je ze kwijt raakt.
Ik heb van alles staan, van papierloze ponietjes tot KWPNners van Vivaldi en Gribaldi, maar echt níks loopt hoor :n

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:12

Een jonge hengst kan zich alleen maar bewijzen door voor nakomelingen te zorgen, dus als je vasthoud aan bewezen hengsten zijn deze op een gegeven moment allemaal dood en heb je niets meer (heel zwart wit gezien dan). Daarnaast, je houdt zo ook de vooruitgang tegen, het is de bedoeling dat de jonge paarden net even beter zijn dan pa en ma, als je dan alleen met pa en ma blijft fokken ga je voor geen meter vooruit.

Afijn, ik denk niet dat het ligt aan het lukraak goedkeuren van KWPN hengsten, die gaan nl een redelijk streng selectieproces in. Merriehouders zouden wat kieskeuriger kunnen zijn, sowieso met de keus wel of niet fokken met deze merrie en daarna "welke hengst ga ik gebruiken". Te vaak wordt daar niet over nagedacht en wordt er willekeurig gefokt.

Overigens zijn er zat mensen met een goede merrie die wel heel goed nadenken over het fokken, maar die raken over het algemeen hun veulens snel en goed kwijt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:22

Een max instellen van twee paarden fokken per merrie? Dan fok je een vervanger voor de vader en een voor de moeder. Dan stijgt het aantal paarden voorlopig niet. Ik zie niet veel mensen die bewust papierloos fokken en die het wel doen, zullen zelf op de blaren zitten met een dier dat moeilijker verkoopt. Verbieden vind ik onzin. Soms gebeuren die dingen ongepland, kun je niet altijd wat aan doen.

Trouwens, hengstenhouder zou er niet blij van worden. Waar moet die dan nog van leven? We moeten inderdaad meer de export naar de Chinezen promoten. Daar kunnen ze nog wel wat van onze mooie paarden gebruiken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:27

slecht idee, want zo kan een slechte merrie 2 veulens krijgen, en een heel goed moederdier ook maar 2... Nee, ik denk dat het sleutelwoord nog strenger selecteren is.
Want ook, hoeveel mensen hebben er in de tijd dat gribaldi hot was, met hem gedekt puur en alleen omdat het gribaldi was? Terwijl hij wellicht helemaal niet bij hun merrie paste?
Dat zie je toch ook wel veel hoor, "mode hengsten"

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:45

piezze schreef:
Een max instellen van twee paarden fokken per merrie? Dan fok je een vervanger voor de vader en een voor de moeder. Dan stijgt het aantal paarden voorlopig niet. Ik zie niet veel mensen die bewust papierloos fokken en die het wel doen, zullen zelf op de blaren zitten met een dier dat moeilijker verkoopt. Verbieden vind ik onzin. Soms gebeuren die dingen ongepland, kun je niet altijd wat aan doen.

Trouwens, hengstenhouder zou er niet blij van worden. Waar moet die dan nog van leven? We moeten inderdaad meer de export naar de Chinezen promoten. Daar kunnen ze nog wel wat van onze mooie paarden gebruiken.

Raar idee, dan zou ik met mijn merrie die aan de hoogste eisen voldoet op ieder gebied net zo veel mogen fokken als iemand met een merrie zonder enige toegevoegde waarde, dat helpt de markt niet ech vooruit

We :? (het KWPN dus) zijn al druk bezig in Azië, het voormalige Oosblok en China. Met gaat mee op handelsmissies, etc.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:10

Ik denk toch dat je eerst naar de afzetmarkt in de Benelux en Duitsland moet kijken, die zal altijd het grootst blijven.
Naar het buitenland help uiteraard, maar daar gaat niet de hoofdmoot naartoe. En handelsmissies... het blijven rijke Oosterlingen die hier in Europa aankomen en zich direct melden bij de bekende handelaars (genre Stephex)...

En ivm jonge hengsten, als je lid bent van een stamboek zou je toch wel vertrouwen moeten hebben in de expertise ervan, en zou er geen enkele hengst slechte nakomelingen mogen geven...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:14

Pentax schreef:
Wat is er mis met fokken voor de slacht? Eten jullie nooit vlees?
Wel vind ik het jammer dat de paardenmarkt instort (maar dat is met bijna alle 'markten' nu wel). En dat hierbij veel paarden misschien een minder leven hebben dan dat ze verdienen omdat ze de handel ingaan op tocht naar dat ene mens dat dat paard er toch nog bij wilt. Breng de scheve en stoute paarden dan meteen weg.

