[TI] Vruchtbaarheid tinkerhengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:41

merries die hengstig zijn apart zetten? :? ja hoor :roll: ten eerste is dat echt onmogelijk, je ziet het niet bij elke merrie, daarbij is de lengte van de hengstigheid ook niet altijd gelijk, dus om dan maar voor 'even' een paard apart te zetten...

Maaaar ondanks dat de manegehouder toestemming heeft gegeven blijf jij verantwoordelijk voor de acties van je hengst. Als hij dus een merrie dekt zijn de kosten voor jou. Ben jij bereid deze kosten op je te nemen?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:41

Je zou zelf zo verstandig moeten zijn om dit op te lossen Roadrunner.
Je kan alles wel op de stalhouder afschuiven maar daar schiet je blijkbaar niet veel mee op.
Los dit gewoon op als volwassenen want zo moeilijk is het allemaal niet.
Even een speciekuip aanschaffen kost ook geen kapitaal lijkt me, dan heb je een waterbak.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:48

Nou je kon mij hoog de boom in, een hengst in een groep merries plaatsen is not don,
ik zou als eigenaar van merries jou en de manege per brief op de hoogte stellen van de consequenties, zodat jullie vooraf gewaarschuwd zijn, dit kan bv via de rechtsbijstand, en mocht het nodig zijn zou ik alle kosten op de eigenaar van de hengst, en manege houder verhalen.

Ik zou wel vooraf al proberen eerst met een goed gesprek met de manegehouder de boel proberen op te lossen, geen idee of jullie dat al gedaan hebben? maar dit is de eerste stap.

als eigenaar van je hengst, ben je ten alle tijden verandwoordelijk, een hengstige merrie hoeft niet appart gezet te worden, wat een ozin, en geholpen merries ??

vind het een appart verhaal, en eigenaar van de hengst praat nier erg netjes, (beetje als een kip zonder kop als je het mij vraagt) of ken je die uitdrukking niet.

meiden succes, ik zou ook erg pist zijn als mij dit zou gebeuren.

kohtje

Re: Vruchtbaarheid tinkerhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:50

Roadrunner01 waarom voel jij je niet verantwoordelijk? Waarom wil jij dat die hengst tussen de merries staat? Waarom zou je hem henst willen laten en wanneer haal je hem er dan wel weg?

persoonlijk was ik daar al weg geweest met mijn merrie. Ik zou niet wachten tot het fout gaat.

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:57

TOT ER HENGSTE WEI BESCHIKBAAR IS VOLDOENEN RUIMTEN BIJ MANGE GROL EN IS WEL ERG MAKKELIJK ZEGGEN DAT WIJ GEEN VERANTWOORDELIJKHEID NEMEN EN LEZEN IS HIER SOMS KUNST !!!!
EN VAK APPART !!!!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:02

Hoofdletters zijn absoluut niet nodig en vergroten de leesbaarheid totaal niet van je bericht.

Dan een andere vraag, in de koopovereenkomst staat dat de hengst niet geruind mag worden? Wat is dat voor nonsense? Buitenom dat een dergelijke clausule totaal juridisch niet zal stand houden, waarom ga je daar in vredesnaam in mee?
Wat zijn eigenlijk jullie plannen met hem?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:04

Ik heb alles gelezen hoor. (je hoeft niet te schreeuwen)maar had voor je paard meteen een hengstenwei gezocht. Je vind het nog steeds heel gewoon dat jouw hengst tussen de merries staat, neem jij dan ook de verantwoording als hij wat dekt? Niemand zit te wachten op een veulen en al helemaal niet van een x hengst zonder papieren. Het is jouw paard dus jouw verantwoording, dat kan je naar niemand afschuiven.
Ga naar de eigenaar van de wei en regel wat. (bijde partijen)

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:07

hier ga ik niet meer verder op in heb helemaal gehad hier dacht dat hier gezellig zou zijn maar valt me vies tegen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:12

Nou, succes verder dan....:evaw:

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:13

Het is over het algemeen gezellig. Maar geen weldenkend mens zet toch zijn hengst tussen de merries?
Zou het zelfde worden gereageerd als je die hengst in de garage bij je huis zou zetten. Wat de meeste hier dwars zit dat je niet wil aannemen dat hij kan dekken en dat je je eigen en andermans paard in gevaar brengt. Je reageerd helemaal niet op vragen, je maakt je alleen maar boos.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:46

Roadrunner01 schreef:
hier ga ik niet meer verder op in heb helemaal gehad hier dacht dat hier gezellig zou zijn maar valt me vies tegen

Zulk soort mensen als jullie zijn een schande voor het hebben van beesten.
En ja tuurlijk wil je hier niet verder, de waarheid is altijd hard.
Ook al zegt JOUW stalbaas zet er maar bij moet je toch zelf wel in je zotte kop moeten weten dat je dat niet doet.
Het feit dat je het niet niet eens meld dat hij komt aan je stalgenoten vind ik al raar.
Je hebt het over een haf op ijzers die niet in de wei zou moeten mogen (hoe achterlijk kan je praten)
En dat over plantjes die iedere weigegang wel kan hebben, en als je die verwijderd er niks aan de hand is
Dan zoek je een andere plek/stal tot er een wei voor hem is.

