[TI] NSvT / ICS / GCDHA

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:56

Hier wordt het ideale beeld geschets door kinsealy.

Helaas wordt het onmogelijk gemaakt door de stamboek shoppers, die het liefst een eigen stamboekje oprichten.

Maar waarom maken wij ons druk over inteelt ??
We zijn nog maar 15 jaar bezig met de Tinkers hier in Nederland.
De huidige generaties, ik heb zelfs een derde, zijn allemaal geregistreerd samen met de ouders.
Of de eigenaar/fokker weet wie de ouders zijn.

In de totale tinker populatie, die 10 tot 15 jaar geleden via de handelaren zijn binnengehaald, is bijna geen onderlinge verwantschap gevonden tot nu toe.

Op de huidige bekende tinker populatie van rond de 8000 ??? is dat een goede uitslag.

Het enige wat er nu gebeurd in Nederland is dat er een hengst uitgekozen wordt die heel mooi gepresenteerd wordt op de foto.
En dat zijn vaak hengsten van de eerste bekende generatie, die toen met minimale eisen op type goedgekeurd zijn.

Wil je nu als stamboek een goede Tinker gaan fokken dan moet elke hengst nogmaals naar een keuring gaan en beoordeeld worden op type en nakomelingen.
Ook voor een merrie moet dit gebeuren, zo wie zo moet de merrie met drie jaar terug komen om geprimeerd te worden om de fok licentie te krijgen.

Voor Tinker moet je ook Irish Cob lezen.

snowdon

Re: NSvT / ICS / GCDHA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:43

Je verdraaid de woorden van kinsealy, Ariebren.
1 registratieboek is iets anders dan 1 overheersend stamboek willen krijgen.
Als je als stamboek al niet meewerkt aan een DNA-database voor registratie, dan vind men dat kennelijk ondergeschikt. Dus dan wilt men helemaal niet toe naar één geheel qua registratie.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:44

Er is geen DNA van 8000 paarden vergeleken hoor Ariebren ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:22

Het probleem is elke keer weer dat je in een paar zinnetjes een heel verhaal moet neerzetten.

Ik verdraai geen woorden alleen je leest wat je zelf wilt horen.

En van die 8000 paarden is denk ik al 6000 afstammingen bekend.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:10

Henk jongen.... Je reactie geeft zeker wel een sneer naar Kinsely.... Daar ben je toch echt een beetje te oud voor geworden hoor om over elk woord van haar te vallen! ;)

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:47

Je verddraait idd mijn woorden Ariebren om vervolgens weer in je mantra te kunnen vervallen ;) Je hoeft niet persé te reageren elke keer wanneer ik iets inhoudelijks zeg.....

Overigens werkt een online systeem alleen wanneer alle paarden, of zoveel mogelijk, daarin zijn opgenomen. Zo´n systeem is zinloos wanneer zelf een deel van de bij een vereniging ingeschreven paarden niet in die database vermeld staan of op een willekeurig moment verwijderd wordt. Zo is Miles, die voor zover ik weet, recent is goedgekeurd uit gehele systeem verwijderd, rare en merkwaardige zaak, terwijl paarden die ik heb overgeschreven naar een andere stamboek nog gewoon vermeld staan. :o? En dat is niet alleen bij mijn paarden zo, er zijn heel wat paarden uit het betreffende systeem verwijderd ;) Dubieuze manier van werken i.m.o......

Druk maken over inteelt is zeker geen overbodige luxe en door sommigen een onderschat probleem waarbij het kijken naar andere rassen en de ervaringen die daar zijn opgedaan met het al dan niet bewust fokken met inteelt inzage zou kunnen geven in wat die problemen zouden kunnen zijn.
Het doel van registratie zou moeten zijn om inteelt te voorkomen en in de eerste plaats gezonde paarden te fokken die geen gebreken hebben en een gezond lang leven kunnen hebben.
Het is fijn wanneer de eigenaar of fokker weet wie de ouders zijn, maar niet genoeg i.m.o. dat moet echt zoveel mogelijk geregistreerd staan en ook zo uitgebreid mogelijk zodat ook broers, zussen, opa´s en oma´s zoveel mogelijk bekend zijn.

