PRE waar vandaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:23

XshaartjeX schreef:
weet je meid. het is toch inmiddels wel overduidelijk dat jij je nogal aangevallen voelt én zelf niet goed leest. Ik heb namelijk zelf al recht gezet dat je niet 10 jaar aan t zoeken was maar 10 paarden had gezien. Niemand vind dat ie teveel voor zn paard betaald heeft omdat ie voor jou onbetaalbaar is. Ik weet een beetje hoe de fokkers en handelaren in spanje zijn. Er wordt niet voor niets aangeraden om ALTIJD iemand mee te nemen die de taal kent en kennis van zaken heeft om te voorkomen dat je opgelicht wordt. Vandaar deze aanname. Natuurlijk ken ik jouw paard niet en weet ik niet hoe of wat maar er zijn nu eenmaal bepaalde standaarden voor. Verder wil ik niet meer op je ingaan loversyl t begint me een beetje een té nutteloze discussie te worden.

Ik las ook dat je het al veranderd had.
En ja ik voel me aangevallen omdat iedereen zich tegen mij keert terwijl ik alleen mijn mening geeft.
Zij vraagt wat doen jullie, ik geef antwoord en krijg een hele discussie erop.
Ik zeg niet dat Nederlandse PRE's slecht zijn, ik zeg dat ik er geen zal nemen uit Nederland omdat ik vind dat je het paard uit land van oorsprong haalt.
Een fries haal je toch ook niet uit Duitsland, dat doe je toch ook uit Friesland, maar dat is een persoonlijke mening.
Ik heb ook altijd iemand mee gehad die zowel Nederlands als Spaans sprak, en zij kent de mensen persoonlijk ook.
Tuurlijk kan je bij Nederlandse PRE's de geschiedenis ophalen en gaat alles makkelijker, maar ik gaf gewoon mijn mening.
En ik zei ook al dat in Duitsland ook goede PRE's te vinden zijn.
Dat er gelijk van word gemaakt dat ik geen verstand heb en alles onzin is, dat doen jullie.
Ik vind dat je ook niet kan zeggen dat je er verstand van heeft want dat heeft niemand, of je nou een stal runt of niet.
Ik net zo goed niet nee, maar ik erken het ook, mij hoor je nooit zeggen dat ik alles weet ervan

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:28

Ik ben het eigelijk wel een beetje eens met Loversyl. Natuurlijk zijn er overal goede PRE's te vinden, maar de beste haal je toch echt uit Spanje. Omgekeerd werkt het hetzelfde, in Nederland vind je de beste Friezen. Hier in Spanje zijn ook wel een aantal Friese fokkerijen, maar die paarden zijn duidelijk van minder kwaliteit, om die reden heb ik mijn Fries ook uit Nederland geïmporteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:38

loversyl schreef:
XshaartjeX schreef:
weet je meid. het is toch inmiddels wel overduidelijk dat jij je nogal aangevallen voelt én zelf niet goed leest. Ik heb namelijk zelf al recht gezet dat je niet 10 jaar aan t zoeken was maar 10 paarden had gezien. Niemand vind dat ie teveel voor zn paard betaald heeft omdat ie voor jou onbetaalbaar is. Ik weet een beetje hoe de fokkers en handelaren in spanje zijn. Er wordt niet voor niets aangeraden om ALTIJD iemand mee te nemen die de taal kent en kennis van zaken heeft om te voorkomen dat je opgelicht wordt. Vandaar deze aanname. Natuurlijk ken ik jouw paard niet en weet ik niet hoe of wat maar er zijn nu eenmaal bepaalde standaarden voor. Verder wil ik niet meer op je ingaan loversyl t begint me een beetje een té nutteloze discussie te worden.

