Gelderse hengsten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gelderse hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:30

Daar sluit ik me bij aan, mooie Zichem merrie!

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 20:33

Misschien een rare vraag:

Maar zijn er nou geen dekhengsten met het exterieur van een groninger zoals bijvoorbeeld Ravel en Mats en de bewegingen van een gelderse?
Zoiets moet er toch wel zijn?! <3

Ik vind die groningerhengsten prachtig qua bouw maar als ik dan de bewegingen zie... dan ga ik weer twijfelen.

Wat denken jullie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:56

Voor zover ik weet niet nee. Exterieur en bewegen gaan natuurlijk hand in hand he. Een zeer correct gebouwd paard beweegt vaak beter dan een die niet correct is. Groningers van tegenwoordig vind ik vaak wat zwaar op de voorhand gebouwd met een lang achter de massa staand achterbeen.

En historisch was het ook al zo dat de Gelderse paarden de betere bewegers waren(en nu dus nog zijn.)
Groningers en Gelders waren tot pak hem beet 1925 nagenoeg hetzelfde...
Daarna is de Groninger zwaarder geworden(het moest gaan concurreren met de trekpaarden) het Gelderse Paard is luxe gebleven.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 08:42

Welke hengsten zijn vanaf 1925 dan voor de gelderse richting ingezet en welke voor de groninger richting?
En natuurlijk gaan exterieur en beweging hand in hand maar ook al heb je een groninger die eigenlijk best goed in elkaar zit qua bouw dan nog bewegen ze met erg weinig veer, eigenlijk heel vlak. En vaak achter meer stuwend dan dragend, is mijn indruk.

Dan kunnen we natuurlijk de "discussie" gaan voeren wat een correct gebouwd paard is, maar dan moet ik denk ik op fokt zijn..... :D :D

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 08:53

GJ9 schreef:
Raiza: wat een prachtige merries in je profiel! Wauw. En heel leuk dat je met Elegant wilt dekken. Dat moet je inderdaad zo snel mogelijk doen, je weet nooit met zo'n oude hengst.

Komt de merrie daar op locatie? Dan zal ik haar nog wel zien. Ga je natuurlijk dekken?

Edit: ik heb die Upperville ergens te koop zien staan, kan dat? Wat een dijk van een peerd zeg. Flinke stokmaat ook?

Ik heb geen idee of het KI wordt of natuurlijk. Moet dat nog even overleggen, wist niet dat Elegant ook natuurlijk dekte, maar denk eerder KI omdat ze ook een veulen aan de voet heeft dan.

De upperville heeft niet te koop gestaan. Mijn instructeur vroeg wat ik er mee ging doen omdat ze 3,5 was en ze nog niet zadelmak was. Ik had haar gefokt voor mezelf, maar was nogal een pittige tante en ik ben niet zo'n held, dus over gehad om haar toch maar te koop te zetten. Een andere lesklant van hem zocht een paard met superbewegingen die ook kon springen en ze kan beide erg goed. Die zijn 1x komen kijken, waren er helemaal weg van (zoals eigenlijk iedereen die haar zag bewegen) en is ovb van keuring verkocht. Dat was allemaal perfect, dus is ze verhuisd.
Ben daar erg blij mee zo, want als je al die perikelen rond het verkopen van een paard leest en hoort, vind ik het wel best zo.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 09:54

Coloured schreef:
Welke hengsten zijn vanaf 1925 dan voor de gelderse richting ingezet en welke voor de groninger richting?
En natuurlijk gaan exterieur en beweging hand in hand maar ook al heb je een groninger die eigenlijk best goed in elkaar zit qua bouw dan nog bewegen ze met erg weinig veer, eigenlijk heel vlak. En vaak achter meer stuwend dan dragend, is mijn indruk.

Dan kunnen we natuurlijk de "discussie" gaan voeren wat een correct gebouwd paard is, maar dan moet ik denk ik op fokt zijn..... :D :D

O...poeh...ik zal even het verhaal van Domburg opzoeken...dan wordt het misschien iets duidelijke...

