[KG]vos met zwarte manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:18

Bont is inderdaad niet toegestaan, en ze zien liever ook geen "vale" kleuren zoals palomino.
Maar tussen toegestaan en ook in het bestand aanwezig zijn zit ook nog een verschil. ;) New Forest pony is een zuiver ras waarin inmengeling van andere rassen niet toegestaan is. Dus een kleur die genetisch niet aanwezig is in het bestand zal ook nooit tevoorschijn komen.

Roan komt overigens wel bij de New Forest pony voor. :j In GB kom je regelmatig die kleur tegen.
Burley Timelord
Applewitch Astrologer
Applewitch Roan Fantasia
Arnwood Temperance

En dit is een Nederlande merrie: Eikenhorst Merel.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 22:07

prachtig zeg , vooral die eerste foto .
weet jij alles over de NF ,of alles over kleuren bij paarden

edit , nee in je profiel staat hackney's en appaloosa's , je weet gewoon veeeeel :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:18

Het Nederlandse Appaloosa Stamboek is een kleurenstamboek, doelstelling is sporttypische paarden met het appaloosa-kleurtje. Vandaar mijn interesse in de kleurengenetica. :)
En als je mijn appaloosa's bekijkt, dat zijn appaloosa's met een fikse scheut New Forest bloed. Mijn merrie is een nakomeling van de New Forest hengst Kantje's Ronaldo, in mijn fokkerij gebruik ik tot nu toe uitsluitend New Forest hengsten. Vandaar dat ik ook veel weet van de New Forest fokkerij en hoe het kleurtechnisch zit in dat stamboek. :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: vos met zwarte manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:55

Omdat dit topic beter op zijn plaats is op F-AM verplaatst ik dit topic.
RPA--> F-AM

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:01

Neonlight schreef:
Het Nederlandse Appaloosa Stamboek is een kleurenstamboek, doelstelling is sporttypische paarden met het appaloosa-kleurtje. Vandaar mijn interesse in de kleurengenetica. :)
En als je mijn appaloosa's bekijkt, dat zijn appaloosa's met een fikse scheut New Forest bloed. Mijn merrie is een nakomeling van de New Forest hengst Kantje's Ronaldo, in mijn fokkerij gebruik ik tot nu toe uitsluitend New Forest hengsten. Vandaar dat ik ook veel weet van de New Forest fokkerij en hoe het kleurtechnisch zit in dat stamboek. :)

Weet jij dan ook welke genen achter de manifestatie van deze voskleur zit? Ik heb hier namelijk nog nooit eerder van gehoord, maar nu wel erg nieuwsgierig :o

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:24

Ja en nee. Iets van klokje maar niet precies klepel. :+ Flaxen, sooty, allemaal modifiers die invloed hebben op de voskleur. Dan zou ik de boeken er op na moeten slaan, zo uit mijn hoofd kan ik het niet correct zeggen. :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:33

Sooty schoot ook al door mijn hoofd, maar als het zo sterk in de manen en staart wordt gezien zou je ook vachten dat ze over de rug die sooty ook overnemen toch?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:46

een vos KAN geen zwarte manen hebben, dit komt door genen in kleuren... net zoals vos x vos ALTIJD vos word :D

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 07:51

WhySoWhite schreef:
een vos KAN geen zwarte manen hebben, dit komt door genen in kleuren... net zoals vos x vos ALTIJD vos word :D

Toch beter naar de plaatjes kijken ;)

Weet nog wel dat ik met Tal op een locale keuring was en de omroeper echt zoiet shad van mevrouw weet u zeker dat het een vos is? :+

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 08:35

Talida schreef:
WhySoWhite schreef:

Toch beter naar de plaatjes kijken ;)

Weet nog wel dat ik met Tal op een locale keuring was en de omroeper echt zoiet shad van mevrouw weet u zeker dat het een vos is? :+

Hey hahaha ze zijn toch heel bijzonder hé onze pony's ,dat er mensen zijn die blijven ontkennen , optisch zijn de manen pikzwart maar toch zijn ze bruin omdat het niet kan

Talida

Re: [KG]vos met zwarte manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:38

Precies, dat is de beste omschrijving ervoor!

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 08:39

Neonlight schreef:

Aha , ik zag je appaloosa's al en dacht :o? ik snap het niet die Kantje's Ronaldo vader.
Mooi zijn ze wel !