En ja ik voel me aangevallen omdat iedereen zich tegen mij keert terwijl ik alleen mijn mening geeft.
Ik zeg niet dat Nederlandse PRE's slecht zijn, ik zeg dat ik er geen zal nemen uit Nederland omdat ik vind dat je het paard uit land van oorsprong haalt.
Een fries haal je toch ook niet uit Duitsland, dat doe je toch ook uit Friesland, maar dat is een persoonlijke mening.
Ik heb ook altijd iemand mee gehad die zowel Nederlands als Spaans sprak, en zij kent de mensen persoonlijk ook.
Tuurlijk kan je bij Nederlandse PRE's de geschiedenis ophalen en gaat alles makkelijker, maar ik gaf gewoon mijn mening.
Dat er gelijk van word gemaakt dat ik geen verstand heb en alles onzin is, dat doen jullie.
Ik vind dat je ook niet kan zeggen dat je er verstand van heeft want dat heeft niemand, of je nou een stal runt of niet.
Ik net zo goed niet nee, maar ik erken het ook, mij hoor je nooit zeggen dat ik alles weet ervan

Opdringt bedoel je .. >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:40

Seraphim schreef:
Ik ben het eigelijk wel een beetje eens met Loversyl. Natuurlijk zijn er overal goede PRE's te vinden, maar de beste haal je toch echt uit Spanje. Omgekeerd werkt het hetzelfde, in Nederland vind je de beste Friezen. Hier in Spanje zijn ook wel een aantal Friese fokkerijen, maar die paarden zijn duidelijk van minder kwaliteit, om die reden heb ik mijn Fries ook uit Nederland geïmporteerd.

Nou de PRE's en anda's zijn echt ingeburgerd in Nederland.
We hebben veel goede hengsten staan die ook kampioen worden.

Van Friezen in het buitenland heb ik geen kaas gegeten :+

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:42

Ik net zo goed niet nee, maar ik erken het ook, mij hoor je nooit zeggen dat ik alles weet ervan[/quote]

Opdringt bedoel je .. >;)[/quote]

Goed noem jij het opdringen.
Waarom er zo'n discussie van word gemaakt, terwijl peppert alleen antwoord wilde en ik antwoord gaf.
Als je het er niet mee eens bent ok dan ben je het niet, ieder zijn mening.
Dit is mijne, blijkbaar is tenminste wel 1 iemand het met me eens

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:45

Peanutbutter schreef:
Seraphim schreef:

Nou de PRE's en anda's zijn echt ingeburgerd in Nederland.
We hebben veel goede hengsten staan die ook kampioen worden.

Van Friezen in het buitenland heb ik geen kaas gegeten :+

Gezien je onderschrift zal ik je hierin maar gelijk geven dan :D

guessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:48

De PRE Grelo is niet voor niets Europees kampioen geworden in Nl, hij heeft diverse nakomelingen die goed gebouwd, enz,enz zijn.
1 voorbeeld, Cyrina heeft een zoon van Grelo en is bewegingskampioen geworden, en dit is toch echt een nl fokproduct.

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:51

Mijn paard heb ik vorig jaar via Adalberti (bemiddelingspersoon die er ook op zal verdienen) gekocht. Heb mijn wensen vantevoren duidelijk gemaakt, bemiddelaar heeft bij allerlei stoeterijen verschillende paarden die aan mijn voorkeuren voldeden gezocht. We zijn een lang weekend daar uiteindelijk rondgereden en hebben heel veel paarden gezien. Tip: neem camera mee want het duizelt je van de hoeveelheid verschillende paarden. laatste dag zijn we onze top 3 nog een keer wezen bekijken en thuis heb ik bepaald welke er gekeurd kon worden en bij goedkeuring hierheen kon gaan. Reden dat ik direct in Spanje wilde was meer keuze en prijsverschil als je direct daar haalt. Ik wilde een wat groter paard en diegene waar ik in Nederland interesse voor toonde waren mij persoonlijk te duur. Uiteindelijk daar laten keuren en foto's aan dierenarts in NL overgedragen. Papier en chipnr paard matchten dus dan weet je dat er niet gesjoemeld is. Bemiddelaar regelde transport, kosten waren toen rond de €500. Een Pre in Nederland met bijbehorend papier is hetzelfde als een PRE in Spanje met bijbehorend papier, het verschil (behalve in prijs) zie ik niet. Het kost wel meer moeite dan een paard in NL kopen. Daarentegen zie je eens wat anders van dat land dan het strand en je hebt meer keuze.