Er was vroeger zeer veel uitwisseling. Domburg en Ebert/Nubert komen eigenlijk uit de Noordelijke fokkerij maar in Groningen vonden ze Domburg te luxe dus hij werd in een bijboek geplaatst.
In Groningen werd de Oldenburger Gambo binnen gehaalt. Gambo kon erg slecht bewegen. Bij te veel massa gaat eigenlijk altijd de souplesse( en veer in de beweging)

Ik pb het verhaal van Domburg wel even...dan wordt het wat duidelijker.

Eigenlijk was het zo (ruwweg) dat gemiddeld genomen de Groningers de betere achterhanden hadden en in de voorhand waren de Gelderse vaak beter. betere halsvorm en een schuinere schouder met hooggeplaatst boeggewricht...dat maakt dat het paard meer ruimte in de beweging voor kan maken

De grote 3

Ebert en zoon Nubert
Colonel
en de grootste Domburg

De van Wittenstein paarden zijn natuurlijk bekend. (Ot en Odin van Wittestein)

Hengsten uit de VLN tijd( Sgldt) waren oa (het zijn er maar een paar he)

Goudsmid
Normann (holst)
Oregon
Commandant
Ulex
Dirigent
Wachtmeester
Amor en zijn zonen Epigoon en Eros
Avenir
Selim

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:38

Raiza schreef:
GJ9 schreef:
Raiza: wat een prachtige merries in je profiel! Wauw. En heel leuk dat je met Elegant wilt dekken. Dat moet je inderdaad zo snel mogelijk doen, je weet nooit met zo'n oude hengst.

Komt de merrie daar op locatie? Dan zal ik haar nog wel zien. Ga je natuurlijk dekken?

Edit: ik heb die Upperville ergens te koop zien staan, kan dat? Wat een dijk van een peerd zeg. Flinke stokmaat ook?

Ik heb geen idee of het KI wordt of natuurlijk. Moet dat nog even overleggen, wist niet dat Elegant ook natuurlijk dekte, maar denk eerder KI omdat ze ook een veulen aan de voet heeft dan.

De upperville heeft niet te koop gestaan. Mijn instructeur vroeg wat ik er mee ging doen omdat ze 3,5 was en ze nog niet zadelmak was. Ik had haar gefokt voor mezelf, maar was nogal een pittige tante en ik ben niet zo'n held, dus over gehad om haar toch maar te koop te zetten. Een andere lesklant van hem zocht een paard met superbewegingen die ook kon springen en ze kan beide erg goed. Die zijn 1x komen kijken, waren er helemaal weg van (zoals eigenlijk iedereen die haar zag bewegen) en is ovb van keuring verkocht. Dat was allemaal perfect, dus is ze verhuisd.
Ben daar erg blij mee zo, want als je al die perikelen rond het verkopen van een paard leest en hoort, vind ik het wel best zo.

Hij dekt vooral natuurlijk juist. Je paard, incl. veulen, is daar in goede handen hoor. En een super veearts.

Dat is mooi gegaan, de verkoop van de Upperville! Kan je via je instructeur ook nog op de hoogte blijven. TJa, goede paarden verkopen zichzelf :) Dan zal ik wel een keer je profiel bekeken hebben, die foto kwam me erg bekend voor.
En nu een Elegant veulentje dus. Hopen op wat braafs, maar dat zit met Elegant wel goed. Waar is ze nu drachtig van?

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:04

Ze is nu drachtig van Uphill.
We hebben ook nog een bijna 2 jarige van Zjengis Khan uit haar, wordt ook een heel fijn dier. Kan lekker bewegen (iets minder dan de Upperville, maar zeker goed genoeg) en wordt een flinke heer. Hij is nu al 1,65 en breed, maar duidelijk nog niet uitgegroeid en met een heel goed karakter.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:08

Die ZK, doet die Gelders aan?

Hij wordt namelijk wel eens ingezet voor de Gelderse fokrichting. Uit een goede Gelderse moeder zou ik dat wel zien zitten.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:19

Vind hem zelf niet heel gelders aandoen, maar wel een degelijk paard, niet zo'n hele ranke met spillebeentjes. Gewoon een degelijk onderstel, mooi front met een heel mooi fijn hoofdje en een heel fijn karakter. Ik hoorde van de week dat Johan Hinnemann gezegd had bij de trainingen voor Verden afgelopen jaar dat het de enige uit de Z-jaargang was die voldoende kwaliteit en kracht in de achterhand had voor het GP-niveau.

