[TI] Dekhengsten vraagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:58

Ariebren schreef:
Toevallig praat ik wel over de merrie lijn.

En die merrie lijn is zo belangrijk.

Maar die Krommie die in die merrielijn staat die je net liet zien, die had toch een afwijkende tandstand (vandaar de naam krommie, vertelde je toen). Ik zou dat toch liever niet in mijn merrielijn hebben, tenzij het 100% zeker door trauma van buitenaf kwam..

Maar vind wel dat mensen eerlijker naar hun merrie moeten kijken soms, hengsten kunnen soms een boel, maar geen wonderen verrichten. En dan kun je soms beter kopen dan fokken vind ik, als je echt naar een bepaald type wilt..

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:59

Natuurlijk is het ook belangrijk dat een merrie goed rastypisch is, maar voor een veulen zijn zowel merrie als hengst van belang. De een geeft niet meer mee dan de ander, een veulen, of baby of puppy of wat dan ook is altijd een combinatie van twee ouders. De ene lijkt meer op z'n moeder, de ander meer op z'n vader en de volgende meer op een van z'n overgrootouders of is zo'n mix dat het niet meer herkenbaar is als specifiek van de een of ander.
Ik ben het wel met je eens dat het fokken met goed rastypische merries van belang is en onderschat wordt en er vaak teveel naar alleen de hengst wordt gekeken.

@Juliekeuh Leuk dat je bij Jordy gaat kijken! Ben benieuwd wat je van hem vindt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:08

Mariska_28 schreef:
Ariebren schreef:
Toevallig praat ik wel over de merrie lijn.

En die merrie lijn is zo belangrijk.

Maar die Krommie die in die merrielijn staat die je net liet zien, die had toch een afwijkende tandstand (vandaar de naam krommie, vertelde je toen). Ik zou dat toch liever niet in mijn merrielijn hebben, tenzij het 100% zeker door trauma van buitenaf kwam..

Maar vind wel dat mensen eerlijker naar hun merrie moeten kijken soms, hengsten kunnen soms een boel, maar geen wonderen verrichten. En dan kun je soms beter kopen dan fokken vind ik, als je echt naar een bepaald type wilt..

Krommie TT had dus een trauma op haar onder kaak.
Haar onderkaak staat wat scheef tov de bovenkaak, dus geen onder of overbijt.
Door een verkeerde afslijting van de voortanden werd het beeld verergerd.
Deze afwijking in slijtage is later door een TA heel goed gecorrigeerd.
En ze is blijvend onder controle.

In de oude bekende rassen, zoals Arabier en Quarter, zie je veel afstammingen terug gaan naar de derde generatie om een bepaald type in stand te houden.

Juliekeuh

Re: Dekhengsten vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 20:15

Jordy blijkt idd 1.55m te zijn, was een typfoutje :)
Ga eens zien achter wat meer foto's van hem en Black Shadow en ev broes en zussen van hem enzo :)

Katinka10392

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 09:35

Hoi,

Ik zie dat je lijstje met eisen vrij lang is, maar ik geloof dat ik je vrij goed kan helpen.
Wij hebben een hengst waar al 4 nakomelingen van zijn. Deze veulens zijn allemaal met een zwarte staart (daar fokten wij onze veulens ook op;)). Verder zijn de veulens ook mooi bont getekend en 1 nakomeling is zelfs helemaal zwart met witte voetjes.
Deze veulens zijn tegen de 1.50m maar nog lang niet allemaal uitgegroeid, de oudste is inmiddels wel 1.50m en is bijna uitgegroeid.
Onze hengst heeft een vrij kort, maar breed hoofd, maar 2 van zijn veulens hebben een lang hoofd (dit had hun moeder ook).
De een zou onze hengst zwaar gebouwd vinden en de andere niet, maar als je wilt kan ik een foto sturen.
Onze hengst heeft wel dikke manen. Op het moment zijn ze niet lang, maar dit komt vanwege het bijten met andere paarden.
Wij wonen kort bij de belgische grens (ongeveer 500m van Achel af).
En wij dekken natuurlijk.
Onze hengst is trouwens niet goed gekeurd bij net NSvT, dus je zou geen stamboekveulen kunnen fokken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt;)

Groetjes Katinka

Juliekeuh

Re: Dekhengsten vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 20:56

Koby is ondertussen gedekt door Jordy (wat een immens leuke hengst! heb ook met hem even mogen rijden, géweldig!) en morgen komt de DA om haar te scannen... hopelijk is ze drachtig :P

Heb besloten om Sissy ook te laten dekken, zij staat nu bij Winnetou :)