Hengstenshow cru?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:16

Urielle schreef:
Maar ik probeer juist duidelijk te maken dat ze in de aanloop naar de hengstenkeuring met opzet zo opgefokt worden. Dat hun gedrag op de shows NIKS zegt over wat ze thuis doen, wat ze met het rijden doen, hoe ze op wedstrijd zijn,..

Het eerste jaar dat ik Dev heb voorbereid stond hij er super voor qua conditie en beweging maar het is van nature gewoon een brave sukkel met zijn Forestbloed. Dus die bewegingen komen er dan niet uit.
Kreeg je dit: http://i7.photobucket.com/albums/y300/D ... 989px7.jpg
Dat is gewoon niet wat mensen willen zien en nog geen fractie van wat die hengst kan. :n

Jaar erop hem op het randje gezet. Tja, toen kregen we dit.
http://lh6.ggpht.com/_bkcrHl5Woro/S1wYc ... 815%29.jpg
(let ook op de plaats van de voorbrenger tussen paard en wand!)

Het blijft lastig om te balanceren tussen show- en wangedrag.

Die eerste paar zinnen is dus exact wat ik bedoel, eigenlijk krijg je dus een hele andere hengst te zien dan hij werkelijk is.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:16

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:19

Een hengst in topconditie met andere paarden heeft zijn concentratie meestal niet echt bij de voorbrenger liggen, dus ik vind dat er best af en toe hard opgetreden mag worden. Daarnaast vind ik het wel weer jammer dat de lat vaak steeds hoger wordt gelegd omdat je niet achter wil blijven en steeds moet zoeken naar iets waarin jouw hengst de rest kan overtreffen op zo'n show.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 23:21

Zet een paddock neer en ga freestylen. Ik zie niet in waarom bij een hengst respect moet worden afgedwongen met een bit....

Maar goed, we hebben hier verschillende meningen en wat de voor de een normaal is, kan voor een ander abnormaal zijn... Referentiekader heet zoiets.

Hoe dan ook, mijn vraag is verder beantwoord en mijn mening heb ik niet bij kunnen stellen.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:21

Jotoma schreef:
Zet een paddock neer en ga freestylen. Ik zie niet in waarom bij een hengst respect moet worden afgedwongen met een bit....

Maar goed, we hebben hier verschillende meningen en wat de voor de een normaal is, kan voor een ander abnormaal zijn... Referentiekader heet zoiets.

Hoe dan ook, mijn vraag is verder beantwoord en mijn mening heb ik niet bij kunnen stellen.

Volgens mij zie je nog steeds niet het verschil tussen op stal en op een show...

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:22

Dat laatste filmpje is lachwekkend. Ik zie iemand die duidelijk té voorzichtig is in zijn houding ten opzichte van de hengst en daardoor neemt hij letterlijk en figuurlijk een loopje met hem. Verder zie ik niets buitensporigs.

Jotoma schreef:
Ik vind het opvallend hoe men het pijn doen van dieren goed praat. Omdat hij anders over de bak heen vliegt ed kan je ook anders oplossen...

Vraag me af wat dan je suggestie is als je dat volgens jou ook anders op kan lossen, hoe zou jij het dan aanpakken als een opgefokte hengst naast je loopt, voor je uit gaat, jou klem zet tussen bakrand en hemzelf en intussen op je af gedenderd komt en het publiek in dreigt te springen?

Toevallig op de hengstenkeuring geweest afgelopen februari? Daar werd een voorbrenger op zijn adamsappel geslagen door zo'n hengst waar ze dan volgens jou 'gemeen' en 'hard' tegen zijn. Die jongen mag van geluk spreken dat hij het überhaupt nog na kan vertellen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:22

@ Jotoma: Hoeveel ervaring heb jij met een hengst? En dan met name een hengst waar op een show de hormonen mee gaan spelen in zijn gedrag?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:23

Jotoma schreef:

Zie je niet in dat die hengsten niet slecht opgevoed zijn maar simpelweg volgepompt met voer, adrenaline en testosteron? Het gemiddelde Huis-Tuin en Keuken paard zou harder stuiteren op het moment dat het op zo'n show de ring in komt :=

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:26

Jotoma, jij kwam zelf met de vergelijking, maar goed, als ze rustig meestappen wordt er niet getrokken, als ze aan gaan draven en ze blijven beheerst ook niet, dus ja, ze hebben wel een keuze, maar blijkbaar zijn andere dingen belangrijker in de hersens van dat paard.

