Kleine draak terroriseert alles en iedereen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JaBa

Re: Kleine draak terroriseert alles en iedereen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:20

Ik denk dat je alles goed onder controle hebt en je goed weet waar je mee bezig bent :-). Ik wilde enkel nog één ding toevoegen. Ik ben geen fan van de opfok. Ik vind als je thuis een gemengde kudde hebt, dat er dan helemaal geen toegevoegde waarde is om een veulen weg te brengen. In tegendeel. Heb slechte ervaringen met die opfok. De meesten krijgen er een goede worminfectie kado, droes is ook een geregeld terugkomend probleem en qua karakter worden onderdanige paarden meestal compleet gekoeioneerd, terwijl dominante paarden net nog dominanter worden en een leidersrol gaan vertolken. Moest dit mijn veulen zijn, dan zou ik haar thuis houden, op de manier waarop je het nu aanpakt. Bijkomend voordeel is dat ik vind dat zo een veulen dagelijks contact met mensen moet blijven houden, in de zin van voetjes geven, aanrakingen tolereren en geregeld eens langsgaan bij de hoefsmid. Als de veearts langskomt, ook al af en toe laten bekijken. Deze paarden hebben de neiging om heel snel de leiding te nemen, zowel bij mensen als bij soortgenoten en het beste dat ze kunnen meemaken is elke dag in handen genomen worden. Ook elke dag eens vastzetten en goed corrigeren. Met ouder worden, worden ze alleen sterker en zelfzekerder en ik ken eigenlijk geen enkel paard dat je op een weide kan laten lopen tot hij vier is en dan plots eruit plukken en mee beginnen werken. Zeker niet met dominante paarden. Verder meen ik uit je posts af te lezen dat je er vele ervaring mee hebt en ben (behalve het opfok gedeelte) volledig akkoord met je aanpak!

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:35

Volgens mij komt het wel goed met jouw prachtige draakje! Wij hebben ook zo'n draak, een merrie van Lord Leatherdale. Ze was nog geen 8u oud of terroriseerde iedereen al met keihard aan komen rennen en tegen je aan stijgeren... de mensen in mijn omgeving met wat minder lef waren allemaal bang voor dr. Ze was haar 3 jaar oudere broer ook al vrij snel de baas (ruin) alleen als ze bij de oudere hoger in rang staande merries kwam moest ze rennen. Persoonlijke ruimte van de mens hebben wij haar met de harde hand bij moeten brengen, niet bang voor de zweep, als ze geen aandacht krijgt in het land komt ze met dr oren in dr nek achter je aan gedraaft etc etc etc. Zelfde verhaal dus.

Jouw verhaal klopt kudde-technisch precies! Ze is de ruin de baas (jongere hengsten in het wild hebben ook niets te vertellen) en als de andere merrie vervelend doet roept ze haar dominantere moeder die haar rugdekking geeft. Als zij in de opfok staat, (niet met dezelfde leeftijd alleen want dan krijg je dr hoogstwaarschijnlijk nog dominanter terug) maar eventueel in een kleinere kudde met meerdere merries dan komt dat volgens mij prima in orde.

Die van ons is ook stukken handelbaarder... hoewel ik er niet als eerste zelf op stap als ze 3 is :D

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 12:04

Ze kan best thuis blijven, maar het leek me voor deze draak toch verstandiger om haar minimaal een paar maanden in de opfok te doen, en dan natuurlijk wel in een gemengde kudde.
Mijn eigen merrie is twee jaar in de opfok geweest. Ze is totdat ze 2,5 was eigenlijk nooit in handen geweest. Ik haar met haar moeder al na twee weken fulltime op de weide gezet en met 6 maanden is ze uit de weide geplukt en naar de opfok gegaan (ja ik weet niet de beste manier, laten we het er maar op houden dat ik toen jong en onervaren was). Toen ik die met 2,5 terughaalde was het een heel makkelijk paard. Ja super dominant, maar dat wist ik al voordat ik haar naar de opfok deed. Het heeft wel geholpen dat we hier hele strenge regels voor de paarden hebben en dat ze daardoor al binnen een paar dagen in de gaten hebben dat vervelend doen niets oplevert. Wil jij niet terug gaan als ik de stal in kom, prima dan krijg je ook geen eten, want ik moet wel met de bak je stal in kunnen. Geen halster om willen, prima, maar dan ook niet naar buiten. Meestal hebben ze dan heel snel door dat verzetten geen zin heeft. Mijn merrie is welgeteld 1 week opstandig geweest en daarna was ze goed te hanteren.

Kleine draak komt wel weer snel terug uit de opfok. Ik wil van deze echt alles mee maken, de opfok zou dan alleen zijn om haar manieren te leren.

