[H]Hengst die veel body massa & een koel hoofd geeft

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:57

En als je Saros gebruikt, dan moet het op een merrie met veel bloed.
Anders best niet doen als je geen bulldozer wilt.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 15:06

Saros ben ik niet voor als dekhengst. Ik ken jammer genoeg wel nakomelingen van hem met helemaal geen fijn karakter.
Daarbij komt nog dat Saros vooral springbloed heeft, en de merrie heeft nu net wat dressuurbloed nodig denk ik.

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:08

s0173957 schreef:
En als je Saros gebruikt, dan moet het op een merrie met veel bloed.
Anders best niet doen als je geen bulldozer wilt.

Wat bedoel je met een bulldozer? Voorbeeldfoto ofzo? :D

Ik heb eigenlijk nog geen enkel paard van die afstamming tegengekomen waarvan ik echt dacht van "wow die is echt wel te zwaar gebouwd"
Dus ik weet niet wat je daarmee bedoeld.
Ik heb een merrie van Saros, volle zus van Agami en die is heel groot, heeft echt een super front en echt wel stevige benen.
En als ik dan nog kon kiezen zou ik willen dat ze toch nog nét dat ietsje zwaarder zou zijn :D

Afbeelding

Afbeelding

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:12

Ik ga hier geen namen noemen, maar ik ken er meerdere die gewoon echt té zwaar zijn en hierdoor gewoon lomp zijn om naar te kijken...

Maar als je dan kijkt uit wat voor moeders die komen weet je genoeg.

Saros heeft bloed nodig en dan kan hij echt héle goeie amateurspaarden geven, tot zelfs degelijke LT paarden en mss het occasionele GP-paard (zoals ik Agami eentje vind).

Izzy19

Re: [H]Hengst die veel body massa & een koel hoofd geeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 15:16

De bedoeling is wel om meer dan een goed amateurspaard te proberen fokken. Goed ja, garantie dat dat lukt heb je nooit, maar het is wel het proberen waard met die merrie.
Ik had dat gedacht ook een beetje over Saros, wat jij nu aanhaalt s0173957.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:16

fargo schreef:
Sizzle schreef:
Vitens misschien?

Vitens of Sirius, allebei fijne hengsten met mooie lichamen en koel in het hoofd (Sirius zeker). Er staan nog recente foto's van een Sirius nakomeling op Bokt. Voegt zeker body toe.
Chablis is ook mooi, maar daar zijn nog geen nakomelingen van om te bekijken

Linkje naar Vitens
http://stalhofs.homestead.com/Vitens.html
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=61191

Sirius
http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonne ... 0000009688
http://stalhofs.homestead.com/Sirius.html
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=25587

Was benieuwd of je mijn post met extra info had gezien, dus daarom maar even een quote ;-)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:17

Met amateurspaarden bedoel ik wel de betere Z2paarden, en niet de b-knolletjes.

Z-ruiters zijn imo nog steeds amateurs... (ik zou nog niet durven mijzelf meer dan een amateur te noemen).

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:25

Wat bedoel je met "occasioneel" GP paard?

Jouw berichten kun je op veel verschillende manieren interpreteren zeg.
Is op zich wel goed, kan iedereen juist hetgeen eruit halen wat hij wil horen :D

Het is wel interessant om te lezen.

Dus mijn paard, merrie dus is de volle zus van Agami.

Dus Saros en Neroli. Welke hengst zou je daar voor aanraden?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:26

Eentje met genoeg bloed, maar da's hier niet ontopic.
Ik zal ff via pb verduidelijken wat ik wil zeggen.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 15:28

Ja dat weet ik wel, en ik zeg ook niet dat ik meer ben dan een amateur, maar op een gegeven moment wil je graag eens verder proberen ook hé. En de merrie heeft echt wel capaciteiten die ze doorgeeft, dus het zou wat zot zijn om niet te proberen om nog beter eruit te halen? En dan zien we nog wel wat er van komt.

Bij het gelders bloed heb ik mijn twijfels een beetje ivm de capaciteiten voor het echt hogere dressuurwerk. Ik ken daar eigenlijk ook niet echt zoveel van om te weten hoe die paarden op LT & ZT presteren :o

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:30

Daarom dat ik Royal Diamond zeg è, en niet Saros ;)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 15:32

s0173957 schreef:
Daarom dat ik Royal Diamond zeg è, en niet Saros ;)

Ja, ok, dan heb ik je laatste post gewoon verkeerd begrepen :)

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:46

Even opgezocht en die Royal Diamond is inderdaad echt wel jammie. :D

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:56

en als je geen fan bent van schimmels kan je naar z'n volle broer kijken (Rohdiamant) maar die gaat minder body geven denk ik.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:05

DL_ schreef:
Welt hit II is nog ter beschikking via de Havikerwaard middels diepvries inderdaad. http://www.havikerwaard.nl/

Ondanks dat Welt Hit II zelf wel veel massa heeft vererft hij dat lang niet altijd. Meeste nakomelingen die ik er van ken (inclusief mijn eigen merrie, zie profiel) zijn best heel chique, denk ook niet dat hij op een volbloed voldoende zal toevoegen wat dat betreft.

Wat dacht je van Oscar?

