Prok gekeurde merrie, veulen afgekeurd.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 23:22

ponyparadijs schreef:
Dat weet ik uiteraard niet want ik ken het veulen niet.
Maar ik denk dat als ik een veulen op fok thuis ik ook het beste denk te doen voor het veulen. En als dan later blijkt dat hij wat mankeerd wat erfelijk kan zijn of kan liggen aan de voeding en beweging ik er ook vanuit ga dat het erfelijk is.
Snap je wat ik bedoel Cassidy?

IK snap wat je bedoelt, maar ik zou als eigenaar dan toch ook mezelf afvragen of ik het veulen echt voldoende beweging heb kunnen geven, en echt het juiste heb gevoerd.
Ik zou niet meteen er maar klakkeloos van uitgaan dat het erfelijk is, en naar het paard of de ouders ervan wijzen...

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 00:06

tita schreef:
Marion71 schreef:
PROKfoto's worden vanuit andere hoek genomen en beoordeeld door da commissie (3 of 4 da's) van het KWPN. Ook zijn de klinieken die de foto's maken erkend dit te doen. Afvlakking (bijv. na OCD-operatie) in welk gewicht dan ook is voor PROK niet toegestaan, voor sport wel. Kogels worden bij PROK niet meegenomen, voor sport wel.

Bullshit Kogels worden wel degelijk meegenomen staat iig wel op mijn Prok-certificaat alleen voor prok mag het een 3-tje zijn en voor de sport absoluut niet.

Eigenlijk toch ook raar dat het voor de PROK slechter mag zijn dan voor de sport. Het streven is toch om een veulen te fokken die geschikt is voor de sport en dus goed is op de foto.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 00:14

amazing_lady schreef:
Eigenlijk toch ook raar dat het voor de PROK slechter mag zijn dan voor de sport. Het streven is toch om een veulen te fokken die geschikt is voor de sport en dus goed is op de foto.

Dat is niet raar. Voor de prok zijn alleen de zaken van belang die min of meer aantoonbaar doorgefokt kunnen worden. Dus als jouw merrie stokkreupel loopt door een peesblesure kan ze wel prok goedgekeurd worden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:39

sarabande schreef:
amazing_lady schreef:

Dat is niet raar. Voor de prok zijn alleen de zaken van belang die min of meer aantoonbaar doorgefokt kunnen worden. Dus als jouw merrie stokkreupel loopt door een peesblesure kan ze wel prok goedgekeurd worden.

Even een serieuze vraag: is dit waar? dat een merrie, indien aangewezen kan worden dat haar kreupelheid of onregelmatigheid nav een blessuur is, toch PROK aangeboden kan worden en ggk worden?
Ik had overwogen met mijn merrie naar Nederland te gaan om haar PROK te laten keuren, maar omdat zij met een onregelmatigheid loopt nav een blessuur (zichtbaar op foto), is mijn verteld dat zij nooit ggk zou worden.
Blessuur is nav uit stillstand uit opvoelbox springen met borstbar op 150 cm, neer komen op betonenvloer, uitglijden en dan over linker knie en schouder overkop gaan. Heeft een zg 'impact fractuur' op haar LV hoefbot opgelopen ... gedaan met dressuur carrieer! |(

ponyparadijs

Re: Prok gekeurde merrie, veulen afgekeurd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:42

Een peesblessure is niet te zien op prok foto's dan zou een paard dus kreupel wel door de prok keuring kunnen komen.
Jou paard Peterina heeft een bot blessure deze is op de foto dus wel te zien. Is het een deel waar ook de prok op keurt komt jou paard dus niet door de prok keuring!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:50

Het is wel een 'fractuur' en niet een 'aandoening' ... duidelijk verschil te zien op de foto ... maar ik vreesde er al voor.
Zo jammer want de merrie heeft excellente gangen maar ik 'zie' die onregelmatigheid (licht verkorte pas) LV.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:51

In welk bot zit die fractuur dan?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:00

Peterina schreef:
Het is wel een 'fractuur' en niet een 'aandoening' ... duidelijk verschil te zien op de foto ... maar ik vreesde er al voor.
Zo jammer want de merrie heeft excellente gangen maar ik 'zie' die onregelmatigheid (licht verkorte pas) LV.

Als het een trauma is en je hebt een getuige/ cq DA die een rapport op wil stellen dat dat een trauma is is het wellicht mogelijk om bij het KWPN te vragen of daar dispensatie voor mogelijk is

De andere kant is als jij je merrie op de foto's laat zetten en ze is verder goed weet je voor jezelf waar je mee fokt, dat is ook niet onbelangrijk en je kan dat ook altijd aan de kopers van haar kinderen laten zien.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:00

Phalarix media (Os Coronale) ... heb het even moeten opzoeken. Ik denk in niet-medisch taal dat dat de kroonbeen is?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:03

sarabande schreef:
Peterina schreef:

Als het een trauma is en je hebt een getuige/ cq DA die een rapport op wil stellen dat dat een trauma is is het wellicht mogelijk om bij het KWPN te vragen of daar dispensatie voor mogelijk is

De andere kant is als jij je merrie op de foto's laat zetten en ze is verder goed weet je voor jezelf waar je mee fokt, dat is ook niet onbelangrijk en je kan dat ook altijd aan de kopers van haar kinderen laten zien.

