[TI] Sokken eraf ..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Sokken eraf ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:27

Dat ben ik totaal niet met je eens.

Jeuk is vaak een gevolg. Dat kan zijn van mijten, die banen graven onder de huid wat irritaties veroorzaakt. Dan kan men wel die plekken gaan behandelen, maar zolang de mijt er nog zit zullen deze blijven terug komen. En laat mijten nou net goed te behandelen zijn zonder dat men de sokken eraf haalt. Als de mijt weg is en de plekken rust krijgen zal de huid dit zelf oplossen (door sokken scheren en smeren zal dit wel versnellen, dat zou dus een reden voor sokken scheren kunnen zijn).

Een oorzaak kan ook zijn mok, mok op zich jeukt niet, maar de irritatie door de huis icm sokken kan wel veel jeuk en irritatie geven. Maar mok kan men wel behandelen met smeren, negen van de tien keer zit het er weer. Het is vaak een gevolg van andere dingen en komt van binnen uit. Zo zijn sommige Tinkers gevoelig voor vet gras en uiten dat in mok, mijn eigen kreeg last van de PAVO brokken, nu ik Subli voer is het over. Dus bij de oorzaak-bestrijding hoeven ook hier de sokken er weer niet af.

Mok kan ook komen door langdurige nattigheid. Dan kan men blijven smeren, zolang het paard de nattigheid houdt houdt het dier ook de mok. Oplossing is drooghouden van de paardenbenen, dan heeft de huid rustig de tijd om te herstellen. Vaak wordt hierbij aangeraden de plekken vet te houden, want vet laat geen water door. En wat zit er in de sokken? Juist, natuurlijk huidvet, dus afscheren werkt in mijn ogen dan alleen maar avereghs.

Kortom, mok is vaak een uiting van een ander probleem, mijten, "verkeerd" voedingspatroon, verminderde weerstand, langdurige nattigheid, etc. Voor het aanpakken van de oorzaak zal vaak de sokken er niet af hoeven. Zolang de huid maar rust krijgt om te herstellen. Als men de sokken scheert kunnen deze plekken wel sneller herstellen, mits de oorzaak is aangepakt. En daarbij kan men makkelijker zien of de mok nou echt weg is, en of het weg blijft. Maar de huid is uiteindelijk altijd zelf in staat te herstellen, of de sokken er nou aan zitten of niet.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:31

ja tuurlijk kan de huid een boel zelf herstellen dat snap ik ook wel,
maar ik heb het over dit topic en deze persoon die duidelijk al een hele boel heeft geprobeert om dit op te lossen en waarvan het paard duidelijk pijn heeft ,
waarom dan eigenwijs zijn en door blijven kloten terwijl je zelf ook wel weet dat die sokken dan echt in de weg zitten?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:01

"omdat die sokken er horen ter bescherming tegen braamstruiken"

Solly...... Y;(

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:04

Wat is dat toch met de braamstruiken? Hihih, wie heeft dat in het lven geroepen (sorry als ik nu iemand heel hard tegen het hoofd stoot). Maar volgens mij blijven die takjes alleen maar hangen in die sokken, en of houdt de struik de sokken of neemt het paard de plant mee...

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:29

Als ze dan ook de wortel meenemen, ben je ook gelijk van die rottige bramen af! ;)

mok heeft zeker met voedingspatroon en weerstand te maken, maar er zijn zeker producten die op de plekken aangebracht kunnen worden om de genezing te ondersteunen en pijn/jeuk te verlichten. En wat dat betreft kan je imo de sokken beter weghalen om veel doelgerichter te werk te gaan, bij een enorme hoeveelheid mok.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:54

_Lot schreef:
Wat is dat toch met de braamstruiken? Hihih, wie heeft dat in het lven geroepen (sorry als ik nu iemand heel hard tegen het hoofd stoot). Maar volgens mij blijven die takjes alleen maar hangen in die sokken, en of houdt de struik de sokken of neemt het paard de plant mee...

