Prijzen haflingerveulens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pien28

Re: Prijzen haflingerveulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:39

Dat is dus een kul onderzoek.
Dat is de gemiddelde leeftijd van paarden die verzekerd zijn en niet meer bruikbaar zijn voor de eigenaar.
Hoeveel paarden zijn er niet verzekerd en zijn niet meegenomen in dit "onderzoek"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:57

Pien28 schreef:
Dat is de gemiddelde leeftijd van paarden die verzekerd zijn en niet meer bruikbaar zijn voor de eigenaar.
Hoeveel paarden zijn er niet verzekerd en zijn niet meegenomen in dit "onderzoek"?

Waar is jouw onderzoek dan dat paarden in Nederland gemiddeld 15 -20 jaar worden en dat er een paardenoverschot is ?

Want dit off topic gaan heeft te maken met het feit, dat naar jouw mening er teveel paarden zijn in Nederland, dat er teveel nieuwe veulens komen omdat er teveel gefokt wordt.
( terwijl de cijfers van het KVTH toch iets anders laten zien )

Dit om weer ontopic te komen :)

Waarom de prijzen voor haflinger veulens zo laag, terwijl er niet veel veulens gefokt worden. Ik geloof dat de meest dekkende hengst er 40 heeft dit jaar ( moet het even controleren als ik het zeker wil weten ) maar vele hengsten hebben nog geen handvol merries gehad. Als mijn geheugen me niet in de steek laat, zijn er iets van 600 merries gedekt afgelopen jaar.
Op 450.000 paarden in Nederland is dat vrij weinig

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:36

600 veulens, waarvan, even voor het gemak, 50% hengst, dus 300.
Mensen (kopers) willen momenteel doodsbrave, beleerde dieren, en haflingers zijn "uit".
Daarbij is 600 alleen wat er gefokt is mét papieren, alle wildfok er nog bij, tja.... Dan is het toch best veel. En dat blijkt aangezien je je veulens momenteel aan de straat stenen niet kwijt raakt

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:34

MariekeB schreef:
Pien28 schreef:

Waar is jouw onderzoek dan dat paarden in Nederland gemiddeld 15 -20 jaar worden en dat er een paardenoverschot is ?

Want dit off topic gaan heeft te maken met het feit, dat naar jouw mening er teveel paarden zijn in Nederland, dat er teveel nieuwe veulens komen omdat er teveel gefokt wordt.
( terwijl de cijfers van het KVTH toch iets anders laten zien )

Dit om weer ontopic te komen :)

Waarom de prijzen voor haflinger veulens zo laag, terwijl er niet veel veulens gefokt worden. Ik geloof dat de meest dekkende hengst er 40 heeft dit jaar ( moet het even controleren als ik het zeker wil weten ) maar vele hengsten hebben nog geen handvol merries gehad. Als mijn geheugen me niet in de steek laat, zijn er iets van 600 merries gedekt afgelopen jaar.
Op 450.000 paarden in Nederland is dat vrij weinig

Een onderzoek naar de gemiddelde behaalde leeftijd van paarden in Nederland is niet uit te voeren omdat heel veel paarden niet geregistreerd zijn en er is geen instantie die de leeftijd bij houdt.
Ja de verzekering van de hun aangeboden afgekeurde paarden.

Ik heb ook geen onderzoek dat paarden gemiddeld ouder worden maar als ik in mijn eigen omgeving kijk zie ik heel veel oudere paarden.
Zelf van ver in de 20 die een kwalitatief goed leven hebben.

