en nu nog de bevalling.... foalkit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:39

arabs schreef:
oh lafayette ze is geen maiden, ze heeft eerder (bij vorige eigenaars) al 2 veulens gehad maar beide verloren
één bij een vroeggeboorte en het ander van een week oud (door melkvergiftiging zeiden ze me)...
vandaar mijn stress een beetje

Dan zou ik ook wel stressen.Ik hoop dat het allemaal goed gaat! :(:) :Y)

arabs

Re: en nu nog de bevalling.... foalkit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 11:12

ja het begint wel steeds spannender te worden, ik heb wel heel goeie tips gekregen dus da's wel heel leuk!
ik ga het laten testen na de geboorte, straks even overleggen met de DA

nu heel veel duimen dat het goed komt en hopen dat ze de ziekte niet heeft...

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:42

hey
hoorde van mijn dochter love_luna dat je ook een veulen verwacht
spannend he...
wij krijgen mischien over een aantal maanden ook een veulen
hoop voor je dat alles goed mag gaan geeft een hoop stres
ben daarom heel blij dat we candy bij huis hebben nu
als er wat is ben je er gelijk blij
blijf je wel ff volgen :)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:17

Goed dat je het laat testen, maar let er voor de zekerheid toch maar op dat het veulen absoluut NIETS van de biest drinkt zolang je niet weet of het gevaarlijk is of niet. Biest afmelken en in ijskast bewaren. Als ze het niet heeft, dan kan je het alsnog geven. Snel handelen dus! Succes er mee!

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 19:05

Hey allemaal
heb vandaag contact gehad met de DA hij zegt om het te riskeren met de biest en het bloed van het veulen te trekken en dan na te kijken, een paar uur later opnieuw en dan plasma bijgeven indien nodig (en dan pas afschermen van uier)
hij dacht dat je het niet kon uitsluiten met de bloedgroep, maar hij ging het navragen...
ik ga morgen ook nog langs mijn vroegere DA eens checken wat zij zegt. Ik zou liefst het bloed nu laten nakijken en het hopelijk uitsluiten...
Uier van Shamala is nog niet helemaal gevuld en ook nog geen hars, ze bouwt het geleidelijk aan op. Ik denk dat ik nog een paar dagen tijd heb, hopelijk...
JaBa bedoel je met ijskast de koelkast of moet ik het echt invriezen? Moet ik daar ook steriele flesjes voor hebben of mag dat in een propere bokaal of zo?
hey cerescity, ja heb gisteren je dochter ontmoet, was heel leuk! Met een heel mooi paard trouwens, prachtig!
Ik hoop dat ik ooit ook bij mijn paarden kan wonen is inderdaad veel relaxter dan nu...
bedankt voor jullie hulp allemaal en steun! :)

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:37

arabs schreef:
Hey allemaal
heb vandaag contact gehad met de DA hij zegt om het te riskeren met de biest en het bloed van het veulen te trekken en dan na te kijken, een paar uur later opnieuw en dan plasma bijgeven indien nodig (en dan pas afschermen van uier)
hij dacht dat je het niet kon uitsluiten met de bloedgroep, maar hij ging het navragen...
ik ga morgen ook nog langs mijn vroegere DA eens checken wat zij zegt. Ik zou liefst het bloed nu laten nakijken en het hopelijk uitsluiten...
Uier van Shamala is nog niet helemaal gevuld en ook nog geen hars, ze bouwt het geleidelijk aan op. Ik denk dat ik nog een paar dagen tijd heb, hopelijk...
JaBa bedoel je met ijskast de koelkast of moet ik het echt invriezen? Moet ik daar ook steriele flesjes voor hebben of mag dat in een propere bokaal of zo?
hey cerescity, ja heb gisteren je dochter ontmoet, was heel leuk! Met een heel mooi paard trouwens, prachtig!
Ik hoop dat ik ooit ook bij mijn paarden kan wonen is inderdaad veel relaxter dan nu...
bedankt voor jullie hulp allemaal en steun! :)

hey
haha ja candy is echt een topper...
en ja natuurlijk krijg je ook ooit je huis met ruimte voor je paardje
ik heb het ook pas een jaar
komt allemaal goed ;)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:02

Arabs: ja ijskast=koelkast in België ;-). Ik moet wel zeggen dat ik het advies van je DA niet goed begrijp. In de biest van de merrie kunnen zich antistoffen bevinden tegen de rode bloedcellen van het veulen. Als hij daar ook maar iets van binnen krijgt, wordt zijn bloed onmiddellijk afgebroken. Dus het advies om het te wagen met de biest van de merrie, vind ik dus erg slecht en gevaarlijk advies. Je kan het niet meer testen als hij al gedronken heeft, dan is het namelijk al te laat. Ik denk dat je het bloed van de merrie kunt laten testen nu op antistoffen, maar daar zal je voor bij een kliniek moeten zijn. Ik zou geen risico's nemen en het veulen 48u niet laten drinken. De seconde dat hij gedronken heeft, is het te laat. Zou jammer zijn.

laffayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:21

pffff echt delicaat precies!!! succes arabs en zou meerdere meningen vragen bij verschillende dierenartsen meid!!! Nu kan het nog en desnoods zet je shamala in een paardenkliniek waar ze haar 24/7 in de gaten kunnen houden!