ben ik mee begonnen als "voorbeeld" (maar het word uit zijn verband getrokken)

vind het trouwens ook wel redelijk extreem om te zeggen dan mensen een andere visie hebben over het behandelen van mijt en of mok, niet en ik citeer : paardlievend zijn
sorry hoor maar wat een kul

heb 2 paarden gehad met mok (verschillende periodes en verschillende paarden)
een van nature met sok en 1 zonder
geloof me die met sok die er wat erger aan toe waren gezien het ook hoger zat was sneller genezen dan het dier zonder
ik blijf er bij als het zonder scheren kan zou ik het zonder doen
tuurlijk zijn de sokken mooier als ze er aan kunnen blijven maar daar zou mijn keuze om ze er aan te laten zitten niet op gebaseerd zijn

wat een kul niet paardlievend

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:25

áls het zonder scheren kan idd, maar de ervaring is dat je bij ver gevorderde mok niet om scheren geen kan voor een snelle genezing. Zie berichten van Blackstar bijv.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:30

met paardlievend :)
bedoel ik als mensen alles al hebben geprobeert, maar omdat ze het mooier vinden om die sokken eraan te laten voor hun eigen, en het paard eronder lijd omdat die sokken er soms echt af moeten,
dat vind ik niet paardlievend nee (sokken er niet af omdat wij mensen dat mooier vinden en ondertussen niet kunnen behandelen)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:30

Ik ben idd ook van mening dat in die gevallen scheren beter is, maar ik deel de mening dat het zonder scheren niet zou genezen dan weer niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:01

Dat verschilt per geval Lot, een klein beetje mok in de kootholte, of grote open plekken waar je door het haar niet bij de huid kan komen

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:15

Daarom zeg ik enorme hoeveelheid mok, hoewel je vaak toch meer tegenkomt als dat je verwacht, als je het er eenmaal af hebt.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:22

Mijn tinker x draver heeft ook sokken, echter tot nu toe nergens last van. Is er wat voor te zeggen om sokken preventief te scheren/kort te houden ?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:56

D_Travis schreef:
Daarom zeg ik enorme hoeveelheid mok, hoewel je vaak toch meer tegenkomt als dat je verwacht, als je het er eenmaal af hebt.

dat had ik dus, dacht ach die heeft paar kleine plekjes, maar nu de sokken eraf zijn ;( nee dat had ik echt niet gevoeld en gezien tussen de enorme sokken
de foto op de vorige blz is daarbij niks...
gisteren heb ik haar weer even onder de loep genomen. heb dus de sokken eraf gehaald en verder nog niks omdat achter er nog af moet.
maar je ziet nu al dat alles zo mooi droog aan het helen is, ze zit er haast niet mer aan te knaagen, achter dus nog wel.
ze is dragend, dus ik durf niet veel dingen te "proberen" je weet maar nooit, maar die sokken eraf was voor haar al echt een verademing

TinkerMarley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 16:30

Oei kan me voorstellen dat je schrok!, zijn dat roze plekken van de mok? :|.. bij die van mij zijn de sokken er inmiddels ook af, ook erg kort en nog niet mooi( morgen laatste stukje met de tondeuse doen).. hij voelt zich nu al een stuk lekkerder! zal wel een opluchting voor hem zijn denk ik:).

jullie hebben met de haren mee naar beneden geschoren toch ook?

groetjesss

blackstar schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inderdaad stef, schrokken ons dood toen dit onder haar sokken vandaan kwam.

