[KG] hoe heet deze kleur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:49

sammy15 schreef:
nou ja, ik geloof niet dat ik veel wijzer ben geworden... de een zegt gewoon bruin, de ander bruin roan en weer een ander zelfs valk.. maar in ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Het is moeilijk te zeggen, omdat je, na mijn mening, niet echt duidelijke foto's hebt.

Ik zou zeggen bruin.

sammy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 19:51

Laura_x_ schreef:
sammy15 schreef:
nou ja, ik geloof niet dat ik veel wijzer ben geworden... de een zegt gewoon bruin, de ander bruin roan en weer een ander zelfs valk.. maar in ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Het is moeilijk te zeggen, omdat je, na mijn mening, niet echt duidelijke foto's hebt.

Ik zou zeggen bruin.

Afbeelding

ik heb verder alleen nog deze foto. hier is hij 6 maanden <3 <3 <3

gabyfedde

Re: [KG] hoe heet deze kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:47

Je hebt gewoon een bruine pony, waarom blijf je toch steeds dit topic omhoog schoppen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:59

_San87_ schreef:
Afbeelding

Dit paard is een valk, overigens. Maar het laat sooty mooi zien :).

<3 Chablis ... goedgekeurde Oldenburg hengst!

Bij valk (+/- sooty) tov bruin (+/- sooty) zit het verschil van kleur in de onder tint: bij valk is dat een vaal/dam/geel-achtig tint en bij bruin is dat een bruin/rood-achtig tint.

Op de foto in zomervacht zie je een vaal/dam/geel-achtig tint.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:27

Peterina schreef:
_San87_ schreef:
Afbeelding

Dit paard is een valk, overigens. Maar het laat sooty mooi zien :).

<3 Chablis ... goedgekeurde Oldenburg hengst!

Bij valk (+/- sooty) tov bruin (+/- sooty) zit het verschil van kleur in de onder tint: bij valk is dat een vaal/dam/geel-achtig tint en bij bruin is dat een bruin/rood-achtig tint.

Op de foto in zomervacht zie je een vaal/dam/geel-achtig tint.

Hij is prachtig he :+:.

Ik gebruikte hem eigenlijk alleen om Sooty te laten zien :+. Maar, ik kwijl iedere keer weer bij die hengst :9.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:44

Toen hij geboren werd hebben ze ook staan twijfelen, maar hij is DNA getest als valk voordat hij naar USA ging. Hij is een van de weinig, als niet de enige valk gekleurde, ggk Oldenburg hengst, die ook nog een HLP heeft afgelegt in Duitsland.

sammy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:59

gabyfedde schreef:
Je hebt gewoon een bruine pony, waarom blijf je toch steeds dit topic omhoog schoppen?

jij kan zeggen dat hij ''gewoon bruin'' is, maar er zijn nog altijd mensen die daar anders over denken. dus waarom zou ik jou wel gelijk geloven? het is helemaal niet zeker. trouwens, als ik dit topic omhoog wil schoppen dan doe ik dat ;) ik kan ook aan jou vragen: waarom reageer je op dit topic als je er niets aan toe te voegen hebt?

sammy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 22:27

sammy15 schreef:
gabyfedde schreef:

jij kan zeggen dat hij ''gewoon bruin'' is, maar er zijn nog altijd mensen die daar anders over denken. dus waarom zou ik jou wel gelijk geloven? het is helemaal niet zeker. trouwens, als ik dit topic omhoog wil schoppen dan doe ik dat ;) ik kan ook aan jou vragen: waarom reageer je op dit topic als je er niets aan toe te voegen hebt?

maargoed laat ik het anders stellen... leg mij eens uit hoe je zo duidelijk kan zien dat hij gewoon bruin is? en zou je er dan bij kunnen zeggen waarom hij niet sooty of iets dergelijks kan zijn? ik weet op mijn 15 nog niet veel van paarden. overtuig me! :D

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:02

een standaard bruin sooty :j Er zijn diverse bruintinten en 'sooty' komt veelvuldig voor :) Het klinkt ingewikkelder / bijzonderder dan dat het is ;)

sammy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 23:28

sammy15 schreef:
gabyfedde schreef:

sammy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 23:31

snowdon schreef:
een standaard bruin sooty :j Er zijn diverse bruintinten en 'sooty' komt veelvuldig voor :) Het klinkt ingewikkelder / bijzonderder dan dat het is ;)

zoiets dacht ik al :D het is ook gewoon bruin maar dan met meer zwart.. maar wat zou je zeggen als je de zomerfoto ziet? ik vind zelf dat dat er heel anders uitziet... maargoed wie ben ik :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:39

Als het een sooty is zou hij ook een aalstreep moeten hebben. Bruine plukken in de manen is ook niet kenmerkend voor een sooty.

Ik denk dat hij gewoon bruin is, of een heel donkere valk. Wat voor kleur zijn z'n ouders?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:37

aalstreep bij een sooty? bedoel je niet countershading?
ik vind zn zomervacht niet zo opvallend eigenlijk

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:46

Aalstreep bij sooty? Nooit van gehoord en countershading streep hoeft ook niet perse. Wel zie je vaak een countershading streep bij bruin gekleurde sooty dragers maar zeldom bij vossen of zwart-bruin gekleurde sooty dragers (bij palomino sooty dragers zie je het ook niet).

