Hoe Haflinger slank krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:36

Is de manenkam altijd dik, of pas vanaf het voorjaar wanneer ze weer last krijgt van de muggen?
Ik denk dat het ook steeds vaker geaccepteerd wordt dat een halflinger wat dikker is.
Net als bij shetlanders en Tinkers enz. Mensen gaan 'dikke' paarden tot de standaard benoemen.
Toen mijn haflinger mooi slank was, waren er zelfs mensen bij die haar dun vonden.
Dat terwijl bedekt waren. Voelbaar maar toch bedekt.
Ik heb weleens gehoort dat je intervaltraining moet doen om snel conditie en gewicht kwijt te raken.

Laurahh

Re: Hoe Haflinger slank krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 17:44

In de zomer is de manenkam wel dikker maar in de winter is ie nog steeds dik :P

x_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:30

Mijn pony was eerst zo toen ik hem kreeg Afbeelding.
en ik heb hem nu 2 maanden.
Dit krijgt hij per dag:
1 kilo krachtvoer
3 keer per dag grote plak hooi
1 plak kuil

en ik rij hem elke dag een uurtje

en zo is hij nu

Afbeelding

Het lijkt alsof hij heel erg is afgevallen. Maar als zijn vet is nu een beetje aan het veranderen naar spier. want hij had geen conditie enzo toen ik hem kreeg:)

xxx

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 18:57

Zo zie je maar, de mijne krijgt minder eten en ongeveer evenveel/meer beweging en bij de mijne gaat het niet zo hard.

Ieder paard is verschillend :P

ReginaDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:52

Mijn halflinger is het oudere type en is ook niet slank te krijgen .
ik vind het alleen altijd zo irritand als iedereen zegt dat ze te dik is , zelfs nu ze drachtig is vinden mensen haar nog te dik :?

groetjes

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:48

Probeer eens met buitenrijden wat bultjes mee te pakken. Is supergoed voor de buikspieren en dan train je misschien net dat iets strakkere buikje. Werkt bij mijn bijrijdhafjes heel goed!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:50

Krijgt Floor haar hooi ook verspreid 3x over de dag of voer je die baal in 1x aan alle paarden? Als zij veel sneller eet dan de rest kan ze zo een halve baal hooi binnenkrijgen. Ik zou iig gaan voor de slowfeeders en inderdaad je training wat zwaarder maken. Hoe lang rijd je ongeveer??

Hoe groot is je weiland precies? Het gras groeit nu al hard hoor, staat ze er de hele dag onbeperkt op of maar een aantal uur?

Is ze niet toevallig drachtig??? :o? :D ;)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 17:28

Het hooi is verpreid over de dag.. 3x..
Het weiland waar ze nu in staan is 30x60 ongeveer? Daar staan ze de hele dag op..

Ik denk dat ik gewoon stug door moet trainen en geduld moet hebben ;)

nanoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:43

Ik heb ook een haflinger (merrie) en zij krijgt per dag 2 handjes basisbrokken (1 hand 's ochtends en 1 handje 's avonds), 3 - 4 keer per dag hooi. Nu het weer zomer wordt gaat ze over van 3 - 4 keer per dag hooi naar 2 -3 keer per dag hooi omdat ze nu gelukkig ook op de wei staat. Toen ik haar kocht was ze heel dik en had een slechte conditie. Nu rij/longeer ik haar ongeveer 4 keer per week en ze is nu niet meer dik. Ze kreeg eerst sportbrokken en daar werd ze én dik van én ze was heel erg fel:)

Ik denk dat je inderdaad geduld moet hebben en dan komt het vast goed :D

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:03

Ook mijn haf staat op dieet, maar ja het is echt een kwestie van geduld, ook ik zie het graag sneller gaan maar goed nu met de zomer in aantocht heb ik de slanke plannen maar uitgesteld tot na het weide seizoen, gewoon veel trainen en dan ga je vanzelf resultaat zien, tenminste dat wordt mij continue verteld dus daar ga ik dan ook maar vanuit :z

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:02

Mijn haf was vorig jaar veeeel te dik. In vergelijking tot de mijne (vorig jaar) is die van jou echt een slanke den. Mijne wordt al dik als ze naar gras kijkt en op de nieuwe stal waren ze ook nogal royaal met voeren. Diverse keren aangegeven dat ze echt wel minder mocht, maar nog was het teveel. Tot ze dus hoefbevangen kwam te staan. LIchtjes, dat gelukkig wel, maar toch. Sindsdien loopt ze aan het begin van het weideseizoen met een greenguard op haar neusje (toch best een beetje zielig) en krijgt ze als enige van de stal geen kuil, maar graszaad. Ze krijgt een handje Pavo nature's best muesli en een halve pavo koek. Ze beweegt zeker 5 keer per week onder het zadel, dressuur in de bak of lekker hobbelen door de polders. Ze is op tijd van een jaar ongeveer 100 kilo afgevallen. Ze is nog steeds wat stevig, maar dat is ook een beetje haar type. Ze zit lekker in haar vel.

Overigens heeft mijn haf ook last van zomereczeem, maar dat heeft niets te maken met de pavo-producten. Op de vorige stal hadden ze geen pavo, maar ook daar had ze last van jeuk en dat is in ieder geval niet erger geworden.

Dus goed blijven trainen, opletten met voeren en geduld hebben. Net als bij mensen gaat afvallen helaas nooit zo snel als je zelf zou willen.

Edit: @ Charlot: als ik mijn haf zoveel zou voeren kan ik haar rollen denk ik!!!!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:21

Laurahh schreef:
Het gaat inderdaad om Floor.
Ze is inderdaad van nature al wat breder.. maar ze heeft ook alle symptomen van overgewicht.
Ze heeft een érg dikke manenkam, geen ribben voelbaar en stijfheid..

Dit heeft mijn haf ook en ik weet hoe vervelend het kan zijn.
na veel trainen en ander voer merk ik nu dat het iets minder wordt, maar het ligt ook een beetje aan de bouw. Als ik haar van de wei afhaal en ga rijden dan duurt het even voordat ik 4 gaatjes bij kan singelen... :') Ik vind Floor niet dik, ze is gewoon zo uit je profiel te zien :j