Wie kan mij helpen: een zadel dat niet schuift

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:51

Ik heb dat artikel in Bit ook gelezen. Het was een heel oppervlakkig onderzoek met maar een paar zadels. En dat vind ik nou van veel artikelen in Bit. Oppervlakkig en amper onderbouwd. Jammer. Ik lees dat blad inmiddels niet meer. Het voegt niets toe. :n

Edit: Bij een Trekker gebruik je ook geen speciaal pad met inlages eronder. De kussens zorgen al voor genoeg ruggengraatvrijheid en voor een fijne verdeling van je gewicht.......
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 13-06-11 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Re: Wie kan mij helpen: EEN ZADEL DAT NIET SCHUIFT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:54

Zal het zeker is lezen :j .
Moet zo weg dus doe dat een andere keer!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:56

Het is in het Duits, he, hahaha...... ;)

Hoe dan ook, ik heb dat artikel later pas gezien.... Ik had al gehoord dat de Trekkers goed door de testen kwamen en dit zadel bevalt echt heel erg goed. Zou ook een oplossing kunnen zijn voor TS misschien. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:57

Twiggy2008 schreef:
Daar kan geen boomzadel tegenop. ;)
De druk wordt wel degelijk goed verdeeld over zijn rug. Ik word soms erg moe van al die fabeltjes hier op bokt. Ook in het boomloos rijden worden verbeteringen aangebracht. Verdiep je maar eens in de Trekker, zou ik zo zeggen. :)
j

Nou, nou, nou, nou.... de kunst zit em in het nuanceren.
Wees vooral niet te stellig dat alles zomaar voor iedere combinatie geschikt zou zijn, wees ook niet te stellig dat kritische noten voor bepaalde combinaties een heel hoog waarheidsgehalte hebben.
Aan beide zijden worden veel fabels verspreid.

In mijn opinie moet je zoeken naar de ideale oplossingen PER combinatie... dat kan boomloos zijn, dat kan met boom zijn.
Maar boomloos bij een jong paard met een ruiter die niet een volkomen onafhankelijke zit heeft, vind ik per definitie onverstandig.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:57

Ik denk dat alleen een goede zadelmaker ter plekke een goed advies kan geven.
Deze kan de rug/schoft en bouw van het paard beoordelen en a.d.h. daarvan een goed advies geven.
TS gaf al aan dat elk paard anders gebouwd is...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:58

Trekker is inderdaad een zadel dat goed uit de test komt...
Maar ook Esther zal de eerste zijn die aangeeft dat dit niet voor iedere combinatie geschikt is.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 12:01

unamie schreef:
Ninx schreef:
Je zegt het hier zelf al...... 'budget'....

De Ts heeft geen geld voor een goed passend op maat gemaakt zadel
Dan zou het dus in dit geval een budget boomzadel worden
Daar gaat haar Brede/ korte haflinger niet blij van worden..

Misschien mag ik zelf ook nog iets zeggen:
Boomloos vind ik niks heb op mijn vroegere haf een boomloos zadel gehad en als iets scheef trekt met opstappen is het wel een boomloos zadel.
Verder is het niet zo dat ik er geeeeeeeeen geld aan uit wil geven en ben er ook van overtuigd dat je rond de eur 600 een mooi en goed 2e hands zadel kunt kopen dat aangepast wordt aan mijn Haf. Verder kan ik mijn huidige zadel weer inruilen of verkopen en kan bv ook een nieuwe Wintec aanschaffen.
En ik denk ook dat nu een peper duur nieuw zadel een beetje erg overdreven is Azzy is 3.5 jaar oud en net onder het zadel, hij groeit nog en gaat nog spieren krijgen waardoor ik waarschijnlijk over een jaar weer een ander zadel moet laten aanmeten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:04

Nogmaals, niet elk boomloos zadel is met elkaar te vergelijken. Ik vind mijn Trekker een totaal ander zadel dan mijn vorige, de Barefoot. ;)

En verder denk ik dat jouw paard nogal scheef is, eerlijk gezegd. Het zou zo maar kunnen dat jij je paard eens moet gaan recht richten. Daar wel eens aan gedacht? Kan ook een zeer goede reden zijn dat al jouw geprobeerde zadels gaan schuiven......