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:34

Ja zo bedoel ik t ook, Peterina :j
Wij hebben overigens een palomino (6 mnd oud nu) waarbij die een countershading lijkt te hebben. Kan dit blijven? Of is dit hoogstwaarschijnlijk een verkleuring door de veulenvacht?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:58

Ik heb een 24 jaar oude palomino die zomers een countershading 'aalstreep' heeft; daar zij een seizoens-gevoelig palo is is er niets meer van te zien in de winter.

Een opmerking: hou er wel rekening mee dat 'countershading' ERG gevoelig is aan de gezondheids toestand van het paard ... net als 'appeltjes'!! ... en bij bepaalde voer-toestanden (oa luzerne) verdonkert het haar op de 'been-achtig' (ruggengraat, sprong-knie-hak gewrichten). Dit heeft dan niets met genetica of erfbaarheid te maken maar met voer/klimaat/gezondheid te maken.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:18

Hier juist in de wintervacht, ken hm nog niet in zomervacht... Ben benieuwd hoe of wat in volgende seizoenen!

sammy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 15:53

hestejente schreef:
Als het een sooty is zou hij ook een aalstreep moeten hebben. Bruine plukken in de manen is ook niet kenmerkend voor een sooty.

Ik denk dat hij gewoon bruin is, of een heel donkere valk. Wat voor kleur zijn z'n ouders?

hij ''had'' ook een aalstreep, alleen die zie je nu niet meer omdat z'n rug zo zwart is. je kan het wel aan de staart zien omdat het daar zegmaar een stukje doorloopt.
z'n ouders... echt geen idee. er liepen meerdere shetlanders waar we hem vandaan hebben, en z'n vader was daar helemaal niet... goh, zou leuk zijn om te weten wie zijn vader is...

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:58

wat is roan? :P (ik heb het al gelezen en gezien...roan...nieuw woord bijgeleerd)
is dat engels? 8)7

lieve en mooie pony ! lijkt wel een beetje Dartmoor <3
Laatst bijgewerkt door purkie op 19-10-11 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

sammy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:10

purkie schreef:
wat is roan? :P
is dat engels? 8)7

lieve en mooie pony ! lijkt wel een beetje Dartmoor <3

das ook toevallig! ik heb laatst een topic geopend waarin ik vroeg of mijn pony misschien een kruising zou kunnen zijn. en toen zeiden er ook heel veel dartmoor. zou het dan toch zo zijn? <3 ik zal het nooit zeker weten...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:10

Roan is (op zijn nederlands) een 'onveranderlijk schimmel'.
Het heeft niets met Schimmel te maken en is een gen op zich zelf.

Een 'gewone' schimmel, of 'veranderlijk schimmel', wordt in een basis kleur (bruin, zwart of vos) geboren en dan geleidelijk aan wordt het grijze tot uiteindelijk het geheel wit is. Sommige schimmels (vaak die die veel sooty dragen) verbleken niet helemaal uit naar wit, maar blijven 'grijs'. Vergrijzing gebeurt over het hele lichaam.

Een 'onveranderlijk schimmel', oftewel Roan, wordt ook in een basis kleur geboren maar veelal kan je al op de wortel van de haartjes op het lichaam al wit zien. Deze paarden 'verbleken' in de zomer maanden, maar behouden hun donker basis vacht kleur in de winter. Het vacht bleekt uit over het lichaam, maar nooit op het hoofd of benen ... deze laatste behouden altijd 'kleur'. Veelal behouden manen en staart hun kleur.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:14

Peterina schreef:
Roan is (op zijn nederlands) een 'onveranderlijk schimmel'.
Het heeft niets met Schimmel te maken en is een gen op zich zelf.

Een 'gewone' schimmel, of 'veranderlijk schimmel', wordt in een basis kleur (bruin, zwart of vos) geboren en dan geleidelijk aan wordt het grijze tot uiteindelijk het geheel wit is. Sommige schimmels (vaak die die veel sooty dragen) verbleken niet helemaal uit naar wit, maar blijven 'grijs'. Vergrijzing gebeurt over het hele lichaam.

Een 'onveranderlijk schimmel', oftewel Roan, wordt ook in een basis kleur geboren maar veelal kan je al op de wortel van de haartjes op het lichaam al wit zien. Deze paarden 'verbleken' in de zomer maanden, maar behouden hun donker basis vacht kleur in de winter. Het vacht bleekt uit over het lichaam, maar nooit op het hoofd of benen ... deze laatste behouden altijd 'kleur'. Veelal behouden manen en staart hun kleur.

THX!!

wel eens gehoord van roan keeting???

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:17

@ purkie: nog nooit van gehoord, maar wel van de zanger Ronan Keating :P

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:19

petitparis schreef:
@ purkie: nog nooit van gehoord, maar wel van de zanger Ronan Keating :P

hebbes! ja die bedoelde ik, :o