Cyrina

Re: PRE waar vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:09

Loversyl; Het is niet zo gek dat mensen op je ingaan en met tegenargumenten komen, zo ff ee npaar uitspraken van jouw, die echt nergens op sloegen;

Je moet naar Spanje voor een zuivere PRE en hier zijn ze meer doorgefokt.
In Spanje worden ze allemaal met Serreta ingereden.
Serreta's zijn hier verboden.
PRE's in Nederland hebben vaak slecht bloed.
In Spanje rijden ze hun paarden hard.

Allemaal dingen die 100% ONJUIST zijn en hoe meer je in de verdediging schiet om meer fouten er kwamen.
Aangezien dit een openbaar forum is en andere mensen die opmerkingen van jouw dus als waar kunnen gaan lezen schrijven de mensen die wel weten hoe het zit de JUISTE waarheid op.

Maar laten we het hier bij houden.

Voor mensen die geintereseerd zijn in he tras hier een paar informatieve sites;

www.pre-stamboek.nl
www.andalusier-vereniging.nl
www.purarazaespanola.nl

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:19

Cyrina schreef:
Loversyl; Het is niet zo gek dat mensen op je ingaan en met tegenargumenten komen, zo ff ee npaar uitspraken van jouw, die echt nergens op sloegen;

Allemaal dingen die 100% ONJUIST zijn en hoe meer je in de verdediging schiet om meer fouten er kwamen.
Aangezien dit een openbaar forum is en andere mensen die opmerkingen van jouw dus als waar kunnen gaan lezen schrijven de mensen die wel weten hoe het zit de JUISTE waarheid op.

http://www.pre-stamboek.nl
http://www.andalusier-vereniging.nl
http://www.purarazaespanola.nl

Dan moet je echt lezen.
Ik heb dat nooit gezegd.
Ik zei dat ze hier andere bouw hebben, dat klopt ja. Ik zei niet je moet naar Spanje.
Ik heb ook niet gezegd dat ze allemaal met serreta rijden, maar veel spanjaarden doen dat wel.
Serreta's met kartels zijn ook verboden hier.
PRE's hebben in Nederland hebben slecht bloed heb ik ook nooit gezegd, ik zei dat ze andere bouw hebben.
In Spanje rijden ze hun paarden hard, ik zei dat ze ruiger rijden dan de meeste hier in Nederland dus de paarden kunnen zich hier anders gedragen.
Kijk zelf zo lijkt het toch alsof ik Spanje afkraak, terwijl ik mijne er toch ook vandaan heb, dat jullie alles anders opvatten is niet mijn schuld.

Nogmaals:
Ik geef antwoord op peppert haar vraag, dus waarom een discussie, dat is toch niet nodig en voor haar niet leuk.
Dat jullie het niet eens zijn ok, maar laat dat dan zo..
Ik vind (persoonlijk) dat je een paard uit het land van afkomst moet halen om het beste eruit te halen.
Ik zeg niet dat je geen goede paarden ergens anders kan vinden.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:37

loversyl schreef:
Cyrina schreef:

http://www.pre-stamboek.nl
http://www.andalusier-vereniging.nl
http://www.purarazaespanola.nl

Dan moet je echt lezen.
Ik heb dat nooit gezegd.
Ik zei dat ze hier andere bouw hebben, dat klopt ja. Ik zei niet je moet naar Spanje.
Ik heb ook niet gezegd dat ze allemaal met serreta rijden, maar veel spanjaarden doen dat wel.
Serreta's met kartels zijn ook verboden hier.
PRE's hebben in Nederland hebben slecht bloed heb ik ook nooit gezegd, ik zei dat ze andere bouw hebben.
In Spanje rijden ze hun paarden hard, ik zei dat ze ruiger rijden dan de meeste hier in Nederland dus de paarden kunnen zich hier anders gedragen.
Kijk zelf zo lijkt het toch alsof ik Spanje afkraak, terwijl ik mijne er toch ook vandaan heb, dat jullie alles anders opvatten is niet mijn schuld.