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 12:08

Benfan schreef:
Er word nergens door de TS geopperd dat ze een budget zadel wil, ze wil tips over betaalbare zadels die gaan passen op haar Haflinger. Het probleem alleen voor haar is dat de wat betaalbaardere zadels voor gangbare paardenruggen zijn gemaakt, denk maar aan 'one size fits all' wat alleen maar 'normaal' gebouwde mensen past. Daar heb je als mooi breed gebouwde met wat kortere rugjes haflinger echt helemaal niks aan.

Ik persoonlijk zou of het geluk hebben dat je tegen een goed 2e hands loopt via een zadelmaker/passer (dus niet via marktplaats, das gewoon weg gegooid geld) of doorsparen voor een goed passend zadel die .. helaas..vaak wat duurder uitvallen.

JA HELEMAAL MEE EENS, MENSEN LEZEN VAAK NIET GOED. ik wil gewoon een goed betaalbaar zadel voor Azzy, Azzy is 3,5 jaar en net onder het zadel dus hij goeit nog en over een jaar wil ik een zadel helemaal op maat laten maken als hij stabiel is qua bouw.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 12:09

Twiggy2008 schreef:
Nogmaals, niet elk boomloos zadel is met elkaar te vergelijken. Ik vind mijn Trekker een totaal ander zadel dan mijn vorige, de Barefoot. ;)

En verder denk ik dat jouw paard nogal scheef is, eerlijk gezegd. Het zou zo maar kunnen dat jij je paard eens moet gaan recht richten. Daar wel eens aan gedacht? Kan ook een zeer goede reden zijn dat al jouw geprobeerde zadels gaan schuiven......

HIER HEB IK DUS NIETS AAN, LEZEN IS MISSCHIEN NIET JE BESTE KANT, AZZY IS NET ONDER HET ZADEL IN TOTAAL NU 5X BEREDEN

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:14

Een paard verandert altijd, volgens mij, maar goed..... Dat is ook het nadeel van een boomzadel. Die moet je ook om de zoveel tijd aan laten passen. ;)
Juist in jouw geval zou een (tweedehands) Trekker juist fijn zijn, maar goed, ik weet niet wat jij weegt? Want ik zou als je aan de zware kant ben idd niet zomaar op een boomloosje, zelfs niet op een Trekker, gaan zitten. Maar hij vormt zich verder wel naar jouw jonge paard zijn rug. Maar je wilt er niet aan of je althans niet daarvoor open stellen, omdat je ooit eens een boomloos zadel gehad hebt (zoveel soorten, zoveel ervaringen).... en dat weet ik het ook niet.
Ik zou persoonlijk geen 'goedkope' gaan zoeken, want die passen ook echt niet op een wat lastigere rug. Is mijn persoonlijke ervaring.

En heb je niets aan het feit dat jouw paard nog hartstikke scheef is? Hij is nog jong, 5x bereden. Dus nog hartstikke scheef zeer, zeer waarschijnlijk. Jammer dat je je daar niet in wilt verdiepen. Is nogal een belangrijke zaak bij jonge dieren, die hun balans nog moeten vinden (recht richten kun je al vanaf de grond doen namelijk ;) ). Ik kan slecht tegen zo'n reactie waar de onwetendheid van afdruipt met hoofdletters. :\

Sterkte met je zoektocht! :)
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 13-06-11 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 12:17

Ik sta overal voor open maar ik denk niet dat je op 1 foto kunt zien dat mijn paard zoals jij zegt HARTSTIKKE SCHEEF is. Dat vind ik knap dat je dat op een kleine foto kunt zien.

Twiggy2008 schreef:
Een paard verandert altijd, volgens mij, maar goed..... Dat is ook het nadeel van een boomzadel. Die moet je ook om de zoveel tijd aan laten passen. ;)
Juist in jouw geval zou een (tweedehands) Trekker juist fijn zijn, maar goed, ik weet niet wat jij weegt? Want ik zou als je aan de zware kant ben idd niet zomaar op een boomloosje, zelfs niet op een Trekker, gaan zitten. Maar hij vormt zich verder wel naar jouw jonge paard zijn rug. Maar je wilt er niet aan of je althans niet daarvoor open stellen, omdat je ooit eens een boomloos zadel gehad hebt (zoveel soorten, zoveel ervaringen).... en dat weet ik het ook niet.
Ik zou persoonlijk geen 'goedkope' gaan zoeken, want die passen ook echt niet op een wat lastigere rug. Is mijn persoonlijke ervaring.

