Shampoo om fries weer zwart te krijgen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:42

Is toch hetzelfde als blonde mensen die blonder haar krijgen in de zon? Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het door zweet is dat in de huid bijt of zoiets. Misschien dat zweet wel werkt als citroensap maar dan moeten ze wel erg bezweet zijn! Mijn bijrijdfries wordt ook bruin nu omdat ze elke dag naar buiten gaat voor buitenritten maar ook omdat haar korte zomervacht gewoon lichter van kleur is dan haar wintervacht. Ik vindt het eigenlijk wel mooi. Kleurshampoo's geven een mooie glans maar echt zwart? Dan moet je verf gebruiken en dat lijkt me een beetje overdreven voor een paard, bovendien is het niet echt en dat lijkt me voor keuringen enzo niet de bedoeling.
Je moet het paard toch laten zien zoals het echt is?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:09

barrelover schreef:
het zit toch in de genen dat friezen bruin worden? daarom staat er ook bij die leuke hengstenboekjes hoeveel zwart een hengst vererfd.

Ja er is een verschil tussen git zwart en muisgrijs. Maar de zon laat je paard ook flink "verbleken". Nu ze een UV werende deken heeft zie ik dat ze echt gitzwart is onder de deken terwijl haar hoofd bruin is geworden. Zeker op de plaatsen waar ze zweet (kopstuk en neusriem).

De kleur is zeker genetisch bepaald en hoe zwart je paard is heeft met de afstamming te maken maar de externe factoren (zon, zweet) hebben zeker invloed.

barrelover

Re: Shampoo om fries weer zwart te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:41

nakomelingen rapport heet het met die tabellen. ff opgezocht in mijn fotoalbum van mijn knol daar heb ik het in gedaan. Dan staat er een balk met vaalzwart/gitzwart.

wat hier boven staat klopt ook. zon,zweet etc zorgen voor een bruinere kleur. Barre wordt soms een beetje rood/bruinig. daarom altijd even zweetplekken afspuiten voor het terug zetten in de zon.

Mette

Re: Shampoo om fries weer zwart te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:45

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:37

je hebt ook spray voor friezen maar ik heb geen idee of het werkt