Dat er een paardenoverschot is lijkt mij wel duidelijk.
Waar komen anders die lage prijzen vandaan?
Kijk, lees of luister maar hoe lang de minder goede paarden te koop staan en hoe vaak die ook weer van eigenaar verwisselen.
Vaak zijn ze niet meer dan handel en dat is wat mij stoort aan het fokken omdat een veulentje zo leuk is.
Of omdat men maar blijft fokken in de hoop een keer een klapper te maken.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:48

Woow gemiddelde leeftijd paard 6 jaar :\ ... Nouw ik ga er zeker vanuit dat mijn haflinger knollie wel heel wat jaartjes ouder gaat worden :P ... Ik kan het bijna niet geloven :oo

Maar inderdaad veulens brengen niks op :( ... Het leek mij heel even leuk om misschien een veulentje te fokken bij mijn merrie om zelf te houden maar nee toch er goed over na gedacht om het niet te doen. Laat ik wel aan de juiste fokkers over (A)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:52

Tjee, dit topic met belangstelling gelezen.
Wist dat de paardenmarkt een beetje op zijn gat lag, zoals eigenlijk bij alle dingen (huizen, auto's), maar dat de prijzen voor Haflingerveulens zo laag waren had ik niet gedacht.

Wij hebben ons merrieveulen 2 jaar geleden gekocht voor 650 euro. We hebben meerdere bekeken, en die zaten op 1250 tot 2500 euro. Bij Van den Berg in Brabant ofzo, weet niet waar hij huist, vroegen ze 2500 euro voor een merrieveulen. We hebben verder gekeken en toen vlakbij huis de merrie gevonden, die we gekocht hebben. Voor, dacht ik, niet teveel geld.

Als ik nu hoor dat een tweejarige nog niet eens verkocht wordt voor 750 euro (onze is ook 2 jaar nu) dan is dat toch wel triest.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:35

nadita schreef:
Tjee, dit topic met belangstelling gelezen.
Wist dat de paardenmarkt een beetje op zijn gat lag, zoals eigenlijk bij alle dingen (huizen, auto's), maar dat de prijzen voor Haflingerveulens zo laag waren had ik niet gedacht.

Wij hebben ons merrieveulen 2 jaar geleden gekocht voor 650 euro. We hebben meerdere bekeken, en die zaten op 1250 tot 2500 euro. Bij Van den Berg in Brabant ofzo, weet niet waar hij huist, vroegen ze 2500 euro voor een merrieveulen. We hebben verder gekeken en toen vlakbij huis de merrie gevonden, die we gekocht hebben. Voor, dacht ik, niet teveel geld.

Als ik nu hoor dat een tweejarige nog niet eens verkocht wordt voor 750 euro (onze is ook 2 jaar nu) dan is dat toch wel triest.

Hans van der Berg zit in Arcen ;) (limburg; heb er stage gelopen)
Maar dat waren wel inderdaad even andere tijden .. tjonge 300 euro voor een goed veulen.. belachelijk..

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:04

Prijzen zijn gewoon ronduit belachelijk en zo vind ik dat het ras ook niet serieus genomen word.
tussen al die voordelige veulentjes zit er genoeg kwaliteit waarvoor wat ik vind men een normaal bedrag voor dient neer te leggen.
Dat de prijzen niet meer reiken als paar jaar geleden is logisch gezien de 'ressesie' kijk maar bij andere rassen.
Maar dekgeld plus een beetje extra zijn ze op zijn minst wel waard.
Ach ja de mensen die ze aanbieden voor zo weinig zouden zich eens achter hun oren moeten krabben.
Geeft men minder toe in de prijs dan zullen de kopers ook meer moeten neerleggen!

Hierboven werd geroepen haflingers zijn uit....toch vreemd als je ze steeds meer en in elke tak van sport tegenkomt. Volgens mij bestaat er niet echt een trend in een paardenras welke in is of uit?

Wat ik ook vreemd blijf vinden is de prijzen voor de 3 jarige je komt ze tegen voor 750 euro.... zijn leuke paardjes om te kopen te beleren en weer door te verkopen dat zou je als verkoper toch ook niet willen?
Ik zelf heb de afgelopen 2 jaren 2 driejarige haflingers voor een mooi bedrag kunnen verkopen. Mijn jaarling zal hier dan ook waarschijnlijk blijven tot haar 3e dan ingereden worden en dan opnieuw te koop worden aangeboden als ze deze zomer niet verkocht raakt.

