veulen vreugde veulen leed

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 17:29

Een paard is waard wat ervoor betaald wordt.
Ik denk dat je hier ook onderscheid in kwaliteit moet maken. Het veulen heeft ook nog een verwachte waarde, dat hij misschien wel een topper kan worden. Als 4 jarige valt die verwachte waarde weg.
Het is ook niet de bedoeling dat paardenfokkerij liefdadigheid is. Bij alles gaat het zo dat de ene dit wel kan betalen, de andere niet.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 17:39

Liefdadigheid hoeft en zal het nooit worden.
Fokken is een hobby. Een hobby die je het ene moment een leuk bedrag op kan brengen en het volgende moment dik verlies brengt.
Als een fokker echt serieus met zijn hobby bezig is mag hij van mij er best aan verdienen of op zijn minst quitte spelen.
De goede veulens uit bewezen merriestammen leveren hun prijs ook echt wel op.

Het punt voor mij is alleen dat ook de 'gelegenheidsfokkers' die het ook weleens leuk lijkt om een veulentje te fokken die hoge prijzen gaan vragen.
Kwaliteit verkoopt zichzelf en verkoopt altijd, maar op het moment wil iedereen van die hoge bedragen voor zijn veulens en of oudere paarden.
Ongeacht de afstamming, sportprestaties e.d. en dat vind ik lachwekkend.
Zelfs voor paarden zonder papieren wordt de hoofdprijs gevraagd.
Terwijl als we heel nuchter zijn weten dat bij dit soort paarden eigenlijk de slachtprijs de waarde bepaald. De rest is puur emotie.

Al had ik afgelopen woensdag de jackpot gewonnen in de staatloterij dan had ik nog niet de vraagprijzen willen betalen die op dit moment voor bepaalde paarden wordt gevraagd. Ook al is het paard precies wat ik zoek. Daar ben ik gewoon te eigenwijs voor Knipoog
Ik wil niet meewerken aan het in stand houden van deze fantasieprijzen.

Zannekin schreef:
Een paard is waard wat ervoor betaald wordt.
Ik denk dat je hier ook onderscheid in kwaliteit moet maken. Het veulen heeft ook nog een verwachte waarde, dat hij misschien wel een topper kan worden. Als 4 jarige valt die verwachte waarde weg.
Het is ook niet de bedoeling dat paardenfokkerij liefdadigheid is. Bij alles gaat het zo dat de ene dit wel kan betalen, de andere niet.

duivelintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 17:45

ik ben het weer eens helemaal met je eens ThePast03.

wat betreft dat de een het wel kan betalen en de ander niet, gaat wel erg ver nu. met andere woorden iemand die hard voor zijn geld werkt, maar geen topslaris heeft kan dus geen paard kopen in jouw ogen en dus zijn hobby niet uitvoeren tenzij je altijd maar manege ruiter wil blijven.
ik vind juist dat iedereen recht heeft om zijn / haar hobby uit te kunnen oefenen, heb je wat minder geld dan zal je het met wat minder luxe moeten doen.
het zou al een hoop schelen in de paardenwereld als mensen elkaar iets zouden gunnen, wat ik (helaas) bar weinig zie in dit wereldje

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 17:54

Voor mijn part mag iedereen alles kunnen betalen, evenveel verdienen etc... Ik kan ook geen Mercedes betalen, dus eis ik ook niet een super veulen te kunnen kopen. Dat is hoe het in deze streken draait.
Frustrerend misschien maar ik erger me ook niet over die dure Mercedes....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 18:10

Ben ik helemaal met je eens.
Ik heb echt goede tijden gekend waarin ik makkelijk een eigen paard kon betalen (en had) en ook nog een leuke auto kon rijden en allerlei andere leuke luxe dingen kon doen en aanschaffen.

De laatste jaren is het helaas minder. Een relatie beeindigd, chronisch ziek geworden en 100% afgekeurd waardoor ik een veel lager betaalde baan heb moeten zoeken. Nu rijd ik een oude auto en ben elk jaar blij als die door de APK komt. Over paarden kan ik alleen nog maar dromen, zelfs een leuke Fjord zit er voor mij nu niet in.
Toch erger ik me nergens aan, ik ben dolgelukkig met wat ik nu heb:
Een superlieve vriend, leuk huurhuis, ontzettend lieve en leuke huisdieren!

Maar dat neemt niet weg dat ik het wel belachelijk blijf vinden dat voor heel normale paarden, zonder noemenswaardige sportprestaties, enorm hoge bedragen worden gevraagd.
Dat heeft er dus niets mee te maken dat ik ze daardoor zelf niet kan aanschaffen (ik kan helemaal niets aanschaffen) maar ik vind het gewoon niet kloppen.