Als merrie eigennaar zou mijn merrie geen dag met een hengst blijven staan.
Of ik het nou naar mijn zin had of niet op die stal, want het blijft dat de stalbaas ook niet goed bij zijn/haar hoofd is

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:05

Als er ooit een cursus paardenhouderij komt weet ik iemand die ik perse er heen wil hebben.
1 van de posters hier en de beheerder van het weiland, oh.. en de verkoper van het paard,
die blijkbaar heeft lopen beweren dat hij nog niet vruchtbaar kan zijn.

Goedegenade, wat een onkunde en dat bijeen geraapt rondom 1 paard.

Denken dat een hengst van 1 jaar niet vruchtbaar kan zijn.
Merrie's die hengstig zijn apart willen zetten.
Paarden met ijzers niet op de wei?
Een groter paard dat niet een kleiner paard kan dekken? Nou ja, de foto's die langs zijn gekomen,
laten het al wel zien, dat dat wel degelijk kan.

Hengst achter 1 draadje zetten? Ook heel slim, totdat hij er een keer doorheen gaat en als nog de dames gaat dekken.

JKK, kan je uit je weiland steken, ze eten het niet als het nog normale planten zijn, pas als
het verdroogt en in het hooi zit herkennen de paarden het niet meer.

Ergste is nog dat er blijkbaar weer een paard bij iemand terecht is gekomen die totaal geen idee heeft
waarmee hij bezig is. En dan moet hij ook nog hengst blijven.
Schrale troost wat er ook in dat contract staat, verkocht is verkocht, dus hakkie takkie kan vandaag nog
bij wijze van spreken.

Als dit bij mijn weilandje werd geflikt met mijn merrie erin, nou ja, laat maar.. ga me daar maar even niet
over uitlaten.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:10

Sjolvir schreef:
Hengst achter 1 draadje zetten? Ook heel slim, totdat hij er een keer doorheen gaat en als nog de dames gaat dekken.

Sjolvir, ik heb mijn hengstjes niet achter 1 draadje, maar meerdere draden (3 x plus afstandsisolatoren) en ze blijven er goed achter, ik bedoel ook niet dat je met een paar prikpaaltjes en een draadje een hengst bij merries vandaan kan houden want vroeg of laat lopen ze het plat.

Voor de rest ga ik met je mee, maar het is hier al verteld natuurlijk, persoonlijk vind ik het een rare gang van zaken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:15

Tosadog schreef:
Sjolvir schreef:

Sjolvir, ik heb mijn hengstjes niet achter 1 draadje, maar meerdere draden (3 x plus afstandsisolatoren) en ze blijven er goed achter, ik bedoel ook niet dat je met een paar prikpaaltjes en een draadje een hengst bij merries vandaan kan houden want vroeg of laat lopen ze het plat.

Voor de rest ga ik met je mee, maar het is hier al verteld natuurlijk, persoonlijk vind ik het een rare gang van zaken.

Heb ik aangehaald, omdat ik het al helemaal voor me zie, bij deze weidebeheerder... :+ met inderdaad 1 draadje en prikpaaltjes.
Aangezien een beheerder met een grientje verstand, wel kan verzinnen dat je niet een hengst bij merrie's gooit.
Nog even buiten het feit om, dat er normaal gesproken voordat er een vreemd paard bij je paard de wei in wordt gezet,
toch contact is met de eigenaren van de al aanwezige paarden.

(Heb ook een hengst gereden, die naast de merrie's stond, maar dat was ook met degelijk herkwerk met goede heoveelheid stroom.)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:18

Wat een beweringen van roadrunner. Ik vraag me af waar die "kennis" vandaan komt....
Een jaarling hengst kan nog niet vruchtbaar zijn? Volgens mij zijn er meer dan genoeg voorbeelden genoemd!
Beslagen paarden mogen niet op de wei? Dan kan de helft van het Nederlandse paardenvolk zijn paarden wel naar binnen halen...
Hengstige merries apart zetten heb ik in mijn omgeving ook nog niet zien gebeuren.

TS, ik begrijp heel goed dat je hier van baalt. Ik zou met de andere paardeneigenaren naar de verhuurder van de wei stappen en je beklag op een rustige manier uitleggen. Eigenlijk vind ik dat de hengsteneigenaar zijn verantwoordelijkheid had moeten nemen en zijn paard überhaupt al niet in deze wei had moeten zetten, toestemming van de verhuurder of niet. Hopelijk komen jullie er samen uit.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:42

trudy13 schreef:
@Angeliekje,wat een leuke merrie om te zien!Das een echte mini Tinker!Hoe hoog is zij??

