Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Pien28 schreef:Dat is dus een kul onderzoek.
Dat is de gemiddelde leeftijd van paarden die verzekerd zijn en niet meer bruikbaar zijn voor de eigenaar.
Hoeveel paarden zijn er niet verzekerd en zijn niet meegenomen in dit "onderzoek"?
MariekeB schreef:Pien28 schreef:Dat is dus een kul onderzoek.
Dat is de gemiddelde leeftijd van paarden die verzekerd zijn en niet meer bruikbaar zijn voor de eigenaar.
Hoeveel paarden zijn er niet verzekerd en zijn niet meegenomen in dit "onderzoek"?
Waar is jouw onderzoek dan dat paarden in Nederland gemiddeld 15 -20 jaar worden en dat er een paardenoverschot is ?
Want dit off topic gaan heeft te maken met het feit, dat naar jouw mening er teveel paarden zijn in Nederland, dat er teveel nieuwe veulens komen omdat er teveel gefokt wordt.
( terwijl de cijfers van het KVTH toch iets anders laten zien )
Dit om weer ontopic te komen![]()
Waarom de prijzen voor haflinger veulens zo laag, terwijl er niet veel veulens gefokt worden. Ik geloof dat de meest dekkende hengst er 40 heeft dit jaar ( moet het even controleren als ik het zeker wil weten ) maar vele hengsten hebben nog geen handvol merries gehad. Als mijn geheugen me niet in de steek laat, zijn er iets van 600 merries gedekt afgelopen jaar.
Op 450.000 paarden in Nederland is dat vrij weinig
... Nouw ik ga er zeker vanuit dat mijn haflinger knollie wel heel wat jaartjes ouder gaat worden
... Ik kan het bijna niet geloven 
... Het leek mij heel even leuk om misschien een veulentje te fokken bij mijn merrie om zelf te houden maar nee toch er goed over na gedacht om het niet te doen. Laat ik wel aan de juiste fokkers over (A) nadita schreef:Tjee, dit topic met belangstelling gelezen.
Wist dat de paardenmarkt een beetje op zijn gat lag, zoals eigenlijk bij alle dingen (huizen, auto's), maar dat de prijzen voor Haflingerveulens zo laag waren had ik niet gedacht.
Wij hebben ons merrieveulen 2 jaar geleden gekocht voor 650 euro. We hebben meerdere bekeken, en die zaten op 1250 tot 2500 euro. Bij Van den Berg in Brabant ofzo, weet niet waar hij huist, vroegen ze 2500 euro voor een merrieveulen. We hebben verder gekeken en toen vlakbij huis de merrie gevonden, die we gekocht hebben. Voor, dacht ik, niet teveel geld.
Als ik nu hoor dat een tweejarige nog niet eens verkocht wordt voor 750 euro (onze is ook 2 jaar nu) dan is dat toch wel triest.
(limburg; heb er stage gelopen) Sjelle schreef:Prijzen zijn gewoon ronduit belachelijk en zo vind ik dat het ras ook niet serieus genomen word.
tussen al die voordelige veulentjes zit er genoeg kwaliteit waarvoor wat ik vind men een normaal bedrag voor dient neer te leggen.
Dat de prijzen niet meer reiken als paar jaar geleden is logisch gezien de 'ressesie' kijk maar bij andere rassen.
Maar dekgeld plus een beetje extra zijn ze op zijn minst wel waard.
Ach ja de mensen die ze aanbieden voor zo weinig zouden zich eens achter hun oren moeten krabben.
Geeft men minder toe in de prijs dan zullen de kopers ook meer moeten neerleggen!
Hierboven werd geroepen haflingers zijn uit....toch vreemd als je ze steeds meer en in elke tak van sport tegenkomt. Volgens mij bestaat er niet echt een trend in een paardenras welke in is of uit?
Wat ik ook vreemd blijf vinden is de prijzen voor de 3 jarige je komt ze tegen voor 750 euro.... zijn leuke paardjes om te kopen te beleren en weer door te verkopen dat zou je als verkoper toch ook niet willen?
Ik zelf heb de afgelopen 2 jaren 2 driejarige haflingers voor een mooi bedrag kunnen verkopen. Mijn jaarling zal hier dan ook waarschijnlijk blijven tot haar 3e dan ingereden worden en dan opnieuw te koop worden aangeboden als ze deze zomer niet verkocht raakt.
Daarbij snap ik de reacties van stef dat er teveel paarden zouden worden geboren papierloos en met papier.
Helaas zal de fokkerij qua papier inkrimpen gezien de verkoopwaarde van de dieren. Maar de papierloze fokkerij blijft waarschijnlijk aantrekken omdat men 'maar' wat raak fokt en voor een appel en ei dekt en weer verkoopt. Daarin zou ik persoonlijk graag verandering in zien.
Voor hengstenhouders is dit ook niet leuk meer zoals mariekeb al aangaf dekken ze nog weinig laat staan dat het rendabel is om nieuw bloed aan te schaffen voor een hengstenhouder wanneer er weinig vraag meer is naar dekkingen. Resultaat minder bloedverversing en een fokkerij en verbetering in het ras welke moeizaam zal kunnen worden voortgezet.
Fokken is niet alleen denken aan geldverdienen het kost immers een heleboel.
De meeste fokkers fokken uit liefde voor het ras om het verbeterd te zien worden en deze hebben een doel in ogen om het ras nog meer alround te kunnen fokken zodat er over een paar jaar haflingers rondlopen die volledig sportgericht gefokt zijn luxe hoogbenige paarden die kunnen meetellen in de sport en in het 'plaatje' wat gewenst wordt tegenwoordig binnen de wereld haflinger verband.
Of je van dit type paard houdt is een andere discussie... Maar er is gebleken vanuit het stamboek dat hier wel degelijk vraag naar is.
Denk daarbij aan bloedverversing waarbij men momenteel ook druk mee bezig is.
Met bovenstaande wil ik eigenlijk zeggen dat de uitspraken die hier gemaakt worden over fokken voor geld en hopen op een klapper niet altijd opgaan.
De fokkers die ik ken fokken uit liefde voor het ras en ter verbetering voor de nederlandse haflinger fokkerij.
stef schreef:Sjelle, er zijn wel degelijk trends. Vroeger had iedereen die een beetje recreatief wilde rijden een haflinger of een fjord, tinkers waren er toen nog niet.
Ik snap niet wat je zegt dat mensen die paarden goedkoop aan bieden zich eens achter de oren moeten krabben.... Als ik mn twenter voor 750 al niet kwijt raak, wat heeft het dan voor nut om m voor 1250 neer te zetten?
En tja, qua stamboek... Persoonlijk ben ik bijv helemaal geen fan van de steeds luxere haflingers, geef mij maar een lekker gespierd werkpaard, maar daar hoef je tegenwoordig op de keuring niet meer mee aan te komen, en het wordt dus ook nog nauwelijks gefokt
maar daar was ook al iemand anders voor) het andere veulen hebben we nog niet geadverteerd...