V.w.b stamboek keuze, iedereen moet zelf zijn keuze vrijelijk kunnen maken en je moet gewoon inderdaad door bij bijvoorbeeld keuringen te gaan kijken kiezen waar je je paard wilt inschrijven. Zolang je gewoon leuk naar een keuring wilt gaan en je paard ergens wilt inschrijven is er niks aan de hand en merk je weinig van meningsverschillen en kan iedereen gewoon door een deur. :j

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:29

Ik ben ook voor 1 stamboek...maar goed, kijk naar kwpn 50 jaar gelden...Toen was het ook een zooitje ;) later is toch iedereen het eens geworden en is het KWPN geworden..Zo word het vast ook bij de tinkies..(over 50 jaar :P ) Nog ff geduld! ;)
Door die 4 stamboeken is het nog steeds niet echt duidelijk toch over wie nu familie van wie is? Want communiceren die stamboeken onderling hier over?

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:03

jantineS schreef:
Ik ben ook voor 1 stamboek...maar goed, kijk naar kwpn 50 jaar gelden...Toen was het ook een zooitje ;) later is toch iedereen het eens geworden en is het KWPN geworden..Zo word het vast ook bij de tinkies..(over 50 jaar :P ) Nog ff geduld! ;)
Door die 4 stamboeken is het nog steeds niet echt duidelijk toch over wie nu familie van wie is? Want communiceren die stamboeken onderling hier over?

Idee?

[TI] 1 Registratieboek voor Tinkers en Irish Cobs!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:31

jantineS schreef:

Herstel :o KWPN is de grootste/ "beste" geworden maar er zijn nog steeds "afscheidingen" zoals NRPS en AES. In bepaalde opzichten is dit toch wel vergelijkbaar met hoe het nu met de tinkers is :)
en dan zijn er ook nog mensen die bewust met duits of belgisch bloed fokken sommigen echt ter verbetering of omdat het dier eigenlijk toch al duits gefokt is, maar sommigen doen het ook echt om een andere stamboekkeuze te hebben dan KWPN :j Dit weet ik uit persoonlijke ervaring/ mensen om mij heen, maar ook op bokt gaat t er regelmatig over ;)
vb wat is zo ff snel gevonden heb maar er zijn tig van topics/ discussie over...
[F-AM] Kwpn versus duitse stamboeken
[F-AM] KWPN, NRPS of AES

1 stamboek is aan de ene kant een idealogie :z aan de andere kant voorspel ik dat het dan nog niet goed zal zijn voor iedereen want dan zijn het weer "alleenheersers" met monopolypositie enz enz enz...

1 overkoepende registratie zou mogelijk moeten kunnen zijn met meerdere stamboeken, maar t lijkt me dan denk ik wel erg moeilijk beheersbaar :o

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:43

Maar de rasstandaard is bij die stamboeken toch minder beperkt dan bij de verschillende Tinkerstamboeken?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:24

Typisch dat de "stamboek shoppers" op mijn verhaaltje reageren.
Ik val niemand persoonlijk aan.
Een voorzetje geven en de bal wordt er gelijk ingekopt.

Gelukkig dat Bokt maar een heel beperkt aantal lezers en actieve schrijvers heeft.

Voorlopig is er één stamboek die al zijn geregistreerde paarden in een openbare data base heeft staan.
Ik wil er wel bij zeggen dat sommige paardjes niet zichtbaar zijn, maar ze staan wel in de data base.
Sinds kort zijn de Belgische paarden van ICS Belgie ook weer zichtbaar.

Maar waarom maakt iedereen zich zo druk om een algemene registratie ?
Zie het topic van Nikita.

[TI] 1 Registratieboek voor Tinkers, Irish Cobs en Drum Horses!

In het paspoort van het paard staan de (voor) ouders.
Zo niet dan weet de eigenaar toch wie de (voor) ouders zij
Bij de ongeveer 8000 Tinkers in de EU worden er jaarlijks 600 tot 800 veulens geboren.
Van die veulens van afgelopen jaren wordt er maar een heel beperkt aantal aangeboden op de jaarlijkse hengstenkeuringen.
Afgelopen jaar weer minder dan 50.

Dus het inteelt probleem is nog steeds geen probleem.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:41

Ariebren schreef:
Voorlopig is er één stamboek die al zijn geregistreerde paarden in een openbare data base heeft staan.
Ik wil er wel bij zeggen dat sommige paardjes niet zichtbaar zijn, maar ze staan wel in de data base.
Sinds kort zijn de Belgische paarden van ICS Belgie ook weer zichtbaar.

En wat is dan het criterium wat dat betreffende stamboek hanteert om zichtbaar te zijn in hun database als ingeschreven en GGK dekhengst ?
Ik ben benieuwd hoe dat straks gaat wanneer er nakomelingen zijn van het betreffende paard van wie de eigenaar er voor kiest om deze in te schrijven bij ICS-NL..... Staat er dan in de database of in andere documenten "vader onbekend"?