Nogmaals:
Ik geef antwoord op peppert haar vraag, dus waarom een discussie, dat is toch niet nodig en voor haar niet leuk.
Dat jullie het niet eens zijn ok, maar laat dat dan zo..
Ik vind (persoonlijk) dat je een paard uit het land van afkomst moet halen om het beste eruit te halen.
Ik zeg niet dat je geen goede paarden ergens anders kan vinden.

Lees het hele topic maar eens goed terug want dit heb je wel degelijk geschreven. wellicht niet zo bedoeld maar dat kunnen wij niet weten. om het bij de paarden te houden. De PRE in nederland heeft GEEN maar dan ook echt GEEN andere bouw dan de paarden in spanje. Je hebt verschillen bij ieder ras maar dan ook in ieder land. Ga maar eens nadenken. Als alle PRE's oorspronkelijk uit spanje komen hoe kunnen ze hier dan een andere bouw hebben gekregen en nog steeds PRE genoemd worden. Gezien het feit dat het stamboek GEEN kruisingen toelaat en slechts nakomelingen van goedgekeurde ouders. Deze goedgekeurde ouders moeten aan een aantal standaarden voldoen die over de hele wereld hetzelfde zijn. Bij de campeonato keuring dit jaar is de jury ook een spanjaard... Het is dus gewoon eender. Over de friezen... In amerika zijn zeer goede friezen te koop enkel en alleen omdat nederlanders zo dom waren om hun goede paarden daarnaartoe te verkopen en zij doodleuk door zijn gegaan met fokken.

Om het bij de pre te houden. Bij dit ras wordt alles zeer nauwkeurig in de gaten gehouden en maakt het vrijwel niet uit waar je deze koopt. Wel is het makkelijker om hem in nederland te kopen wanneer je geen spaans spreekt en geen zin hebt in de transportkosten. Over het rijden, ik kan er niets aan doen dat jij problemen ondervind met het rijden van jouw paard maar dat geeft je niet het recht alle spanjaarden over 1 kam te scheren. Overal op deze aardkloot heb je goede en slechte ruiters. Paarden gedragen zich daardoor niet anders, ze reageren anders. En aangezien zeker 60% van de nederlandse ruiters niet geschikt is voor een PRE omdat deze nu eenmaal heel gevoelig zijn kunnen daardoor problemen ontstaan. Dat is dan de schuld van de ruiter en niet van het paard of degene die deze heeft ingereden. Wil je dit niet dan moet je een paard kopen wat je zelf in kunt rijden maar alsjeblieft koop dan geen PRE want dan gaat het alsnog niet werken.
Aan de TS pb maar een van de mensen die er wel verstand van heeft om aan betrouwbare info te komen en sluit dit topic snel... Dit gaat uit de hand lopen omdat mensen zich nu aangevallen voelen en overdreven gaan reageren. We willen het wel leuk houden natuurlijk.;)

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:45

Lees het hele topic maar eens goed terug want dit heb je wel degelijk geschreven. wellicht niet zo bedoeld maar dat kunnen wij niet weten. om het bij de paarden te houden. De PRE in nederland heeft GEEN maar dan ook echt GEEN andere bouw dan de paarden in spanje. Je hebt verschillen bij ieder ras maar dan ook in ieder land. Ga maar eens nadenken. Als alle PRE's oorspronkelijk uit spanje komen hoe kunnen ze hier dan een andere bouw hebben gekregen en nog steeds PRE genoemd worden. Gezien het feit dat het stamboek GEEN kruisingen toelaat en slechts nakomelingen van goedgekeurde ouders. Deze goedgekeurde ouders moeten aan een aantal standaarden voldoen die over de hele wereld hetzelfde zijn. Bij de campeonato keuring dit jaar is de jury ook een spanjaard... Het is dus gewoon eender. Over de friezen... In amerika zijn zeer goede friezen te koop enkel en alleen omdat nederlanders zo dom waren om hun goede paarden daarnaartoe te verkopen en zij doodleuk door zijn gegaan met fokken.