Verder vind ik dat mensen die net een paard kunnen aanschaffen beter twee keer kunnen nadenken. Met een paard kun je toch heel gauw voor, niet voorziene, enorme kosten komen te staan en het is natuurlijk heel triest als je er dan nog eens achter moet komen dat je het eigenlijk niet meer kan betalen en je paard moet verkopen.

Zannekin schreef:
Voor mijn part mag iedereen alles kunnen betalen, evenveel verdienen etc... Ik kan ook geen Mercedes betalen, dus eis ik ook niet een super veulen te kunnen kopen. Dat is hoe het in deze streken draait.
Frustrerend misschien maar ik erger me ook niet over die dure Mercedes....

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 18:21

ThePast03 schreef:
Maar dat neemt niet weg dat ik het wel belachelijk blijf vinden dat voor heel normale paarden, zonder noemenswaardige sportprestaties, enorm hoge bedragen worden gevraagd.

Nee is ook raar. Ik denk dat die ook niet voor die prijzen weggaan? Volgens mij zijn de prijzen gemiddeld wel gedaald.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 18:28

Dat dacht ik ook, maar op marktplaats vragen ze nog altijd van die hoge bedragen. Helaas kom ik niet meer bij handelaren, die kunnen je meestal wel vertellen hoe de prijzen op het moment liggen.
Ik zou best willen weten wat je op dit moment voor een normaal paard (dus zonder superafstamming als het een merrie betreft en zonder vermeldingswaardige sportprestaties) betaald?
Ook ben ik erg benieuwd wat de paarden zonder papieren en zonder sportprestaties opleveren.
Ik kan me namelijk echt niet voorstellen dat die daadwerkelijk die vraagprijzen opbrengen.

Zannekin schreef:
Nee is ook raar. Ik denk dat die ook niet voor die prijzen weggaan? Volgens mij zijn de prijzen gemiddeld wel gedaald.

duivelintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 22:13

dat vraag ik me ook af eigenlijk. ik zie idd de prijzen op marktplaats staan en daar schrik ik echt van. ik kan me echt wel voorstellen dat een paard met super papieren wat meer op moet leveren dan een zogenaamd gemiddeld paard, maar ik vraag me dus ook af of je zo´n paard met goede afkomst wel op een site als marktplaats moet zetten. een tijdje geleden stond er een hengst op voor 20.000 euro (dacht een andalusier, maar weet niet meer zeker). ik weet niet of marktplaats een plek is voor dit soort bedragen.

ik weet echt niet hoe de prijzen bij de handelaren en fokkers liggen. ik heb 350 euro betaald voor mijn veulen met papier (welsh-c)en ik weet niet of hij een goede afstamming heeft, maar ben er wel achter gekomen dat hij uit een hele oude lijn komt (ben zelf tot 1894 gekomen).
vandaar dat ik me dat ook afvroeg met die prijzen, misschien heb ik gewoon geluk gehad (kan natuurlijk ook nog).

ThePast03, jouw situatie kan ik me heel goed voorstellen, ik heb zelf jaren geleefd zonder een paard te kunnen betalen en het is dat ik nu een vriend heb die paarden ook heel leuk vindt waardoor ik dit veulen heb kunnen kopen. en je (jullie) heb(ben) gelijk als je zegt dat je niet aan paarden moet beginnen als je nog maar net het geld heb om er 1 aan te schaffen, ik heb zelf in het verleden een pony gehad die zijn been brak met alle voorkomende kosten daaruit en ik was niet verzekerd. weet dus heel goed wat er kan gebeuren allemaal aan kosten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 22:19

Dat lijkt me verschrikkelijk om mee te maken!
Ik heb mijn paarden ook nooit verzekerd gehad en het geluk gehad dat ze nooit iets bijzonders gehad hebben.
Ik had toendertijd wel geld achter de hand voor onverwachte kosten.

duivelintje schreef:
ik heb zelf in het verleden een pony gehad die zijn been brak met alle voorkomende kosten daaruit en ik was niet verzekerd. weet dus heel goed wat er kan gebeuren allemaal aan kosten.

duivelintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 23:15

dat is het zeker. helaas had ik geen geld achter de hand, maar ik heb het wel op kunnen lossen met de kliniek en de dierenarts. ik heb er wel van geleerd en wil toch gaan verzekeren, gewoon voor de zekerheid. in dit geval ben ik liever een hoop geld kwijt aan een premie en het niet nodig te hebben dan nog een keer die hoge kosten van da en klinieken.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 15:50

mijn veulen is ook al in de buik verkocht,nu maar hopen dat hij er goed uitkomt Knipoog