Haflinger 's nachts binnen of buiten laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Origineel

Re: Haflinger 's nachts binnen of buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:56

Die van mij is vannacht voor het eerst weer buiten 's nachts.
Kan prima hoor, tenminste zomers.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:44

sowieso 24/7 buiten, maar of dat op gras moet zijn? :n (imo) daar kunnen de meeste niet goed tegen
en als ze exceem hebben misschien ook niet. Het beste blijf ik toch een schuilstal vinden die aan de paddock grenst en daarbij een weiland/pp etc.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 14:25

Zidore schreef:
sowieso 24/7 buiten, maar of dat op gras moet zijn? :n (imo) daar kunnen de meeste niet goed tegen
en als ze exceem hebben misschien ook niet. Het beste blijf ik toch een schuilstal vinden die aan de paddock grenst en daarbij een weiland/pp etc.

Moet zeggen dat wij er wel voor zorgen dat ze zich niet overvol kunnen vreten , ze krijgen 1 keer in de twee drie dagen een paar meter gras erbij , als je de grasbehoefte en het aantal paarden per meters tegen mekaar afweegt hoeft dit echt geen probleem te zijn :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:05

je bedoelt strookbegrazing? hoe heb je die meters dan berekend? en zet je je 'strook' aan de andere kant dan weer dicht?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:15

Marieke_K schreef:
Die van mij staat zomers 24/7 buiten. Waarom? Omdat hij zijn stal niet in wil tijdens het weideseizoen :+

:+ Slim paard :D

Inderdaad; lekker buiten laten. Haflingers (en Arabieren, Tinker, Dravers, KWPN'ers etc) kunnen gewoon 24/7 buiten rond lopen.
Mijn haflinger loopt in een heerlijke Paddock Paradijs (schuilstal, track om eindeloos te lopen, hooi op diverse plaatsen, weitjes met gras die af en toe open gaan etc) en hoeft nooooooooooit meer op stal.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:58

Zidore schreef:
je bedoelt strookbegrazing? hoe heb je die meters dan berekend? en zet je je 'strook' aan de andere kant dan weer dicht?

Hoeveel we erbij geven kijken we meestal beetje aan , afhankelijk van hoeveel gras er staat.
En als ze er aan de ene kant drie paaltjes bij krijgen , gaan er aan de andere kant weer drie paaltjes vanaf , zo kan het gras daar dan ook mooi doorgroeien.
Dat gaat hier prima zo .

maike_rickly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:33

nu 24/7 buiten overdag op de wei 's nachts in de bak met schuilstal. in de winter 's nachts op stal en overdag lekker buiten in de bak bij regen lekker in de schuilstal.
ze kunnen zelf kiezen wat ze willen en zijn een stuk happier.

ltb_criollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:17

Die van ons heeft een inloop stal omdat ze dat prettig vind, en als je haar binnen voert pakt ze een plokje hooi en gaat ze weer op de ''uitkijk'' staan :+ . Groetjes

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:16

Bij mij staan ze 24/7 buiten.
Meestal zet ik ze s'nachts in de paddok waar ze wel kunnen schuilen onder een afdak.

Waarom ik er voor kies? omdat 1 van mijn haflingers het met de luchtwegen had, en het advies was zoveel mogelijk frisse lucht.
En ik vind het ook wel een fijn gevoel dat ze altijd lekker vrij zijn, kunnen gaan en staan waar ze willen.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:08

Die van mij staat dag en nacht op de wei...
We hebben wel geprobeerd om haar snachts binnen te laten, maar mevrouw heeft toen nog heel de stal gesloopt.

Even brokjes eten op stal gaat wel, maar zodra die op zijn, wilt mevrouw eruit!

Rozemaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:17

In deze tijd staat ze 's nachts in de bak en overdag in de wei.
Er zitten nu nog veel eiwitten in het gras waardoor ze snel dik kan worden en ook hoefbevangen van kan raken.
En het gras hoeft ook niet meteen op :Y)

In de zomer staat ze wel 24/7 buiten.

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:57

Onze haffies staan 24-7 buiten. Wel is daar een overkapping zodat ze droog kunnen staan. Helaas doen ze daar meestal niets mee tijdens regen of sneeuw. Wel merk ik dat ze in de zomer daar schuilen voor de zon.

Straks in ons nieuwe huis wil ik ze 's nachts wel graag binnen houden. Dit is voor mij wat makkelijker met voeren, trainen en vooral het schoonhouden van het blonde goud. Nu zitten ze in de natte periode vaak verstopt onder een flinke laag vuil die mij langer laat poetsen dan nodig.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:38

@shiana ik ben altijd benieuwd hoeveel meters mensen doen, vind strookbegrazing super!