Om het bij de pre te houden. Bij dit ras wordt alles zeer nauwkeurig in de gaten gehouden en maakt het vrijwel niet uit waar je deze koopt. Wel is het makkelijker om hem in nederland te kopen wanneer je geen spaans spreekt en geen zin hebt in de transportkosten. Over het rijden, ik kan er niets aan doen dat jij problemen ondervind met het rijden van jouw paard maar dat geeft je niet het recht alle spanjaarden over 1 kam te scheren. Overal op deze aardkloot heb je goede en slechte ruiters. Dat maakt je paard en niet of ie nou uit nl of spanje komt.[/quote]

Daar ben ik het mee eens.
En blijkbaar vatten jullie het inderdaad anders op.
Ik heb nooit gezegd dat je geen PRE uit Nederland kan kopen, zoals eerder wat ik zei, ik vind dat je een paard uit het land van herkomst moet kopen, in dit geval Spanje dus.
Ik heb geen problemen met het rijden van mijn paard, en ik scheer de spanjaarden niet over 1 kam, ik zei al dat het niet overal zo is.
In Nederland rijden ze net zo goed op manieren waar ik het niet mee eens ben.
En net zoals peppert in het begintopic zei, ik zie ook degelijk verschil met de PRE's op 'marktplaats' en Spanje, maar dat is ook een deel verzorging.
In Spanje word alles tip top gedaan zodat ze de volle mep voor hun paard krijgen, daarin tegen is dat hier minder.
Ook is er een groot verschil met waar hij staat, ik heb ze op luxe dressuurstallen gezien daar waren ze al snel 30.000 euro, maar als je dan naar een prive verkoper ging waar hij minder verzorgd was en wel degelijk hetzelfde kon betaalde je 6.000 euro.
Maargoed ik kap met de discussie want het lijkt nu op een einde tenminste, het is dus deels miscommunicatie en deels eigen mening.
Laten we het topic gewoon op haar vraag houden en niet op deze discussie

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:53

loversyl schreef:
Ik heb de mijne uit Spanje gehaald.
Puur omdat ik echt een pure zuivere PRE wilde en omdat in Nederland altijd alles word doorgefokt.
Mijne is ook echt een droppie en ziet er ook echt uit als een PRE, dat vind ik in Nederland toch wel erg meevallen.
Ik heb er totaal geen spijt van en zou het zo nog een keer doen, het nadeel alleen is het transport erbij maarja je moet er wat voor over hebben.
Ik heb mijne trouwens bij een Nederlandse vrouw vandaan die alle fokkers kent en heeft geholpen mijn droompaardje te vinden, haar zou ik echt aanraden.

Loversyl, ik schrijf nergens dat jij geschreven hebt dat je een paard in Spanje moet kopen, maar dat je er volgens jouw een uit Spanje moet kopen voor meer zuiverheid..

Zie je eigen tekst.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:02

Cyrina schreef:
loversyl schreef:
Ik heb de mijne uit Spanje gehaald.
Puur omdat ik echt een pure zuivere PRE wilde en omdat in Nederland altijd alles word doorgefokt.
Mijne is ook echt een droppie en ziet er ook echt uit als een PRE, dat vind ik in Nederland toch wel erg meevallen.
Ik heb er totaal geen spijt van en zou het zo nog een keer doen, het nadeel alleen is het transport erbij maarja je moet er wat voor over hebben.
Ik heb mijne trouwens bij een Nederlandse vrouw vandaan die alle fokkers kent en heeft geholpen mijn droompaardje te vinden, haar zou ik echt aanraden.

Loversyl, ik schrijf nergens dat jij geschreven hebt dat je een paard in Spanje moet kopen, maar dat je er volgens jouw een uit Spanje moet kopen voor meer zuiverheid..

Zie je eigen tekst.

