ingevallen merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Re: ingevallen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:00

Die van mij is een merrieveulen, maar wel heel groot en fors.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 10:02

Mijne is een hengst met een lekkere volle buik. Maar niet extreem dik.
Afbeelding

Gilalh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:09

Je kan maisbrok bijvoeren

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:50

Afbeelding
kyona is ook een merrieveulen.Ziet er hartstikke netjes uit kwa bouw.niet te dik of te dun.
ze vinden haar op de stal zelfs wel groot voor een veulen van 13 weken.
moeders is alleen aan de magere kant.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:55

denk ook dat het aan weer ligt, het is zo,n slechte zomer geweest. Dat de paarden ook veel moesten verbruiken om warm te blijven. Dus alles wat ze aten werd verbruikt voor energie , de warmte maar ook om melk aan te maken. Denk dat dat ook mee speelt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:59

jullie veulens zien er echt wel stevig uit. Als ze niet al te veel veulenbrok krijgen, is dit duidelijk een teken dat ze met veel van de merrie gaan lopen. Als ze nog te jong zijn om te spenen, is dan gedeeltelijke spening zoals veulens in een paardenmelkerij enkele uren/ dag van hun moeder gescheiden worden...
Als het veulen minder vaak drinkt daalt de melkproductie en heeft de merrie net wat meer voor zichzelf. Sommige merries geven echt het beste van zichzelf en zijn echt vel over been wanneer het veulen op 100dagen er afgehaald wordt...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 14:03

Mijn veulen is geboren op 2 juli. Dat vind ik toch echt nog te jong om te spenen!

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:08

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:10

ik zeg ook niet dat je dat moet doen hé.

Maar heb een vriendin en die speent noodgedwongen op 100dagen omdat ze de eerste keer langer gewacht had en meer dan half jaar nodig gehad heeft om haar merrie er niet langer als een rondlopend skelet te laten uitzien...
En veulens op melkerijen worden overdag in groep gezet en 's nachts bij de moeder en blijven zo lang mogelijk bij de moeder op deze gedeeltelijke spening...

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:45

als mijn veulen wordt gespeend is ze 112 dagen oud ongeveer.Ze is net twee daagjes jonger als phoenix van suuzepuus.Het is wel redelijk vroeg maar t veulen is sterk genoeg en het is beter voor mijn merrie.
Ik heb hier van veel bokkers al commetaar op gekregen en die waren niet allemaal even mals.maar ik foe wat ik het beste vindt

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:01

Een veulen aan de voet vanaf een maand of 2 is voor de meeste merries een topprestatie. Heel wat anders dan 4 keer in de week getraind worden.

Hoe mager is mager? Wat ribbenschijn is helemaal niet erg en ook een wat duidelijker zichtbaar heupbeen niet. Worden jullie paarden naast het zogen ook nog gereden? Als dat zo is, zou ik daar direct mee stoppen.
Wat ondersteunend krachtvoer voor aanvullende vitamines en mineralen is prima, maar geen kilo's gaan voeren. Het beste is gewoon dag en nacht op een goede graswei. Niet zo'n groenstukje land, maar echt een dikke laag gras van zo'n 30/35 cm lang, dat bol staat van de eiwitten en suikers. Da's wat een paard nodig heeft die een topprestatie levert. Beschik je niet over een volle wei, voer dan goed ruwvoer bij; van normaal bemest land en niet te grof of stengelig. Eigenlijk kun je niet meer dan dat doen.
Maak je ook niet al te veel zorgen over de conditie van je merrie. Als het veulentje er af is, komt ze gauw genoeg bij. Een veulentje daarentegen kan van vroeg afspenen wel een flinke knauw krijgen, zowel lichamelijk als geestelijk.