Lijkt een kort door de bocht post tussen al deze genuanceerde KWPN Prok praat maar Pentax verkondigt imo de enige waarheid. De markt reguleert zichzelf.

Fokverboden, alleen stamboekfokken, het maakt allemaal niet zoveel uit en is ook oncontroleerbaar.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:17

Waves schreef:
Fokverboden, alleen stamboekfokken, het maakt allemaal niet zoveel uit en is ook oncontroleerbaar.

Jij fokt paarden????

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:30

sarabande schreef:
Joolien schreef:
Even mijn post toelichten. Er wordt tegenwoordig veel meer gefokt met jonge, dus goedkopere hengsten, omdat mensen tegenwoordig vaak minder geld overhebben voor een goede bewezen hengst. Dit zijn vaak hengsten die wel goedgekeurd zijn maar nog helemaal niet bekend is wat ze doorfokken en wat dus nog geen garantie geeft op een goed paard. Ik vind dus dat de KWPN beter moet gaan kijken naar wat ze goedkeuren, er zijn al zooveel hengsten, de markt wordt hierdoor troebel.

Ik vind dat er gefokt moet worden met bewezen hengsten. Dit houdt de markt ook beter op pijl en zo kun je de fokkerij beter overzichtelijk houden. En je moet een fokbrevet krijgen om je merrie te kunnen laten dekken. Dit om te voorkomen dat er wildfok ontstaat.

Wellicht is het verhelderend voor je om de dekprijzen van de KWPN hengsten te bekijken, het zijn vaak de ouderen die relatief goedkoop zijn. De nieuwe jaargangen zijn over het algemeen goed aan de prijs en daarvan zijn de gezondheidstoestand, aanleg en familieprestaties al bekend voor ze mogen dekken en dus hun dekbrevet krijgen.

Ik vind het sowieso een beetje een raar idee een hengst bewijst zich via zijn progeny anders weet je nooit wat hij vererft het is niet mogelijk om alleen maar met bewezen hengsten te fokken dan zijn op een gegeven moment toch gewoon je hengsten op. Bovendien werkt zoiets inteeld toch in de hand??

Maar volgens mij zijn de onbezwezen hengsten helemaal niet zo goedkoop, met totilas voorop dit jaar :D

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:32

En Charmeur en Bretton Woods in z'n voetsporen...

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:35

Een markt die heel veel vraag heeft naar KWPNers en helemaal niet ver: Frankrijk!!!!

Natuurlijk is er het probleem van talenkennis, maar het zou toch echt de moeite waarde zijn voor nederlanders om ietsje te doen voor die markt binnen te raken.

Heb mijn veulen daar verkocht verleden jaar, in 2 weken tijd was die weg!!

Er is een heel grote aanvraag, en hun enige mogelijkheid momenteel is via via via en dan betalen ze het dubbel van de waarde van het paard!

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:55

Als je verkoop site's bekijkt zie ik toch overwegend veel kwpn veulens te koop, in verhouding tot friezen, en andere rassen.
Het aanbod is hier duidelijk wat groter.
Wil je graag een mooie platenbonte merrie van 6 jaar goed bereden en het liefst nog geklasseerd ook dan vind je die haast niet.
Wil je bijvoorbeeld een arabo-fries met papieren, onder het zadel en beleerd voor de kar dan vind je die haast ook niet, zelfs veulens zijn al moeilijk te krijgen van dit ras (kruizing).
Wil je een mooi (toekomstig) sportpaard dan vind je die genoeg.
Zit het overschot niet zo zeer in teveel van het zelfde?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:12

agerrits schreef:

dat zou maar zo kunnen!
wij hebbeb nu ook een super mooi veulentje te koop staan, maar we hebben nu als nadeel dat we in duitsland wonen en nog niet hier hebben geadventeerd.
nu zijn we hier druk mee bezig.
maar de markt is ingestort. de dure paarden worden nog wel wat verkocht maar ook niet zo hard meer.

zo heeft de buurvrouw een goed qua bouw en foto's en karakter paard staan met leuke papieren(oldenburg) erachter. maar echt veel klanten komen er niet.
wij hebben dan een stamboomloos veulentje maar qua karakter echt super! en staan ook echt netjes op zn beentjes. als hij later gecastreerd is zal het waarschijnlijk een echte kinderpony zijn(heb ik het vermoeden)

(typfoutje)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:32

agerrits schreef:
Als je verkoop site's bekijkt zie ik toch overwegend veel kwpn veulens te koop, in verhouding tot friezen, en andere rassen.
Het aanbod is hier duidelijk wat groter.
Wil je graag een mooie platenbonte merrie van 6 jaar goed bereden en het liefst nog geklasseerd ook dan vind je die haast niet.
Wil je bijvoorbeeld een arabo-fries met papieren, onder het zadel en beleerd voor de kar dan vind je die haast ook niet, zelfs veulens zijn al moeilijk te krijgen van dit ras (kruizing).
Wil je een mooi (toekomstig) sportpaard dan vind je die genoeg.

