Afstammelingenkeuring 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:08

Ms_1 schreef:
Afstammelingenkeuring = zeer interessant als bezoeker
Thuiskeuring = ideaal moment om "mee te kunnen kijken" in de beoordeling als fokker

Beiden hebben zo hun pré-s!

Thuiskeuring is zeer gevaarlijk...Men krijgt weer van het ons kent ons systeem..
Iedereen moet kunnen zien hoe een fokleiding denkt.

zie bv. onderstaande: Het minnen en plussen denken. :(:)

Citaat:
De veel souplesse tonende 25-192 Diamantino (Quaprice Z x Mr.Blue) kwam met zijn model, goede bewegingen en krachtige sprongen ook een heel eind in de richting, maar viel op de straat af vanwege verschillende voorvoeten. “Jammer”, reageert eigenaar Wiepke van de Lageweg. “Naar mijn mening heeft dit paard zoveel plussen dat hij dat smallere voetje kan compenseren. Maar het is niet anders.”

De eigenaar spreekt over smalle voeten en de fokleiding over verschillende voorvoeten..
Zulke konstateringen kan een derde niet bij de thuiskeuring zien.

Bucephalus

Re: Afstammelingenkeuring 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:51

Reglementen zijn er om nageleefd te worden, meten moet met 1 maat en niet met meerdere. In het geval van Bretton Woods stond alles al ingepland, dus waarom dan niet door laten gaan?

A propos OCD-onderzoek: ik wacht nog steeds op de resultaten van het grootschalige onderzoek van een paar jaar geleden. Transparantie op het gebied van vererving zou toch wel erg fijn zijn.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:54

Bucephalus schreef:
A propos OCD-onderzoek: ik wacht nog steeds op de resultaten van het grootschalige onderzoek van een paar jaar geleden. Transparantie op het gebied van vererving zou toch wel erg fijn zijn.

Heeft tijden geleden al in IdS gestaan.

Ga jij nog even bejaarde koeien uit de sloot halen.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:59

Nou kan me voorstellen als sommige (misschien) erfelijke factoren naar voren komen van een bepaalde hengst al is die uit de dekdienst oid dat wanneer je van die hengst een paard hebt, en niet goed is, je wel gerichter onderzoek kan doen bij een DA en misschien heel wat DA kosten kan besparen.
Niet dat ieder paard het dan heeft maar de kans van wel is een stuk groter..

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:34

DePaardenman schreef:
Heeft tijden geleden al in IdS gestaan.Ga jij nog even bejaarde koeien uit de sloot halen.
Nou, bij mijn weten heb ik een globaal stukje gelezen, maar ik verwachtte iets anders van zo'n grootschalig opgezet gebeuren.

Het gaat erom dat je als fokker gebruik kunt maken van zoveel mogelijk info over de vererving van een hengst. Daar horen goede, maar ook minder goede dingen bij. Het is al een plus dat van een hengst bekend wordt gemaakt dat er een afvlakking is. Dan kun je dat mee laten wegen in je oordeel. Als dergelijke info niet bekend is van voorouders, ook hengsten die veel hebben gedekt en waarvan de (negatieve) eigenschappen zich inmiddels in het merriemateriaal genesteld hebben, wordt het er niet gemakkelijker op.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:04

Bucephalus schreef:
DePaardenman schreef:
Heeft tijden geleden al in IdS gestaan.Ga jij nog even bejaarde koeien uit de sloot halen.
Nou, bij mijn weten heb ik een globaal stukje gelezen, maar ik verwachtte iets anders van zo'n grootschalig opgezet gebeuren.

Het gaat erom dat je als fokker gebruik kunt maken van zoveel mogelijk info over de vererving van een hengst. Daar horen goede, maar ook minder goede dingen bij. Het is al een plus dat van een hengst bekend wordt gemaakt dat er een afvlakking is. Dan kun je dat mee laten wegen in je oordeel. Als dergelijke info niet bekend is van voorouders, ook hengsten die veel hebben gedekt en waarvan de (negatieve) eigenschappen zich inmiddels in het merriemateriaal genesteld hebben, wordt het er niet gemakkelijker op.