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 20:16

Bedankt voor jullie reacties, ik ga het advies om verschillende keuringen te bezoeken opvolgen verder ga ik (hoop dat ik weet hoe dat moet) een slotje op dit topic zetten want, no offence, langzaamaan wordt het steeds meer offtopic
nogmaals bedankt voor de reacties en wie weet tot ziens bij keuringen!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:35

Ik erger er mij ook aan dat het betreffende stamboek zo knullig omgaat met zijn openbare registratie
Maar zolang de ouder geregistreerd is zal hij of zij vermeld worden in het paspoort.
Mits er aan de volgende eisen voldaan is:

Dekbon of DNA van de hengst en veulen aan de voet van de moeder.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:31

Je kunt zelf geen slotje zetten Pardy ;)
Maar ik vind het wel een interessant topic eigenlijk zo?

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:26

Mee eens grid! Maar ik wilde het niet ingewikkelder maken dan het al was. KWPN heeft iig veel contact onderling en een overkoepelende organisatie. Maar het is daar nu iig beter georganiseerd dan bij tinks (vind ik) maar goed zij zijn ook al wat jaartjes bezig. Ik bedoelde alleen maar dat het vroeger daar ook een janboel was. Nu hebben ze iig hele duidelijke richtlijnen en dat mis ik nog bij de tinks.

Maar idd een monopolie is ook niet fijn, dan krijg je weer van dat achterdeurtjes gedoe. Perfectie is een moeilijk streven ;) Maar miss is het wel haalbaarder om meer onderlinge communicatie te krijgen en een overkoepelden organisatie. Dat met dat DNA is denk ik een stap in de goede richting :D

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:08

TS

idd ga eens bij alle stamboeken kijken , en kijk waar je je het prettigste bij voelt
Als jou paard laatste geregistreerd is bij GCDHA dan kan je daar ook op je naam laten zetten.

Soms vind ik het wel jammer al die stamboeken

Bandit is geboren uit Tinker x Tinker , valt in t ene stamboek onder de Vanner , bij het andere onder de drumhorse en bij het ene onder Sectie??? nog wat ik weet het al niet meer.

Zelf ben ik op keuring van alle stamboeken geweest met Bandit , en heeft elke keuring wel op of aanmerkingen , er zijn altijd dingen om te verbeteren of dingen die juist goed zijn.

Zo vind ik van ics nl heel erg fijn de online stamboom. Maar ben weer geen fan van hun keuringen, alhoewel ik moet zeggen dat ze de laatste jaren wel iets verbeterd zijn.
Bij nsvt vind ik weer mooi dat op de keuring de voorbrengens in wit moeten zijn ( ook als je dit zelf doet ) en dat de jury bijvoorbeeld altijd netjes in pak loopt.

maar zo is er bij elk stamboek wel iets op of aan te merken enzo.

sharron_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:29

Onze paarden zijn diegene die gekeurd moeten worden ,die dan ook netjes gewassen moeten zijn als ze naar de keuring komen zonder een hoop poep in de staart enz .Wij zijn gewone mensen die een leuk paard hebben en het leuk vinden om naar de keuring te komen om hun paard te laten zien .Daar hoeven geen keurmeesters bij te staan netjes in het pak en op hoge hakken die onze paarden op een afstand staan te bekijken en bang zijn om vies te worden .Het belangrijkste is of ze er verstand van hebben wat een cob is

eye4cobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:15

Bedankt voor jullie reacties, ik ga het advies om verschillende keuringen te bezoeken opvolgen verder ga ik (hoop dat ik weet hoe dat moet) een slotje op dit topic zetten want, no offence, langzaamaan wordt het steeds meer offtopic
nogmaals bedankt voor de reacties en wie weet tot ziens bij keuringen!

geloof dat alles wel is gezegd nu.. :x
pardy..heeeeel veeeeel sucses met de keuze van het stamboek
enne ..vooral lekker blijven genieten van je paarden en al het moois dat aan je voorbij zal komen op keuringsdagen !!!!!!
veel plezier met je merrie en a.s veulentje !!!!! :)) /3

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:51

sharron_roos schreef:
Daar hoeven geen keurmeesters bij te staan netjes in het pak en op hoge hakken die onze paarden op een afstand staan te bekijken en bang zijn om vies te worden .

Dat zijn wel de mensen die een officiele opleiding voor keurmeester hebben gevolgd en niet even intern opgeleid zijn.
Ze zijn ook niet bang om vies te worden en hoge hakken heb ik nog nooit gezien. :n
Kijk bij andere stamboeken, dan zie je dat ze daar ook netjes in het wit moeten voorbrengen.

(jaja, ik lees nog wel eens mee met de tinkerwereld)