Daarbij snap ik de reacties van stef dat er teveel paarden zouden worden geboren papierloos en met papier.
Helaas zal de fokkerij qua papier inkrimpen gezien de verkoopwaarde van de dieren. Maar de papierloze fokkerij blijft waarschijnlijk aantrekken omdat men 'maar' wat raak fokt en voor een appel en ei dekt en weer verkoopt. Daarin zou ik persoonlijk graag verandering in zien.

Voor hengstenhouders is dit ook niet leuk meer zoals mariekeb al aangaf dekken ze nog weinig laat staan dat het rendabel is om nieuw bloed aan te schaffen voor een hengstenhouder wanneer er weinig vraag meer is naar dekkingen. Resultaat minder bloedverversing en een fokkerij en verbetering in het ras welke moeizaam zal kunnen worden voortgezet.

Fokken is niet alleen denken aan geldverdienen het kost immers een heleboel.
De meeste fokkers fokken uit liefde voor het ras om het verbeterd te zien worden en deze hebben een doel in ogen om het ras nog meer alround te kunnen fokken zodat er over een paar jaar haflingers rondlopen die volledig sportgericht gefokt zijn luxe hoogbenige paarden die kunnen meetellen in de sport en in het 'plaatje' wat gewenst wordt tegenwoordig binnen de wereld haflinger verband.
Of je van dit type paard houdt is een andere discussie... Maar er is gebleken vanuit het stamboek dat hier wel degelijk vraag naar is.
Denk daarbij aan bloedverversing waarbij men momenteel ook druk mee bezig is.
Met bovenstaande wil ik eigenlijk zeggen dat de uitspraken die hier gemaakt worden over fokken voor geld en hopen op een klapper niet altijd opgaan.
De fokkers die ik ken fokken uit liefde voor het ras en ter verbetering voor de nederlandse haflinger fokkerij.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:38

Sjelle, er zijn wel degelijk trends. Vroeger had iedereen die een beetje recreatief wilde rijden een haflinger of een fjord, tinkers waren er toen nog niet.

Ik snap niet wat je zegt dat mensen die paarden goedkoop aan bieden zich eens achter de oren moeten krabben.... Als ik mn twenter voor 750 al niet kwijt raak, wat heeft het dan voor nut om m voor 1250 neer te zetten?

En tja, qua stamboek... Persoonlijk ben ik bijv helemaal geen fan van de steeds luxere haflingers, geef mij maar een lekker gespierd werkpaard, maar daar hoef je tegenwoordig op de keuring niet meer mee aan te komen, en het wordt dus ook nog nauwelijks gefokt

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:41

Sjelle schreef:
Prijzen zijn gewoon ronduit belachelijk en zo vind ik dat het ras ook niet serieus genomen word.
tussen al die voordelige veulentjes zit er genoeg kwaliteit waarvoor wat ik vind men een normaal bedrag voor dient neer te leggen.
Dat de prijzen niet meer reiken als paar jaar geleden is logisch gezien de 'ressesie' kijk maar bij andere rassen.
Maar dekgeld plus een beetje extra zijn ze op zijn minst wel waard.
Ach ja de mensen die ze aanbieden voor zo weinig zouden zich eens achter hun oren moeten krabben.
Geeft men minder toe in de prijs dan zullen de kopers ook meer moeten neerleggen!

Hierboven werd geroepen haflingers zijn uit....toch vreemd als je ze steeds meer en in elke tak van sport tegenkomt. Volgens mij bestaat er niet echt een trend in een paardenras welke in is of uit?