En dat is nou net waar het KWPN in uitblinkt.
Info verzamelen van en over de afstammelingen van de hengsten ,met een zo hoog mogelijke betrouwbaarheid.
om maar eens wat te noemen,
-afstammelingenkeuring van de veulens, centraal én bij de fokkers thuis.
-geboorteregistratie, op elk geboortebericht kan de fokker alle bizonderheden van het veulen vermelden, bij een doodgeboren veulen wordt een enqueteformulier
opgestuurd om alle relevante info door te geven.
-exterieurkeuringen van 3-jarige hengsten en merries.
-aanlegtesten van de aangewezen hengsten en van merries.
Al deze informatie komt gratis en voor niks beschikbaar voor alle fokkers.
Daarnaast, en daar gaat het nu over, worden 25 nakomelingen per hengst, vanaf de Z-jaargang, steekproefsgewijs onderzocht op oc-ocd.
Deze gegevens, en dat is al meerdere keren duidelijk gecommuniceerd, worden vrijgegeven na een zorgvuldige en betrouwbare toetsing.
Dat zal zoals het er nu naar uitziet, voor de eerste maal gebeuren aankomend voorjaar, gelijktijdig met de publicatie van de fokwaarden.
Daarnaast worden de jonge hengsten, waarvan nog geen of maar beperkte informatie beschikbaar is, nauwlettend gevolgd
in verplichte deelname aan hengstencompetities en Pavo-en Vion cup.
(maar dat wist Bucephalus ongetwijfeld allemaal wel)

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:21

ik kijk dan met spanning uit naar komend voorjaar!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:31

@misterA: maar natuurlijk gebeurt er veel, dat is ook de taak van een stamboek. Het gaat niet alleen om registreren, inventariseren en analyseren, maar ook om de vertaling van gegevens en de bundeling van resultaten. Dat betekent dat je dus alles meeneemt heden en verleden en daarmee naar buiten komt, ook als dat eens niet zo goed uitkomt.., maar daarmee belanden we in een andere discussie.

Overigens gaat alleen de zon voor niets op.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:02

misterA schreef:
Wat BW betreft, een vreemde zaak, maar wat kan het KWPN daaraan doen?
Als hij op wacht wordt gezet dan heb je daar alleen maar de fokkers mee, en zeker niet de (voorm) eigenaren.

Wiens beslissing is het dan geweest, om de afst.keuring van BW niet door te laten gaan? Ik kreeg de indruk dat het een beslissing van het KWPN was, maar dat klopt dus niet?

En ik heb nog iets anders interessants gevonden:
UB-40
Status: 08-2005 export USA; diepvriessperma beschikbaar
Afstammelingenrapportage: 2005 (september)

Zelfde verhaal: in augustus verkocht, maar wel in september de veulens beoordeeld.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:13

Contango
1995-10 export naar USA
Afstamelingenrapportages:
1994 (veulens)
1998 (3-jarigen)
2002 (7-jarigen)
2006 (11-jarigen)

Ook hier is gewoon doorgegaan met het beoordelen van de nakomelingen (én opstellen van rapportage's) na de export. Vind ik ook logisch, want de nakomelingen zíjn hier immers gewoon aanwezig, dus men is ook in staat om ze (zonder al te veel moeite) te beoordelen. Daarnaast was (en is) hij gewoon beschikbaar, dus die informatie dient ook gewoon gedeeld te worden.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:08

Ik ben er vandaag wel weer achtergekomen dat je als fokker veel moeite moet doen voor die nakomelingekeuring.. Kan me best begrijpen dat sommige fokkers daar zich niet voor lenen

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:22

BOJENGEL KEURING GAAT NIET DOOR...
ivm familieomstandigheden... jullie zullen het vast wel nog horen..

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:59

Inmiddels heb ik vernomen dat het de beslissing van de eigenaren van BW is geweest om geen afstammelingenkeuring te houden, dus niet van het KWPN.

Ik vind het toch een manco dat dit kennelijk mag.... Voor alle eigenaren, buitenlands of Nederlands, is dit wél verplicht. (Zie Dramatic: in Duits bezit maar wél een afstammelingenkeuring + verplichte HC-deelname. En was Bon Bravour niet in Belgisch bezit? Daar wordt nu ook een keuring voor georganiseerd, nota bene ín België!)
Daarnaast is het bij een binnenlandse verkoop wel gewoon verplicht, dus er is alleen een uitzondering voor hengsten die bij goedkeuring in Nederlands bezit zijn en vervolgens naar het buitenland worden verkocht. Dit blijft m.i. toch een onwenselijke situatie.

Er zijn van BW wel veulens thuis beoordeeld en daarvan zal ook een rapportage worden gepubliceerd. Van wat ik begreep wordt er ook gewoon een OC(D)-onderzoek gehouden. +:)+ Da's dan wel weer een goede zaak.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:15

Whisperke schreef:

Ben ik wel benieuwd naar!
Als dat inderdaad zo is moet ik mijn reisroute voor vrijdag aanpassen.Als Bojengel wegvalt zou ik Chippendale er toch kunnen bijnemen!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:41

Het gaat niet door omdat vanmorgen half 4, na gisteren een hartaanval, Antoine van Bommel is gestorven.