Zo heb ik het niet bedoeld, nu klaar met de discussie.
Ik bedoel gewoon dat je het paard uit land van herkomst moet kopen, maar dat is mijn mening

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:03

In het begin jaren zijn er een hoop spaanse paarden aangeboden van inferieure kwaliteit, die ook als pre's werden verkocht. Vaak waren dit paarden die in Spanje waren afgeschreven, en door de vele handels-handen ze het niet zo best hadden gekregen. Hiertussen zaten paarden die er ook heel aardig uitzagen maar regelmatig maar voor een ding goed waren, de slacht..
Wij als jantje patat, voor een dubbelje op de eerste rang willen zitten hebben daar zelf aan meegedaan.. (ik schrijf wij, als de mensen algemeen)
Want het zag er toch als een pre uit, lange manen, staart en hij was toch zo lief?
Stond er toch zo 'sielug' bij.. Men zou ze wel eens even opknappen.. dan kwam alles wel goed..
(dat wilde niet zeggen dat ieder paard slecht was.. maar om een start te maken was het natuurlijk niet altijd even gemakkelijk, een fokker wil graag verkopen, maar zijn beste fokprodukten doet hij niet zomaar weg, en langzaam beetje bij beetje is het niveau van de pre in Nederland behoorlijk omhoog gegaan..!)

En vooral de gunstige prijs... Nou laat ik je zeggen als iets voor zo weinig wordt aangeboden op marktplaats, en tis bij een handelaar of particulier dan bedenk ik me niet eens.. Ik wil zo'n dier niet eens.. Ik wil de ellende van een ander niet..

En dan had je de prijsklasse waarin paarden al snel 10.000 euro waren.. Maar nu zijn die prijzen echt wel gedaalt..
Er zijn hele leuke goede dieren te koop in Nederland, die uit Spanje komen. met de juiste papieren en goede leuke afstammeling..

Je kunt een paard in Spanje kopen.. Maar is geen garantie voor een goed paard.. Daar gaat een hoop tijd in zitten, en daarmee heb je achteraf gezien nog niet altijd het recht wat je denkt te hebben.
Hier als je in Nederland een pre koopt, heb je altijd nog de Nederlandse wet en regelgeving achter je staan als blijkt dat het paard toch niet zo goed/gezond was als gepresenteerd.
Daarnaast heb je verschillen in niveaus van handelaren.. Er zijn een aantal goede leuke fokkerijen, en een aantal fijne handelsstallen.. Maar het segment, goedkope, erg goedkope handelsstallen zou ik vermijden.. Echt heel veel vermijden..
Het is puur een kwestie van jezelf goed voorlichten. met zulke topics als deze komt er veel aan raad te voorschijn, mensen melden zich die toch wat meer verstand ervan hebben.. En juist de mensen die wat minder op de hoogte zijn vallen door de mand.
Hier heb je als eventuele koper meer aan dan op de bonnefooi een paard te gaan kopen..
Los daarvan zijn er genoeg mensen die wel in Spanje naar alle tevredenheid een paard hebben gekocht..
Maar zich wel in het ras hebben verdiept, weten wat ze doen en hoe..

En je moet jezelf echt afvragen of een pre echt wel het paard voor je is.. En daar kun je alleen maar achter komen door fokkers en handelaren in Nederland op te zoeken en kennis te maken met het ras.

asterid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:08

Kan je wel lezen?
Zij vroeg wat doen Nederlanders.
Ik zei juist dat er ook goede PRE's zijn in Duitsland, dat gaf ik mee als tip, dus moet je niet zeggen dat ik dat niet goed vind.
En eigenwijs is een goede eigenschap daar kan je wat mee bereiken maar eigendunk totaal niet.[/quote]

Je geeft hier niet alleen maar gewoon je mening, het is vooral de manier waarop en je toon die nogal wat te wensen overlaat voor iemand die gewoon zijn mening geeft. En ja, ik kan lezen. Jij blijkbaar niet. Als je eigenwijsheid goed weet te gebruiken kun je er wat mee bereiken maar m.i. schiet jij je doel nogal voorbij. Eigendunk is niet bepaald een goede eigenschap dus dat kun je inderdaad ook maar beter laten varen, misschien dat als je dat doet en je je toon verandert, mensen anders op je reageren. Je hebt deze rits aan reacties helemaal aan jezelf te danken. Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:42

loversyl Ik denk dat je vooral de discussie op een verkeerde manier begonnen bent, door te zeggen dat alle PRE's in NL doorgefokt zijn. En dan vervolgens (zonder er voor uit te komen inmiddels je standpunt te hebben genuanceerd) te beweren dat je gewoon vindt dat je een paard uit land van herkomst haalt (wat nogal een andere mening is dan "alle NL PRE's zijn doorgefokt en hebben een beroerde bouw").