Dit is zeker een hele mooie hengst. Toen ik sperma ging halen van playboy bij de havikerward heb ik deze hengst ook even live mogen zien (stond er naast) Heel mooi dier en braaf in de hand naar wat ik gezien heb. Ik weet niet of hij daar nog staat maar je mag daar altijd een afspraak maken om de hengst te bekijken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:13

Noem maar eens een Nl GP paard dat niet van Gelderse komaf is. Met een gelder op een halve xx ga je echt geen gelders veulen fokken. Bovendien loopt er ook een Gelderse merrie momenteel GP en als ik het goed heb Parcival ZZ-Z. Wat vitens momenteel loopt weet ik niet, maar ik neem aan inmiddels ook ZZ-L of zo.
Wel is het zo dat er meer GP gelderse springpaarden zijn. Veel van de hengsten die hier genoemd worden die wat meer massa hebben (oscar en special D bijv.) zijn sowieso halve gelderse.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:34

Sizzle schreef:
Noem maar eens een Nl GP paard dat niet van Gelderse komaf is. Met een gelder op een halve xx ga je echt geen gelders veulen fokken. Bovendien loopt er ook een Gelderse merrie momenteel GP en als ik het goed heb Parcival ZZ-Z. Wat vitens momenteel loopt weet ik niet, maar ik neem aan inmiddels ook ZZ-L of zo.
Wel is het zo dat er meer GP gelderse springpaarden zijn. Veel van de hengsten die hier genoemd worden die wat meer massa hebben (oscar en special D bijv.) zijn sowieso halve gelderse.

Totilas :D (Freiminka stam)

Maar verder heb je wel gelijk. Veel Nederlandse dressuurpaarden gaan terug op Gelderse paarden. De een heeft het wat dichterbij zitten dan de ander.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:46

Izzy19 schreef:
Ja dat weet ik wel, en ik zeg ook niet dat ik meer ben dan een amateur, maar op een gegeven moment wil je graag eens verder proberen ook hé. En de merrie heeft echt wel capaciteiten die ze doorgeeft, dus het zou wat zot zijn om niet te proberen om nog beter eruit te halen? En dan zien we nog wel wat er van komt.

Bij het gelders bloed heb ik mijn twijfels een beetje ivm de capaciteiten voor het echt hogere dressuurwerk. Ik ken daar eigenlijk ook niet echt zoveel van om te weten hoe die paarden op LT & ZT presteren :o

Ooo maar die zijn er hoor. :)
o.a Tyara Grand Prix dressuur
Parcival was Prix st George
Rubus is ZZ-Z
Wilson is ZZ-L

En nog veel meer maar die moet ik even opzoeken..

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 23:10

Info is zeker welkom! Ik wist niet dat zoveel GP paarden gelders bloed in de aderen hadden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:21

Nou dan is het wel leuk om even hier te kijken:
http://www.gelderlanderhorse.nl/

Zoek daar eens wat in de afstammingenlijst bijvoorbeeld, dan krijg je een goed idee hoe veel Nederlandse sport paarden opgebouwd zijn. Volgens mij is Olympic Ferro officieel ook 50% Gelders, evenals Junior STV, Uniform, Pion, Cabochon, Special D, Farrington etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:45

Sizzle schreef:
Wat vitens momenteel loopt weet ik niet, maar ik neem aan inmiddels ook ZZ-L of zo.

Hij kachelde als jong paard zo naar het Z, maar helaas is hij sindsdien niet meer professioneel uitgebracht!
Jammer want hij had veel potentie.

Massa en cool in het hoofd, er zijn wat Gelderse genoemd maar Alexandro is zeker het overwegen waard. Hij is ook al redelijk veel op rijpaardmerries gebruikt! In het Alexandro topic zijn wel foto's te vinden van veulens van hem uit rijpaardmerries.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:39

Sizzle schreef:
Nou dan is het wel leuk om even hier te kijken:
http://www.gelderlanderhorse.nl/

Zoek daar eens wat in de afstammingenlijst bijvoorbeeld, dan krijg je een goed idee hoe veel Nederlandse sport paarden opgebouwd zijn. Volgens mij is Olympic Ferro officieel ook 50% Gelders, evenals Junior STV, Uniform, Pion, Cabochon, Special D, Farrington etc.

Ik draag het Gelderse Paard een warm toe en wens onze fokrichting vele kampioenen toe maar Ferro is niet half Gelders. Dhr van Lijssel kan van alles willen maar Farn is niet Sgdlt. Het is een Holsteiner die voor het NWP gekkeurd was. Amor was uiteraard ook een Holsteiner maar wel Sgdlt goedgekeurd.

Uniform is een klassieke F1 kruising en Cabochon heeft inderdaad erg veel Gelders bloed.

Niet alles op die site klopt helemaal :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:08

Haha, ik wist het ook niet helemaal zeker inderdaad, je hebt gelijk :)

Jammer dat Vitens niet meer gereden wordt, ik zou het maar al te graag doen :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:18

Vitens wordt nu in de M uitgebracht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:53

NatasjavE schreef:
Vitens wordt nu in de M uitgebracht.

Door een onervaren ruiter dan neem ik aan? Voorheen was hij immers al Z. Ik hoop echt dat hij zijn kansen nog krijgt.