Kleurgenetica Haflingers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mickeyhealth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:25

Hallo,
Op school krijg ik genetica en moet ik nu een presentatie maken over de haflinger.
Ik vind dit wel erg interessant om te lezen.
De haflinger bezit standaard: BBAAee (of Aa of aa) Het 'ee' maakt de haflinger voskleurig.
Als het flaxen-gen niet goed tot uiting komt (bijvoorbeeld recessief is) kleuren de manen en staart rood. Dit is niet gewenst.
Als het sabino-gen (wat de witte aftekeningen veroorzaakt) teveel tot uiting komt veroorzaakt dit witte vlekken of stekelharigheid. Ook niet gewenst.
Wat nog meer niet gewenst is, als het sooty-gen teveel aanwezig is, dit veroorzaakt een grijze gloed op het lichaam.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:43

Wow ik ben echt heel blij, ik ben er eindelijk achter wat mijn pony is! We hadden een vermoeden dat het deels palomino was, maar het is dus een hele moderne haflinger ruin met homozygoot sooty! Hij is nu 3 en op zijn kont en achterbenen bijna grijs, terwijl hij dat vroeger niet was! Heel leuk dit! vraag maar voor foto's, ik ga zometeen even wat leuke fotos van mn liefje op mn profiel zetten, dus daar kan je straks ook kijken!

groetjes, Tess

FenneBecidor

Re: Kleurgenetica Haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:11

Interessant, ik lees mee! Verder heb ik vrij normale kleur haflinger, maar we zijn opzoek naar een nieuwe en ik zelf zou graag een donkerder exemplaar vinden.