Wat is voor jou het ultieme toppaard? Totilas?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Re: Wat is voor jou het ultieme toppaard? Totilas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:36

Elisa2: Dat ben ik niet met je eens. Ik ken heel veel Jazz nakomelingen, die meer op hun moeder dan op hun vader lijken.
En ik noem in mijn 100%, 50% karakter, 50% exterieur of te wel 50/50 uiterlijk/ innerlijk.
Dat betekent dus ook, dat ik zeg, dat gemiddeld genomen 50% van het uiterlijk gevormd wordt door vader en 50% door moeder, dus dat betekent, dat als het om een gemiddelde gaat het dus niet zo is, dat het altijd exact half om half is. De ene keer lijkt het veulen meer op moeder de andere keer meer op vader.
Misschien dat 25%/75% (vader/moeder) wat overdreven is, maar 40%/60% komt toch zeker denk ik wel op een juiste hoeveelheid.

Dan is het dus 25% exterieur vader 15% karakter vader, 25% exterieur moeder 35% karakter moeder. Waarvan 15% aangeboden en 20% opvoeding in de eerste maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:59

Er is toch een stamboek waarbij de moederlijn veel belangrijker wordt ingeschat dan bij de andere standaard stamboeken? Kan er alleen even niet opkomen welke dat is.

Ik heb zelf nog niet met mijn merrie gefokt, wel al veulens van gezien van de vorige eigenaar. Uiterlijk geeft ze wel wat typische kenmerken van zichzelf door, maar vooral van de vader. Karakter daarentegen is echter wel merendeel van haar kant! Wil ik met die dame nog een veulen fokken (wat ik ernstig overweeg), dan wordt de hengstenkeuze best nog een flink huzarenstukje! Zeker omdat ik het bloed erin wil behouden (merrie is nog 52% volbloed), dressuurmatig wil bijschaven en er vooral een allrounder uit wil halen. Eventueel richting goed crosspaard omdat zij daar wel de goeie karakterinstelling voor heeft.

Het eerste veulen vind ik neit zo handig beoordelen omdat het wat verdwijnt in die heg op de achtergrond.
Het tweede veulen, als die nog een graasplekje zoekt, altijd welkom :P Mijn jonge hengst kan wel een speelmaatje gebruiken O:)

Toot zou ik bijvoorbeeld niet op m'n merrie moeten zetten. Dressuurgericht zal er dan wel wat beters uitkomen dan wat ze nu is, maar volgens mij zou de hele rest gewoon niet klikken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:59

Edit: dubbelpost

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:32

In Engeland wordt bij de Arabische Volbloeds naar de moederlijnen gekeken. Wellicht is dat in andere landen bij de Arabische Volbloeds ook zo, daar ze het in de oorspronkelijke oosterse landen ook doen.

Ze spreken bij bijna alle stamboeken van de stamvaders, en welke merries er (uiteraard ook) gebruikt zijn weet men niet eens! De Arabier heeft stammoeders.

Wat vererving en aanleren betreft, bij tests van Hackney x warmbloed, bleek dat de veulens met een Hackney moeder heften en die met de warmbloed moeder niet of nauwelijks. Het is niet duidelijk of dat helemaal te danken is aan aangeleerd door voorbeeld, maar wel waarschijnlijk, in elk geval voor een deel.
Bij Shire x Shetland wordt het veulen het grootst van de moeder die het meeste melk geeft, de Shire, en niet zo zeer dat ze beide in het midden komen van maat tussen de ouders en dus even groot worden.

Wat ook redelijk veel gebeurd is dat mensen gaan gedragen naar wat ze denken en daardoor gedrag beinvloeden. Zo was er in de jaren 80 een hengst waarvan ze zeiden dat die "moeilijk met de oren" doorgaf.
Bijna alle jonge paarden gaan door ene fase dat ze niet aan de oren aangeraakt willen worden. Dit heeft NIETS met een vaderpaard te maken, maar als je maar gelkoofd dat je ze niet aan kunt raken, gaan ze er ook moeilijk over doen. Ik wist dat dus niet vand dat vader paard en kreeg bij een kind daarvan gewowon het hoofdstel om, waar anderen, die wel van vaderpaard wisten, de grootste moeite hadden....
Je moet heel erg uitkijken met het toeschrijven van karakter eigenschappen naar de hengst. In veel gevallen worden die in de hand gewerkt door de mensen die van die eigenschap weten (hoewel er zeker voorbeelden zijn van gewoon slechte overgerfde karakters).

Je kunt heel veel redelijk voorspellen, maar nooit voor 100%. Soms zijn er terugslagen op voorouders. Een paar generaties terug kijken kan nuttig zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:38

Eerlijk gezegd mijn eigen paardje!

Maar daar schuilt een kern van waarheid in: Iedereen is anders, dus iedereen wil een ander paard. Het lijkt mij dus vooral noodzakelijk om veel verschillende soorten paarden te fokken. Rustige dieren, echte sportpaarden, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:26

Dankjewel Lusitana :)

Ik heb zelf een jonge hengst, volgende maand wordt hij 3 waarvan de vader wel AES is gekeurd maar amper op te sporen is. is door zware blessure uit de sport gehaald en de naam is zo'n leuke lettercombi die 100x in een dozijn voorkomt. Google is dan absoluut geen vriend :)

Wij hebben hem opgevoed met het idee "het wordt een leuke pittige knul, maar goed van karakter". Omdat we gewoon niet wisten hoe de ouders waren! En uiteindelijk is ie nu ook zoals we hoopten. Hij begint wel te puberen maar blijft makkelijk te bewerken, toch een belangrijke eigenschap!