Afspenen met 100 dagen is wel heel jong, da's ruim 3 maand. De algemene stelregel is een beetje vanaf 4 weken, maar da's vergelijkbaar met een pup van 6 weken. Het kan, maar of het goed is, is vraag 2. Nu gaan er steeds meer geluiden op om niet jonger dan 5 á 6 maanden af te spenen omdat dit voor een veulen veel beter is. Jonger moet je eigenlijk niet willen.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van jullie merries.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:25

Marion ik denk dat een hoop merrie eigenaren liever geen foto's van hun magere merries willen plaatsen. Ik doe het zelf ook niet omdat ik geen zin heb in het commentaar van vaak onwetende bokkers.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:47

Daar heb je een punt, Ineke. Ik zie juist vaak paarden die betiteld worden als mager, terwijl ze eigenlijk normaal zijn. De meeste mensen zijn zo gewend aan te dikke paarden, dat ze een schraal paard direct als broodmager of zielug betitelen. Op voorhand ben ik geneigd er van uit te gaan dat het vaak meevalt. Te dik zijn is veel slechter voor een paard dan wat aan de schrale kant. Paard van Ellie bijvoorbeeld heeft nog vlees zat achter het voorbeen. Mss is ze schraal daarvoor kan ik te weinig merrie zien, maar ze is zeker niet mager.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:01

Die van mij was echt mager, er is inmiddels gelukkig al wat bij. Dat de ribben en heupbeenderen uitsteken vind ik geen probleem bij zogende merries. Maar je ziet ook merries, zoals die van mij, die daar verder in gaan. Achterhand viel in, schouders staken duidelijk uit, bespiering op de nek weg en het leek net alsof haar hoofd te groot voor haar lichaam was. Van een stoere dikke gelderse gaat ze met een veulen binnen een paar maanden naar een gratenpakhuis. Daar durf ik dus geen foto's van neer te zetten omdat het geheid reacties gaat geven. Ik kan wel een vergelijkingsfoto neerzetten van een ander paard:
Afbeelding zo dun en zelfs nog wat dunner, wordt die van mij ook als ze een veulen aan de voet heeft. Dan krijgt ze onbeperkte weidegang op een goede vette weide, brok, muesli, hooi, slobber, vitaminen verzin het maar, alles krijgt ze.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:09

Die van mij is ook niet graatmager,dat zeg ik niet.en een te dik paard zie ik liever ook niet,das weer t andere uiterste.ik heb de discussie van kyona wel of niet spenen al heel vaak gehad en daar heb ik eerlijkgezegd geen zin meer in(bovendien dit topic is gemaakt door suuzepuus en niet door mij)Ik heb een beslissing gemaakt en daar blijf ik bij.geen aanval op iemand persoonlijk overigens.
ruana is aardig bijgetrokken,ik kan wel een foto plaatsten maar heb geen goede recente waar je goed haar bouw op kan zien.heb er wel een zoals ze was een paar weken terug maar das niet relevant voor nu.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:17

Discussies over spenen zijn sowieso heel gevoelig hier op bokt. Er zijn een paar mensen die dan heel fel lopen te roepen dat het slecht is om voor 6 maanden te spenen en die mensen schreeuwen zo hard dat een hoop anderen ze gaan geloven en de rest geen zin meer heeft in de discussie.
Ik heb zelf met spenen bij ieder veulen een andere leeftijd. Het ene veulen gaat er bij mij met 4 maanden af, terwijl het andere veulen rustig 8 maanden bij zijn moeder kan lopen. Het ligt vooral aan de combinatie, kan de merrie het aan en is het veulen nog wat iel dan laat ik de kleine er zo lang mogelijk bij lopen. Met de merrie waar ik nu mee fok kan ik de veulens er tot nu toe echt maar maximaal 5,5 maand bij laten lopen, dan is ze echt helemaal op. Andere merrie die ik had heeft een veulen van bijna een jaar aan de voet gehad, dat veulen was er met 6 maanden in zijn koppie nog helemaal niet aan toe om gespeend te worden. Maar ik heb ook wel veulens van drie maanden moeten spenen omdat het echt niet anders ging.