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:48

Zoiezo: wat is een "goed" paard? Een paard is waard wat de "gek" ervoor geeft. De hele paardenmarkt ligt behoorlijk op zijn gat, waardoor nu correcte PRE's voor een hoop minder als 5 jaar terug te koop zijn.
En in NL staan net zo goed hele goede PRE's als in Spanje. En de ECHT goede uit spanje, die zijn niet te koop...

http://www.purarazaespanola.nl/index.ph ... &Itemid=93
PRE’s die de classificatie Calificado hebben, zijn bijna niet te koop. Deze worden door de fokker zelf gehouden.

PRE’s die de classificatie Elite verdiend hebben, kunnen niet buiten Spanje aangeschaft worden.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:44

Goed ik ben het verkeerd gestart, maar waarom iedereen erop door gaat terwijl de discussie al is afgesloten... beetje raar.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:12

Een Spanjaard verkoopt geen goed paard. Mindere paarden, dus gezonde paarden met kloppende papieren worden wel verkocht.
Ik heb 2 APTO merries, biede in Spanje geboren. 1 merrie drachtig van een kampioens hengst bij een bekende stal gekocht. Zij is in NW europa 1 van de beste merries. De andere heb ik voor 1000 euro verwaarloosd van een dijk afgeplukt. Beide merries hebben veel veulens gehad in Spanje en in NL en B. Wij hebben er 3 gefokt. De merries zijn gedekt door in Spanje geboren APTO hengsten van bekende fokkers. De nakomelingen zijn leuke mooie en gezonde paarden. De 4de wordt volgende jaar geboren. Vader is een zwarte APTO hengst gefokt in Frankrijk.

Onze 4 jarige eigen gefokte merrie is een droom paard. Super braaf, makkelijk in de omgang, geen problemen met zadelmak maken, koel in t koppie, morfologisch goed gebouwd. Dit jaar gaat we naar de keuringen in Belgie.

Ik heb een hoop schroot uit Spanje zien komen. Schroot met vervalsde papieren, kreupel, doodziek enz. Als je in NL of B een PRE koop, spreek je de taal, kan je laten keuren door je eigen da en geld de NL of B wetgeving. Als je een paard op het oog heb, kan je veel meer gaan kijken of rijden, als die in Spanje staat.

Alle stamboek regels van de ANCCE gelden over de hele wereld! De APTO en de morfologie keuringen worden door jury's of mensen van de ANCCE afgenomen. Dus waar je ook een PRE koop, de papieren moeten wereldwijd kloppen!

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:31

TS het is maar net wat je zoekt, je moet altijd rond kijken en zo makkelijk mogelijk beginnen !
ik raad je aan eerst is rond te kijken in eigen land mocht je het niet vinden je naar het buitenland gaat zoeken,
maar in deze tijd is de PRE veel meer in trek en is er in nederland meer als genoeg aanbod in

panchosil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:43

guessje schreef:
De PRE Grelo is niet voor niets Europees kampioen geworden in Nl, hij heeft diverse nakomelingen die goed gebouwd, enz,enz zijn.
1 voorbeeld, Cyrina heeft een zoon van Grelo en is bewegingskampioen geworden, en dit is toch echt een nl fokproduct.

Nou en dit is een zoon van Cantaor,Cantaor van Cyrina kleinzoon van Grelo!Als dit niet geen goeie PRE is dan weet ik het niet!
Geboren en getogen in NEDERLAND!
Ik kom zelf uit spanje en of dat er hier in de Nederland goede PRE'S zijn! :j
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:22

loversyl schreef:
Waarom zijn er veel slechte paarden naar Nederland gehaald?
Een paard is nooit slecht, hij word slecht gemaakt.
Het is allemaal te verbeteren en te trainen.
Je moet alleen niet vergeten dat ze daar harder rijden en daardoor is een paard hier totaal anders omdat wij ze niet zo aanpakken en dan gaan ze slecht verdrag vertonen omdat ze de baas willen worden, als je dat aanpakt is er niks aan de hand