Het filmpje vind ik niet schokkend, word er wel kriegel van, maar dat is meer omdat ik ook geen flauw idee heb wat hij nou wil en hem (persoon) erg druk en zenuwachtig vind doen. En hij zwaait wel veel met die zweep maar dat is toch echt iets anders dan hem raken (of raak slaan).

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:27

ik heb een ruin met een te hoog testosteron gehalte
die gedraagt zich aan de hand net zo als een hengst
nou vergis je er niet in
daar moet je echt wel hard bij optreden

hij zou het niet slecht doen op die hengstenshow _O-

maar vind het over het algemeen wel meevallen hoe ze er mee omgaan
beetje spektakel op zo'n show heb je al snel

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:29

kyrkelover schreef:
Die eerste paar zinnen is dus exact wat ik bedoel, eigenlijk krijg je dus een hele andere hengst te zien dan hij werkelijk is.

Is dat erg? Je wilt toch zien wat er in zit aan gangwerk? Je hoopt toch dat jouw veulen diezelfde capaciteiten erft en dat jij die er in de ring (even uitgaande van dressuur dan) uit weet te rijden? Als het er echt totaal niet in zit kunnen ze het op de show ook niet tonen. Een opgefokte hengst kan bijv. draven met zijn voorbenen in zijn neusgaten maar de achterhand komt meegekrabbeld, of hij trekt zijn sprongen op achter zijn billen. Tja, dan weet je het ook (dat je die niet moet hebben :P ) ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:32

Cassidy schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=jedEPvJIYVQ&NR=1

Graag jullie mening over de manier van hanteren van deze hengst...

Hengst krijgt eerst het signaal met de zweep voor hem dat hij af moet remmen, gezwiep met de zweep als versterking, gerammel met de ketting, dan laat hij hem in de ketting lopen en maar een keer zie ik echt een doelbewuste 'En nu is het verdikkeme HO ook.'
Icm die voltes waarmee het ook nog moeilijker wordt voor de voorbrenger, zou ik zelfs zeggen dat de voorbrenger er wel erg veel geduld mee heeft.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:33

haha ja ik snap je standpunt helemaal.
Ik ben er niet op tegen maar zoals ik geloof cassidy al zei je moet nooit alleen je hengstenkeuze basseren op een hengstenshow.
Maar he kan wel zoals jij zegt net het laatste zetje geven en het is natuurlijk mooi om te zien.
En ja ik vindt het ook mooi als mijn hengst lekker opgefokt is en flink begint te showen haha.
Wel vindt ik dat er soms net iets te veel gedaan wordt wat het publiek wil zien en dat kun je breed opvatten. Even heel stom gezegd maar als vanaf morgen iedereen paarden wil zien die amperbewegen krijg je in een keer hele andere hengstenshows.
Ok hoop dat je dit rare voorbeeld begrijpt.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:34

Tja wij hebben geen hengsten op stal wel merrie's die naar de keuring gaan.. Allemaal heel netjes opgevoed maar zodra er 6 kilo voer per dag in gaat voor de keuring zijn deze merrie's ook niet fijn meer om mee aan de hand te lopen.

Cassidy

Re: Hengstenshow cru?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:37

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:40

ja echt wel!!!

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:42

De hengst van mijn dochter kan je thuis ieder kind mee laten lopen
maar als hij in training gaat voor de hengste keuring moeten we hem met
zijn tweeen door de gangen vast houden om een beetje normaal langs de boxen te lopen
lang leve de zwarte haver
Doe je dit niet komt er zeker weten een bemerking van geen vader paard etc.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:49

kyrkelover schreef:
haha ja ik snap je standpunt helemaal.
Ik ben er niet op tegen maar zoals ik geloof cassidy al zei je moet nooit alleen je hengstenkeuze basseren op een hengstenshow.