Voorwaarde met het spenen is voor mij wel dat de veulens ongeacht hun leeftijd tijdens het spenen in een goede veulengroep met oudere paarden terecht komen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 17:17

Ik wil best een foto plaatsen hoor. Hoop alleen dat er niet over gezeken gaat worden. Ik doe er alles aan om haar dik te houden. Ze is niet graat mager gelukkig!!!
Afbeelding
foto is van eergisteren

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:19

Suus jouw merrie ziet er nog prima uit, daar zou ik me weinig zorgen over maken. Tuurlijk is ze wat aan de dunne kant, maar ja dat is niet erg als ze een veulen aan de voet heeft.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:33

Afbeelding
Afbeelding

dan zal ik ook maar foto's plaatsen van mijn merrie.deze zijn van vorige week woensdag.Nu is ze ongeveer hetzelfde.maar echt gemakkelijk is het niet om het goed zichtbaar te tonen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 17:59

Op die eerste is het goed te zien hoor. Ruana is magerder dan Fanny volgens mij. Maar ja...... we doen alles om ze vol te krijgen!!! we hebben gewoon veelvraat veulens!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:05

je moet niet vergeten, dat er zo,n kleine 100 kilo uit zo,n paard komt zetten. Alle spieren en banden zijn slappe vaatdoeken. Dan blijft er een veulen drinken, kost veel energie. En nogmaals het slechte weer draagt daar ook echt aan toe dat paarden mager blijven. Slechte weides, eerst staat alles te verdorre om vervolgens alles te verzuipen. Ja dat gras heeft ook te leiden gehad. Dus je paard lijdt mee ;) Alles wat je erin stopt word gewoon vebruikt. Dit is misschien heel plat uitgelegt, maar zo zie ik het. Bij ons komen de merries nu ook beter bij nu ze s,avonds binnen staan.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:48

Ja, meiden een veulen zogen is echt topsport. Volgens Pavo zelfs gelijk aan de training van Grandprix paarden. Het ene paard kan het makkelijk aan, van de ander blijft niks over.
@Ineke; jouw paard is idd echt mager. Hoewel ik geen voorstander ben van jong spenen, ging bij mij het veulentje er ook af zodra het kon of moest.
@Suus en Ellie: jullie merries leveren idd in, maar dat vind ik voor een zogende merrie nog niet zo erg. Mijn ene merrie deed dat net zo. Kon het bereden worden er ook echt niet bij hebben. De andere grote merrie met een kast van een veulen en melk geven als een koe, werd gewoon vet. Je hebt 't niet voor 't kiezen en je moet ook oppassen met overvoeren. Als het niet erger wordt dan dit, zou ik het veulentje er nog lekker bij laten lopen. De optie van half afspenen half bij de moeder (zoals bij de paardenmelkerijen) is mss ook een goede optie, maar daarvoor moet je wel de mogelijkheden hebben zoals meerdere veulens waarbij je voor deze aanpak kiest.
Vind het top dat jullie foto's hebben durven plaatsen!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:24

Ik vind op zich de merrie`s nog wel meevallen hoor.
Mooi is anders,maar met veulens die veeleisend zijn,heb ik ze nog weleens slechter gezien.
Ik weet niet of het ook geschikt is voor zogende merrie`s,maar heb mijn paardjes aardig dikker gekregen met slobber en lijnzaadmeel naast hun normale voer.
Het kan inderdaad zijn dat sommige veulens gewoon wat eerder bij moeders weg moeten,omdat de merrie teveel inleverd erop.
Op zich als de veulens zelf goed eten,zie ik daar niet zoveel probleem in.
Of inderdaad gewoon terugbrengen in het zogen,en het veulen per dag wat uren bij de moeder vandaan houden.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 10:23

Helaas heb ik geen kudde met veulens in de buurt waar ik mn kleine overdag heen kan brengen. Ik voer nu 3 keer per dag bietenp[ulp brok gemengd met merriebrok en verder veel hooi en gras. Als ze zo blijft ga ik er vanuit dat het goedkomt. mocht het erger worden gaan we verder kijken!!

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:28

hey allemaal,
mijn hengstje heeft ook zo'n buikje als die van jouw suuzepuus, mijn merrie ziet eruit alsof ze drachtig is... :o
sommige merrie's zijn echt mager, dan zou ik het afspenen toch ook overwegen als het echt de slechte kant uitgaat
ik doe wel niets met mijn merrie, niet rijden / trainen / longeren....