En heb je niets aan het feit dat jouw paard nog hartstikke scheef is? Hij is nog jong, 5x bereden. Dus nog hartstikke scheef zeer, zeer waarschijnlijk. Jammer dat je je daar niet in wilt verdiepen. Is nogal een belangrijke zaak bij jonge dieren, die hun balans nog moeten vinden. Ik kan slecht tegen zo'n reactie waar de onwetendheid van afdruipt met hoofdletters. :\

Sterkte met je zoektocht! :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:22

Bij veel scheve paarden schuift het zadel namelijk vaak ;). Dat is een duidelijk symptoom. Daarbij zijn vrijwel alle (jonge) paarden scheef. Ze hebben allemaal een voorkeurskant, net als wij mensen. Nou ja, daar is genoeg info over te vinden, bv via de website van Marijke de Jong e.d.
Ik kan het inderdaad niet via jouw foto zien, nee, maar je beschrijft iets wat naast het net inrijden van jouw Haf, waarbij er bij mij een lichtje ging branden.

Ik heb zelf een paard van jongsaf aan, schoftloos, ronde rug, korte, zeer compacte rug en ook met een scheefheid, waar we keihard aan moeten werken. Heb al die problemen allang voorbij zien komen in mijn eigen geval en ik doe mijn best dat allemaal goed op te lossen. Vandaar dat ik mijn eigen persoonlijke ervaring wilde delen met jou. Maar als jij er niet aan wilt, laat dan maar. Het is geen schande als je paard scheef is, hoor, maar wat doe je er mee als ruiter (of als grondwerker). :)

Nogmaals sterkte!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:25

@Sjemara
Op je vroegere haf zakte boomloos scheef
Boomloze zadels hebben ondertussen wel een flinke doorontwikkeling gemaakt en er zijn veel veschillende modellen dat is appels met peren vergelijken
Maar genoeg over boomloos

Verder ben ik het wel eens met Twiggy2008 dat je beter geen goedkoop boomzadel kan kopen voor een paard met een wat lastige rug

De kent en masters (lederen versie van Torrowgood) heeft een cobmodel, een verstelbare boom en korte kussens
Misschien wel wat boven je budget (899) maar die is zeker het proberen waard
Laatst bijgewerkt door unamie op 13-06-11 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Haffie_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:29

Sjemira,
Ik heb ongeveer hetzelfde 'probleem' als jij denk ik. Ik rij ook op een haflinger, nu net 5 jaar oud dus kan ook nog wel wat groeien, en is ook een erg brede haflinger die bijna geen schoft heeft.
Is moeilijk om een passend zadel te vinden bij brede, korte haflingers, zeker een zadel dat niet tegen de 1000 euro zit! Mijn zadel die ik nu heb schuift ook en is idd niet fijn rijden...

Heb het hier met een heel goede zadelpasser over gehad en die heeft mij eerst ook naar duurdere merken gewezen. Ze heeft ook aangegeven dat Thorowgood misschien goed passende zadels heeft (hier heb ik verschillende verhalen over gelezen op bokt, zowel positief als minder positief).
Die zadels zijn in ieder geval niet zo duur (nieuw rond de 500 euro).

Verder raad ik inderdaad aan om een zadelpasser erbij te halen, maar dat was je al van plan volgens mij. Hou wel in gedachten dat de ene zadelpasser niet de andere is. De eigenares van deze haflinger heeft vorig jaar een gloednieuw ( en duur ) zadel gekocht voor deze haflinger en volgens de zadelpasser die ons nu helpt, past dat zadel never nooit op een haflinger (!). Is dus wel toentertijd op deze haflinger aangemeten en 'passend gemaakt' door een andere zadelmaker.