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 21:47

ja ik vond het ook een raar advies, daarom ga ik morgen naar mijn andere (vroeger) dierenarts. Ik moet wel zeggen dat hij er niet veel van wist omdat het zo uitzonderlijk is, en ik denk ook dat hij niet beseft welke gevolgen het heeft (hoe snel het kan gaan). Ik ga het morgen mijn vroegere dierenarts vragen of zij me wil helpen, normaal komt ze niet zo ver (we zijn onlangs verhuist met de paarden). Ik hoop dat ze een uitzondering maakt...

love_luna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:10

arabs schreef:
ja ik vond het ook een raar advies, daarom ga ik morgen naar mijn andere (vroeger) dierenarts. Ik moet wel zeggen dat hij er niet veel van wist omdat het zo uitzonderlijk is, en ik denk ook dat hij niet beseft welke gevolgen het heeft (hoe snel het kan gaan). Ik ga het morgen mijn vroegere dierenarts vragen of zij me wil helpen, normaal komt ze niet zo ver (we zijn onlangs verhuist met de paarden). Ik hoop dat ze een uitzondering maakt...

hoe ist gegaan op stal vandaag ?
hoeveel paarden heb je eigelijk ?

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 22:14

alles ok, heel rustig. Shamala voelt zich in ieder geval al super: da's wel fijn! Ik kijk elke dag naar haar uier en die groeit heel stilletjes. Dus ik denk dat ik nog wat tijd heb.
Ikzelf heb Shamala en dan het veulentje binnenkort, maar mijn moeder heeft er nog 3. Je moet maar eens kijken in het topic: merrie harst flink, daar heb ik foto's van hen gepost :) ze zijn super knoddig :D
ons mama vroeg zich af waar jullie precies wonen en hoe jullie op het idee zijn gekomen om naar duitsland te verhuizen... (ze is nieuwsgierig)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 08:24

Het is misschien wat lastig, maar ik zou toch echt het zekere voor het onzekere nemen hoor! Zoek ergens een birth alarm en slaap op stal (sommige merries doen het ook overdag, dus eigenlijk moet er 24/24 iemand kunnen aanwezig zijn). Direct veulen de muilkorf op na de bevalling en de merrie leegmelken. Flesjes geven aan het veulen en onmiddellijk de DA bellen om plasma te geven aan het veulen. Blijven melken en veulen kunstmelk geven en dan na 48u veulen gewoon bij merrie laten drinken. Is het veiligste. Na twee dode veulens heeft men ook het risico niet meer genomen bij de merrie die ik ken hoor! Hebben een andere hengst genomen, maar men test het zelfs niet meer. Het gaat zo ontzettend snel! Je hebt een perfect gezond veulen, dat heel goed drinkt en een dag later heb je een doodziek veulen dat compleet geel ziet. Hebben alles geprobeerd, maar ze waren niet meer te redden. Zijn beide gestorven, geloof me, dat wil je niet meemaken. Het beste is nog steeds om haar naar een kliniek te brengen... Ik begrijp dat de merrie niet makkelijk is, maar soms moet je kiezen voor de veiligste oplossing. Dat vertrouwen komt zeker terug en gaat niet verloren door zoiets. Het veulen gewoon eens laten drinken om de gok te wagen vind ik echt geen optie. Maar kom, nu heb ik er wel genoeg over gezegd, ik ben er zeker van dat je alles voor je veulen en merrie zal doen! Veel succes!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:26

Citaat:

Wat een lakse reactie van die DA! :roll:
Ik zou ook snel een andere om hulp vragen!

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 11:03

Hey ik heb een andere DA gevonden! Eén die werkt voor een paardenkliniek. Hij zei ook dat ik het niet kon riskeren, eindelijk iemand die mee is... Ik ga dus zeker de eerste 48 uur zelf melk geven. En hij komt af na 24 uur om bloed na te kijken en eventueel plasma bij te geven. Ik ben heel blij, heel aardige man, zeer behulpzaam en veel uitleg (alles wat JaBa me al verteld had :) ) en hij wil me helpen! Wat een opluchting, ik ergerde me daarvoor al aan die andere DA, gelukkig een goeie oplossing...
Dus ik ben me nu aan het klaar maken om naar de manège te trekken en te gaan waken. Ik ben super nerveus!!! Ik zal een topic maken over Shamala (met regelmatig foto's) dan kunnen jullie het proces volgen... Geef me maar tips als je er nog hebt, ik kan het zeker gebruiken...
JaBa en ShamalArabs dank je wel voor al jullie goeie tips en hulp tot nu toe, zonder al die info had ik me gewoon laten doen door die andere DA...
groetjes, Helena

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 11:25