[KG] Kleur en ras gezocht van mijn paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dorien1

Re: [KG] Kleur en ras gezocht van mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:38

Hé ik ken jou!
Leuk om je hier tegen te komen

Ik ga toch voor appaloosa hoor ;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:57

VonNeueBeek schreef:
Ik denk zelf aan roan..)
Dat is het zeker niet, want dan zou het hoofd donkerder moeten zijn als de rest van het lichaam.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:17

VonNeueBeek schreef:
En ben zelf ook al eens vaker paarden zonder vlekken op en rond de geslachtsdelen en rond de mond tegen gekomen...kan ook goed zijn dat 1 van de ouders een warmbloed of van een ander ras is geweest....?

Appaloossa is een kleur, geen ras :)

Redkin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 15:36

VonNeueBeek schreef:
Ik denk zelf aan roan,marmerbont....weet je toevallig ook of je paard over de jaren heen lichter van kleur is geworden?Zou goed mogelijk een Appaloosa kunnen zijn....ik ken overigens ook een aantal Sonny af Hojmark paardjes die ook zo'n kleur hadden/hebben...Sonny was natuurlijk een Knabstrupper hengst,die ook bij het NAS ingezet is voor de Nederlandse appaloosa fokkerij ;)

Hij is doorheen de jaren wel al lichter geworden dat kan je zien aan de fotos in mijn eerste post.

Redkin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 15:38

VonNeueBeek schreef:
En ben zelf ook al eens vaker paarden zonder vlekken op en rond de geslachtsdelen en rond de mond tegen gekomen...kan ook goed zijn dat 1 van de ouders een warmbloed of van een ander ras is geweest....?

best mogelijk, hij is wrs een kruising , waar ik dus ook geen enkel idee over heb. als iemand een idee heeft van zijn kruising mag je het altijd laten weten :D

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:41

Vos Sabino hou ik het op.

FancyFrancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:56

Heey ik kwam toevallig net uit op dit onderwerp en ik wilde gewoon even wat relevante informatie toevoegen:

Jouw paard kan best een Varnish appaloosa zijn, zonder gevlekte huid!
Want in 'Horse color explained' uit 1999 van Jeanette Gower staat: Varnish appaloosa is een non-spotting gen dus in principe er geen vlekjes aanwezig te zijn. Het is een gen dat het paard "verzilverd" door witte haren die door de vacht verschijnen. Word heel vaak verward met roan. Deze paarden worden meestal solide (soms ook al met een appaloosa blanket) geboren, maar worden heel langzaam aan steeds witter (nooit helemaal wit). Ze kunnen variëren van alleen wat grijs 'varnish' op het hoofd en de flanken tot bijna compleet wit met alleen kleur op de plekken waar de botten net onder de huid zitten.

Sabino is heel onwaarschijnlijk, hij zou een witte kin vlek moeten hebben dit verraadt het sabino gen ( nou is dit niet te zien op de foto) en het patroon van sabino is een stuk willekeuriger!

Het zou ook een vorm van 'ticking' kunnen zijn, dus dat er witte haren door de vacht heen zitten maar dit is meestal een stuk egaler verdeeld als bij jouw paard het geval is.

Dus mijn gok is Varnish appaloosa, het past het beste bij de uiterlijk verschijning van dit paard maar omdat de afstamming onbekend is, kun je daar nooit zeker van zijn.
Het zou ook een zeer zeldzame variatie op een van deze genen kunnen zijn.

Ik heb alle informatie uit het boek, dat bedoeld is voor dit soort problemen,(welke kleur heeft mijn paard?) dus ik kraam geen onzin uit :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:22

FancyFrancy schreef:
...., hij zou een witte kin vlek moeten hebben dit verraadt het sabino gen ( nou is dit niet te zien op de foto) en het patroon van sabino is een stuk willekeuriger!:)

Een kin vlek is absoluut niet nodig om sabino te hebben, EN een kinvlek verraadt ook absoluut niet het sabino gen. Deze theory is al lang achterhaald in het genetica wat kleuren betreft.

Citaat:
Ik heb alle informatie uit het boek, dat bedoeld is voor dit soort problemen,(welke kleur heeft mijn paard?) dus ik kraam geen onzin uit :)

Boek is niet bedoeld om klakkeloos overgeschreven te worden als antwoord op een vraag van iemand. Leuke boek om als referentie te gebruiken maar aub niet als bijbel voor kleuren genetica. Veel van informatie is achterhaald! Wel hele mooie foto's in het boek.

Lynn1231

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:50

Een beetje laat maar wilde toch even zeggen dat ik het een enorm mooie kleur vind! Echt nog nooit eerder gezien.. Verder geen idee wat voor ras of kleur, maar op eerste gezicht lijkt hij inderdaad een Appaloosa.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:57

Mijn eerste ingeving was Varnish Roan...............ennnn...daar blijf ik bij geloof ik :)

Mary122

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:39

Volgens mij echt een roan !! Kan niet missen..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:48

Mede vanwege de gestreepte hoeven. ik heb met een paar gewerkt dat kwam van de paloosa fokkerij en die had ook zon soorrt uitstraling. Al weet ik het niet zeker dat hij appaloosa heeft