Wat ik ook vreemd blijf vinden is de prijzen voor de 3 jarige je komt ze tegen voor 750 euro.... zijn leuke paardjes om te kopen te beleren en weer door te verkopen dat zou je als verkoper toch ook niet willen?
Ik zelf heb de afgelopen 2 jaren 2 driejarige haflingers voor een mooi bedrag kunnen verkopen. Mijn jaarling zal hier dan ook waarschijnlijk blijven tot haar 3e dan ingereden worden en dan opnieuw te koop worden aangeboden als ze deze zomer niet verkocht raakt.

Daarbij snap ik de reacties van stef dat er teveel paarden zouden worden geboren papierloos en met papier.
Helaas zal de fokkerij qua papier inkrimpen gezien de verkoopwaarde van de dieren. Maar de papierloze fokkerij blijft waarschijnlijk aantrekken omdat men 'maar' wat raak fokt en voor een appel en ei dekt en weer verkoopt. Daarin zou ik persoonlijk graag verandering in zien.

Voor hengstenhouders is dit ook niet leuk meer zoals mariekeb al aangaf dekken ze nog weinig laat staan dat het rendabel is om nieuw bloed aan te schaffen voor een hengstenhouder wanneer er weinig vraag meer is naar dekkingen. Resultaat minder bloedverversing en een fokkerij en verbetering in het ras welke moeizaam zal kunnen worden voortgezet.

Fokken is niet alleen denken aan geldverdienen het kost immers een heleboel.
De meeste fokkers fokken uit liefde voor het ras om het verbeterd te zien worden en deze hebben een doel in ogen om het ras nog meer alround te kunnen fokken zodat er over een paar jaar haflingers rondlopen die volledig sportgericht gefokt zijn luxe hoogbenige paarden die kunnen meetellen in de sport en in het 'plaatje' wat gewenst wordt tegenwoordig binnen de wereld haflinger verband.
Of je van dit type paard houdt is een andere discussie... Maar er is gebleken vanuit het stamboek dat hier wel degelijk vraag naar is.
Denk daarbij aan bloedverversing waarbij men momenteel ook druk mee bezig is.
Met bovenstaande wil ik eigenlijk zeggen dat de uitspraken die hier gemaakt worden over fokken voor geld en hopen op een klapper niet altijd opgaan.
De fokkers die ik ken fokken uit liefde voor het ras en ter verbetering voor de nederlandse haflinger fokkerij.

Sjel ik ben het helemaal met jou eens

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:42

Sjelle, goede uitleg!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:52

ellepelle27 schreef:
Begrijp me niet verkeerd,ik vind een goed adres het belangrijkste,en lukt dat niet,dan houd ik hem aan.
Ik geef hemook liever weg dan dat ik een bod van 75 euro accepteer

Ik wil hem wel... :')

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:00

ik heb een merrie en als ik dit soort topics lees zou ik voor geen goud een veulen fokken.
hoe meer we met z'n alle door fokken hoe meer de handel op z'n reed gaat.
dat is toch heel simpel.
kijk ff op marktplaats, jij accepteerd dit bod van 75,- niet maar de andere wel.
dus tja je blijft zo elkaars concurent, zo simpel is het.
en dan kan je hem aanhouden tot hij 3 is maar dan heb je veel meer geld aan het paardje uitgegeven en krijg je mischien 1000,-
dus de verhoudingen blijven dan hetzelfde, als er geen onverwachte kosten bij komen.
succes met de verkoop.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:15

Ik ben/ga ook buiten het ras dekken (ggk welsh cob hengst), dit omdat ik zelf ook heel graag een veuel wil en een eventuele opvolger voor mijn merrie.
Ik heb er ook goed over na gedacht. Veulen gaat dus ook niet de handel in (heb thuis genoeg plaats).

Ik ken ook iemand die fokt en die moet voor de winter nog wat pony's verkocht hebben. Hoe later het seisoen in hoe goedkoper dat ze gaan worden. Uiteindelijk zal er wel wat de handel ingaan.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:02

stef schreef:
Sjelle, er zijn wel degelijk trends. Vroeger had iedereen die een beetje recreatief wilde rijden een haflinger of een fjord, tinkers waren er toen nog niet.

