Bekendmaking OCD vererving KWPN hengsten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

badtothebone

Re: Bekendmaking OCD vererving KWPN hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 09:58

Weer zo'n speculatie topic, het is niet voor niets nog niet bekend. Merrie telt natuurlijk ook degelijk mee. Volgens mij kun je alleen iets zeggen als het onderzoek is afgerond en mi moet je daar ook de moeder in mee nemen.
Eerlijk gezegd vind ik dit topic niet kunnen.

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:02

wij zijn ook gebelt door het kwpn, binnekort word onze bijna jaarling merrie van Apache gerontgend :)

die moet trouwens wel goed zijn, moeder is prok merrie.
Alle nakomelingen zijn top gaaf op de foto.
Uit de hele merrielijn is er nog nooit 1 paard verkeerd geweest !!! :)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:06

fokfanaat schreef:
eigenlijk zouden ze allemaal veulens uit prokmerries moeten nemen, dat is het eerlijkst vergelijken.

Wij zijn toevallig een tijdje terug gebeld door het KWPN, omdat onze merrie en haar Zethar nakomeling beiden het prok-predikaat hebben willen ze de andere Zethar ook op de foto hebben zodat er wat meer over de invloed van de hengst gezegd kan worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:10

Ik vind dit topic ook niet kunnen.

Dat het KWPN nog niets heeft gepubliceerd heeft een rede... Ze willen graag met zo betrouwbaar mogelijke informatie komen.
Hier worden hengsten genoemd door enkele individuen en dat kan wellicht onnodig de reputatie van de hengst beschadigen

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 10:51

Sjoert schreef:
Eigenlijk vind ik dit niet kunnen. Op basis van enkele ervaringen, krijgen bepaalde hengsten een stempel.

Cute: dat weet je niet. Bij bv Bordeaux kan het zijn dat het iets verworvens is. Dan is hij geen drager.

Er wordt wel degelijk onderscheid gemaakt tussen erfelijke ocd of trauma.

trauma heeft geen invloed op de prok.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 11:20

NatasjavE schreef:
Ik vind dit topic ook niet kunnen.

Dat het KWPN nog niets heeft gepubliceerd heeft een rede... Ze willen graag met zo betrouwbaar mogelijke informatie komen.
Hier worden hengsten genoemd door enkele individuen en dat kan wellicht onnodig de reputatie van de hengst beschadigen

Je kan het ook van de andere kant bekijken. Het gaat niet alleen om negatieve ervaringen maar ook om positieve.

En laten we eerlijk zijn, de nagatieve ervaringen worden onder de tafel ook breeduit tentoongesteld. Dat ontkennen is je kop in het zand steken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:26

Er wordt hier vanuit gegaan dat OCD recxessief zouden overerven.
Voor zover ik weet is er nog geen enkele deftige publicatie geweest dat ze überhaupt een genetische merker of gen hebben gevonden dat instaat voor de vererving van OCD...
Dus dat zijn aannames die er geen zijn.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 11:28

s0173957 schreef:
Er wordt hier vanuit gegaan dat OCD recxessief zouden overerven.
Voor zover ik weet is er nog geen enkele deftige publicatie geweest dat ze überhaupt een genetische merker of gen hebben gevonden dat instaat voor de vererving van OCD...
Dus dat zijn aannames die er geen zijn.

Jawel die is er wel. Zonder gen geen ocd, met gen mogelijkheid tot ocd. In hoeverre die mogelijkheid ook daadwerkelijk werkelijkheid wordt, wordt nu onderzocht.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:29

Kan je me die publicatie eens doorspelen dan?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:32

Rhea, bedoel niet een oc, een ocd kan ook door trauma van buitenaf ontstaan.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:33

Ik vind het sowieso heel erg vreemd dat rontgenfoto's van de ggk hengsten niet openbaar worden gemaakt. Bij sommige merrie's moet je rekening houden met bv een slecht straalbeen en kun je dus alle hengstenhouders gaan benaderen. Mijn ervaring hiermee tot nu toe is dat maar 1 van de 5 uberhaupt gereageerd heeft op deze vraag, dat was trouwens van Uytert, hulde!
Daarnaast ben ik een beetje sceptisch over het hele Prok-gebeuren. Onze merrie is als 5-jarige helemaal op de foto's geweest en had toen makkelijk het prok-certificaat binnen kunnen halen, helaas is dat toen niet aangevraagd. Als 11-jarige hebben we het prok-certificaat weer aangevraagd en is dit door een twijfelpuntje (straalbeen 2/3) niet toegekend. Kortom: er kan nog zoveel gebeuren in een paar jaar en ik vind het dan ook vreemd dat merries waarbij het prok-certificaat op jonge leeftijd toegekend is niet na een aantal jaar herkeurd worden.

