Is het waar dat Arabieren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:12

Het is wel waar dat arabieren heel erg sensibel zijn.. Ze reageren heel erg op jou stemming en gedrag, dus als jullie elkaar niet liggen zal het niet makkelijk zijn.
Maar wild en onhandelbaar? Tuurlijk, je kan niet op iedere arab een kindje van 6jaar zetten en zo het bos insturen, maar met hoeveel KWPN'ers kan dit wel?
Zeker wat kinderen betreft ken ik meer betrouwbare arabieren dan KWPN'ers.

En niet geschikt voor de sport?
Zoals al vaker is gezegd zijn ze zeker voor de endurance zeer geschikt, maar er zijn er genoeg die het goed doen in de dressuur- en springsport. Zo heb je bij het AVS enkele bekenden (onder andere AR Sivmayall en Pajkovski) maar bijvoorbeeld mijn eigen kleintje doet het ook goed. Momenteel zijn we M2 met winst, tussen de paarden. Ondanks haar 1.465 strekt ze die 'grote bruinen' gewoon mooi voorbij :D

Je moet gewoon inderdaad goed gaan kijken naar het paard, en niet zomaar op het ras afgaan. Laat je goed informeren door verschillende fokkers en bezoek bijvoorbeeld eens een keuring of een wedstrijd. Zo kan je je ouders ook laten zien dat het echt geen levensgevaarlijke, opgeblazen brulkikkers zijn.
Als je je ouders wilt laten zien hoe veelzijdig arabieren zijn onder het zadel, zou ik ze zeker meenemen naar de Arabissimo als ik jou was, en wat wedstrijden van de DAWRA bezoeken :j

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:10

En wat een onzin dat AVtjes neit kunnen springen :o mijn AV heeft er alle aanleg maar niet actief gestart omdat we eerst western reden. (overigens mag ik om medische redenen zelf niet springen dat doen de verzorgsters met m)

RhealLover schreef:
Wie nog uberhaubt twijfelt over het feit dat AV's niet kunnen springen moet je deze foto maar laten zien! Volgens de kenners en pro's springt hij geheel mooi rond en nog netter als menig warmbloed paard. Hij springt ruim en na 1 fout riskeert ie het niet nog eens.

O ja het is een sprong van 1.40m en nog ruim genomen normaal springt ie los tot 1.60m. Onder het zadel kan hij 1.40m thuis op concours tja daar springt ie geen cm :+ met warmspringen wel maar in de ring zegt ie simpel barst, beetje eigenwijs zeg maar :7 Daardoor eigenlijk geen nivo verder gekomen al had ie al makkelijk in het L kunnen zitten, ach ja volgend jaar nieuwe kansen ;)
Afbeelding

Zijn opa kan dr ook wat van :D

sherif schreef:
dit blijft toch wel een mooie foto van een springende Plakat <3

Afbeelding

Dilan1993

Re: Is het waar dat Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:29

Wat het springen betrefd, ik dacht eerst dat de mijne het niet kon. Had 'm een aantal maanden geleden een minisprongetje laten doen, ging niet zo goed. Maandag liet ik 'm weer over zo'n 20 cm springen, hij sprong er zo'n 50 cm overheen, met gemak.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:33

Jazzmeen schreef:
Arabieren zijn ook leuke duikplanken :P
Afbeelding

Dat is de meest originele foto die ik ooit heb gezien :)
En wat is die jazzmeen stoerr!

De Arabier die ik reed was eigenlijk ook niet zo wild.. Alleen als ie even niet had gelopen, of het weer onrustig was. Kijk, als ze eenmaal gaan, gaan ze wel goed :)

En sommige arabieren zijn ook niet echt geschikt als eerste paard. Veel te sensibel.
Maar ik vind ze wel leuk, ook voor in de dressuur als ze het goede karakter en bouw hebben.

ambeeeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:54

mijn arabier is betrouwbaar, kan goed springen en heeft vroeger nog dressuur licht gereden , hij kan wel eens trippelen , hem proberen groot maken maar dat kan evengoed een ander paard van een ander ras gaan beginnen doen ;')

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:49

Ik heb ook een Arabier en die wordt dresuurmatig gereden, gaat hartstikke top! Ook nog eens een super uithoudingsvermogen als 't om buitenritten gaat en hartstikke braaf maar soms wel heet!! ;)

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:19

Ben ik dan de enige met een druktemaker? :D
Mijn arabier is een vreselijke lieverd hoor, maar 't is wel een hittepetitje! Het is een vrij onzeker paardje, hij is erg kijkerig en als ie 't niet met me eens is laat ie me dat weten ook :D Hij is inderdaad zoals veel andere arabieren erg sensibel, en ondanks z'n drukke gedoe een ontzettend fijn paardje om te rijden. Hij heeft alleen wel behoefte aan een rustig, geduldig baasje, anders raakt ie in paniek. Gelukkig ben ik dat :D
We liggen met z'n allen regelmatig slap omdat ie 't weer eens in z'n bol heeft, haha!