Onze innige deelneming vooral aan Claartje.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:46

Ceasario.. Ik hoorde het gisteren van Chris die belde mij..
Ik denk zet het maar niet meteen op internet hoe en wat maar zet wel maar neer dat het niet doorgaat..
Ik had Antoine nog gisteren aan de telefoon en Claartje is gisteren nog bij ons geweest..
Wis en guusje zouden gisteren daarnaar toe gaan maar ja die passen niet in een 1,5 paards trailer...
Dus die zijn bij ons gebleven..

Verschrikkelijk nog veel te jong.. Heel veel sterkte voor Claartje..

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:38

Pfff...verschrikkelijk! |( |(

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:07

Feelsoproud schreef:
Whisperke schreef:

Ben ik wel benieuwd naar!
Als dat inderdaad zo is moet ik mijn reisroute voor vrijdag aanpassen.Als Bojengel wegvalt zou ik Chippendale er toch kunnen bijnemen!

Dit is de reden waarom de keuring niet door gaat.

petraaken @ [VN] Hengstenhouder Antoine van Bommel plotseling overleden

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:09

Vond het fijne mensen om mee te werken. Nooit te beroerd om je vragen te beantwoorden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:31

misterA schreef:
En dat is nou net waar het KWPN in uitblinkt.
Info verzamelen van en over de afstammelingen van de hengsten ,met een zo hoog mogelijke betrouwbaarheid.
om maar eens wat te noemen,
-afstammelingenkeuring van de veulens, centraal én bij de fokkers thuis.

Citaat:
In het schema van de afstammelingenkeuringen op woensdag 31 augustus is wederom een wijziging aangebracht.

De presentatie van de collectie van de hengst Charmingmood zal niet gehouden worden bij hengstenhouderij Lauw van Vliet, maar op de trainingsstal van Stoeterij Sollenburg in Zeewolde.

Dit bericht kon niet meer aangepast worden in de uitgave van “In de Strengen” die vandaag verschijnt; daar staat vermeld dat het tijdstip van de keuring is gewijzigd.

De dagindeling wordt nu als volgt:

WOENSDAG 31 AUGUSTUS 2011 – RIJPAARDHENGSTEN / DRESSUUR

13.45 uur
CHARMINGMOOD (Winningmood x Contango) 528003000706446 STB

Trainingsstal Stoeterij Sollenburg
Tureluurweg 4, 3897 LR Zeewolde
tel.: 06 51 084832

15.45 uur
CHARMEUR (Florencio x Jazz) 528003000706490 STB
CADANS M (Sir Donnerhall x Pion) 528003000705424 STB

Hengstenstation J.M. van Uytert
Van Heemstraweg 6, 6624 KJ Heerewaarden
tel.: 0487 573203

Bojengel:
Volgende week wordt nader bekeken waar en wanneer deze afstammelingenkeuring plaats zal vinden. Volg voor meer informatie de berichtgeving op de KWPN website.
Bron: KWPN

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:23

ceasario schreef:
[Bojengel:
Volgende week wordt nader bekeken waar en wanneer deze afstammelingenkeuring plaats zal vinden. Volg voor meer informatie de berichtgeving op de KWPN website.
Bron: KWPN

Indicatie van Bojengel veulens.

http://www.veulenveilingbrabant.nl/spc/ ... video1.wmv

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 11:52

Zo vandaag wordt er dan een begin gemaakt met de beoordeling.
Voor ieder die aanwezig was/is bij een van de keuringen zie ik de verslagen met genoegen tegemoet.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:10

Inderdaad. Ik ben vooral benieuwd naar een verslag van de nakomelingen van Cedrik.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 15:42

Van de KWPN site

Chippendale (Lord Letherdale x Negro x Landadel)
Uniforme collectie voldoende ontwikkelde veulens met uitstraling die ruim voldoende tot goed in het dressuurpaardenmodel zijn gebouwd.
De stap is zuiver en ruim voldoende van ruimte en voldoende van souplesse.
De draf is lichtvoetig, goed van ruimte en ruim voldoende gedragen.
De galop is ruim voldoende van ruimte.
De veulens bewegen doorgaans bergop met een goede houding.

Bon Bravour (Painted Black x Chronos x Linards x)
Collectie ruim voldoende tot goed ontwikkelde, hoogbenige veulens die voldoende in het dressuurmodel zijn gebouwd.
De stap is zuiver en voldoende van ruimte.
De draf en galop zijn ruim voldoende van ruimte.
De veulens zouden meer met de schoft omhoog moeten bewegen en meer lichaamsgebruik moeten hebben.

Klopt dit ook met de bevindingen van de "bokkers" die bij de keuring aanwezig waren???????
En hoe was de kwaliteit van de merries

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:26

poeh die chippendale, klinkt top!