Kan een veulen van anderhalf maand nog naar een pleegmoeder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Re: Kan een veulen van anderhalf maand nog naar een pleegmoeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:56

@ TS gewoon de tijd nemen. En niet te snel willen. Dat gevoel krijg ik namelijk. Wij hebben ook een keer een pleegveulen bij één van onze merries gehad. Hebben we echt wel een paar weken voor uitgetrokken. Voordat ze echt helemaal bij elkaar stonden. De eerste dagen hielden wij de merrie vast als het veulen ging drinken. En dan zetten we ze weer apart in aangrenzende boxen. Later zetten we de merrie gewoon vast in de box en maakten we een doorgang tussen beide boxen. Zodat het veulen als het wilde weg kon komen. Na pas een week of 2 liepen ze helemaal bij elkaar.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:05

Jeetje sterkte! Ik ben ook mijn merrie verloren toen zij een veulen aan de voet had. Gelukkig was mijn veulen al iets ouder en konden we haar meteen brokjes geven. Verder werd ze opgevangen door mijn andere merrie. Nu een schone 3-jarige.
Ik heb geen praktische tips helaas hoe je de twee het beste aan elkaar kunt laten wennen. Op het moment dat je besluit om ze bij elkaar te laten kun je misschien nog wel een wandje bevestigen die zo hoog is dat het veulen er onderdoor kan en de merrie niet. Als het dan toch niet goed gaat heeft het veulen een uitwijk mogelijkheid.

prinsfasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:14

Heel veel sterkte met het verlies van je merrie. Hopelijk gaat de pleegmerrie het veulen accepteren.

Esabina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 18:29

Bedankt voor de tips we hebben de tip met het wandje al gedaan. Het lukt wel maar niet helemaal een succes...

Maar we hebben vandaag onder toeziend oog ze even bij elkaar in de stal gedaan, de merrie ging wel happen naar het veulen en kont toedraaien(maar niet trappen) het veulen kon er gewoon bij gaan drinken. De dierenarts zei zelf dat we echt geluk hebben gehad dat het veulen tenminste bij de merrie mag drinken want het gebeurd niet zo heel vaak dat een veulen op die leeftijd dat nog kan.

Esabina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 18:37

Afbeelding

Dit was de overleden merrie. ik wou er meer foto's bij doen maar de site waarmee ik de foto's deed werkte niet echt mee..:(

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:38

och wat een prachtige dame...

gelukkig dat het veulen kan drinken, wel sneu dat het toch ergens 'afgestoten' wordt, hopelijk groeit hij net zo mooi uit als z'n moeder

TGS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:39

heel veel sterkte en succes

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:16

Gewoon de eerste week er zelf bij zijn met het drinken en de merrie dan vasthouden. Merrie moet er ook aan wennen. Dat ze niet gaat trappen naar het veulen is al een goed teken. Weet dat het een zwaar karwei is nu. Maar over een dikke week gaat het hoogstwaarschijnlijk al een stuk beter. En hoef je er niet echt meer bij te zijn.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 23:23

Angela schreef:
Ik zou proberen om wat melk van de merrie te melken, en hier het veulen van top tot teen mee in te smeren. Zo gaat het veulen meer als eigen ruiken, en gaat het "erkennen" vaak wat beter.

heel veel sterkte met het verlies van je merrie..

Haha, die hebben wij ook geprobeerd (met de moederkoek zelfs) maarre ze zijn niet gek en ze weten echt wel wat van hunzelf is en wat niet.

Hoe je nu gaat ga je prima!!! Dat het veulen mag drinken is echt helemaal top! Dan maar begeleid, toch? Het is even onhandig in de logistiek, maar dat is tijdelijk. De acceptatie komt echt vanzelf. Wat je kunt doen om het iets te bespoedigen (als je durft) is de merrie en het veulen samen op een weiland en een ander paard ernaast waardoor ze haar moederinstinct moet aanspreken. Hebben wij ook gedaan. Ze nam volautomatisch de beschermende rol op zich en daarna was alles ok. Spreek het kuddeinstinct en het moedergevoel aan.

En veel sterkte met het verlies van je schitterende merrie.

Esabina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 22:01

Misschien een beetje een rare vraag maar ik wil graag iets hebben en dat moet dan een aandenken zijn aan mijn Sabina, weet iemand iets ??? Want ik wil haar nooit meer vergeten ;(

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:02

Heb je een stukje staart van haar. Volgens mij is er hier iemand op bokt die daar iets mee doet in een sieraad.

Esabina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 22:03

Ja dat heb ik en ook een stukje van de manen

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:06

Ach, heel veel sterkte met het verlies, en succes met het veulen! Hopen dat de merrie hem snel accepteert, en je je veulen als laatste 'stukje' van je merrie kunt grootbrengen :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:06

Weet zo niet meer hoe die persoon heet, die dat doet met sieraden. Als ik het weer weet of als iemand anders dat weet. Moet die dat maar even melden.

Hoe gaat het nu met het veulen en de merrie?

Esabina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 22:09

Ze wennen gelukkig steeds meer aan elkaar alleen de merrie hapt nog wel dus daarom laten we als we we gaan ze liever niet bij elkaar in de stal anders doen we dat wel onder toeziend oog :)

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:09

Je kunt hele mooie sieraden laten maken van paardenhaar, zelf voor aan een (*&#(*&% nou kan ik niet op de naam komen) ketting met van die bedeltjes..

Echt balen van je merrie, ons veulen is bij de geboorte gestorven en onze merrie had die van jou zo geaccepteerd denk ik..
Veel sterkte.

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:12

heel veel sterkte, ik volg dit topic! Y;(

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:15

Wat naar dat je merrie is overleden.. Het mooiste aandenken wat je van haar hebt is denk ik toch je veulentje! Ik hoop dat hij gezond opgroeit en dat je aan hem ook veel steun kan hebben.. Sterkte met alles!

Esabina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 22:21

Ja dat is waar mijn mooiste aandenken aan haar is inderdaad Balou.!

Ik denk dat ik dan nog een armband met haar haar en naam ga kopen

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:25

De site: www.Horse-Jewel.nl
kijk even op deze site voor je herinnering sieraad. Sterkte met het verlies van je paardje. En succes met het veulentje. Hoop voor je dat de surogaatmoeder hem helemaal gaat accepteren.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:26

Sterkte , wat ontzettend rot dat je merrie is overleden. Denk dat het veulen misschien de pijn misschien een klein beetje verzacht. Hoop dat de pleegmamma ook wat meer moedergevoelens zal krijgen t.o.v. het veulen en het als haar kind zal gaan beschouwen. je zou zeggen met de tijd zal dat toch wel komen. Dat ie mag drinken is in elk geval wat, het is een begin. Ik wens je heel veel sterkte in ieder geval!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:24

wat een mooie foto's zeg! Dat zijn wel mooie herinneringen!

Zoals hier eerder al genoemd is een sierraad wel erg leuk. Draag je haar altijd bij je!

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:05

Jeetje zeg... Sterkte!!

Wat een mooie pony was ze....

Ik duim dat de merrie je veulen helemaal gaat accepteren...

Esabina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 22:34

Gelukkig gaat het steeds meer de goede kant op!