Maar ondanks dat ik blijkbaar de enige bokker ben met een drukke arabier :P ben ik het niet met je ouders eens hoor, er zijn zat vreselijk brave arabieren te vinden, de mijne is ook braaf, alleen wat onvoorspelbaar :D
Arabieren zijn goudeerlijke paardjes, super fijn! :)

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:35

ik heb zelf een jonge hengst gereden en die was super braaf.
wat vele hier zeggen een av is erg gevoelig en houd van eerlijkheid, bovendien moet de klik er zijn ;)

even een wijziging ik heb toen ik hem niet meer verzorgde een fjord gekocht, waar ik haast niet mee overweg kon, was 3 keer zo wild :+

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:27

pniekepnak schreef:
Ben ik dan de enige met een druktemaker? :D
Mijn arabier is een vreselijke lieverd hoor, maar 't is wel een hittepetitje! Het is een vrij onzeker paardje, hij is erg kijkerig en als ie 't niet met me eens is laat ie me dat weten ook :D Hij is inderdaad zoals veel andere arabieren erg sensibel, en ondanks z'n drukke gedoe een ontzettend fijn paardje om te rijden. Hij heeft alleen wel behoefte aan een rustig, geduldig baasje, anders raakt ie in paniek. Gelukkig ben ik dat :D
We liggen met z'n allen regelmatig slap omdat ie 't weer eens in z'n bol heeft, haha!

Maar ondanks dat ik blijkbaar de enige bokker ben met een drukke arabier :P ben ik het niet met je ouders eens hoor, er zijn zat vreselijk brave arabieren te vinden, de mijne is ook braaf, alleen wat onvoorspelbaar :D
Arabieren zijn goudeerlijke paardjes, super fijn! :)

neh, hier nog een bokker met een driftkikker :')

irishcobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:43

is absoluut niet waar mijn arabiertje was super lief en braaf.(mijn zoon van toen 10 jaar oud heeft er op leren paardrijden).

natuurlijk heb je ook uitzonderlingen maar bij welk paardenras is dat niet.
en zoals er al eerder is aangegeven de klik met een paard moet er natuurlijker ook zijn.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:03

Hier het bewijs dat een AV Allround inzetbaar is ,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ook heel erg lief

Afbeelding

lvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:52

mijn merrie heeft arabisch bloed, en ze is totaal niet voor beginnertjes :) ze is geen echte arabier-arabier want ze is redelijk groot, heeft dikke manen en volle staart. maar ze is wel fijn gebouwd met alles in proportie, is héél pittig, fijne hoeven en kenmerkend hoofd (niet overdreven, maar je ziet het wel)
ik probeer dressuur te rijden met haar en heb vroeger sprongetjes gedaan. vroeger ging ze op wedstrijd, maar ze is verkeerd behandeld en nu wordt ze supernerveus en opgewonden en loopt ze in galop soms weg. aan haar galop heb ik nog redelijk veel werk...
toen ik ze 4 jaar geleden kocht (ik was 12) was ze praktisch onberijdbaar. ze kon niet draven, alleen nerveus stappen en galoperen. ze kwam maar om de 3 maand buiten! maar we waren stapelverliefd op haar karakter en uitzicht en we moesten haar hebben.
na lang werken loopt ze nu (bijna) perfect, maar ze heeft zo haar dagen /3
in andere maneges heb ik ook al arabieren van eigenaars zien meerijden id springles, en die waren net zoals de andere paarden, soms zelfs beter ;)
maar elk paard verschilt. dus als je eentje ziet, zou je er beter een tijdje mee omgaan om hem/haar beter te leren kennen +:)+

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:13

Euhmmm een paardje met Arabisch bloed is nog geen Arabisch volbloed! Daar zit ook het verschil qua karakter vaak zijn kruisingen heter dan een zuivere AV

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:25

ik heb vorig jaar mijn arabiertje gekocht, 3 jaar oud. Nou ik heb hier echt geen spijt van gehad! een beter paard had ik me niet kunnen wensen!
Hij is geweldig, heel lief, braaf en kroelachtig. Ik rij zelf recreatief buitenritten met hem, gaat ook perfect! Als je maar kan rijden, want over het algemeen blijven 't schrikachtige dieren! :+

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:38

Mijn arabiertje is een heel lief dier en heel puur en heel eerlijk met rijden.
Nee, hij accepteerd geen ruk en pluk werk of iets dergelijks op zijn rug, dan wordt ie boos. Maar eerlijk boos, want hij loopt dan niet voor die persoon, gooit hem er niet af. Nou geef hem groot gelijk. Heb genoeg paarden van andere rassen zich vreselijk zien laten aftuigen door een ruiter en alles pikken.
Hij is ook heel slim en meedenkend met de ruiter en zeer werkwillig. Hij loopt nu ZZ-Zwaar niveau ;) .
Daarnaast is het een heerlijk paar dom mee buiten te rijden of een sprongetje mee te maken. En of je nu boomloos of met een engelszadel rijdt, met bit, freestylebit of bitloos, het maakt hem niet uit.

