Dressuur hengst schimmel ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 17:31

Billy"]
[quote="Ienemienie schreef:
Kingston, is springen gefokt maar heeft dit jaar zulke mooie veulens gekregen. Waarvan 85% schimmel word. Hij loopt zelf Z2.

Hier staat toch duidelijk dit jaar.
Het gaat dus niet over alle veulens.
Over eerlijk gesproken.
[/quote]

Nee dan had er moeten staan dat 85% schimmel is (geworden), anders wekt het de indruk dat de kans op schimmel 85% is.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 17:31

Soms krijg ik hier wel een punt hoofd hoor.
Waarom kunnen mensen niet gewoon lezen.
Van de veulens die wij DIT jaar hebben van Kingston is 85% schimmel. Ik heb het niet over vererven of wat dan ook. Bij ons is geen een schimmelmerrie gedekt door hem en van de veulens die wij hebben is gewoon 85% schimmel. Waarom zo moeilijk doen

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 17:32

Kayla"]
[quote="Billy"][quote="Ienemienie schreef:
Kingston, is springen gefokt maar heeft dit jaar zulke mooie veulens gekregen. Waarvan 85% schimmel word. Hij loopt zelf Z2.

Hier staat toch duidelijk dit jaar.
Het gaat dus niet over alle veulens.
Over eerlijk gesproken.
[/quote]

Nee dan had er moeten staan dat 85% schimmel is (geworden), anders wekt het de indruk dat de kans op schimmel 85% is.
[/quote]

Okw Kayla, 85% van de veulens van Kingston die wij hebben dit jaar is schimmel geworden. Haha! . Zo beter!!!

Ik bedoelde gewoon dat ze nu idd al schimmel zijn maar nog niet helemaal dus ze worden nog echt schimmel. Nou ik bemoei me niet meer met dit soort zaken hoor. Ik wilde alleen maar even iets aangeven.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 17:36

Ienemienie schreef:
Okw Kayla, 85% van de veulens van Kingston die wij hebben dit jaar is schimmel geworden. Haha! . Zo beter!!!

OK dan!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 17:38

Kayla"]
[quote="Excuseme"][quote="Sprintje schreef:
Terug on topic: Zijn er nog meer KWPN (dressuur) hengsten zuiver schimmel?

Ja, Americo van ene Sint Nicolaas
[/quote]

Whahahaha Haha!
Moet je wel OF tot omstreeks december wachten OF wat uit Spanje over laten vliegen Haha!
[/quote]

Ja wist jij dat ie KWPN goedgekeurd was? Tegenwoordig kunnen ze toch wel een rietje uit spanje laten komen Knipoog, ik wist dat niet. Ik vind het wel een beetje een ouderwets type en een beetje weinig vaderpaard.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 17:47

Kayla"]

OK dan!
[/quote]

Oke dus wij snappen elkaar nu he.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:17

85%? Zijn er 8,5 van de 10 veulens schimmel geworden Lachen

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 19:38

Of 17 van de 20 Haha!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:28

Schimmel is een vrij makkelijk 'modifier', zoals dat wordt genoemd.
Het 'beinvloed' de basis kleur. Er zijn een paar vast regels ivm schimmel gene vererfennis=
- schimmel wordt in directe lijn vererfd, het slaat nooit een generatie over.
- schimmel gene is dominant over alle kleuren, dus als paard het gene heeft dat 'toont' hij het. Dat wil niet zeggen dat het meteen hoeft, voorbeeld hier van zijn de beroemde Lippinzanen.
- als je een schimmel gekleurd veulen heeft dan is minstens een van de ouders een schimmel (!)

Een homozygoot (en dit kan DNA bevestigt worden) schimmel (Grey) is bijvoorbeeld = GG
... dus een G van papa EN een G van mama
Een heterozygoot schimmel is bijvoorbeeld = Gg
... dus een G van een ouder EN een g (niet schimmel) van de andere.