Ik snap niet wat je zegt dat mensen die paarden goedkoop aan bieden zich eens achter de oren moeten krabben.... Als ik mn twenter voor 750 al niet kwijt raak, wat heeft het dan voor nut om m voor 1250 neer te zetten?

En tja, qua stamboek... Persoonlijk ben ik bijv helemaal geen fan van de steeds luxere haflingers, geef mij maar een lekker gespierd werkpaard, maar daar hoef je tegenwoordig op de keuring niet meer mee aan te komen, en het wordt dus ook nog nauwelijks gefokt

@ stef.......tegenwoordig hoor ik niet dat een haflinger binnen een trend valt? Wel dat ze zeer geliefd zijn in elke tak van sport!

Ik heb het over mensen die een veulen fokken en het voor een bedrag van 200 kwijt willen omdat ze het anders niet kwijt raken men wilt liefst zo snel mogelijk verkopen ongeacht of het dekgeld eruit is of niet. Die mensen maken zeker ook de markt stuk! Als veel mensen toegeven op prijzen dan zullen kopers de verkopers die wel een reeel bod willen niet begrijpen of niet eens een kans geven omdat elders t dier bijna gratis te verkrijgen is.
Als je noodgedwongen moet verkopen prima...fok dan alleen niet.
Natuurlijk is een goed thuis belangrijk maar verkoop je een dier voor een lage prijs heb je zeker niet gegarandeerd een goed thuis.
Ik ben van mening elk dier heeft zijn waarde... en de prijzen die tegenwoordig gevraagd worden door verkopers zijn bijzonder laag.Jij kan je twenter niet voor 750 kwijt doe je hem dan van de hand voor 300? Denk het niet toch? Dat is wel wat er nu gebeurd!!!
Verkopers hebben een bedrag en wordt belachelijk op geboden geef je daarin toe als verkoper dan bepaal je als verkoper wel degelijk de markt.
Dat is wat ik bedoel.

En qua stamboek welke richting fokken is een andere discussie zoals ik er al bij gezet had. Ik geef de reden aan wat het doel is van de meeste haflingerstallen die fokken met hun paarden.

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:35

Het is beter als men fokt dat er ook al een aspirant koper is die geeft wat een veulen waardt is.

In de honden fokkerij van sommige rassen mag pas gefokt worden wanneer er voldoende serieuse aspirant kopers zijn die op een wachltijst geplaats worden.
Dit gaat dan via de rasvereniging.

Maar in de paarden fokkerij is dit denk ik niet mogelijk.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:57

Ik snap niet hoe jullie er bij komen dat Haflingers uit zijn! Wij worden wekelijks gebeld met de vraag of dat we een Haflinger te koop hebben. En ja de prijzen op marktplaats zijn erg laag maar we hebben onze verkochte paarden via marktplaats verkocht voor zeer redelijke prijzen en binnen korte termijn. Vaak is de kwaliteit van het aanbod ook niet zo geweldig hoor. Maar fokkers die weten dat ze een goed paard hebben staan zullen ook zeker de prijs vragen wat zo'n dier op dat moment waard is.
75 euro voor een veulen? belachelijk dit zou ik niet eens serieus in overweging nemen. Ik vind zo'n bod respectloos tegenover jou en je paardje.