Het zoontje van mijn vriendin reed er vroeger heel af en toe op en hier was voor het eerst. Braaf dat ie was. Corrigeerde zich als het ventje uit evenwicht of balans raakte.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jazzmeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:52

Hier een nieuwe foto van mijn Arabische volbloed dekhengst Jazzmeen

Afbeelding

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:15

Weetje wel hoe gevaarlijk dat is, zomaar op een arabische hengst te gaan zitten _O- die kunne zo wild worden :+

Knappe jazzmeen :D Volgens mij zag ik een veulen van hem te koop staan op MP?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:16

Hihi, dat is pas een echt familiepaard, daar kun je met de hele familie tegelijk op gaan zitten! :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:18

Briljante foto, volgens mij kunnen en doen jullie alles met de paarden, das pas leuk paarden houden!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:45

lvl schreef:
mijn merrie heeft arabisch bloed, en ze is totaal niet voor beginnertjes :) ze is geen echte arabier-arabier want ze is redelijk groot, heeft dikke manen en volle staart. maar ze is wel fijn gebouwd met alles in proportie, is héél pittig, fijne hoeven en kenmerkend hoofd (niet overdreven, maar je ziet het wel)
ik probeer dressuur te rijden met haar en heb vroeger sprongetjes gedaan. vroeger ging ze op wedstrijd, maar ze is verkeerd behandeld en nu wordt ze supernerveus en opgewonden en loopt ze in galop soms weg. aan haar galop heb ik nog redelijk veel werk...
toen ik ze 4 jaar geleden kocht (ik was 12) was ze praktisch onberijdbaar. ze kon niet draven, alleen nerveus stappen en galoperen. ze kwam maar om de 3 maand buiten! maar we waren stapelverliefd op haar karakter en uitzicht en we moesten haar hebben.
na lang werken loopt ze nu (bijna) perfect, maar ze heeft zo haar dagen /3
in andere maneges heb ik ook al arabieren van eigenaars zien meerijden id springles, en die waren net zoals de andere paarden, soms zelfs beter ;)
maar elk paard verschilt. dus als je eentje ziet, zou je er beter een tijdje mee omgaan om hem/haar beter te leren kennen +:)+

Het is vrij bekend dat kruising AVtjes het sensibele en wat hete en vaak het eenkennige van de AV overnemen, maar de mensgerichtheid en vriendelijkheid niet zo sterk. Dus een half AV is niet te vergelijken met een zuiver gefokte AV.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:54

MLoeser schreef:
Het is vrij bekend dat kruising AVtjes het sensibele en wat hete en vaak het eenkennige van de AV overnemen, maar de mensgerichtheid en vriendelijkheid niet zo sterk. Dus een half AV is niet te vergelijken met een zuiver gefokte AV.

Zo'n peerd heb ik gehad, heet, uitstraling, wel mensgericht, superslim ook, maar de kracht en lompigheid van een haflinger, een zeer moeilijk paard maar even goed wel superleuk hoor!
Maar dat is idd niet te vergelijken met een volbloed, ik denk ook dat daar voor een groot gedeelte de vooroordelen vandaan komen!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:00

MirandaFuego schreef:
MLoeser schreef:

Zo'n peerd heb ik gehad, heet, uitstraling, wel mensgericht, superslim ook, maar de kracht en lompigheid van een haflinger, een zeer moeilijk paard maar even goed wel superleuk hoor!
Maar dat is idd niet te vergelijken met een volbloed, ik denk ook dat daar voor een groot gedeelte de vooroordelen vandaan komen!

Ik hoor het wel veel zeggen ja :j vaak binnen het NRPS: "Ik heb er nu een aantal gehad, die waren zo goed als AV (meer dan 62,50 AV wordt dan vaak bedoelt), en nee, ik zou nooit aan een volle AV beginnen hoor, veel te heftig" :n Jammer, want de hengsten die nu binnen het NRPS meedingen staan toch veelal bekend om hun goede karakter (als ik me niet vergis heeft Lobeke van Jan Calis een keer een 10 op karakter behaald!), en is het vaak de combinatie die het hem doet.

Niet te zeggen dat elke AV hengst een slecht karakter oplevert in een cominatie met een ander ras. Ik heb er, voordat ik bij SA kwam, een OHZ gehad, echt een engeltje, super braaf, wel aan het spoken zoeken, maar als ze er een vond werd ze een ezel }:0 En zo zijn er vast meer, als je ziet dat in zeer succesvolle NRPS pony lijnen toch een redelijke dot AV terug te vinden is :))

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:13

En ik denk dat dit ook al genoeg zegt over onze zogenaamde wilde Arabieren!
[ITP] 'Wilde' Arabier by Reindert

Via m'n iPad kan ik enkelt links plaatsen en niet direct een foto ;)

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:48

waarom zouden arabieren niet kunne springen? Endurance is ook een beetje springen he! xx

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:53

Endurance een beetje springen :?
Ik mis hem geloof ik even :Y)
Bedoel je Track?