Welke rassen zijn over het algemeen bom-proof?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

welshcob2

Re: Welke rassen zijn over het algemeen bom-proof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:52

Ik hou het in de gaten!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:59

Geen enkel ras iis echt specifiek bomproof.
Ik ken rustige ,maar ook drukke fjorden.
Ik heb een hele slome tinker gereden (of iig gewoon een schatje) ,maar ook een parcour gesprongen met een tinker die niet te houden was zo hard en druk ging/was ie :')

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:11

mang schreef:
dravers en andere ex-koerspaarden. die hebben op de baan alles gezien en gehoord en zijn niet gauw meer onder de indruk

mijn paard is draver x tuiger en is totaal NIET bomproof!

ligt aan je paard en aan hoe je hem opvoedt. :)

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:13

Idd, fjord?? Heb in mn leven alleen nog maar doodbrave makke fjorden meegemaakt :+ (Ja toeval duh, maar toch xD)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:16

xLoki schreef:
mang schreef:
dravers en andere ex-koerspaarden. die hebben o wap de baan alles gezien en gehoord en zijn niet gauw meer onder de indruk

dat is precies wat mang zegt, echte dravers krijgen van jongs af aan een hele goede opvoeding en zien veel op de baan, daarbuiten willen ze ook graag voor mensen werken en zijn ze niet zo eigenwijs (mijn fjord besloot helaas zelf wel eens dat het beter was om naar huis te gaan)...

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:18

mijn 4 jarige bonte die is pas echt bomproef die maakt zich niet zo snel druk om iets.
hij is tevens ook te koop hij staat in mijn profiel.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:03

Criollo

komen bomproof naar Nederland en zijn nergens bang voor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:43

xLoki schreef:

Een draver x tuiger is toch geen draver?

Uiteraard ligt het voor een groot deel aan de opvoeding, maar bij Lusitanos is het bv zo dat met "slechte" (lees te schrikachtige, te dominante, te lastige) paarden (in Portugal) niet wordt gefokt. Zo krijg je uiteindelijk een ras dat vooral (niet uitsluitend) bestaat uit lieve, makkelijker en niet schrikachtige paarden.
Met daarbij een juiste opvoeding heb je dan een opgewekt, doch bomproef paard.
Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar er zijn heus rassen waar je en groter deel stoicijnse paarden tegen komt dan andere.
Een paard dat zich niet snel druk maakt, zal niet snel schrikken, een paard dat zich snel druk maakt, schrikt sneller.
Hoe het met schrik omgaat, is aan de ruiter/opvoeding, maar of het schrikt, zit wel degelijk in zijn inborst (en ervaring, goed of slecht).

Paarden die nog redelijk dicht bij de oorsprong (van hun ras/type) staan en niet zijn "verbeterd" voor de sport zijn over het algemeen het minst schrikachtig.
(Dravers zijn daarin een uitzondering)

Wat er echter vaak aan de hand is, is dat men maar met elke merrie wil fokken, inclusief zenuwpeesjes. Deze voeden hun veulen op met het idee dat ze overal van moeten schrikken.
Dit staat los van ras of inborst. De merrie heeft haar motieven om angstig te zijn en brengt dit onherroepelijk over op haar veulens.
Dit is dus niet zozeer aangeboren, maar aangeleerd, gedrag, dat moeilijk te verbeteren is.

Verder kun je van elke goedzak nog een schrikachtig (of juist dominant) paard maken als je er angstig mee om gaat en er angstig op gaat zitten. In die zin heeft de ruiter/begeleider enorm veel invloed op ELK moment.

Omgekeerd, als je op een paard gaat zitten met het gevoel dat je niks kan overkomen, straal je die rust uit naar je paard en is de kans dat het paard schrikt vele malen kleiner tot nihil.

Een bange ruiter zal daarom niet makkelijk hét paard vinden, er zijn er maar weinig die lief en kalm blijven onder een angstige ruiter.

Een "makkelijke" ruiter echter, zal met de meeste paarden snel een goede verstandhouding hebben. Voorpgesteld dat hij het paard eerlijk behandeld, uiteraard.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:54

Lusitana _/-\o_

Ben mijn pony nu wel aan het leren dat mijn reactie ergens op niet altijd hoeft te betekenen dat er iets spannends is.. Bijv door bij de stomste dingen (wel nog potentieel interessant natuurlijk, van een grasspriet zal ie van zn leven niet bang zijn) heel erg daarop te gaan focussen en er nerveus om te gaan doen (iets wat altijd erg goed lukt, ook gevoelsmatig, anders heeft het natuurlijk geen nut := ). In het begin ging hij dan ook meteen lopen stressen en moeilijk doen, maar inmiddels krap maandje verder trekt hij zich al een stuk minder van me aan. Leek me wel nuttig voor als we over geruime tijd zo ver zijn dat we voor de kar op stap gaan, ik kan soms nogal een zenuwpees zijn nmlk :+ Ik durf iig te stellen dat mijn pony erg dicht in de buurt begint te komen van bomproof.
Zijn moeder is overigens ook een heel fijne pony, enorm goed karakter, daar is hij dan ook oa op gefokt, werkt ook wel in zn voordeel.