Wat een rare bewoording
aanpakken van een PRE? ik snap niet hoe je dit bedoeld.
een pre is gevoelig van karakter, puur, maar ook krachtig in het aanvoelen van de ruiter/begeleider.
als je daar als ruiter boven wilt gaan staan? zou ik je aanraden niet aan een PRE te beginnen.

wb de slechte paarden, worden de slachtpaarden bedoeld, die door de fokkers naar de slacht moesten (vanwege blessures) of naar de markt in nederland.
en het gebeurd nog....zo simpel is het.
een spanjaard zal nooit zomaar zijn beste talentvolle paard voor weinig wegdoen.

van wat jij zoekt, is het dus afhankelijk wat je wilt.
wil je recreatief, wil je dressuurgericht/wedstrijdgericht of gewoon een met lange manen.
bovenstaande hoort een kostenplaatje bij.

ik heb hier zelf een nederlands gefokte pre, 2 spaans gefokte en een PRE duitser ;) :D
Kwa karakter ? allemaal super intelligent en alles te leren.
maar wedstrijdgericht? springen er 2 uit...en de andere 2 minder van wat men in de wedstrijden wil zien.

Mijn fokker in Spanje, is met de omgang hengsten gewoon duidelijk. Ja is ja, en nee is nee
dat heet consequent zijn en is belangrijk voor elk paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:10

loversyl schreef:
Cyrina schreef:
B
Dat hard getraind worden valt wel mee, het is maar net waar je komt, net zoals hier.

Daar ben ik het niet mee eens, tuurlijk zit er verschil in maar daar worden ze zo goed als allemaal met een serreta gereden en hier is dat illegaal dus word dat ook niet gedaan.

kweet niet waar jij ooit in spanje geweest bent?
en een vraag, heb je een ruin? of heb je een hengst?
zit wel een beetje verschilletje in.
ik ken heel wat grote (hele grote) fokkers, en daar beginnen ze gewoon met een trensje, net als hier.
overigens is er niks verkeerds met het juist gebruiken van een beklede serreta.
spaar je de mondjes mee.....en dat hebben veel nederlanders bij de paarden hier nog wel eens behoorlijk verprutst met hun manier van rijden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:19

Aangezien er mensen hier op zoek zijn, of orienterende
hier mijn verhaal, vanuit mijn ervaring.

Kijk goed rond, van wat er is, en neem daar de tijd voor
kijk wat je wilt, kan je bv een hengst houden? (stallen) en de mensen eromheen, kunnen die daar mee omgaan? Kan je daar zelf mee omgaan?
Als je een paard koopt, hou er dan rekening mee dat een PRE rond zijn 4 1/2 ste tot 5 jaar puber wordt...tot ongeveer 7 jaar.
dus heb je niet veel ervaring met paarden, ga dan voor de wat oudere paarden.
Paarden uit spanje, of net uit spanje, hebben een aanpassingtijd nodig hier in nederland
andere cultuur, andere paarden (taal) , eten, gewoonte, temperatuur.
ze zijn daar behoorlijk gevoelig op. Dus geef ze die tijd ook te wennen.
Koop óf bij een goed aangeschreven fokker, of bij een particulier.
probeer zo min mogelijk de paardenhandelaren te vermijden want die weten over het algemeen erg weinig van het betreffende paard.
de fokker of particulier weet de ins en outs.
verder kán je er zelf voor kiezen het risico aan te gaan dit wel te doen en /of voor een goedkopere te gaan. Neem er dan de tijd voor en accepteer dat het niet altijd kan worden van wat je in je hoofd had.

Prijzen van de grote fokkers die ik ken uit spanje, begint (bij de grote barokke, goed gekwalifiseerde paarden) boven de 1.63, rond gebouwd, Sicab kampioenen, nakomelingen tussen de 12000 en 20000 euro. (en dan zijn ze vaak nog maar basis gereden en rond de 5 jaar oud)

ik ken ook wat kleine fokkertjes, die het uit hobby doen, niet zulke sterruiters zijn, maar wel goed met ze omgaan, waar je nog hele leuke paarden vandaan kunt halen voor rond de 6000 tot 10000 euro .