Dat ben ik met je eens, maar je gaat niet de hele lijst bekijken met stalbezoeken dus het filtert al wel een eind.
Op stal zijn veel mooie hengsten en goede sportpaarden trouwens ook maar sukkelaars natuurlijk. Loop je soms straal voorbij (O, was het deze bruine :o? _O- )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:52

Mijn hengst is normaal superbraaf in omgang, ook op wedstrijden. Maar op het moment van keuringen of shows, waar ineens vreemde hengsten zijn, of met de shows, hengsten maar ook merries met veulens, is hij toch echt heel anders. Sowieso staat ie dan iets anders in het voer, maar in de stalgang ken je hem helemaal niet meer terug, dan walst en brult hij er met geweld doorheen als ie de kans krijgt. Iets wat ie de rest van het jaar nooit doet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 23:54

Janine1990 schreef:
Jotoma schreef:

Volgens mij zie je nog steeds niet het verschil tussen op stal en op een show...

Ja wel, maar daar gaat mijn vraag niet over. Mijn vraag is puur op zo'n show gebasseerd.

En nee, dit was mijn eerste show, vandaar mijn vraag.

En ik begrijp dat het gevaarlijk is om er naast te lopen, maar doe dit dan niet.

Ik ga op verdere berichten ook niet meer in. Mijn vraag is of het er op shows altijd zo aan toe gaat, vervolgens is men het niet eens met mijn mening. Tja dat kan, maar mijn doel is niet om hierover te discussieren. Helemaal omdat er vrij weinig mensen zijn die een poging doen om mijn mening te respecteren en ik niet de behoefte voel om me hiervoor te verdediggen. Jammer.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:58

Jammer dat je het verhaal nu zo afsluit, ik stelde je net toch een vraag wat voor jou volgens mij toch de uitgelezen mogelijkheid zou zijn geweest om je zienswijze te presenteren. :?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:59

Misschien niet op de manier waarop je het wilde horen, maar uit de antwoorden hier gegeven kun je wel de conclusie trekken dat het er (bijna) altijd zo aan toe gaat. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:01

Neonlight schreef:
Mijn hengst is normaal superbraaf in omgang, ook op wedstrijden. Maar op het moment van keuringen of shows, waar ineens vreemde hengsten zijn, of met de shows, hengsten maar ook merries met veulens, is hij toch echt heel anders. Sowieso staat ie dan iets anders in het voer, maar in de stalgang ken je hem helemaal niet meer terug, dan walst en brult hij er met geweld doorheen als ie de kans krijgt. Iets wat ie de rest van het jaar nooit doet.

Precies, dat zei ik ook al.
Een hengst thuis, op wedstrijd of op clinic, is totaal geen vergelijking met een hengst op een hengstenkeuring of show :n Je ziet ineens een totaal ander paard voor je, en dat staat volkomen los van de opvoeding of het karakter. Op dat moment komt een voorbrenger niet meer binnen met Ho maar mijn zoetje. En dat moet ook niet, zo'n hengst moet zich verkopen, daar moet spirit inzitten op dat moment.

Jotoma, de hengsten zullen (naast los in de kooi wat er bij bepaalde stamboeken bijhoort) ook aan de hand gepresenteerd moeten worden. Een hengst die alleen in de rondte galoppeert is niet op zijn gangen te beoordelen. Bovendien moet er een hele stellage van hoge hekken rond als ze los mogen, want je begrijpt wel dat de hengsten ook zo over of door de hekken heen het publiek inwippen. Het vangen blijft ook nog steeds een leuk moment trouwens :D :D :D

Ik vond het trouwens WEL een leuk topic :j

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:04

Ik ook! Helemaal geen oninteressante discussie.
Vangen blijft ook leuk inderdaad := Ik blijf er liever naast lopen moet ik eerlijk zeggen :p

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:09