Nieuwe trend, bewezen dekgeld voor onbewezen hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:35

besita schreef:
Umeo schreef:
Verder is er in Nederland wel een trend die je in België niet ziet. In Nederland dekken ze ontzettend veel met onbewezen hengsten. In België komt dit nauwelijks voor. De jonge belgische hengsten zijn dan ook heel goedkoop. Hier betaal je alleen voor een bewezen hengst veel geld. Al valt dat in vele gevallen nog héél goed mee (bv. 1500€ voor een bewezen Nabab,...)

misschien hebben wij daar wijze lessen uitgeleerd en hollen we niet meer achter jonge hengsten aan .. er is een tijd geweest dat je in waasland scheef werd aangekeken als je niet met die ene Baloubet had gedekt ...of in het gentse met Palestro bvb ..heel veel mensen zijn toen van een koud ritje thuisgekomen ..een paar enkeling die het daarvan toch beter doen in de sport kwamen ook uit heel sterke merrielijnen
denk daarom ook dat dit mede de oorzaak ( of liever het geluk )is
dat we nu wat springen betreft overal tot de top behoren ..dat we niet te snel nieuw en jong bloed op onze merriestapel zetten maar om niey-uw bloed te hebben liever een topper uit een ander land nemen ..bvb een Kwpn -SF of Holst bewezen hengst !!

Inderdaad en voor een bewezen hengst betaal ik (en de meeste onder ons) graag een centje meer! :)

Wilawander

Re: Nieuwe trend, bewezen dekgeld voor onbewezen hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:44

Voor een bewezen hengst is dat ook wat anders. Ik heb hier toevallig hengstenfolder van Schockemohle. Diarado 1.926 euro, Bordeaux 1.000 euro even als voorbeeld. Zijn imo nog geen bewezen hengsten. Diarado kost dan haast net zoveel als Sir Donnerhall met 2.000 euro en voor 500 meer heb je Don Schuffro. Dit is dan bij 1 hengstenhouder.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:46

Wilawander schreef:
Voor een bewezen hengst is dat ook wat anders. Ik heb hier toevallig hengstenfolder van Schockemohle. Diarado 1.926 euro, Bordeaux 1.000 euro even als voorbeeld. Zijn imo nog geen bewezen hengsten. Diarado kost dan haast net zoveel als Sir Donnerhall met 2.000 euro en voor 500 meer heb je Don Schuffro. Dit is dan bij 1 hengstenhouder.

Dat is toch een DUITSE hengstenhouder :+

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:48

Ja klopt maar doet veel samen met een NL hengstenhouder en die hanteert dezelfde prijzen :D lijkt me.
En dat boekje heb ik hier niet liggen ;)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:51

Wilawander schreef:

ach Diarado is een geval apart :j die is toch eek de helft in Nederlandse handen ..en voor één keer een springhengst in een zwart jasje en die kon bewegen ..en die het Contender bloed voert die de dressuurfokkers zo graag willen ( :? )

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:57

besita schreef:
Wilawander schreef:

ach Diarado is een geval apart :j die is toch eek de helft in Nederlandse handen ..en voor één keer een springhengst in een zwart jasje en die kon bewegen ..en die het Contender bloed voert die de dressuurfokkers zo graag willen ( :? )

Kan zijn maar ik zie daar geen 2.000 euro van af en dat was hij fris van de keuring al.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:58

ik ook niet ..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:58

Wilawander schreef:
Ja klopt maar doet veel samen met een NL hengstenhouder en die hanteert dezelfde prijzen :D lijkt me.