hier dus 24/7 buiten en haf vind 5 minuten in een stal al niet leuk, ze staan met de hele kudde in de stromende regen het liefste toch buiten, behalve bij echt slecht weer of onweer, dan gaan ze even binnen staan maar zodra het opklaart wandelen ze met z'n allen weer de wei op
als je een paard de keuze geeft dan denk ik dat die ook 'buiten' zou zeggen, maar hij kan niet praten dus dan laat ik hem kiezen ;-)

annieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:12

Mijn verzorgpony's staan ook dag en nacht buiten, nou ik zal je vertellen het gras wordt heel snel weggevreten :D

paardengek_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:52

Speedy staat in de zomer 24/7 buiten, en in de winter staat ze 's nachts soms binnen en anders ook buiten. Meestal staat ze 's nachts in stal als er b.v ijs op de wei ligt of zo.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 03:07

die van mij staat zins dat ik hem heb buiten
o nee het eerste half jaar binnen in de opfok
wat vond ik dat rot zeg
naar buiten met dat haffie kan hij vrij lopen
en ik heb hem zeker zien veranderen door dat hij nu steeds biuten is 24/7

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:07

Miepie77 schreef:
maar soms ook als er weer verhalen de ronde gaan van mensen die raar doen met dieren, snachts heb je er toch minder zicht op en op stal staan ze dan veiliger

Is dat zo? Of kunnen paarden helemáál geen kant meer op als ze op stal staan en willen vluchten
voor de één of andere engerd?

Royal_Opium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:15

Die van mij staan 's nachts binnen in de winter. Om de simpele reden dat ze anders de boel kapot lopen, én omdat ik geen wintervacht wil en ook niet wil scheren. In april gaan ze dag en nacht op het land, maar eind augustus/september gaan ze tegen 8 uur naar binnen, dan begin ik ook met dekens.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:34

BUITEN LATEN, natuurlijk, als je toch de keuze hebt.
Is voor 't paard veel lekkerder en gezonder.

Hier staan vier Haffen, de jongste 1 jaar, de oudste 24 jaar, 24/7 buiten.

In de winterperiode worden zij 's nachts op stal gezet.
Waarom is me altijd een raadsel geweest, zal wel een (boeren)gewoonte zijn; er wordt namelijk niets mee gedaan.
Ik denk zelf dat ze beter af zouden zijn buiten, maar daar ga ik niet over. Het zijn mijn paarden immers niet.

Mijn 2 bonte paarden staan 24/7 buiten weer of geen weer, de ene is Tinker x Fries ruin van 7,5 de andere 2,5 Fries x KWPN Tuigpaard merrie
De oudste rij ik onder het zadel, dus die heeft wel eens een 0 grams regendeken met halskap op, niet tegen de kou, maar om het enigzins schoon te houden als ik in de ochtend wil rijden. Die manen zitten na een regen-nacht anders ook nog wel eens lekker in de knoop....
De jonge merrie heeft niks, mag deze winter een leuke pluche teddy-vacht krijgen.

De jonge merrie hou ik wel goed in de gaten, die is nog in de groei, en niet zo'n stamppot-type als mijn Bonte Jaopie.

Als het niet hoeft, zo ik zeggen: lekker buiten laten, waarom op stal, lopen ze maar een rondje te draaien?
Haflingers kunnen heel goed tegen weer en wind. En hoe meer (graas)beweging hoe beter.

Het probleem van DIK worden, als ze 24/7 (dus ook 's nachts op de wei lopen) is inderdaad en heel reeel probleem. Graaskorf (alleen voor de nachten?), of in de nacht in de zandpaddock/rijbak (als je die hebt)?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:37

Van zijn 6e tot zijn 16e 24/7 buiten gestaan omdat ik er niet van hield hem in een hokje te stoppen ;) Vorig jaar op de oude stalling met de sneeuw wel binnen gestaan maar leuk vond hij het niet.

Nu we verhuisd zijn heb ik een paard wat wel van binnen houden staat :P Grote lichte boxen, kan zijn vriendin/ vriendjes zien en er ligt altijd eten voor zijn snufferd (hemel op aarde dus) En wonder boven wonder word meneer er niet dik van!! Szomers staat hij nog wel 24/7 buiten en deze week ook met dit lekkere weer.
Omdat hij nu wat ouder word en er helaas geen schuil geplaatst mag worden gaat hij van de winter naar binnen snachts.

Ik kijk dus wat mij maf graag wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:50

Buiten laten!
Veel leuker voor ze ook!

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:41

lekker buiten laten staan.. doe ik ook met mn kruising

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:48

Mijn haflingers staan binnen snachts. Eigenlijk is het gewoon altijd zo geweest eerlijk gezegd.
Maar ook omdat wij hier geen schuilstallen op het land hebben staan.

Als je je paard 365 dagen 24/7 buiten hebt staan vind ik dat je paard zeker een schuilmogelijkheid (bomen/heg/stal) moet hebben.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:52

Ze kan zelf kiezen! Staan in een grote kudde, en ze kan zelf kiezen of ze in een hele grote schuur staat of buiten.

Mijn inziens moet een paard zelf kunnen kiezen! Maar ik snap dat het niet overal kan!

Ga op je eigen gevoel af! Kijk als je haflinger er steeds door de draden heen gaat, in de avond/nacht. Word je ook niet blij van, en kan je paard beschadigen.

Voor eventueel te veel gras, zou je een graas masker kunnen overwegen...