Welk bit voor mijn andalusiër

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:59

Ik zou gaan voor ongebroken of een Myler bit.
Mylers heb je in heel veel mondstukken en zijn fijn dun.

Je hebt meer dubbelgebroken bitten, maar ook bitten die minder ver doorbuigen. Daardoor gedragen ze zich als ongebroken maar hebben wel een onafhankelijke links en rechts.
Daar zit echt wel iets bij waar je paard goed op loopt, zoveel mondstukken en dingen hebben ze.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:46

Je schrijft dat ie al even vecht tegen het bit. Heb je er al een keer een goede paardentandarts geconsulteerd? Je kan natuurlijk alle bitten uitproberen, maar met en gevoelig gebit van je paard, blijf je zoeken natuurlijk. Dan helpt geen enkel advies.

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 21:51

idefix4 schreef:
Je schrijft dat ie al even vecht tegen het bit. Heb je er al een keer een goede paardentandarts geconsulteerd? Je kan natuurlijk alle bitten uitproberen, maar met en gevoelig gebit van je paard, blijf je zoeken natuurlijk. Dan helpt geen enkel advies.

De tandarts is 2 maand geleden geweest, dus dit is het probleem niet.
Vanaf volgende maand staat men paard terug thuis en dan ga ik eens beginnen met te testen

Alvast al bedankt voor alle reacties!

Jambolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:09

hoi allen,

ik heb al deze reacties eens rustig gelezen. En herken veel kenmerken!

Sinds november 2013 ben ik eigenares van een 12 jarige PRE.
Komt ook uit Spanje maar ben hem in Lommel gaan testen bij een stalling vol met Spanjaarden en andere rassen.

Ik was meteen verliefd op zijn koppie en karakter. Was er zo'n 3 gaan testen en hij was de 3de en laatste!

Hij zou ook gereden zijn geweest met serreta (boventeugel) en op een stang. Eenmaal aangekomen op zijn nieuw plekje heb ik smid, dierenarts en onmiddellijk tandarts laten komen. Tandarts had ie nog nooit gezien.

Daarna ben ik eerst aan grondwerk begonnen, longeren. Daarna beginnen met rijden en gaan wandelen. Mij hadden ze een onderlegtrensje dubbelgebroken van HS Sprenger aangeraden. Eerlijk, men PRE is er heel wantrouwig naar, steekt vaak zijn tong over het bit, opent zijn mond, hij loopt er echt niet aangenaam op. Zijn maar een paar korte momenten dat ie er rustig onder blijft.

Eerlijk gezegd ben ik dus ook opzoek naar een nieuw bit. Ik dacht ook meteen aan een ongebroken trens of een correctiebit van Epplejeck. Hij heeft redelijk laag gehemelte en klein mondje dus mij hebben ze telkens een 13,5 cm aangeraden en geen te dik bit.

Hier een fototopic: [ITP] Aïano in the picture

nombrado

Re: Welk bit voor mijn andalusiër

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:38

Niet met bitten gaan zoeken.
Als het paard vanachter (achterhand) iets mist aan kracht of daar een probleem zit, vind je dit vaak terug in de mond.
Als het paard achter sterker en rechter wordt? Zullen de problemen in de mond weg gaan.
Wat je nog zou kunnen doen is hem een tijdje bitloos rijden.