Met welk ras is mijn fjordenkruising gekruist?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:31

tiwi1969 schreef:
De maat is niet steekhoudend of de vader een paard zou kunnen zijn... Beperkte ruimte in een pony moeder geeft vaak een kleinere nakomeling dan je zou verwachten van een grote hengst.

Ik heb een keer een haflinger van 1.42 laten dekken door een Groninger hengst van 1.63, de dochter is uiteindelijk 1.48 geworden.

Het kan makkelijk een Fries zijn.

Dat klopt toch niet helemaal hoor. Als er te weinig ruimte is dan groeit het veulen toch minimaal zo groot als het genotype aangeeft.
Daarom kan het dus bij een kleine merrie voorkomen dat het veulen niet geboren kan worden omdat de merrie niet gebouwd is op het baren van zo'n groot veulen.
Dat het bij jou merrie kleiner uitviel zal dus te maken hebben met het feit dat ze qua schofthoogte meer van de moeder heeft geërft dan van de vader en niet met de hoeveelheid ruimte die beschikbaar was in de baarmoeder.

Geen Fries omdat de haarkleur dan donkerder zou zijn. Zwart is nml een dominante kleur en zal altijd donker doorgeven waardoor een kruising Fjord altijd donkerder uitkomt dan een 100% Fjord.

Bentley26

Re: Met welk ras is mijn fjordenkruising gekruist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:56

Wil niet altijd garanderen hoor, dat het gen dominant moet zijn. Ik heb zelf een kruising fjord x fries. En zn vachtkleur is toch echt meer fjord. Zie foto's in mijn profiel :D Maar ik denk dat deze kruising ook zeker een fjord x fries is. Vader fries moeder fjord.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 00:09

Bentley26 schreef:
Wil niet altijd garanderen hoor, dat het gen dominant moet zijn. Ik heb zelf een kruising fjord x fries. En zn vachtkleur is toch echt meer fjord. Zie foto's in mijn profiel :D Maar ik denk dat deze kruising ook zeker een fjord x fries is. Vader fries moeder fjord.

Ik zie op jouw foto's duidelijk dat hij donkerder is onder zijn haren. Dat is ook goed op de 3e foto op het hoofd te zien. Hierdoor zien de haren er ook donkerder uit. Dat is weer op zijn borst terug te zien.

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 05:26

Er loopt ook een topic hier van fjord x ander paard met foto's...Daar staan genoeg fjord x fries bij. En toch zijn ze allemaal verschillend. Echt heel apart. Maar als de moeder een fries is en de vader een fjord komt er toch vaak een andere kleur uit. Maar ach neem aan dat de ts zeer gelukkig met haar paardje is. :D En dat is het belangrijkste :D

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 05:59

Het zou denk ik nog makkelijker zijn een schatting te maken, wanneer je een idee zou hebben van de beweging van de pony. Dit verklaart ook veel :)

charlotteMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 16:22

Sjaad schreef:
Het zou denk ik nog makkelijker zijn een schatting te maken, wanneer je een idee zou hebben van de beweging van de pony. Dit verklaart ook veel :)

ik ga binnenkort (waarschijnlijk) meedoen met een wedstrijd kur op muziek op mijn manege. als daar een filmpje van wordt gemaakt
zet ik die wel even in dit topic :)

charlotteMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 16:24

Bentley26 schreef:
Er loopt ook een topic hier van fjord x ander paard met foto's...Daar staan genoeg fjord x fries bij. En toch zijn ze allemaal verschillend. Echt heel apart. Maar als de moeder een fries is en de vader een fjord komt er toch vaak een andere kleur uit. Maar ach neem aan dat de ts zeer gelukkig met haar paardje is. :D En dat is het belangrijkste :D

sowieso ben ik gelukkig met mijn leasepoowny haha :D
ik móet even off-topic hoor, want wat heb jij een prachtig paardje _/-\o_ !

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:58

Dank je wel.... alleen hier op deze foto is hij 2 jaar oud. Inmiddels is hij nu bijna 3,5 jaar alweer. Tijd gaat hard. Rijd hem pas met 4 jaar in. Geen haast.

Maar inderdaad even on-topic: Een filmpje zou misschien een idee zijn. Ben heel benieuwd ernaar.....

Uska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:06

Ik denk ook fjordXfries

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:20

Ik denk Fjord x KWPN.
New Forest niet want die hebben een lage staart inplant.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:46

Ik denk Ford x Fries.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:54

Ik ga ook voor de Fjord x Fries kruising. :j

charlotteMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 19:17

dit is trouwens een fjord x fries. ik vind echt dat MJ hier heeeel erg op lijkt
Afbeelding

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:21

Ik ga ook voor fjord x fries.