@Nien, leuk om te horen van iemand met meer inzicht in kudde gedrag dat het bij ons redelijk volgens een natuurlijke situatie loopt. Dat is immers wel wat je altijd probeerd te creeëren voor je paarden. Een situatie waarin ze zo veel mogelijk van hun normale gedrag kunnen uiten.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:43

Kijk wel uit met opfok dat ze niet in een groep gelijkwaardige merries komt met dezelfde leeftijd... dan zal ze hoogstwaarschijnlijk nog veel dominanter terug komen. Aangezien haar volle zusje dat al kwam en die als veulen veel makkelijker was kun je dat van haar nog erger verwachten vrees ik.

Het is wel een prachtig merrietje zeg!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 14:58

Dank je nien, ik ben ook heel blij met dit schatje. Ze is bloedmooi, daarom houd ik haar ook :D. Ik heb nu al meerdere veulens gefokt, maar qua bouw en uitstraling springt deze er echt bovenuit. Ze kan ook nog eens machtig bewegen *\o/* . Ben heel benieuwd wat dat gaat worden als ze wat groter is.
Ik ga denk ik niet met haar na de keuring, weet nu al wat ze gaan zeggen. Voor het gelders type is ze namelijk te luxe, maar juist dit type is wat de laatste jaren goed verkoopt en goed bij mensen in de smaak valt. Het is veel meer een sportpaard dan de traditionele geldersen, maar dan wel met het rustige koele gelderse karakter. Alleen bij de stamboekkeuringen van de KWPN zien ze nog echt graag het ouderwetse gelderse type :'). '

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:54

Goed om te horen dat er inmiddels enigzins een oplossing is. Lijkt me wel wat zo een..
Je hebt het zelf al goed overdacht, beste is denk ik inderdaad straks in een een gemengde kudde met inderdaad wat bitchy merries ertussen.
Hopelijk zet de trend van nu door en gaat ze zich gedragen tegen de andere paarden..

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:40

InekeH87 schreef:
Dank je nien, ik ben ook heel blij met dit schatje. Ze is bloedmooi, daarom houd ik haar ook :D. Ik heb nu al meerdere veulens gefokt, maar qua bouw en uitstraling springt deze er echt bovenuit. Ze kan ook nog eens machtig bewegen *\o/* . Ben heel benieuwd wat dat gaat worden als ze wat groter is.
Ik ga denk ik niet met haar na de keuring, weet nu al wat ze gaan zeggen. Voor het gelders type is ze namelijk te luxe, maar juist dit type is wat de laatste jaren goed verkoopt en goed bij mensen in de smaak valt. Het is veel meer een sportpaard dan de traditionele geldersen, maar dan wel met het rustige koele gelderse karakter. Alleen bij de stamboekkeuringen van de KWPN zien ze nog echt graag het ouderwetse gelderse type :'). '

Ik weet niet op welke keuring jij geweest bent?
Ik zie maar weinig ouderwetse Geldersen meer bovenaan lopen, of ze moeten echt heel goed zijn.
Je veulen is ook zo Gelders als wat.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 08:40

Ja weet ik, maar vorig jaar werd er bij dezelfde combi gezegd dat ze niet voldoende in het gelders type stond. Nou is dit veulen wat dat betreft wel beter, staat veel meer in het rechthoeksmodel en heeft een veel betere uitstraling. Misschien toch eens proberen om naar de keuring te gaan. Ik vind het iig wel altijd erg leuk om te gaan.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:32

Ik vind het een leuk veulen, en ze doet zeker Gelders aan!

Als je een modern Gelders veulen of paard hebt is het goed. De kopgroep bestaat meestal uit mooie moderne Gelderse paarden. Dat hele zware ouderwetse zie je steeds minder, al mogen die er ook gewoon zijn!
Als je paard niet meer herkenbaar Gelders is, maar echt te rijtypisch (of tuigtypisch), dan krijg je daar een opmerking over. En terecht, want het is een type fokkerij, dus het Gelderse type moet zeker zichtbaar zijn!

Is de kleine draak al wat getemd?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:39

InekeH87 schreef:
Haha ja ik zal even een foto neerzetten :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Van het bruine paard op de achtergrond bij de laatste foto heeft ze dus het oor gemutileerd.

Zo extreem luxe vindt ik haar niet hoor. Die van mij is luxer. ;) (Alexandro x Elegant)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 16:43

Ben net bij de kleine geweest. Haar moeder is superhengstig en heeft voor even helemaal geen zin om op haar kind te letten. Ze heeft alleen maar aandacht voor de ruin en het veulen staat nu in zijn upje bij de andere merrie. Die is nu ze niet hoeft op te passen voor mijn merrie wat strenger voor de kleine. Ze staat nog steeds te veel toe, maar bij de meest extreme dingen duwt ze de kleine nu weg.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:52

Dat is goed nieuws Inekeh! Beetje manieren leren kan geen kwaad!