Een paard wat nog 3 moet worden dekken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:01

maai_ke schreef:
LaDonna75 schreef:
En hier zeg jij dan weer iets dat niet klopt: een meisje van 12/13 jaar is juist helemaal nog niet klaar om een kind te krijgen, ondanks dat ze al vruchtbaar is. Pas vanaf 16 jaar is het lichaam min of meer uitgegroeid en "klaar" om een zwangerschap aan te kunnen. 18 tot 25 jaar is de meest ideale leeftijd om zwanger te worden.

En nu weer gauw on topic ;)

Hmm. daar wordt bij ons op de opleiding toch anders over gedacht. :)
Ik leer voor verpleegkundige en heb een lerares die op de kraamafdeling en neonathologie werkt. volgens haar is dit de beste leeftijd gezien vanuit het lichaam natuurlijk.

(Oude koeien opvissen, maar toch...)
En toch blijf ik erbij dat het medisch gezien veel te vroeg is. Sterker nog, een zwangere tot en met 16 jaar heeft een medische indicatie voor de zwangerschap en bevalling, juist vanwege de kans op complicaties. En ik kan het weten, want ik ben zelf verloskundige.

Ramzi

Re: Een paard wat nog 3 moet worden dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:07

Het is medisch bewezen dat als je bij jongere merries fokt dat het kraakbeen tussen de heupgewrichten en alles wat gaat uitdijen bij een drachtigheid niet meer of minder groeit. Hierdoor kunnen ze op latere leeftijd daar last van krijgen, omdat er te weinig kraakbeen tussen de botten zit.
En ik ben er niet op tegen, ieders zijn eigen, maar als ik naar een merrie op zoek was en ik weet dat ze zo jong een veulen heeft gehad dan haar ik al af. Er is meer risico.
Maar ieder zijn mening natuurlijk.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 22:35

Door redelijk wat problemen in het inrijden kregen we sterk het vermoeden dat het paardje het niet aankon om al eleerd te worden. We hebben haar in de wei gezet met onze hengst naar keuze en als het goed is, is ze drachtig. Nu is het wachten op het veulen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:07

Wat heeft je bewogen voor de keuze haar te laten dekken inplaats van nog een jaartje opfok o.i.d. ?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:15

Nou dat staat er, door problemen bij het inrijden
Het lijkt me ongeveer het slechtste motief om ermee te gaan fokken

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:34

@sarabande, dat las ik, en het is logisch dat een paard van nog geen 3 jaar niet klaar is om in te rijden..
Maar ik vroeg de TS waarom dan fokken ipv bijv een jaartje opfok oid

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 16:52

Nou ja de keuze was nu gaan rijden of dekken. Terug de opfok in was niet echt een keuze. Voor de duidelijkheid dit is niet mijn paard en ik he geen van deze keuzes gemaakt! Ik heb alleen geadviseerd niet door te gaan met inrijden omdat er dan ongelukken van zouden komen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:41

Maar dan snap ik dus niet waarom het OF rijden OF dekken is! De eigenaar koopt toch een jong paard!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 23:19

nee het is eigen fok. Het is een handel stal die zelf ook fokt en die beestjes gaan gewoon weer de verkoop in. Tis een mooie merrie met hele goede papieren. Vandaar de keuze voor fokken.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:30

Kijk.. dat veranderd het verhaal al ;)
Ik dacht dat het ging om een particulier die een leuk paardje had gekocht, en nu inrijden tegenviel maar liet dekken.
Maar fokkers gaan toch vaak anders met paarden om, dus nu snap ik de keuze meer ;)

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:38

ik vind 3 jaar vrij jong om te dekken , ik zou echt minimaal 1 jaartje wachten. Beginnen met rijden vind ik ook echt pas bij de 3 jaar. Maar ik heb een merrie die ik drachtig heb gekocht en ze heeft vorig jaar een veulen gehad , ze is nu 4 , ze heeft daar echt heel veel mee geleden. Ik heb haar nu 1 jaar en ze is niet dik te krijgen. ( krijgt zelfde eten als de rest , en die zijn echt veelste dik , ook absoluut niet goed) dus ik vind het echt te jong. Mij merrie is nu 1,56m en haar moeder 1,66 vader 1,68 dus erg sunt dat ze dan dus niet meer groeid en dat net voor ze een paard is. Nee ik zou wachten en met dat rijden trouwns ook echt tot ze 3 jaar is!