Als je dan bijvoorbeeld Gg x Gg kruist, krijg je een veulen zoals vermeld in de post 'schimmel x schimmel = schimmel' = mogelijke veulen kleuren =
- een GG schimmel (25%)
- een Gg schimmel (50%)
- een gg veulen die geen schimmel is (25%)

Het is wel zeldzaam dat een hengstenboer deze onderzoek laat doen (heter. of homo.) daar het niet van levens belang is, en de kleur het paard niet beter of slechter maakt.
Buiten het feit dat Uniform homozygoot is voor schimmel,
weet ik dat bijv. alle vos-gekleurde hengsten homozygoot zijn voor vos,
en bijvoorbeeld Saros van 't Gestelhof homozygoot (getest) is voor zwart.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:33

Ivm de 85% schimmel veulens ... van belang te weten is ook op welke kleur merries ?? Het zou best kunnen dat de +35% schimmel veulens komen van schimmel moeders. Eigenlijk zou alle schimmel merries in deze bewering buiten de berekening gesteld moeten worden en dan pas heb je een juiste percentage.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:31

Wij hebben zelf geen schimmels en ik heb alleen onze veulens geteld. Wij hebben alle kleuren. Vos, Koffievos, Bont, Donkerbruin maar geen schimmel.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:57

Hij is dan een sterke vererfenaar van zijn kleur als hij bijvoorbeeld 17 op 20 veulens schimmel geeft!
Jammer dat het niet 100% was/is dan kon je zeggen dat hij homozygoot is voor schimmel. *LOL*

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 12:19

Peterina schreef:
Hij is dan een sterke vererfenaar van zijn kleur als hij bijvoorbeeld 17 op 20 veulens schimmel geeft!
Jammer dat het niet 100% was/is dan kon je zeggen dat hij homozygoot is voor schimmel. *LOL*

Ja dat is waar maar we hebben ook 2 hele mooie donkerbruine veulens van hem en bonte veulens.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 08:29

Ienemienie schreef:
Ja dat is waar maar we hebben ook 2 hele mooie donkerbruine veulens van hem en bonte veulens.

Bonte veulens? Toch wel uit bonte moeders hoop ik.........

Anders heeft ie TOVERBALLEN ! Haha!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 09:04

Peterina schreef:
Schimmel is een vrij makkelijk 'modifier', zoals dat wordt genoemd.
Het 'beinvloed' de basis kleur. Er zijn een paar vast regels ivm schimmel gene vererfennis=
- schimmel wordt in directe lijn vererfd, het slaat nooit een generatie over.
- schimmel gene is dominant over alle kleuren, dus als paard het gene heeft dat 'toont' hij het. Dat wil niet zeggen dat het meteen hoeft, voorbeeld hier van zijn de beroemde Lippinzanen.
- als je een schimmel gekleurd veulen heeft dan is minstens een van de ouders een schimmel (!)

Een homozygoot (en dit kan DNA bevestigt worden) schimmel (Grey) is bijvoorbeeld = GG
... dus een G van papa EN een G van mama
Een heterozygoot schimmel is bijvoorbeeld = Gg
... dus een G van een ouder EN een g (niet schimmel) van de andere.

Als je dan bijvoorbeeld Gg x Gg kruist, krijg je een veulen zoals vermeld in de post 'schimmel x schimmel = schimmel' = mogelijke veulen kleuren =
- een GG schimmel (25%)
- een Gg schimmel (50%)
- een gg veulen die geen schimmel is (25%)

Het is wel zeldzaam dat een hengstenboer deze onderzoek laat doen (heter. of homo.) daar het niet van levens belang is, en de kleur het paard niet beter of slechter maakt.
Buiten het feit dat Uniform homozygoot is voor schimmel,
weet ik dat bijv. alle vos-gekleurde hengsten homozygoot zijn voor vos,
en bijvoorbeeld Saros van 't Gestelhof homozygoot (getest) is voor zwart.

