Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Tendance schreef:Elisa2: Dat ben ik niet met je eens. Ik ken heel veel Jazz nakomelingen, die meer op hun moeder dan op hun vader lijken.
En ik noem in mijn 100%, 50% karakter, 50% exterieur of te wel 50/50 uiterlijk/ innerlijk.
Dat betekent dus ook, dat ik zeg, dat gemiddeld genomen 50% van het uiterlijk gevormd wordt door vader en 50% door moeder, dus dat betekent, dat als het om een gemiddelde gaat het dus niet zo is, dat het altijd exact half om half is. De ene keer lijkt het veulen meer op moeder de andere keer meer op vader.
Misschien dat 25%/75% (vader/moeder) wat overdreven is, maar 40%/60% komt toch zeker denk ik wel op een juiste hoeveelheid.
Dan is het dus 25% exterieur vader 15% karakter vader, 25% exterieur moeder 35% karakter moeder. Waarvan 15% aangeboden en 20% opvoeding in de eerste maanden.
Elisa2 schreef:Klopt,maar wat ik bedoel is dat er dus een selectief groepje hengsten is waarvan je zeker weet dat ze een aantal eigenschappen van zichzelf doorgeven.En dan is het dus meer van het toeval van fifty-fifty en het is natuurlijk het meest verstandig om met zo'n bewezen hengst te fokken,zeker als je nog niet weet wat je merrie doorfokt.
Daarnaast is het bekend dat de F1 producten zelf niet uniform doorfokken door het volbloed erin en zijn de beste stammen vaak de stammen die heel zorgvuldig opgebouwd zijn met vaak lijnenteelt om bepaalde eigenschappen te verankeren.