Hoe dan ook, ik sluit me volledig aan bij jouw post met als enige kanttekening dat er ook paarden zijn die onder een nerveuze ruiter kalm blijven :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:03

Ik zei dat er maar weinig zijn die lief en kalm blijven onder een angstige ruiter. En dat ze lastig te vinden zijn. Niet dat ze helemaal niet bestaan. ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:23

Ah excuus, heb ik daar overheen gelezen :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:29

Jeanneee_ schreef:
Gelderse types staan wel 'vaak' bekend als nuchtere paarden. Maar bij elk ras geld dat je uitzonderingen hebt.
Mijn KWPN'er is ook aardig bomproof :)

Gelderse zijn niet zozeer heel erg Bomproef. Over het algemeen zijn het zeer ongecompliceerde paarden. Niet erg kwalijknemend erg mensgericht.
Maar ook erg werkwillig en zeer voorwaarts. Wel nuchter maar ook veel bluf. Dat kan soms afschrikken.

Als je een braaf werkwillig paard wil die veelzijdig inzetbaar is(springen, dressuur en mennen) en ook geschikt is voor de minder getallenteerde ruiter(lees niet Grad prix nivo) dan ben je voor een Gelderse aan het juiste adres.
Wil je een letterlijk bomproefpaard die eerder wat flegmatiek is dan moet je geen Gelderse kiezen.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:34

het ik-heb-schriktraining-gedaan-en-heb-een-rustig-karakter-ras is uitermate geschikt als bomproof paard :Y)

Ik bedoel dit niet rot hoor, maar als je gaat zoeken naar een paard zou je dit wel mee kunnen nemen. Dat kunnen paarden van alle rassen zijn, ik kan me wel voorstellen dat bij ieder ras bloedlijnen zijn die qua karakter wel wat koelere paarden voortbrengen.
Een paard wat van veulen af aan schriktraining heeft gehad en veel 'op de weg' is geweest, heeft daar later vaak erg veel profijt van qua bomproofheid :D

Ik heb zelf een fries en die is eigenlijk heel erg bomproof en een geweldig paard in het algemeen en die heeft ook van kleins af aan regelmatig schriktraining gehad. Veel vertrouwen in de mens die bij hem hoort en dat scheelt al een hele hoop!

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:58

Niet relevant
Laatst bijgewerkt door Zeedraakje op 08-12-23 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:21

Daarom wil ik zo graag met mijn merrie nog een veulen fokken en ben ik al zowat 2 jaar aan het zoeken naar een geschikte hengst. Het moet niet alleen fysiek kloppen, ik wil ook dat koelbloedige, nuchtere en toch lefgozertje dat rin zit absoluut doorfokken.

Van dat paard kan ik best wel zeggen dat een ietwat minder rustige ruiter er wel plezier aan kan hebben, maar dan enkel op buitenrit. Als ze schrikt is het heel even 4 benen wijd, stilstaan, kijken en dan (met klein boogje) er omheen. Maar nooit bokken of gaan vluchten. Dat heeft ze nog maar 1x gedaan in de 4 jaar dat ik haar nu heb en dat was toen ik uit een heel smal, ongekend steegje kwam met weerskanten metershoge struiken waar kinderne het geinig vonden om een spelletje "boe" te gaan spelen. Steegje was nét breed genoeg voor het paard btw om te keren. Na 2m stond ze ook alweer stil, is ze teruggegaan en erlangs gegaan.

Dus ze bestaan wel, en als de ruiter in het begin wat begeleiding krijgt dan gaat die zijn zelfvertrouwen daar vast ook wel mee groeien. Wat dan ook weer positief is voor de band paard-ruiter. Heeft elke paritj er baat bij, maar jammer genoeg ontbreekt die kleine begeleiding vaak.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:14

Poolswarmbloeden staan over het algemeen wel bekend om hun koele karakter en dat ze heel stoer zijn. Dat klopt met de mijne, die nergens bang voor is. Maar een poolswarmbloed is wel een mix van trakehner en volbloed. En de mijne heeft ook nog holsteiner en kwpn in zich xD