Waar komt de schimmelkleur vandaan?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:27

Wat een drukte,
we zijn het er toch allemaal over eens dat een goed paard geen kleur heeft?
CGJ heeft op basis van cijfers helemaal gelijk, Ineke en Ienieminie hebben geconstateerd dat er 17 van de 20 veulens schimmel worden, dus kunnen we ervan uitgaan dat Kingston geen 100% schimmels vererft dus automatisch 50%.
Zowiezo is Kingston nou niet echt een uitgesproken dressuurhengst.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:31

Uums schreef:
Ixion was ook een schimmel, een arabier. Maar in hoeverre die dressuurtechnisch nafokte weet ik niet goed genoeg.

Kleine correctie: Ixion was een Anglo-Arabier, hij droeg een x achter zijn naam. Ik ken zelf geen nakomelingen van hem die uitblinken in de dressuur, je ziet ze wel veel in het SGW en voor de marathonwagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 12:05

Qua bloedvoering blijf ik D-Day best mooi vinden. Ik heb er alleen nog niet zoveel briljante nafok van gezien. Hoop E-pony's. Hij heeft een paar jaar in Flyinge gedekt en waarschijnlijk ook niet de meest briljante (Zweedse) merries aangeboden gekregen.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 13:24

Karin"]
[quote="Uums schreef:
Ixion was ook een schimmel, een arabier. Maar in hoeverre die dressuurtechnisch nafokte weet ik niet goed genoeg.

Kleine correctie: Ixion was een Anglo-Arabier, hij droeg een x achter zijn naam. Ik ken zelf geen nakomelingen van hem die uitblinken in de dressuur, je ziet ze wel veel in het SGW en voor de marathonwagen.
[/quote]

Ik heb een Whinny Jackson x Ixion.
De kleur heeft hij van zijn moeder, een bruinschimmel

Het moet nog maar blijken hoe die het gaat doen in de dressuursport, maar hij is wel met die bedoeling aangekocht in elk geval.
Anders moet ik op een andere dicipline overgaan.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:36

Sjuimpje schreef:
Wat een drukte,
CGJ heeft op basis van cijfers helemaal gelijk, Ineke en Ienieminie hebben geconstateerd dat er 17 van de 20 veulens schimmel worden, dus kunnen we ervan uitgaan dat Kingston geen 100% schimmels vererft dus automatisch 50%.

Oke hij is springpaard gefokt maar hij is toch ook Z2 dressuur.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:37

CGJ12"]

Bonte veulens? Toch wel uit bonte moeders hoop ik.........

Anders heeft ie TOVERBALLEN ! Haha!
[/quote]

Haha, nee hoor toverballen heeft hij niet maar die bonte waren idd uit bonte moeders.

staverej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:17

Zep schreef:
Qua bloedvoering blijf ik D-Day best mooi vinden. Ik heb er alleen nog niet zoveel briljante nafok van gezien. Hoop E-pony's. Hij heeft een paar jaar in Flyinge gedekt en waarschijnlijk ook niet de meest briljante (Zweedse) merries aangeboden gekregen.

Met D-day moet je vooral uitkijken met het rontgologische gedeelte........

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 19:16

Is dat een gerucht of heb je zelf meerdere nakomelingen meegemaakt die daar niet in orde waren en wat waren de problemen dan?

fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:07

Heb toevallig vorige week een Dday laten keuren voor de PROK en die was heel goed
Denk dat je dat soort dingen niet zomaar moet roepen staverej.
Als je misschien een keer een slechte hebt gehad is het wel een heel grove bewering waar je nog problemen mee kunt krijgen ook.
Dus beter nadenken voor je dit soort beschuldigingen op een forum zet.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 09:43

Ienemienie"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Wat een drukte,

Oke hij is springpaard gefokt maar hij is toch ook Z2 dressuur.
[/quote]

Wil je mij eens uitleggen waarom een dit paard springpaard gefokt is en toch Z2 dressuur is.