Aangezien wij totaal geen verstand hebben van zadels passen en dat echt een vak apart is, zijn wij afhankelijk van een goede zadelpasser. Dus zorg iig dat je die een goede hebt, dan kom je een heel eind!

Hoop dat je eruit komt, ik weet uit ervaring dat het een hele zoektocht is! ;)
Succes!!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:43

Net als Twiggy2008 heb ook ik hele goede ervaringen met het Trekker zadel op mijn schoftloze, rondgeribte Haflinger. Ik heb allee boomloze A-merk zadels die hier in Nederland te krijen zijn getest en de Trekker is voor mij echt een klasse appart, dat zadel is zo ontzettend goed doordacht! Een vriendin heeft het zadel inmiddels ook op haar zeer moeilijk gebouwde Tinker die ze nu aan het inrijden is en ook zij is enthousiast.
Jammer dat jij boomloos afschijft aan de hand van 1 verkeerde ervaring, dan zou je nu eigenlijk ook boomzadel af moeten schrijven, die schuiven toch ook? Net zo goed als je nu opzoek gaat naar een ander model boomzadel (omdat uiteraard niet alle boomzadels hetzelfde zijn) zou je ook op zoek kunnen gaan naar een andere model boomlooszadel, want ook die zijn echt niet allemaal hetzelfde.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:56

De ene zadelmaker is inderdaad de andere niet. Ik heb al zoveel zadelellende gehad, terwijl ik er altijd zadelmakers bij gehad heb die goed bekend stonden.

Bij mijn haf was uiteindelijk maatwerk de enige optie. Ik heb jaren met een wintec met witte boom gereden, en daarna heb ik een KN met brede boom gekocht. Beide zadels zijn door een zademaker nagekeken. De wintec zelfs door twee verschillende. Ik had dan ook geen enkele reden om aan de pasvorm te twijfelen. De zadels schoven wel, maar dat kwam omdat ze geen schoft had volgens de zadelmaker.
Pas toen ze echt vreselijke drukplekken kreeg ben ik een andere zadelmaker gaan zoeken. En wat bleek? Geen van beide zadels hebben ooit gepast. Ze zijn veel en veel te smal voor mijn beesie. Haar rugspieren waren helemaal weggedrukt. Ze had vreselijke kuilen naast de schoft en ruggegraat en het zadel was ook nog eens te lang. Ik mocht er gelijk zes weken niet op. Daarna heb ik een paar maanden zonder zadel gereden tot ze weer een beetje spieren terug had. Toen zijn we een zadel gaan aanmeten. Dat is nu twee jaar geleden en in de tussentijd is het zadel nog een keer verbreed omdat ze rond haar schoft zoveel is gegeroeid. Ze heeft nu maat 44. Haar KN was maat 34. Dat zadel had er nooit op mogen liggen.

En de zadelmaker die toendertijd de KN heeft nagekeken en goedgekeurd, was een van de 'experts' uit het artikel in de Bit... Iemand die zeer goed bekend staat in de buurt en die mij was aangeraden door de fysio.
Blijf dus altijd kritisch naar je zadelmaker toe en vraag desnoods om een second opinion. Bespaar ook vooral niet op je zadel, je blijft alleen maar met een hoop ellende zitten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:40

Swift en Petra_O, AMEN! :j

Petra_O, wat een dramaverhaal trouwens in je zoektocht naar het juiste zadel. Fijn dat je er toch eentje gevonden hebt

Swift, jij omschrijft het heel goed. Het is inderdaad een hele andere klasse onder de boomloze zadels. Zo jammer dat TS het maar meteen weg wuift, terwijl ze niet eens weet waar ze het over heeft m.b.t. het Trekker merk. :\
En dat is nou zo jammer, want het kan juist zo'n verschil zijn voor zo'n jong paard die zich nog helemaal moet vormen. Juist dan kan zo'n zadel echt wat toevoegen. :j