Ze is (schat ik) tussen de 1.30m a 1.35m, maar qua verhoudingen klopt ze niet vind ik persoonlijk.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:01

Roadrunner01: wat heb jij een bord voor je hoofd zeg..... jeuj.... en dan ook nog geen enkele wijsheid van anderen willen aannemen en alle verantwoording geheel buiten jezelf leggen......

TS: ik zou een evt. dekking / dierenartskosten ed. alvast aankondigen bij de eigenaar van de "onvruchtbare" hengst; dat je de kosten dáár zult gaan verhalen. Kan al enige weken nadat je ze uit elkaar hebt: scannen die merrie! En dan zo snel mogelijk weg daar, mocht je er met de stalhouder niet uitkomen. Totaal onacceptabel gebeuren, als het klopt wat ik hier lees.

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:19

Irma_Maandag schreef:
Roadrunner01: wat heb jij een bord voor je hoofd zeg..... jeuj.... en dan ook nog geen enkele wijsheid van anderen willen aannemen en alle verantwoording geheel buiten jezelf leggen......

TS: ik zou een evt. dekking / dierenartskosten ed. alvast aankondigen bij de eigenaar van de "onvruchtbare" hengst; dat je de kosten dáár zult gaan verhalen. Kan al enige weken nadat je ze uit elkaar hebt: scannen die merrie! En dan zo snel mogelijk weg daar, mocht je er met de stalhouder niet uitkomen. Totaal onacceptabel gebeuren, als het klopt wat ik hier lees.

Ik zal het even op zijn woonwagens uiten weet je wat gij kunt je dikke reet kussen en ge bent minder dan paarde zeik _/-\o_ lang leven ons reizigers volk <3 Kamper 4 ever

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:26

Whis_Serada schreef:
Roadrunner01 schreef:

Zulk soort mensen als jullie zijn een schande voor het hebben van beesten.
En ja tuurlijk wil je hier niet verder, de waarheid is altijd hard.
Ook al zegt JOUW stalbaas zet er maar bij moet je toch zelf wel in je zotte kop moeten weten dat je dat niet doet.
Het feit dat je het niet niet eens meld dat hij komt aan je stalgenoten vind ik al raar.
Je hebt het over een haf op ijzers die niet in de wei zou moeten mogen (hoe achterlijk kan je praten)
En dat over plantjes die iedere weigegang wel kan hebben, en als je die verwijderd er niks aan de hand is
Dan zoek je een andere plek/stal tot er een wei voor hem is.

Als merrie eigennaar zou mijn merrie geen dag met een hengst blijven staan.
Of ik het nou naar mijn zin had of niet op die stal, want het blijft dat de stalbaas ook niet goed bij zijn/haar hoofd is

en wat helemaal een schande is dat er mensen zoals gij niet weet wat ge banketstaaf gij bent nog loper dan dan het achter eind van een varken en ge banketstaaf gewoon uwe banketstaaf achter na net als de rest van het hier je je lezen alles maar half en gelijk oordelen en veroodelen zonder alles tekennen noch de lokatie e.d. en het is altijd een hengst die fout is ook meries breken de boel af als ze hengstig zijn er zijn genoeg idiooten die met een hengstige merie gaan reiden.

Ik ben en blijf een kamper c/q reiziger in mijn hard en nieren en kwa bloed want het woonwagen bloed stroomt door mijn aderen en als men oorlog wilt in renesse bij grol kan ze het krijgen maar dan wel met MIJN VOLK

lange leven ons reiziger c/q woonwagen bewooners gypsy's e.d.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:28

:n Heb getemd

Roadrunner01

voor alle duidleijk heid een TINKER IS EEN ZIGEUNERPAARD EN HOORT BIJ MIJN CULTUUR Dus NU even allemaal jullie goor muilen dicht houden met dat smerige gemauw dat wij kampers niet weten hoe je met een dier om moet gaan je zijn gewoon minder dan minder en zeker minder dan PAARDEZEIK KAMPER 4 EVER

_Dune_

Nou Roadrunner, je hoeft toch niet te schelden? Er wordt hier toch ook niet op jou gescholden?

En niemand zegt dat de hengst fout is in dit geval, het is de eigenaar van de hengst die de verantwoordelijkheid niet neemt om ervoor te zorgen dat er geen ongewenste dekkingen plaats vinden.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:30

Ondanks dat ik reeds heb deelgenomen aan dit topic, plaats ik toch even een gastslotje voor overleg. Het is overduidelijk dat een discussie niet op respectvolle wijze kan plaatsvinden. Aan mijn collegae om dit verder te bespreken.