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:56

Even een voorbeeld om te laten zien dat vos weldergelijk een zwart manen en staart kan hebben:

Dit is een zg "black chestnut" = zwarte vos ... DNA getest en 'ee' gevonden:
De morgan hengst, MERWIN ALL A BREEZE (Mr. Breezy Cobra X Merwin's Adonna):
Afbeelding

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 15:37

jee nu wordt het helemaal gek , ik zie een zwart paard wat een vos zou zijn ??
ws snap ik er niks meer van .

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:26

Hoe kan je dat verklaren?
Is dat door sooty, of iets anders? Of weten ze dat niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:38

sjonnie48 schreef:
zilverappel is er ook in veel varianten , ;)

ja maar niet in vos variant.......... ik zie hier echt geen zilverappel in hoor..

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 16:57

VivaLaVida schreef:
sjonnie48 schreef:
zilverappel is er ook in veel varianten , ;)

ja maar niet in vos variant.......... ik zie hier echt geen zilverappel in hoor..

klopt tis ook geen zilverappel

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:38

Om het nog ingewikkelder te maken:

Dit paard is bruin :D
Afbeelding
bevestigd dmv van DNA onderzoek, geen zilver.

Dit is wel een vrij extreme variant van wild bay, geen wildkleur maar een bruin tint/ agouti mutatie waarbij de zwarte punten heel ver weggedreven zijn van het lichaam. Waar een vos eruit kan zien als bruin of zelfs zwart kan een bruine er weer uitzien als vos. Wild bay kun je vooral herkennen aan de zwarte voetjes, soms zijn enkel de kroonranden nog zwart, een vos heeft licht gekleurde voetjes maar als ze witte sokjes hebben, zoals dit paard, is het verschil soms niet te zien := .

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:23

DE El Fareed is idd een bruin basis kleur, en wild-bay maar laat je niet verleiden door de bleke manen en staart want deze worden hoogst waarschijnlijk veroorzaakt door het Flaxen gen. Zijn moeder is een Flaxen Chestnut ... vos met witte manen en staart ... en zij geeft deze 'verkleuring' grettig door aan haar nakomelingen.

Trouwens boven foto is genomen (2006) toen hij 2 jaar oud was, sedert dien is hij 'rijker' van tint geworden op zijn vachtkleur (meer rood).
Hier 'zie' je meer het bruine, video van 2009: http://youtu.be/nX3xq6kGxfc

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:33

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:38

Wow dat is apart! Op dat filmpje zie je wel meer het zwart in zijn benen toch? (1e filmpje)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:16

Bij het eerste filmpje is het inderdaad op de benen te zien. :j

Ik heb nog even vluchtig de boeken erop nageslagen, en de combinatie sooty en flaxen geeft grijzige manen bij een vos, wat natuurlijk in alle tinten kan voorkomen, tot heel lichtgrijs (bijna wit) tot heel donkergrijs (bijna zwart).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:22

IcePrincess schreef:
Om het nog ingewikkelder te maken:

Dit paard is bruin :D
Afbeelding
bevestigd dmv van DNA onderzoek, geen zilver.

Dit is wel een vrij extreme variant van wild bay, geen wildkleur maar een bruin tint/ agouti mutatie waarbij de zwarte punten heel ver weggedreven zijn van het lichaam. Waar een vos eruit kan zien als bruin of zelfs zwart kan een bruine er weer uitzien als vos. Wild bay kun je vooral herkennen aan de zwarte voetjes, soms zijn enkel de kroonranden nog zwart, een vos heeft licht gekleurde voetjes maar als ze witte sokjes hebben, zoals dit paard, is het verschil soms niet te zien := .

off- topic...dit verhaal moet je aan niet paardenmensen vertellen met de foto's erbij :')
Die snappen er geen hol meer van. Eerst een paard wat zwart is maar dat niet is. Een vos is een bruine zonder zwarte manen, staart en benen, of nee wacht sommige hebben wel zwarte manen. En deze vos blijkt dan toch bruin te zijn..

Briljant :')

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:17

Vandaar ook dat ik wat meer informatie over deze hengst 'DE El Fareed' hebt gegeven en een video waarop zijn 'bruin' kleur te zien is! ;)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:18