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:22

Ik merk heel vaak dat mensen naar aanleiding van horen zeggen of vreemde testjes beweren dat boomloos niks is. Of mensen die zomaar klakkeloos een boomloos zadel erop gooien en het dan gek vinden dat ze problemen krijgen, ook bij een boomlooszadel is het zoeken naar het juiste zadel voor je paard en voor jou. Ik vind het ook jammer dat er zoveel boomloze flut zadel op de markt komen, als je dat zadel van bijvoorbeeld FRA ziet, dat is echt een drama, maar die ligggen tegenwoordig wel in elke ruitersport shop... En dat is dan mensen hun eerste kennismaking ermee, zo jammer!
Een zadel zoals de Trekker kan inderdaad, vooral voor een jong paard met een moeilijke bouw net het verschil maken tussen een positieve of een negatieve ervaring met het zadel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:26

Precies. En daarom reageer ik ook op dat soort posts. Het is te makkelijk gezegd en je merkt al zo gauw dat mensen eigenlijk niet weten waar ze het over hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:53

Boomloos heb ik geen ervaring mee, dus ga ik ook niets over zeggen.
Maar het zadelprobleem van schuiven ken ik wel.
Ik ben uiteindelijk bij Massimo terecht gekomen. Mijn haf was toen ook 3,5 jaar oud. Maar omdat het zadel goed aan te passen is, kan ik het nu (3 jaar later) nog steeds gebruiken.
Het was een prijzig zadel, maar ik hoop wel dat ik er lang mee kan doen en dan is het de investering dus wel waard.
Tweedehands zijn ze inmiddels ook te verkrijgen, dus misschien is dat nog een optie voor je.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:05

boomloos wordt vaak ook als dé oplossing gezien,terwijl dat niet altijd geschikt is. maar in sommige gevallen zou het wél ideaal kunnen zijn. je kan niet van tevoren zeggen of het wel of niet goed is,je zou het idd eerst moeten uitproberen.

en voor jouw budget heb je nu eenmaal wat minder keuze. ik zou zeker een zadelmaker langs laten komen,green distance heb ik goede dingen over gehoord

edit: dit is wat green distance zelf over het boomloos rijden zegt:
Green Distance is van mening dat een goed passend boomzadel in de meeste gevallen de beste oplossing is. In overige gevallen zou het flexibele zadel van Trekker een goed alternatief kunnen zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:10

Ben ik met je eens, hoor, Snoevie. Boomloos is niet altijd geschikt. Niet voor de ruiter en ook niet altijd voor het paard. Maar zomaar ergens een goedkoop boomzadel vandaan halen, lijkt mij nou ook niet echt de oplossing.

Greendistance, tja...... Zij is bij mij geweest ooit en heeft mij en mijn paard geholpen met een Trekker. Dat was fijn, maar ik vond haar wel erg snel in alles. Ze heeft niet gezien hoe ik rij bijvoorbeeld. En bij een vriendin van me, heeft ze een boomzadel aangemeten, die vrij snel niet meer paste. En dat is dus de ellende van een boomzadel. Een paard kan nogal veranderen. Ook al ze volwassen zijn. Dit was namelijk een volgroeid paard. Dus tja... ik weet niet of dat een aanrader is. Het blijft maatwerk en het blijft zaak dat je echt een goede zadelmaker/zadelpasser bij je paard krijgt......

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:12

ja dat is het met een boomzadel natuurlijk,als je paard veranderd,en zeker jonge dieren die net onder het zadel zijn.......dan heb je een hoop gedoe.

ik ben zelf heel blij met mijn wow zadel,maar ik snap ook heel goed dat dat niet voor iedereen haalbaar is

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:13

Ik vind boomloos absoluut niet perse de oplossing, maar TS geeft aan geen geld te hebben voor degelijk maatwerk. Dan kan boomloos eventueel een goede (tussen)stap zijn. Ik ben de eerste die zal zeggen (heb ik in mij eerder post ook geschreven) dat je bij boomloos net zo kritisch moet zijn als met een boomzadel. Ik heb zelf ook lang moeten zoeken naar het perfecte boomloze zadel. Maar ik geloof wel dat een goed, degelijk boomloos zadel, zoals bijvoorbeeld de Trekker een beter alternatief is dan een boomzadle wat niet geschikt is, want zoveel boomzadels die echt geschikt zijn voor pony's met een degelijke bouw zijn er nou ook weer niet, en zeker niet in de lagere prijsklasse.

edit: wat Twiggy dus ook zegt eigenlijk :)