Ik zet altijd mijn merries voor ze de fokkerij in gaan op de foto, maar dan alleen de specifieke gebieden (kogels, spronggewrichten, knieen, enz).
Heb daarom het 'bewijs' dan voor het ongeval zij 'zuiver' was en daarna niet meer.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:11

Peterina schreef:
Ik zet altijd mijn merries voor ze de fokkerij in gaan op de foto, maar dan alleen de specifieke gebieden (kogels, spronggewrichten, knieen, enz).
Heb daarom het 'bewijs' dan voor het ongeval zij 'zuiver' was en daarna niet meer.

Nou dan zou ik dat toch eens met het KWPN bespreken. In jouw geval neem contact op met een afdelingsinspecteur van b.v. Brabant (kan per e mail zie kwpn.nl) en leg het hele geval eens uit

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:14

OK dank U! Ga er met mijn man over praten, merrie is nu al meer dan een jaar 'op rust' en niet bepaald in voorbreng conditie, dus moet even overwegen of het nu nog uberhaupt zin heeft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:15

Peterina schreef:
OK dank U! Ga er met mijn man over praten, merrie is nu al meer dan een jaar 'op rust' en niet bepaald in voorbreng conditie, dus moet even overwegen of het nu nog uberhaupt zin heeft.

Voor prok hoeven ze geen voorbreng conditie te hebben, het gaat puur over erfelijkheid, niet om show

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:15

Voor een prok keuring maakt de conditie van de merrie niet uit hoor. Het gaat daar alleen om de rontgen foto's!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:21

Gaat ook een beetje over mijn eigen 'trots' ivm aanbieden van een merrie :D :o

UnlimitedS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:31

In jouw geval zou ik de foto's van de breuk mailen naar een lid van de KWPN-röntgenbeoordelingscommissie en hem om advies vragen, ik heb dit zelf gedaan bij een merrie met een afwijking op de kogel waarvan duidelijk te zien was dat dit door trauma was ontstaan. We hebben de kogel vanuit verschillende hoeken op de foto gezet en kregen het advies om de foto's in te sturen. We hebben de extra foto's ook meegestuurd en de merrie heeft zo toch het Prok certificaat gekregen.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:48

Peterina schreef:
Gaat ook een beetje over mijn eigen 'trots' ivm aanbieden van een merrie :D :o

Normaal zou ik dat begrijpen, maar het KWPN ziet de merrie niet. Er is een commissie van (ik geloof) 4 dierenartsen die maandelijks bij elkaar komt om alle ingestuurde rontgenfoto's te bekijken. Dat is alles.

En de dierenarts die de foto's moet maken is wel meer gewend....

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:52

Ben ik het helemaal mee eens celano. Daarnaast als ze een fractuur heeft en dus niet meer rad loopt verwacht toch niemand dat ze er uit ziet alsof ze zo op de keuring terecht kan!

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:14

Voor PROK is de norm:
Straalbeen klasse 0-3
sesambeentjes klasse 0-4
Kogelarthrose klasse 0-3
Spat klasse 0-2
Osteochondrose sprong en knie A-B
Osteochondrose Kogel A-B-C-D-E

Er word op bepaalde been delen meer toegelaten voor PROK dan voor sport, Ook ik vind dit eigenlijk wel raar want je hebt een fokmerrie voor het fokken van sportpaarden. Tenminste ik wel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:23

newt schreef:
Er word op bepaalde been delen meer toegelaten voor PROK dan voor sport, Ook ik vind dit eigenlijk wel raar want je hebt een fokmerrie voor het fokken van sportpaarden. Tenminste ik wel.

Dus is het belangrijk dat ze geen mankementen heeft die erfelijk zijn :)*

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:32

sarabande schreef:
newt schreef:

Dus is het belangrijk dat ze geen mankementen heeft die erfelijk zijn :)*

Je begrijpt me denk ik verkeerd. Voor PROK word meer toegelaten dan voor de sport. Dus wanneer ze een 4 op sesambeentjes zou hebben zou hij afgekeurd (of met flinke bemerking) worden voor sport, maar goed gekeurd voor PROK. Dus dan is de erfelijkheid ook groter, dus kun je sesam 4tjes door fokken en heb je "niks"aan je sportpaarden nafok.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:45

newt schreef:
Je begrijpt me denk ik verkeerd. Voor PROK word meer toegelaten dan voor de sport. Dus wanneer ze een 4 op sesambeentjes zou hebben zou hij afgekeurd (of met flinke bemerking) worden voor sport, maar goed gekeurd voor PROK. Dus dan is de erfelijkheid ook groter, dus kun je sesam 4tjes door fokken en heb je "niks"aan je sportpaarden nafok.

Nee want er is niet vastgesteld dat dat erfelijk is, van OCD is dat, gedeeltelijk naast milieu en voeding, wel vastgesteld

Overigens zou ik niet met een merrie met een 3 of 4 gaan fokken ook al heeft ze prok, maar dat is persoonlijk

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:53

sarabande schreef:
newt schreef:

Nee want er is niet vastgesteld dat dat erfelijk is, van OCD is dat, gedeeltelijk naast milieu en voeding, wel vastgesteld

Overigens zou ik niet met een merrie met een 3 of 4 gaan fokken ook al heeft ze prok, maar dat is persoonlijk

Ach zo.. Ik begrijp je ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:51

Het gebeurt vaak eerder dat een merrie wel goed is voor sport maar niet voor PROK.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:02

Suzanne F. schreef:
Het gebeurt vaak eerder dat een merrie wel goed is voor sport maar niet voor PROK.

Ja en zelfs dat het rapport na een sport/aankoopkeuring mooier is omdat de foto's uit een voordeligere hoek genomen mogen worden. Bij prok is dat aan regels gebonden.