TinkerMarley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 16:37

Mee eens! mijn Tinkie had mega veel sokken( zoveel nog nooit gezien echt niet!), maar het moest er gewoon af, niet voor mijzelf maar voor mn paardje omdat hij zo verschrikkelijk veel jeuk en ongein had:(.. tuurlijk het is niet mooi maar nou en! je kiest toch voor je paardje zodat hij weer fijn in het leven staat, toch niet voor jezelf? ik snap jou reactie dus errrug goed:)

ponylies schreef:
oh aan dit topic kan ik me behoorlijk ergeren af en toe,
MENSEN wat is belangrijker???
A een paard dat er mooi uitziek met die sokken en duidelijk zichtbaar pijn lijd!!??
B die sokken eraf en een paard wat een halfjaartje geen sokken heeft en die geen pijn meer heeft en gezond is?

ik zou het wel weten

ik kan werkelijk waar niet begrijpen dat er mensen zijn in dit topic die zeggen dat die sokken eraan moeten blijven en met allerlij slappe excuses komen waarom die sokken eraan moeten blijven :x
en ondertussen verdorie zelf aangeven dat het paard er duidelijk pijn aan heeft |o

en dat noemt zichzelf paardlievend

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:22

Ik heb eerst het meeste haar weg geschoren van boven naar beneden. Vervolgens gewoon normaal geschoren, dus tegen de haren in, gewoon met een grote machine

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:03

@ ts fijn dat je het begrijpt en ben blij dat je voor je paard hebt gekozen,
hoe zien zijn benen er nu uit??

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:02

balen dat je paardje zoveel last heeft. heeft het scheren geholpen? kan je nu beter behalndelen?? heb van de winter ook callum zijn koten vrijgeknipt ivm met mok. konm het niet goed zien en behandelen. was toen ook snel weg gelukkig. en ja idd ze zeggen dan dat sokken voorkomen dat er vocht bij kan maar callum zijn sokken waren tot op de huis drijfnat en werden ook niet meer droog. dus dan toch maar wegknippen

TinkerMarley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 14:30

Vandaag zijn heel zn sokken eraf gegaan, heb het geprobeerd met een tondeuse maar dit werkte duidelijk van geen kante!.. heb toen de boer/eigenaar van stal gevraagd om hulp en die heeft het met een goeie scheermes gedaan ( voor koeien en schapen geloof ik).. nu kan je echt goed zien waar de mok zit en of heeft gezeten, zijn gelukkig kleine plekjes!, maar nu goed te behandelen. heb zn benen gelijk goed gewassen met die shampoo die we kregen van de DA.. dit moeten we 6 weken om de dag volhouden:).
Komt helemaal goed hoop ik!.. ik merkte wel dat Marley zich beterder voelde zonder die sokken, zelf in de wei ging die galoperen ( DOET IK NOOOIT!).. tis een hele ingreep maar ik ga er zeer vanuit dat het goed komt, aangezien dit goed spul is:)..
Alles voor mn lieve knollie!!, en wat andere vinden, jammer dan, ik ken mijn paard het beste.. ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:23

goed zo ik ben blij dat je paard zich er beter van voelt :D
ga zo door :))

TinkerMarley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 16:28

Ja absoluut *D , hopleijk wordt het beter er beter:D..

ponylies schreef:
goed zo ik ben blij dat je paard zich er beter van voelt :D
ga zo door :))

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:37

+:)+ Goed zo, wijs besluit!!! Komt helemaal goed.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:52

morgen gaan we de sokken van onze andere tinker eraf halen. is een opknappertje en ik verdenk haar ervan dat er korstjes etc onder zitten maar kan het niet goed zien wel voelen. vriendin neemt morgen speciale tondeuse mee

TinkerMarley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 18:57

Succes morgen!,
Gewone tondeuse deed het bij mij dus niet hahah, was wel een giller:).
Succes! zal een hele opluchting zijn idd, zag ik toch wel aan de mijne hihi

callum schreef:
morgen gaan we de sokken van onze andere tinker eraf halen. is een opknappertje en ik verdenk haar ervan dat er korstjes etc onder zitten maar kan het niet goed zien wel voelen. vriendin neemt morgen speciale tondeuse mee

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:31

thnx ja is speciale tondeuse ben heel benieuwd of het lukt hebben wel al veel geknipt