Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
fokfanaat schreef:eigenlijk zouden ze allemaal veulens uit prokmerries moeten nemen, dat is het eerlijkst vergelijken.
Sjoert schreef:Eigenlijk vind ik dit niet kunnen. Op basis van enkele ervaringen, krijgen bepaalde hengsten een stempel.
Cute: dat weet je niet. Bij bv Bordeaux kan het zijn dat het iets verworvens is. Dan is hij geen drager.
NatasjavE schreef:Ik vind dit topic ook niet kunnen.
Dat het KWPN nog niets heeft gepubliceerd heeft een rede... Ze willen graag met zo betrouwbaar mogelijke informatie komen.
Hier worden hengsten genoemd door enkele individuen en dat kan wellicht onnodig de reputatie van de hengst beschadigen
s0173957 schreef:Er wordt hier vanuit gegaan dat OCD recxessief zouden overerven.
Voor zover ik weet is er nog geen enkele deftige publicatie geweest dat ze überhaupt een genetische merker of gen hebben gevonden dat instaat voor de vererving van OCD...
Dus dat zijn aannames die er geen zijn.
NehnaDagmar schreef:Klopt inderdaad, bij de oudere hengsten staat het meestal op de site van het KWPN. Maar van de jongere generaties kun je dit nergens terugvinden en moet je dit dus persoonlijk aan de hengstenhouders vragen. Ik vraag me gewoon af waarom hier niet wat transparanter over gedaan wordt, ze zijn in principe rontgenlogisch ggk, maar ik vind het toch heel belangrijk om te weten of een hengst een 0 of een 2 op het straalbeen heeft.
Albert schreef:Een oc is een afvlakking en een ocd is een fragment, daar vind ik nogal een verschil tussen zitten.
Rhea schreef:Je kan het ook van de andere kant bekijken. Het gaat niet alleen om negatieve ervaringen maar ook om positieve.
En laten we eerlijk zijn, de nagatieve ervaringen worden onder de tafel ook breeduit tentoongesteld. Dat ontkennen is je kop in het zand steken.
NatasjavE schreef:Rhea schreef:sorry scanner ligt eruit hier maar het heeft zelfs in in de strengen gestaan.
Er is aangetoond dat OC/OCD erfelijk zijn. Dat is inderdaad gepubliceerd in de IDS. Maar er is tot nu toe GEEN marker gevonden.