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 23:19

Ik denk ook niet dat ik een slecht veulen gefokt heb,moeder was als veulen kampioen van Drente,en in Gelderland was ze 1e geplaatst in haar catagorie,en mocht ze de kampioenskeuring lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 00:43

@sjelle helemaal mee eens. en omdat ik weiger om een veulen voor zo weinig geld te gaan verkopen, gaat ze gewoon lekker de opfok in. Het gaat in mijn geval niet om het "verdienen" maar om het feit dat als iemand voor zo weinig geld een veulen wil hebben, ze vermoedelijk ook op andere vlakken geen geld voor over hebben.
Als er in augustus op de keuring serieuze interesse is, dan kan ik wellicht van mening veranderen, maar ik ga ervan uit dat de dame in september naar Tsjechië gaat.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 07:16

@Ellepelle, Vaak is het ook een kwestie van geduld hebben denk ik. Als je hem op marktplaats zet komt er uiteindelijk best iemand die de prijs wil betalen wat jij er voor vraagt.
@MariekeB Waarom gaat je veulen helemaal naar Tjechie? In Nederland zijn er toch ook leuke opfokstallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:45

In Tsjechie zijn ze de hele winter ook buiten, het is een nederlandse opfok, en er zijn een heel aantal bokkers met goede ervaringen ( net als in duitsland en frankrijk waar ook soortgelijke opfok zit) het is maar 8 uur rijden. Ik zal er niet elke week zijn maar wel geregeld een weekendje.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:37

Dat Haflingers 'uit' zouden zijn kan ik me niet voorstellen. De hele paardenhandel ligt op zijn gat, niet die alleen van de Haflingers. Haflingers zijn altijd al een populair en veelzijdig ras geweest, alleen niet geschikt als kinderpony.

Ik heb een 7 jarige Friese ruin die M loopt, die levert volgens mij niet eens zoveel meer op als toen ik hem kocht als groene 3 jarige.
En het is ook nog altijd maar wat een gek er voor geeft. Als ik perse iets wil hebben, dan ben ik ook bereid ervoor te betalen. Voor een Haflingerveulen van een goede afstamming zou ik best wel wat willen betalen. In aanmerking genomen wat je bedoeling ermee is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:45

De uitspraak van dat haflingers uit zijn komt bij mij vandaan, en is gebaseerd op wat ik om me heen zie gebeuren en dat wijt ik deels aan de opkomst van de tinker. Vroeger (pak m beet 15 jaar geleden) waren er nauwelijks tinkers. Iedereen die niet voor een warmbloed koos, reed op een fjord of haflinger rond. Tegenwoordig is dat veel minder.
Jammer dat mensen dit gelijk uitleggen als een aanval op het ras.

Mijn twenter gaat idd niet voor 75 euro weg, maarja, ik heb dit jaar wel een 5 jarige wallenstein en een 3 jarige Haron voor 600 verkocht. Stonden ook al van veulen af aan te koop, en op een gegeven moment moet je de knoop doorhakken. Laten staan schiet ik niks mee op, en de paarden ook niet.
We hebben nu 2x uitgeweken naar een ander ras (arabier) en het 1e veulen waren we zo kwijt (aan mezelf ;) maar daar was ook al iemand anders voor) het andere veulen hebben we nog niet geadverteerd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:59

Stef ik zie het niet als een aanval hoor. Ik hadzelf het beeld dat koudbloeden in het algemeen populairder wprden en dat de tinkers dus groeien , maar niet ten koste vande haflingers. Daar heb ik geen cijfers van, dat is echt een beeld dat ik heb.

Ik snap je keuze om ze goedkoop te verkopen, maar 600 euro voor een Wallenstein is om van te huilen. Ik heb ook te weinig respect voor dergelijke kopers, dat is toch het slag mensen dat alles zo goedkoop mogelijk wil, en dat wil ik niet in de omgang met mijn (ex) paarden. Maar ik heb makkelijk praten, het is er maar eentje extra waar ik mee zal zitten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:12

Die 2 zijn ook naar een handelaar en daarvandaan vermoedelijk door naar duitsland, daar is er wel vraag (aldus handelaar)
600 is idd om te huilen, merrie was ook netjes zadelmak, maar nog niet gereden, hebben we gewoon de tijd niet voor.
Merrie is notabene reservekampioen van Belgie, dus op het papiertje is niks aan te merken. Tja, zeg het maar dan....

Ik heb ook geen cijfers hoor, bij mij is het ook een beeld :)