Wij hebben hem ook speciaal uitgekozen om zijn werkwilligheid en karakter.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:42

Coloured je zou bij de Duitse SW-hengsten kunnen kijken.
Ik heb zelf een groot aantal merries hiervan op stal staan.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 14:36

Heb je een link misschien Yootha?

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:43

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:25

beetje jammer is dat die hengsten bijna alleen natuurlijk dekken..daar moet je naartoe met je merrie.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 17:01

Ja, dat zag ik ook en is voor mij met een merrie met een veulen aan de voet echt een belemmering.
Maar bedankt in ieder geval Yootha!

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:53

Een aantal zoals Elixier staan op KI ter dekking.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 20:57

Die Elixier komt zo op de foto voor de wagen ook wel mooi van de grond! Heb de site inmiddels ook gevonden waar hij ter dekking staat.
Yootha: Hoe zit het met de papieren bij het evt. veulen?
Door welke stamboeken wordt dit stamboek erkend?
En weet jij misschien filmpjes te vinden van deze hengsten?

Pammes84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:12

helemaal leuk dit topic!
Ik ben er ook bij volgende week..mocht er nog iemand vanuit Hilversum mee willen rijden geef maar en gil!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 08:36

Coloured schreef:
Die Elixier komt zo op de foto voor de wagen ook wel mooi van de grond! Heb de site inmiddels ook gevonden waar hij ter dekking staat.

Nou die vind ik echt helemaal niks dat dier. :o Korte hals, beknopt. Vindt het net een ruin.

Ik zou eerst maar eens naar Alexandro voor de wagen kijken. Die heeft meer massa dan deze en komt meer van de grond.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:37

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 00:54

NatasjavE schreef:
Coloured schreef:

Nou die vind ik echt helemaal niks dat dier. :o Korte hals, beknopt. Vindt het net een ruin.

Ik zou eerst maar eens naar Alexandro voor de wagen kijken. Die heeft meer massa dan deze en komt meer van de grond.

Zo, ben naar de gelderse hengstenshow in Ermelo geweest en als het een gelderse hengst wordt dan wordt het kiezen tussen Koss zelf, Wilson of Alexandro P....
Welke past er het beste op de merrie Cleopatra denken jullie?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:00

Hee, leuk dat je er ook geweest bent! Ben ook net thuis.

Was ook onder de indruk van Alexandro en Wilson. Grappig dat die laatste klassieker oogt, dat had ik niet verwacht. Heb hem vorig jaar gezien.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:19

Dan zou ik voor Wilson of Alexandro gaan. Koss is dan voor jouw merrie denk ik te modern.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 09:25

Wij zijn gisteren ook naar Ermelo geweest.
Ik vond Alexandro erg goed, jammer dat hij niet onder het zadel getoond werd. Wilson ook, maar het springen vond ik minder. Hij zou erg voorzichtig zijn, maar tikte iedere keer de balk aan... noem ik niet voorzichtig. Die Saron sprong veel beter, maar die vond ik qua bewegen weer een stuk simpeler.
Ik vond Dior echt een verademing. Nog iets teveel tuig-knieactie, maar op het eind kon je zien dat hij voor ook weg kan zetten zodra de spanning minder werd. Moet nog wel uitzwaren, maar dat wordt zeker een optie als hij door de verrichting komt voor later.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 10:38

Ja, dat vond ik ook heel jammer dat Alexandro niet onder het zadel getoond werd. En ook jammer dat Parcival er niet was.
Saron vond ik een geweldige springer en volgens mij een heerlijk paard om te rijden!
Saron spreekt me op papier ook wel erg aan maar zijn bewegingen zijn maar redelijk gewoon. Al verruimd hij in draf voor zijn doen wel weer heel mooi.

Dior vond ik ook heel mooi, alleen zijn hals en nek vind ik wat iel. Ben heel benieuwd hoe hij uit gaat zwaren.

Waar staat Dior? En kan je nu eigenlijk ook al met hem dekken?