Maar goed dit is weer een heel ander verhaal :o

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:35

In Duitsland kan je zo het keuringsrapport van elke hengst aanvragen.
In elk geval ken ik mensen die dat kunnen, maar dat kan zijn doordat ze in het bestuur van een stamboek zitten.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:40

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:45

Klopt inderdaad, bij de oudere hengsten staat het meestal op de site van het KWPN. Maar van de jongere generaties kun je dit nergens terugvinden en moet je dit dus persoonlijk aan de hengstenhouders vragen. Ik vraag me gewoon af waarom hier niet wat transparanter over gedaan wordt, ze zijn in principe rontgenlogisch ggk, maar ik vind het toch heel belangrijk om te weten of een hengst een 0 of een 2 op het straalbeen heeft.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:47

Ik vindt dit ook niet kunnen, dit is gebasseerd op 'enkele' nakomelingen en daar hoort ook nog een merrielijn bij. Ik heb veel met röntgenen van jonge paarden te doen gehad en vindt het eerder schrikbarend dat zo'n 8 van de 10 niet 100% zijn. Maar ik noem geen namen want niet alleen de hengst heeft hier invoed op.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:49

NehnaDagmar schreef:
Klopt inderdaad, bij de oudere hengsten staat het meestal op de site van het KWPN. Maar van de jongere generaties kun je dit nergens terugvinden en moet je dit dus persoonlijk aan de hengstenhouders vragen. Ik vraag me gewoon af waarom hier niet wat transparanter over gedaan wordt, ze zijn in principe rontgenlogisch ggk, maar ik vind het toch heel belangrijk om te weten of een hengst een 0 of een 2 op het straalbeen heeft.

Daar is jaren terug al veel discussie over geweest, dat is idd jammer.
Het is trouwens mooi om te zien dat veel mensen intussen een totaal andere mening over het gezondheids verhaal hebben :+

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 11:50

s0173957 schreef:
Kan je me die publicatie eens doorspelen dan?

sorry scanner ligt eruit hier maar het heeft zelfs in in de strengen gestaan.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 11:52

Albert schreef:
Rhea, bedoel niet een oc, een ocd kan ook door trauma van buitenaf ontstaan.

OC en OCD zijn eigenlijk precies hetzelfde ocd is een erger stadium dan OC maar ze komen uit hetzelfde gen.

Het is op rontgenfoto's duidelijk te onderscheiden of het een trauma betreft.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:56

Een oc is een afvlakking en een ocd is een fragment, daar vind ik nogal een verschil tussen zitten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:58

ligt eraan hoe het vererft, daarom zou het zo mooi zijn als die gegevens van het kwpn bovenwaterkomen, dan kun je zien of een hengst met lichte oc, ook echt meer OCD vererft.

zal wel eens een mailtje naar het kwpn sturen, of er al een tijdspad is voor het publiceren van die gegevens.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:01

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:11

Albert schreef:
Een oc is een afvlakking en een ocd is een fragment, daar vind ik nogal een verschil tussen zitten.

Voor de sport wel, een afvlakking is geen enkel bezwaar bij een fragment moet vaak geopereerd worden terwijl de kans bestaat dat het terug komt. Dat is kostenverhogend en in deze tijd dus snel een reden om niet tot koop over te gaan.

Maar wbt fokkerij geven beide aan dat de merrie drager is dus is het een keuze voor een fokker om daar mee te dekken.
Ik werd in het verleden fel bestreden toen ik aangaf ook met een merrie met een afvlakking niet te willen fokken, inmiddels hebben, waarschijnlijk door de marktwerking en wellicht de eigen ervaring, diezelfde mensen hier opeens een totaal andere mening.

Een lijstje op een openbaar forum zetten van hengsten die wel of niet goed zijn vind ik not done ook al is dat in het geruchten circuit bekend.
Fokken met een hengst waarvan bekend gemaakt is dat hij zelf OCD of OC heeft is in dit kader ook een eigen keuze.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:12

Rhea schreef:

Er is aangetoond dat OC/OCD erfelijk zijn. Dat is inderdaad gepubliceerd in de IDS. Maar er is tot nu toe GEEN marker gevonden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:18

Rhea schreef:
Je kan het ook van de andere kant bekijken. Het gaat niet alleen om negatieve ervaringen maar ook om positieve.

En laten we eerlijk zijn, de nagatieve ervaringen worden onder de tafel ook breeduit tentoongesteld. Dat ontkennen is je kop in het zand steken.

Het publiceren van namen die geen OC/OCD zouden geven is net zo onjuist als van hengsten waarvan "gefluisterd" word dat ze het wel geven.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 12:23

NatasjavE schreef:
Rhea schreef:

Er is aangetoond dat OC/OCD erfelijk zijn. Dat is inderdaad gepubliceerd in de IDS. Maar er is tot nu toe GEEN marker gevonden.

Nee dat zeg ik ook niet. Wat wel een feit is is dat beide ouders drager moeten zijn om een veulen met oc/d te krijgen.

Albert: zoals Sarabande aangeeft. oc en ocd worden veroorzaakt door hetzelfde gen, voor het eindproduct is het een verschil of hij oc of ocd heeft maar voor de erfelijkheid niet.

Ik vind een lijstje wel van toegevoegde waarde. Neem nu Bretton Woods. Die laat ik staan op basis van 2 oc's. Moet ik Chagall uit dezelfde moeder nu ook laten staan terwijl die wel goed is?? Belangrijke afweging vind ik dan dan van Johnson het gerucht gaat dat die wel heel veel oc/d geeft. Dat kunnen we stilhouden maar dat is niet eerlijk tegenover die merrie.... M.a.w. mijn insteek was om hier iets positiefs uit te halen, niet iets negatiefs.

Verder zitten we hier op een forum, de "publicatie" van alles wat hier gezegd wordt dient ook in dat daglicht gezien te worden.