Hier heb je het hele boekje..prijzen zijn AH-prijzen..bij de Lidl kun je deze hengsten voor een ander bedrag bekomen. :j
http://www.schockemoehle.com/deckstatio ... ollektion/

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:00

ceasario schreef:
Wilawander schreef:

Hier heb je het hele boekje..prijzen zijn AH-prijzen..bij de Lidl kun je deze hengsten voor een ander bedrag bekomen. :j
http://www.schockemoehle.com/deckstatio ... ollektion/

En bij de lidl hebben ze artikelen die soms nog beter van kwaliteit zijn dan die van AH, dan sla je twee vliegen in één klap. ;)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:07

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:32

besita schreef:

Dat is niet alleen speculatief naar de Nederlandse eigenaar toe, maar ook onwaar.
Sterker de hengsten van die eigenaar die bewezen zijn en in dat rijtje staan zijn goedkoper dan de rest omdat die Nederlandse eigenaar zelden zulke hoge dekgelden hanteert

Die Nederlandse kampioen is alleen nog maar aangewezen in Nederland en meestal halen de kampioenen de eindstreep niet, dus 850 euro voor nog niets

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:55

dat zeg ik toch ook SB ..ik denk gewoon dat Diarado een geval apart is ..en ik denk dat Joop gewoon weinig over het dekgeld te zeggen heeft ... :o ..die staat ginderachter en wordt ginderachter uitgebaat

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:55

Citaat:
Die Nederlandse kampioen is alleen nog maar aangewezen in Nederland en meestal halen de kampioenen de eindstreep niet, dus 850 euro voor nog niets

Dan kunnen ze beter geen kampioen meer aanduiden :o

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:56

los is toch iets anders dan ohz.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:57

Umeo schreef:
Citaat:

over welke gaat het nu :+

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:58

diebrecht/denzel

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:09

Umeo schreef:
Citaat:

Wat is dat nu voor kul, veel van die opgefokte bewegingswonders aan de hand blijken later onder het zadel door de mand te vallen.
De keuring is deels show en daar moet degene die op dat moment de mooiste is en het beste kan bewegen (en dat was bij deze niet eens het geval) winnen. Dat zegt niets over de bruikbaarheid, meer over de training.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:27

Sorry niks tegen het KWPN (heb zelf een KWPN'er) maar vind het een beetje gek over komen. Nu komt het over alsof ze in vrijheid (dressuur) niet kunnen herkennen wat een paard later nodig heeft voor het goed in de sport te doen? Wie wil er nu een hengst die enkel goed is in 10 rondjes benen zwieren? :Y)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:30

Als jij op de hengstenkeuring, of liever in een nog vroeger stadium, al de Grand Prix paarden van 2020 kunt herkennen moet je in de paardenhandel gaan. :D Het is heel moeilijk om te zeggen wat een paard later gaat doen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:31

als jij dat wel kunt kun je veel geld verdienen!

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:36

Dat zeg ik niet. Maar kan je dat dan wel herkennen als ze een paar maand onder het zadel zijn?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:37

Umeo schreef:
Dat zeg ik niet. Maar kan je dat dan wel herkennen als ze een paar maand onder het zadel zijn?

:)* Kijk en daar is nu de verrichting voor, daar vallen de bluffers door de mand, leert men de karakters kennen en kan men zien of ze werkwillig zijn of niet.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:20

Ik vind eigenlijk de dekvoorwaarden ook belangrijk.

Neem je een duitse hengst, is je merrie gust, dan mag je meestal het volledige dekgeld betalen.
Je krijg dan 50% korting op de volgende seizoen.
Maar wie zegt dat je de volgende seizoen nog een merrie hebt voor te dekken?

Ik heb heel lang gekeken naar de hengsten, maar ik neem liever een hengst aan 1000€, en als de merrie gust blijft maar 250€ moet betalen. Zelfde voor hengsten aan 800€, en als de merrie gust blijft toch 600€ moet betalen...nee dank!
Dan 700€ en als je pech hebt, dan mag je die 700€ toch betalen, en als je het jaar daarop opnieuw komt, dan mag je nog 350€ bij betalen...daarvoor ben ik niet naar Duitsland geweest maar naar NL.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:56

sarabande schreef:
Umeo schreef:

:)* Kijk en daar is nu de verrichting voor, daar vallen de bluffers door de mand, leert men de karakters kennen en kan men zien of ze werkwillig zijn of niet.

en een paar jaar later heb je de "net iets meer dan Z sport " waar veel fokkers zich dan kunnen afvragen : waar zijn al die verrichtingstoppers nu eigenlijk gebleven ? :)*

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:57

tja je moet ergens beginnen, een en test ohz levert gewoon veel extra info op tav alleen los