ze vindt het voor mij al banketstaaf dat ik om het even grof te zeggen genaaid ben door de oud eigenaar.zij vindt dat het er op het moment bij hoort.maar man wat moet dat zwaar zijn.
Je merrie kaat je we lang wachten, had je vorige topic ook gelezen.. Klinkt als een heel fijne stal eigenaresse, dat ze zoveel over heeft voor jou & je merrie! Succes met wachten, hoop voor je dat ze nu op schiet
ja absoluut,ze is met me begaan.ik weet zeker dat dit bij de vorige stal niet zo was gegaan.die boer had het allemaal wel op z'n beloop gelaten.(was ook wel een aardige man,we komen er nog steeds op de koffie) dus vandaar dat ik ook eigenlijk de achternaam van het veulen ,de stalnaam wil gebruiken.als bedankje.
nou,ik ben net terug van ruana.ze stond alleen in de wei omdat de stalhouder zoiets heeft van ,laat haar maar rustig alleen staan,dan hoeft ze niet achter de rest aan te jagen. ze zei,nou ruana maakt t wel spannend.hoezo,vroeg ik?nou normaal gesproken zou ze allang een veulen moeten hebben,ze heeft al hars en melk sinds donderdag.ik weet niet wat normaal is vroeg ik?nou gewoonlijk 24 tot 48 uur en nu zit ze al bijnan op het dubbele.als het er vannacht niet komt zal ik de dierenarts wel eens laten kijken.misschien zit er iets verkeerd,of het komt gewoon omdat ze onervaren is. maar dat het nog leeft is zeker:ze was de hele tijd onrustig in de wei en veel gaan liggen.misschien een voorbode dat het dan vannacht komt.
ze vroeg of ik al een naam had.ik zei van wel.ze zei een leuke is misschien kalfje.ruana noem ik altijd koe en daar reageert ze altijd op als ik haar uit de wei wil halen.nee,dat vindt ik zelf niks.misschien als koosnaam.nee ik houd mijn eigen naam wel aan.toen ik haar de namen vertelde vondt ze die van de merrie "ook al zo moeilijk".kan me niks schelen ik vindt m mooi.ondertussen heb ik wel besloten dat het veulen niet de stalnaam als achternaam krijgt,maar the new spirit.Waarom?heel simpel.ik zei dat ik er nog niet uitwas om een beetje te polsen hoe ze daar over dacht.maar iedere keer krijg ik weer als antwoord:waarom ,is toch niet nodig?ze(ruana) heeft geen papieren (behalve haar paspoort)dus een naam is genoeg.ik zelf ben van mening dat een achternaam wel nodig is.anders is het voor mij ook alleen maar een huppelepup nummer zoveel.sorry dat ik daar zo over denk ,maar ieder wezen is uniek.
ruana is om ongeveer 10 over 10 bevallen van een merrieveulen genaamd kyona the new spirit.ik ben bij de bevalling aanwezig geweest.samen met 5 andere dames.morgen volgt een uitgebreid verslag en foto's van net na de geboorte.
ik zal vannavond een verslagje schrijven,maar 1 ding is zeker als we niet met 6 mensen waren geweest,had ze het nooit gered in haar 1tje. ik loop nu even op de reserve,weinig geslapen vannacht.
gefeliciteerd!!! en wat een mooie naam. ben erg benieuwd naar foto's!!
elliecuijk
Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-11 18:01
dit is het dochtertje van ruana:kyona
het begon allemaal savonds.ik kwam een uur of acht thuis,na mijn bezoek aan ruana.ik zit lekker op de bank als om kwart over 9 de telefoon gaat.de staleigenaar:ellie heb jij al beschuit met muisjes in huis?kom maar vast rustig deze kant op.als ik daar aankom staan er wel 5 buiten op mij te wachten.ik denk even jammer net gemist de bevalling.maar niets is minder waar.ze heeft weeen.tegen 10 voor 10 blijft ruana liggen in haar box en lijkt t echt te gaan gebeuren.er steekt een hoefje uit.mijn hart bonkt als een gek.de stalhouder besluit niet te wachten en pakt alvast het hoefje, dat dan al weer naar binnen gezogen is.omdat ze het vasthoud kan het niet verder teruggaan.en dan gaat het rapper.omdat ruana niet de kracht heeft om te blijven persen helpen we haar een handje mee.twee pakken de hoeven en trekken met het persen zacht mee.langzaam verschijn er een snuitje,maar t vertoont geen levenslucht.snel schoonmaken die snuit.een klein beetje lucht komt ons tegemoet.er komt koud water over het snoetje,nog een beetje meer ,teweinig reactie.o nee gaat het dan toch verkeerd? uiteindelijk beweegt t iets terwijl t nog half geboren moet worden.langzaam aan komt t veulen er steeds verder uit. ik zit samen met iemand bij het hoofd van ruana,want ze is vreselijk bang.ze snapt t gewoon niet. uiteindelijk is t veulen eruit.t heeft even geduurd voor t lekker ademde.t moest gewoon geboren worden.na 20 minuten staat ze al.en slim dat ze is gaat ze tegen de wand staan zodat ze niet omdonderd.daar blijft ze ook staan. ruana is zo verzwakt dat ze vast moet worden gehouden totdat de kleine staat.dan mag ze gaan liggen.na een kwartier extra is de nageboorte eraf. t is een feit.kyona is geboren. hadden we niet geholpen dan was t verschrikkelijk fout gegaan
Hmmm als ik dit zo lees ben ik blij dat ik er bij die van mij niet bij ben geweest!!! dat is zonder mensen erbij allemaal gegaan zoals het hoort.
In mijn boek (van veulen tot volwassen paard) staat dat het veulen pas gaat ademen als de navel streng los raakt. Dus als het contact met moeder weg is komt de ademhaling pas op gang. Als dat waar is is jullie handelen niet erg handig geweest!! (het is een erg handig , nuttig en praktisch boek)