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:22

Arabisch volbloeden! Tja, met al die vooroordelen zul je het vast niet geloven, maar vorig jaar heb ik dan bijvoorbeeld een 2,5 jarige hengst verkeersmak gemaakt (aan de hand! Hij is nog steeds niet ingereden ;) ), en die was echt helemaal nergens bang van of kijkerig op. Motoren, aanhangwagens met klapperende zeiltjes, tractoren en megavrachtwagens, niets kijkt hij van op. Ook de merries die wel OHZ zijn zijn in principe van het niveau opstappen en wegwezen. Eentje wil dan wel graag wel wat meekijken, maar ze blijft gewoon heel cool :j En op het moment dat je wederzijds vertrouwen hebt opgebouwd kun je ook buiten alles van ze vragen, ze zullen niet schrikken, en als er toch wat gebeurd en je blijft zelf rustig komen ze ook weer zo tot rust! Ze zijn niet voor niets favoriet in de endurance ;) een paard dat de hele tijd zich loopt op te fokken, daar red je de 160 echt niet mee ;)

We zijn nu ook bezig met een van de jongens in te rijden, en ook hij is van het niveau opstappen en wegrijden. Net als een merrie die ik 3 jaar geleden na een aantal jaar weer opnieuw OHZ bracht. opstappen en wegwezen :) Juist omdat deze dieren zo mensgericht en werkwillig zijn zullen ze er hard voor werken je tevreden te houden, en dat maakt zo'n paard erg makkelijk te rijden. Daar staat wel tegenover dat je als ruiter wel zelf zonder angst erop moet stappen. Arabieren zijn sensibel, en dat is heel fijn om mee te werken, maar je moet dan wel durven te rijden en door te pakken ;)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:26

Mijn BWP is voor 99% bomproof.
Natuurlijk blijft het een eigen wil hebben dus je bent nooit zeker.

Bliksem sloeg in,hij verroerde niet en al de rest sloeg op hol.
Ambulance komt met loeiende sirenes voorbij,veroerd geen poot.
Tractor komt het erf op rijden,geen probleem.
Groot verkeer,brommers,toeters,optochten,geen probleem.

Het is niet rasgebonden,de BWP van m'n vriendin moet nog maar een blaadje horen vallen en hij is weg.
De manegetinker is doodbraaf,de tinker van m'n nicht is ongeloofelijk smerig alsie verschiet :P

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:31

Het ligt aan het paard en ook wel beetje de ruiter die erop zit...als je zelf al heel gestrest bent werkt dat meestal niet zo goed...
Ik heb een volbloed en daar zou je juist van verwachten dat ze een hittepetit is, ze schrikt wel heel soms maar zal niet de klote op gaan.

Over het algemeen vind ik friese paarden erg cool in het hoofd :j

eviennoortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 14:12

Ik heb 2 jaar op een kruising van een fjord en ijslander gereden, en die liep zo op een man met een kettingzaag af (die aanstond) en begon die te likken. Of als er een hele grote graafmachine bezig is, gaat ze rustig stilstaan op te kijken en weer te likken. terwijl als er een stukje papier in de berm ligt, ze daar met een grote boog omheen loopt! Maar ik dacht ook al aan een draver, maar mijn ouders vinden die niet zo mooi...

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:40

het Groninger ras staat er ook om bekend dat ze rustig zijn en niet schrikachtig e.d. Bomproof kun je nooit met 100% zekerheid zeggen natuurlijk, maar het zijn leuke paarden!

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:35

Mijn friesje is ook wel erg koel in zijn hoofd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 07:49

Over het algemeen kun je wel stellen dat hoe meer bloed, hoe schrikkeriger. En hoe sensibeler. Als je een heel nuchter paard wilt om lekker mee buiten te kunnen rijden, is een fjord toch meestal wel een goeie keuze.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 08:10

Ik ben ook van mening dat het niets met ras maar een groot deel met opvoeding te maken heeft.
Met verschillende rassen en geslachten ben ik altijd naar buiten gegaan zonder geen enkel probleem.
Een hoop heeft ook te maken denk ik (tenminste dat heb ik vaak gezien) met hoe de ruiter is tijdens een buitenrit.
Paarden kunnen zomaar veranderen van bomproof in een schrikachtig paard met verschillende ruiters.

modirlief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:56

hoe goed een paard ook opgevoed is,het is en blijft
een vluchtdier. maar idd. zijn koud bloed paarden iets meer bomproef dan warm bloed paarden. ik heb een ijslander,en rij heel vaak lang de weg, ze kijkt nergens van op.maar soms kan ze van een takje of koe schrikken, hoe vaak we er ook al langs gereden zijn. en verder ligt het ook aan de ruiter,als ik b.v denk dat iets eng is, vertaal ik dat ook naar m,n paardje.

veel sucses met het vinden van je paard.