Het telt ook wel mee met welke ingesteldheid je met een jong paard werkt. Sta je er constant voor klaar dat die gek gaat doen of etteren of weet ik veel wat, dan heb je inderdaad kans dat ze dat ook gaan doen, zoals je zelf aangeeft. Daar probeer ik vanaf te stappen, ik zie wel wat komt (maar blijf wel op m'n hoede, veiligheid voor alles).

Het ultieme toppaard is niet zozeer enkel een leuk papiertje langs vaderskant, ook de moederlijn telt mee! Wat ben je met een paard als de vaderlijn top presteert, maar de moederlijn nooit wat gelopen heeft? Je hebt meer kans op een topper als zowel vaders- als moederskant zich bewezen hebben in de sport, en helemaal als ook de merries van beide lijnen dat gedaan hebben.
Maar vooral is toch nog altijd de opleiding, opvoeding en huisvesting van groot belang. Pas als al die puzzelstukjes juist liggen kan je op weg gaan naar een topper, en dan is het nog altijd kwestie van er de juiste ruiter bovenop te plakken...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:16

Tendance schreef:
Elisa2: Dat ben ik niet met je eens. Ik ken heel veel Jazz nakomelingen, die meer op hun moeder dan op hun vader lijken.
En ik noem in mijn 100%, 50% karakter, 50% exterieur of te wel 50/50 uiterlijk/ innerlijk.
Dat betekent dus ook, dat ik zeg, dat gemiddeld genomen 50% van het uiterlijk gevormd wordt door vader en 50% door moeder, dus dat betekent, dat als het om een gemiddelde gaat het dus niet zo is, dat het altijd exact half om half is. De ene keer lijkt het veulen meer op moeder de andere keer meer op vader.
Misschien dat 25%/75% (vader/moeder) wat overdreven is, maar 40%/60% komt toch zeker denk ik wel op een juiste hoeveelheid.

Dan is het dus 25% exterieur vader 15% karakter vader, 25% exterieur moeder 35% karakter moeder. Waarvan 15% aangeboden en 20% opvoeding in de eerste maanden.

Dan zit het kwpn er zeker helemaal naast met hun stempel en keurhengsten?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:06

Hoeveel hengsten zijn dat, in verhouding? Kan me niet voorstellen dat alle hengsten stempel of keur zijn. Ik weet maar van een stuk of 10, 12. Dat is echt niet het hele hengstenbestand. Dat zijn er meer dan 1000.
En moeten dan alle nakomelingen zijn eigenschappen hebben, of alleen die ter keuring gebracht worden... Met andere woorden hoe verhoud het zich in een bestand van zeg 250 nakomelingen van een hengst en niet de 6 met zijn eigenschappen die ze ter keuring brengen ?
Dat soort predikaten zijn echt zeldzaam, het is niet zo dat elke hengst maar zijn eigenschappen zo sterk doorgeeft!!! Daarbij zie je dat naturlijk ook pas na zoveel jaar en vergelijken en niet in het eerste dekseizoen van een hengst.
Een hengst kiezen zuiver omdat hij toevallig in de sport presteert is niet logisch.
Wel vind ik dat het een pre is dat een paard zich sportief bewezen heeft, of geschiktheid daarvoor toont via proeven, maar daarvoor hoeft hij niet specifiek aan de top te komen van 1 enkele discipine, daar africhting en de ruiter daar dus een groot aandeel in hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:45

Klopt,maar wat ik bedoel is dat er dus een selectief groepje hengsten is waarvan je zeker weet dat ze een aantal eigenschappen van zichzelf doorgeven.En dan is het dus meer van het toeval van fifty-fifty en het is natuurlijk het meest verstandig om met zo'n bewezen hengst te fokken,zeker als je nog niet weet wat je merrie doorfokt.
Daarnaast is het bekend dat de F1 producten zelf niet uniform doorfokken door het volbloed erin en zijn de beste stammen vaak de stammen die heel zorgvuldig opgebouwd zijn met vaak lijnenteelt om bepaalde eigenschappen te verankeren.

welshcob2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:46

Elisa2 schreef:
Klopt,maar wat ik bedoel is dat er dus een selectief groepje hengsten is waarvan je zeker weet dat ze een aantal eigenschappen van zichzelf doorgeven.En dan is het dus meer van het toeval van fifty-fifty en het is natuurlijk het meest verstandig om met zo'n bewezen hengst te fokken,zeker als je nog niet weet wat je merrie doorfokt.
Daarnaast is het bekend dat de F1 producten zelf niet uniform doorfokken door het volbloed erin en zijn de beste stammen vaak de stammen die heel zorgvuldig opgebouwd zijn met vaak lijnenteelt om bepaalde eigenschappen te verankeren.

_/-\o_

Ms_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:44

Rembrandt van Nicole Uphoff was zijn tijd ver vooruit en een echt toppaard!

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:22

Ik denk dat Don Juan de Hus een ultiem toppaard wordt (de nieuwe totilas?)