Waarom fok jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:26

voor goede paarden niet hoor ;) 1200 zou ik m dus mooi voor laten staan! dan koop je maar een kip

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:32

Interessante discussie.... :)
Eerlijk gezegd ben ik ooit begonnen met de fokkerij omdat ik, vooral mijn vriend er wel geld in zag.

Puntje bij paaltje, zit ik nog met een veulen van vorig jaar, heb ik haar moeder verkocht en staat de volgende merrie op knappen op dit moment. (wat ik natuurlijk wel heel erg spannend vind en erg naar uit kijk)

Inmiddels ben ik erachter gekomen dat ik heeeeeel moeilijk afscheid kan nemen van dieren en voorlopig hebben we er de ruimte niet voor om eigen fok aan te houden.

Buiten dat blijft het absoluut een vak apart en heb je mijns inziens voor de echte keiharde centen meerdere merries nodig om het fokken rendabel te maken.
Anderzijds wordt er nog steeds out of the blue gefokt, zoals eerder gezegd, mensen die het schattig vinden en de ernst er niet van inzien dat de schattige diertjes die eruit voort komen wel eens inderdaad in de salamifabriek kunnen belanden.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:32

essiesilly schreef:
voor goede paarden niet hoor ;) 1200 zou ik m dus mooi voor laten staan! dan koop je maar een kip

Wat is er mis met Faiza?? 8-)

Tendance

Re: Waarom fok jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:39

Als ik dit jaar mijn merrie weer laat dekken, dan doe ik dat voor mezelf voor de toekomst.
Dan wil ik graag nog een mooi veulen uit mijn merrie fokken. Ik zou niet fokken voor de handel, want die ligt te veel op zijn kont!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:43

essiesilly schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens. Mensen die niet meer dan 1200 uit willen geven, die krijgen hem dan ook niet.

Maar mijn ervaring zegt dat het wel mee valt. Particuliere handel valt wel tegen, maar bij de wat grotere jongens gaan zulke paarden echt wel voor leuke bedragen weg.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:46

Maar als je dan particulier bent, dan zit je dus in dat schuitje.
Nee ik fok alleen nog een veulen om er later zelf op te rijden!

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:48

Wij fokken om een ras te behouden wat bijna kopje onder was gegaan en omdat Knabstruppers (en paarden houden) onze allergrootste passie is!! ;)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:50

Behalve als je je contacten een beetje gebruikt?
Als je een leuk paard hebt vallen er best regelingen te treffen met de handelaren.
Rijk zal je nog steeds niet worden, maar beter dan dat je een 3 jarige voor veulenprijs weg moet doen.
Maar ik zal ook niet gaan fokken voor de handel nee. Duimen jullie even mee voor een merrie? Haha.

karel162

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 02:16

omdat ik dat leuk vind

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:18

karel162 schreef:
omdat ik dat leuk vind

Ja maar Karel is het ook leuk voor de paarden die je fokt? Weet je waar ze terecht komen als ze niet goed genoeg zijn of houd je ze gewoon allemaal lekker zelf??

Edit: Karel gaat niet meer reageren omdat ie geband is van bokt...

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:16

Interessant :)

Je moet de dag van vandaag gewoon in je achterhoofd houden dat als je het veulen niet verkocht krijgt, je zelf de mogelijkheid moet hebben om het op te fokken. Verder is het moeilijk om voor iemand anders te beslissen wat nu al dan niet een goede merrie is. Dat is persoonlijk.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:38

Umeo schreef:
Interessant :)

Je moet de dag van vandaag gewoon in je achterhoofd houden dat als je het veulen niet verkocht krijgt, je zelf de mogelijkheid moet hebben om het op te fokken. Verder is het moeilijk om voor iemand anders te beslissen wat nu al dan niet een goede merrie is. Dat is persoonlijk.

Dat is niet geheel persoonlijk. Er is nu eenmaal bewezen, dat je bij bepaalde bloedlijnen of type paarden betere nakomelingen krijgt, dus er is wel degelijk een soort van graadmeter.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:46

Met Tendance eens...
Maar goed, ook uit een fantastische merrie en een fantastische hengst kan een nakomeling komen met "een rotkop en drie benen". Fokken is deels altijd nog gokken.

Maar ook bij de grote jongens is de handel op sommige momenten nu wel minder, de bedragen liggen anders, ook als je op veulen veilingen gaat kijken. Ik zag afgelopen jaar in Deurne veulens voor minder als het rietje sperma over de tafel gaan....
Benieuwd hoeveel van die dieren er daadwerkelijk verkocht zijn of gewoon weer mee terug met de eigenaar.

Ik hoop dat mensen goed doordacht een paard fokken en dus niet mijn merrie heeft een gedragsprobleem dus laat ik eens een veulentje fokken.
Die eerste 6 maanden bij de merrie zijn volgens mij van grote invloed op het karakter van de nakomeling.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:50

Help ik ben een beelddenker!!! 3 benen!!!

En ik ben het met Hedwig eens. Veel mensen kijken vaak naar de hengst, maar die geeft alleen zijn eigenschappen in zijn zaad mee. De merrie doet dit met haar eicel EN de opvoeding in de eerste maanden na de geboorte, dus misschien is de merrie nog wel belangrijker dan de hengst.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:11

Ik vind persoonlijk dat de (invloed van) merrie(lijn) vaak onder schat wordt.
Wij proberen altijd een passende hengst te vinden, dus niet het moet een kwpn zijn maar het moet een goede hengst zijn. Met nakomelingen die zich bewezen hebben.