Mijn buurman kan zijn Arbo Fries ruin bereden en wel aan de straatstenen niet kwijt. Dier staat al jaren niets meer te doen, dus dat daar zoveel vraag naar is????
Overigens heb je volgens je profiel 14 uiteenlopende merries drachtig van een eigen bonte hengst, je gaat er dus van uit dat daar volgend jaar een markt voor is, is dat niet teveel van hetzelfde???

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:25

Om aan de vraag te kunnen voldoen moet je vooral in de toekomst kunnen kijken. Je fokt paarden die pas over een jaar of 3, 4, 5 of 6 misschien gewild zijn....

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:28

Piezze: hellemaal mee eens
Nu ken ik het paard van je buurman niet, jammer dat die al wat jaren stil staat, word het niet beter van wel ouder. ;)
Opzich begrijp ik jou en zijn het ook niet mijn woorden dat de vraag groot zou zijn naar dit ras, maar het aanbod is wel erg mager.
Tja het waren er in werkelijkheid meer dan 14, waar we ook gewoon erg blij mee zijn, maar dat is van geen betekenis in verhouding tot commerciele hengsten van stamboeken als kwpn en het friese paardenstamboek enz. Dit aantal is ook maar een druppel op de helle emmer. De markt daar maak ik zelf ook onderdeel van uit en we gaan zeker veulens kopen van onze hengst als de klant die wil missen.
Ik ben niet echt uit om paarden te verkopen of om er iets aan te verdienen, het is voor mij een hobby en fiscale aftrekpost, we zijn ook maar klein :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:50

agerrits schreef:
Piezze: hellemaal mee eens
Nu ken ik het paard van je buurman niet, jammer dat die al wat jaren stil staat, word het niet beter van wel ouder. ;)
Opzich begrijp ik jou en zijn het ook niet mijn woorden dat de vraag groot zou zijn naar dit ras, maar het aanbod is wel erg mager.
Tja het waren er in werkelijkheid meer dan 14, waar we ook gewoon erg blij mee zijn, maar dat is van geen betekenis in verhouding tot commerciele hengsten van stamboeken als kwpn en het friese paardenstamboek enz. Dit aantal is ook maar een druppel op de helle emmer. De markt daar maak ik zelf ook onderdeel van uit en we gaan zeker veulens kopen van onze hengst als de klant die wil missen.
Ik ben niet echt uit om paarden te verkopen of om er iets aan te verdienen, het is voor mij een hobby en fiscale aftrekpost, we zijn ook maar klein :D

Maar stel dat de bezuinigingen in de zorg jou ook gaan treffen, voor wie fok je dan???

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:54

Wat wil je met die discussie bereiken? Niemand weet hoe die er in de toekomst voorstaat. Voor hetzelfde geld gaat het rooskleurig en houdt ze alle veulens zelf. Wie zijn wij om te zeggen dat het niet mag / zou moeten. Overschot belandt uiteindelijk in de kroket, op zich kan ik daar wel mee leven als er tijdens het leven respectvol mee omgegaan is. Liever een gelukkig paard dat in de kroketten belandt dan een kip met een ellendig leven dat 2 jaar eieren moet leggen om uiteindelijk in de soep terecht te komen.

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:04

Ik heb mijn merrietje dit jaar wel laten dekken, mocht het een merrie worden zal zij aangehouden worden en een hengst zal met de toekomst wel verkocht worden maar die zal ik eerst gewoon aanhouden is ruimte voor dus bij is het niet een moeten om te verkopen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:09

Oei weer een hobbyfokker, je krijgt straks heel bokt over je heen, schijnt niet meer te mogen omdat er paarden naar de slager gaan }:0

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:25

Ik denk juist dat de hobbyfokkers ze niet naar de slacht brengen.
Die doen het immers voor de hobby.
Ik heb ook nog 2 hengstveulens, nou ja als ze niet verkocht worden dan blijven ze gewoon.
Tja ook hobbyfokker. Errug......