Het beelddenken, ik kan wel 4 kromme benen zeggen maar dat lijkt ook niet.... Het is gewoon mijn manier om anderen te verduidelijken dat knap x knap ook heel jammerlijk kan mislukken... Volgens mij stond daar in de laatste bit ook een stuk over......

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:24

Ben het helemaal met je eens, daarom hebben we onze merrie met Laurentz gedaan 5 jaar geleden.
Hoofd en maat op de koop toenemen als het moet...
Ruin heeft een heel mooi hoofd en een super maat meegekregen en de pluspunten van hengst en merrie.
Dat krijg je waarschijnlijk maar 1 keer, maar het had net zo goed niet zo kunnen zijn.

fiegeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:50

Omdat wij zoveel plezier met onze merrie hadden, wilde we daar een veulen uit. Het is nooit de bedoeling geweest om het veulen te verkopen. Zou een mooie opvolger kunnen worden. Hengst- of merrieveulen maakte ons ook niets uit.
Het is een hengstje geworden, vier jaar geleden. Nu ruin en we zijn er nog steeds erg blij mee.
Moeder en zoon zijn nog steeds samen.
Voor de verkoop zou ik zelf nooit fokken. Denk niet dat ik afscheid kan nemen van mijn paarden...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:54

ik heb dit jaar voor het eerst een veulen gefokt uit mijn merrie,omdat mijn merrie een fantastisch karakter heeft en daarbij ook nog eens mooi is(voor de liefhebbers van het ras)
het veulen is voor mijzelf,om later op te gaan rijden als mijn merrie wat ouder word.

om nog even in te gaan op iets wat in de openingspost staat,niet alleen hobbyfokkers zouden goed over hun besluit na moeten denken

tosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:59

heb mijn merrie in begin 2005 van mijn moeder gekregen ( december 2005 overleden).
ze was drachtig en het veulen zou terug gaan naar de oude eigenaar ( maar heb hem gekocht omdat hij geen hengst wou) helaas is hij overleden.
ik zou toch best nog is een veulen willen fokken maar alleen met de reden dat ik dan nog iets van mijn merrie en moeder heb als ze er straks niet meer is.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:36

Waarom fokken wij al jaren met onze nwr merrie.
Omdat er hele goede veulens uit komen.
Eerste premie veulens, kampioenen en Nederlands kampioen.
Later doen ze het trouwens super in de sport!
Als ze altijd 2e premie veulens had gekregen, dan waren we er allang mee gestopt, maar ze fokt dus erg goed :)

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:19

Ik heb 2 veulens gefokt uit mijn merrie (2de zijn we nog aant wachten).

Eerste hengstenveulen is moeitenloos in Frankrijk verkocht (geen 2 weken op internet).
Het veulen dat nu komt is bijna verkocht als het een hengst is. Als het een merrie is, dan houd ik ze voor mijn eigen.
Merrie blijft nu leeg en wordt wandelpaard in de Ardennen.

Ik vond het eigenlijk een heel leuk ervaring, maar 2 keer is genoeg, misschien doe ik het nog met mijn nieuwe merrie, maar eerst zien hoe ze het sport aanneemt en hoe de markt in een paar jaren is!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:30

Ik heb twee veulens bij mijn merrie gehad (1e premie, kampioensmerrie en ned.res.kampioen). Het eerste veulen heb ik bewust gefokt, aangezien ik een hengst op het oog had waar ik al lang zoiets van had hmmm dat is dé hengst voor mijn merrie. Toen ik hoorde dat hij verkocht was en naar het buitenland zou vertrekken heb ik geen minuut na hoeven denken om mijn merrie door hem te laten dekken. Bedoeling was in eerste instantie dat ik het veulen zou houden, maar daar moest ik helaas op terugkomen, en heb ik het veulen verkocht aan een bokker (teuntje111). Tweede veulen was een ongelukje. Eigenaar van de hengst wou het af laten spuiten, maar dat wou ik niet (ook al was de hengst niet echt mijn keuze geweest). Veulen is dus geboren, en ik heb hem nog bijna twee jaar in de opfok gehad voordat ik daar ook een goed baasje voor gevonden had.

Ik fok dus niet "zomaar". Ik zou nog best een veulentje willen fokken (en dan hopen op een merrie), maar in deze tijd durf ik dat echt niet aan! Straks zit ik weer met een veulen wat twee jaar in de opfok moet, en sja dat kost nou eenmaal een hoop geld. Mijn merrie geeft wel hele mooie nakomelingen :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:57

Ik fok ook voor mezelf (er is er nu eentje voor mijn vriend in de maak). Kost me klauwen vol met geld maar dat vind ik niet erg. Het is m'n hobby en hobbies kosten geld.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 00:00

Omdat mijn vriend het lekker vind :=

Uh sorry!

Zou als mn merrie straks eventueel op de keuring ster wordt en dadelijk Z2+1 loopt wel een veulentje
van haar willen. En dan zien of ik het houd of verkoop.. Maar eerst zichzelf bewijzen als mijn wedstrijdpaardje :)

Waarom?? Veulentjes zijn vreselijk schattig.. jammer dat ze groot worden.. :o

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 00:09

Ik heb vorig jaar puur voor mezelf een veulen gefokt. Ik heb een merrie met een super papier en dito gangen en karakter. En heb een relatief onbekende hengst gebruikt. Fokken is en blijft gokken maar de gok die ik genomen heb is geweldig uitgepakt. Maar dat is puur geluk.

Goede ouder dieren geven op zich geen garantie dat je een goed veulen krijgt. Het is een leidraad maar geen garantie